منو

» دسته‌بندی

راهنمای مراقبت از بچه گربه در خانه

راهنمای مراقبت از بچه گربه در خانه

گاهی اوقات بچه گربه ها بنا به دلایل مختلف پس از تولد از مادر جدا می شوند، این در حالی است که آنها در این مقطع برای زنده ماندن به مراقبت بیشتری نیاز دارند. این مقاله به شما کمک می کند تا چنانچه سرپرستی بچه گربه ای را به عهده گرفته اید، بتوانید او را از این مرحله حساس زندگی به سلامت عبور دهید و به او زندگی ببخشید.

ویژگی گربه های تازه متولد شده

گربه های تازه متولد شده

دوران حاملگی یک گربه ماده معمولا بین ۶۴ تا ۶۷ روز است که میانگین آن حدود ۶۶ روز است. گربه های مادر بطور معمول در هر بارداری 2 تا 5 بچه ‌گربه به دنیا می آورند. بچه گربه ها با جثه بسیار کوچک و با بدن پوشیده از مو و با چشم ها و گوش های بسته به دنیا می آیند. چشمان آنها هفت تا ده روز پس از تولد باز می شود هر چند که پس از ده روز هم دید آنها نسبت به گربه های بالغ ضعیف تر است. کانال گوش آنها نیز بعد از سه هفتگی باز می شود.

بچه گربه ها در هنگام تولد حدود  90-140 گرم وزن دارند. برای وزن گرفتن این بچه گربه ها هر 1 الی 2 ساعت یکبار باید به آنها مقداری شیر داد و اگر تغذیه آنها صحیح باشد، باید هفته اي 100-50 گرم وزن بگيرند. پس از گذشت 6 تا 7 ماه این گربه ها بالغ می شوند.

رعایت نکات ضروری در نگهداري از‌ بچه گربه‌ ها

در نحوه مراقبت از بچه گربه ها تا زمان بالغ شدن، رعایت یک سری نکات در رابطه با تغذیه، حفظ دمای بدن، سلامتی و بهداشت ضروری است. ما در اینجا مهمترین نکات را یادآوری می کنیم.

- تشخیص سن بچه گربه

سن بچه گربه
توضیح

قدم اول برای نگهداری از بچه گربه تشخیص سن اوست، چرا که روند رشد و تکامل او در هر مرحله ای متفاوت است. توصیه ما در مرحله نخست مشورت با یک دامپزشک است.

در مرحله بعد شما باید بتوانید با مشاهده علائم ظاهری و رفتاری بچه گربه حدس بزنید که او حدودا چند ساله است. چرا که طریقه نگهداری از یک بچه گربه یک هفته ای با شیوه نگهداری از بچه گربه های ۲۰ روزه یا ۱ ماهه تفاوت‌های زیادی دارد.

به عنوان مثال اگر شما بچه گربه ای دارید که هنوز چشمانش باز نشده و حدود 200-150 گرم وزن دارد، یعنی سن آن از 10 روز كمتر است و به رسيدگي ویژه ای نیاز دارد.

- نیازهای بچه گربه تازه متولد شده (زیر یک هفته)

مهمترین نیازهای گربه تازه متولد شده عبارتند از تغذیه، تنظیم دمای بدن، میزان خواب و استراحت و نحوه دستشویی کردن است. تمام این کارها بطور غریزی از سوی گربه مادر انجام می شود. او به بچه های خود شیر می دهد، با لیسیدن در دفع ادرار و مدفوع کمک می کند و با نزدیک کردن بچه ها به خود آنها را گرم نگه می دارد. در صورتی که شما وظیفه نگهداری از بچه گربه را به عهده گرفته اید، باید بتوانید این شرایط را برای او فراهم آورید.

نیازهای بچه گربه

در رابطه یا تغذیه مناسب، برای بچه گربه خود شیر خشک مخصوص بچه گربه یا شیر بدون لاکتوز تهیه کنید و پس از جوشاندن به گربه خود بدهید. لازم است بدانید بچه گربه در روزهای اول نمی توانند شیر را لیس بزنند، پس لازم است برای آنها یک شیشه شیر مخصوص بچه گربه تهیه کنید و آن را سمت دهان ببرید. هر ۱ الی ۲ ساعت باید به او شیر بدهید. هیچگاه شیر سرد به حیوان ندهید.

شیر خشک مخصوص بچه گربه ها از تمامی نژادها جایگزین مناسبی برای شیر مادر است. این محصول به عنوان مکمل غذایی برای گربه های باردار و شیرده نیز استفاده می شود. شیر خشک مخصوص نوزاد گربه پرسا نیز برای رشد مطلوب بچه گربه به شما توصیه می شود.

در رابطه با دفع ادرار و مدفوع نیز باید با استفاده از یک پارچه نرم و مرطوب شکم و مقعد بچه گربه را ماساژ بدهید تا او بتواند دستشویی کند، پس از هربار دستشویی او را پاک کنید.

