منو

» دسته‌بندی

دنیا از نگاه سگ ها چگونه است؟

دنیا از نگاه سگ ها چگونه است؟

سگ ها در بدو تولد با چشمان بسته به دنیا می آیند. آنها 10 تا 14 روز پس از تولد پلک های خود را باز می کنند و قادر به دیدن می شوند، ولی در نهایت درک تصاویر و قدرت تشخیص و تمیز این حیوان از محیط اطرافش با کامل شدن عصب بینایی چشم او در سن 6 هفتگی اتفاق می افتد. نکته حائز اهمیت این است که دنیا از نگاه سگ ها نسبت به انسان ها متفاوت است. ما در این مقاله در پت شاپ یوزاس سعی داریم تا نشان دهیم سگ ها دنیا را چگونه می بینند.

تفاوت دید انسان با سگ

تفاوت دید انسان با سگ

سگ ها به عنوان جاندارانی که از گذشتگان دور همواره در کنار انسان ها بوده اند، دارای ديد متفاوتي از انسان‌ها هستند. آنها برخلاف باورهاي عمومي، دنیا را سیاه و سفید نمی بینند، بلکه فقط نسبت به رنگ های قرمز و سبز کور رنگی دارند. این امر به این دلیل است که چشم انسان از سه مخروط برای تمیز و تشخیص رنگ و نورهای قرمز، آبی، سبز و زرد برخوردار است، اما سگ ها تنها دو مخروط دارند. برای همین آنها رنگ های زرد و آبی را تمیز می دهند و در مقابل قادر به تمایز قرمز و سبز نیستند. بنابراین می توان گفت ديد رنگي آنها بسيار محدود است.

تفاوت دیگر دید سگ ها با انسان ها در این است که سگ ها نزديک‌ بين ‌تر هستند. طبق تحقیقات صورت گرفته، درصد نزديک ‌بيني سگ‌ها به انسان 6 به 23 است. یعني چیزی را که انسان‌ها از فاصله 23 متري و به سختي مي‌بينند، سگ ها در فاصله 6 متري و به سهولت می بینند.

مردمک چشم سگ ها مانند سایر پستانداران، نسبت به انسان بزرگتر است. به همین دلیل در تاریکی راحت تر حرکت می کنند و دید بهتری دارند. در شبکیه چشم این حیوان تعداد بالای سلول های حساس به نور که rods نامیده می شوند به آنها این امکان را می دهند در نور کم، تصایر را با وضوح بیشتری ببینند. بر این اساس گفته می شود توان دید سگ ها در فضای تاریک پنج برابر بیشتر از انسان ها است. برای همین آنها در کنار زندگی روزانه، توانایی زندگی شبانه را نیز دارند.

سگ ها همچنین در دیدن تصاویر و اشیاء متحرک و حرکات سریع و ناگهانی توان بسیار بالایی دارند و می توانند به عنوان مثال تکان دست را از فاصله دور ببینند. زاویه دید هر دو چشم سگ ها تقریبا در حدود ۲۵۰ تا ۲۷۰ درجه است.

مقایسه دید سگ ها بر اساس نژاد

مقایسه دید سگ ها بر اساس نژاد

بیشتر متخصصان چشم حیوانات بر این باور هستند که در میان سگ ها تمام نژادها تقریباً قادر به تمیز و تشخیص طیف رنگ یکسانی هستند و در محیط های تاریک هم توانایی های یکسانی برای دیدن دارند، اما در مورد بینایی آنها، آناتومی و اندازه و بطور کلی نژاد حائز اهمیت است. بر این اساس موقعیت چشم ها در سر یا اندازه پوزه می تواند تفاوت هایی را در دید این حیوان ایجاد کند. به عنوان مثال، در سگ هایی که چشمانی کاملا نزدیک به هم داشته و پوزه کوتاه تری دارند، احتمالا همپوشانی میدان دید دو چشم بیشتر از سگ هایی است که چشمانشان از هم دورتر است و پوزه بلندتری دارند. چشم های نزدیک به هم درک دقیق تر و واضح تری از عمق ایجاد می کنند.

انتخاب وسایل سگ براساس رنگ

 قوه بینایی و سلیقه سگ

شما برای انتخاب وسایل و اسباب‌بازی مناسب سگ خود به غیر از فاکتورهایی مانند سن و اندازه سگ، حتما باید به رنگ آنها هم دقت کنید. بهتر است وسایل این حیوان را از میان رنگ‌هایی انتخاب کنید که او آنها را بهتر می‌بیند و برایش جذاب تر است. به همین دلیل گفته می شود بهترین اسباب‌بازی برای سگ باید با قوه بینایی و سلیقه او منطبق باشد. بنابراین از وسایل و اسباب بازی هایی که رنگ‌هایی با طول موج آبی و زرد دارند استفاده کنید و رنگ‌های قرمز و سبز را کنار بگذارید. برای بازی در محیط خارج از خانه اسباب‌بازی‌هایی با رنگ آبی و برای بازی در داخل خانه اسباب‌بازی های آبی، زرد یا حتی بنفش توصیه می شود.

توانایی دید سگ ها در پیری

دید سگ ها در پیری

قدرت بینایی سگ ها با بالارفتن سن ضعیف می شود و تغییرات طبیعی در بافت عدسی چشم آنها ایجاد می گردد. آنها در کهنسالی نمی توانند به خوبی گذشته در تاریکی ببینند. عامل شایع دیگری که با بالا رفتن سن در دید سگ ها ایجاد اشکال می کند، آب مروارید است که می تواند موجب ضعف دید حیوان شود.