حفظ دمای محیط بچه گربه از دیگر موارد مهم برای زنده نگه داشتن آنها است. باید تا یک هفتگی آنها در دمای ۲۹ درجه سانتی گراد نگه داشت. می بایست دمای محیط طوری باشد که حیوان بتواند به راحتی در اطراف خود بخزد و احساس سرما نکند. اگر گربه شما دچار افت دمای بدن شود ممکن است جان خود را از دست بدهد.

- نیازهای بچه گربه 7 تا 14 روزه

شیر خشک مخصوص بچه گربه

در این دوره چشم بچه گربه شروع به باز شدن می کند. البته بینایی آنها در این دوره کامل نیست و نباید آنها را در معرض نور شدید قرار داد. همچنین در این مرحله رشد آنها با شتاب زیادی صورت می پذیرد و روزانه تا حدود 10 گرم به وزن شان افزوده می شود. بویایی آنها نیز در این مدت تقویت می شود.

تغذیه بچه گربه در این دوره همچنان شیر خشک مخصوص بچه گربه است که باید در دفعات زیاد و حجم کم به او داده شود. بهتر است تا ۲ هفتگی آنها را در دمای ۲۶ درجه سانتی گراد نگه داری کرد. بعد از هر بار شیر خوردن نیز می بایست همچنان جهت تخلیه ادرار و مدفوع با یک پارچه نرم، شکم گربه را به آرامی ماساژ دهید.

- نیازهای بچه گربه ۱۴ تا ۲۱ روزه (زیر یک ماه)

گربه ها در حدود سه هفتگی می توانند راه بروند و اولین دندان های شیری آنها نیش می زند و آنها توانایی خوردن غذا را پیدا می کنند. نگهداری از بچه گربه در سه هفتگی به مراتب ساده تر می شود. در این سن با باز شدن کانال گوش حیوان، آنها توانایی شنیدن را پیدا می کنند. دستگاه گوارش بچه گربه‌ها نیز تا حد زیادی رشد می کند و کم کم می توانند بدون کمک شما دستشویی کنند.

همچنین در مورد تغذیه در این سن، آنها حدوداً 4 الی 6 بار در روز می توانند غذا می‌خورند و البته مقدار غذا را باید کمی افزایش دهید. ضمنا از حدود ۳ هفتگی تا ۱ ماهگی کم کم رژیم غذایی مرطوب و نرم، مثل سینه مرغ پخته و له شده یا غذاهای مخصوص بچه گربه های زیر ۲ ماه را می توانید به رژیم غذایی آنها اضافه کنید.

نگهداری از بچه گربه

ضمنا در این دوره می توانید شیر را داخل یک ظرف کم عمق بریزید چرا که او قدرت لیس زدن را پیدا کرده است. در مورد دمای بدن نیز یادآور می شود بهتر است تا زیر یک ماهگی گربه ها را در داخل خانه و با دمای مناسب نگه داشت و از انتقال آنها به فضای بیرون خودداری کرد.

- نیازهای بچه گربه 21 تا 28 روزه (یک ماهگی)

بچه گربه ها در این سن به صورت کامل قادر به راه رفتن و بازی کردن هستند و نسبت به محیط اطرافشان کنجکاو می شوند. در این مرحله غذاهایی مانند مرغ و گوشت به همراه سیب زمینی و هویج را به صورت پوره می توان به آنها داد.

دندان های آنها از این سن به بعد کامل تر می شود و لذا در پایان ۴هفتگی می توان در رژیم غذایی آنها غذای خشک را نیز قرار داد. البته از غذای مخصوص بچه گربه های زیر 2 ماه استفاده کنید. حتما از برندهای مرغوب که پروتئین باکیفیت در تولید غذای خشک و کنسروی استفاده می کنند خرید کنید. اگر به بچه گربه خود غذای کنسروی می دهید، به یاد داشته باشید که بیشتر از 30 دقیقه آنها در فضای باز قرار ندهید. هر 5 تا 6 ساعت یک بار نیز به آنها غذا بدهید. همچنین بعد از ۳ هفتگی باید در کنار بچه گربه خود یک ظرف آب تازه و خنک نیز قرار دهید.

رژیم غذایی بچه گربه 

دیکت، سوپ مخصوص بچه گربه پلازیر، خوراک کاسه ای مرغ پلازیر، غذای خشک بچه گربه سلبن، غذای خشک بچه گربه مفید، از جمله غذاهای باکیفیتی است که در پت شاپ آنلاین یوزاس به سادگی قابل دسترسی می باشد.

استفاده از غذای مخصوص بچه گربه را تا ۱۲ ماهگی ادامه دهید و سپس از غذای گربه های بالغ به او بخورانید. ضمنا در کنار توجه به غذا، جای خواب و نحوه دستشویی حیوان باید به وضعیت سلامت او نیز توجه کنید. ناتوانی در مکیدن، تولید صداهای خاص، عدم وزن گیری یا لاغر شدن، اسهال، و غیره همگی نشانه هایی از بروز بیماری در بچه گربه است که با مراجعه به دامپزشک باید در رفع آنها کوشید.