منو

» دسته‌بندی

آیا تخم مرغ یک وعده غذایی مثبت برای گربه‌ها محسوب می‌شود؟

آیا تخم مرغ یک وعده غذایی مثبت برای گربه‌ها محسوب می‌شود؟

تخم مرغ یک وعده غذایی سالم برای ما انسان‌ها است و این غذا جزو یکی از محبوب‌ترین وعده‌های غذایی در بسیاری از کشورهای جهان است. از آن جایی که این غذا پروتئین‌ و املاح غذایی بسیار زیادی در خود جای داده احتمالا بارها از خودتان پرسیده‌اید که آیا تخم مرغ برای گربه‌های خانگی نیز یک غذای مفید به حساب می‌آید یا خیر؟ در حقیقت ما نیز در این مقاله قصد پاسخ به این سوال را داریم و می‌خواهیم بدانیم که آیا خوردن تخم مرغ می‌تواند موجب تقویت جسمی گربه خانگی شما بشود یا نه!!

جرم تخم مرغ به‌طور میانگین حدود ۵۸ گرم است و پوست آن در حدود نیم میلی‌متر ضخامت دارد. ۹۰ درصد تخم مرغ از کلسیم کربنات تشکیل شده است و این موضوع باعث شده است که تخم مرغ به‌عنوان یک منبع سرشار از کلسیم شناخته شود. جالب است بدانید که خوردن فقط یک تخم مرغ در انسان بالغ ۳ درصد از انرژی کل روزانه وی را تامین می‌کند اما آیا خوردن آن توسط گربه‌های خانگی هم به همین میزان مفید است؟ پاسخ این سوال مثبت است ولی خوردن تخم مرغ توسط گربه خانگی شما اما و اگرهایی هم دارد که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره شده است.

آیا خوردن تخم مرغ واقعا برای گربه خانگی مفید است؟

خوردن تخم مرغ برای گربه خانگی
خوردن تخم مرغ برای گربه خانگی

همان طور که در قسمت‌های بالا هم اشاره شد تخم مرغ یک منبع کامل از ویتامین و کلسیم است و می‌دانیم که گربه‌ها نیز تا حدی به کلسیم و ویتامین نیاز دارند پس می‌توان این طور نتیجه گرفت که خوردن تخم مرغ توسط گربه خانگی مفید است. البته از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که استفاده از تخم مرغ به عنوان تنها منبع پروتئین حیوان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود اما خوردن این ماده غذایی در حد نرمال می‌تواند موجب تقویت جسمی حیوان شود.

سفیده تخم مرغ حاوی مقدار بیش‌تری پروتئین بدون چربی است اما زرده تخم مرغ حاوی پروتئین چربی‌دار است پس تغذیه حیوان از زرده تخم مرغ میزان چربی رژیم غذایی گربه‌ها را افزایش می‌دهد.

آیا گربه ها می توانند تخم مرغ پخته شده بخورند؟

خوردن تخم مرغ آب‌پز شده برای سلامتی گربه‌ها مفید است اما باید دقت داشته باشید که تخم مرغ آب پز شده چربی زیادی به همراه دارد و از این رو ممکن است استفاده زیاد آن برای حیوان شما، یک رژیم غذایی ناسالم محسوب شود. البته توصیه می‌شود در خصوص خوردن تخم مرغ با دام‌پزشک حیوان خود نیز صحبت کنید چرا که در برخی موارد خوردن مواد غذایی چرب برای گربه‌های خانگی ضرر دارد.

آیا تخم مرغ خام برای گربه مفید است؟

تخم مرغ خام برای گربه مفید است
تخم مرغ خام برای گربه

قطعا می‌دانید که تهیه تخم مرغ خام دردسرهای کمتری نسبت به تخم مرغ پخته شده دارد اما خوردن تخم مرغ خام خطرات زیادی را برای حیوان به همراه دارد لذا توصیه می‌شود فقط تخم مرغ پخته شده را به حیوان بدهید. طبق تحقیقات مرکز کنترل بیماری، مصرف تخم مرغ خام خطر ابتلا به بیماری‌ سالمونلا را افزایش می‌دهد. جالب است بدانید که سالمونلا قابل انتقال به انسان‌ها نیز هست و بهتر است در خصوص این بیماری دقت زیادی به خرج دهید. سالمونلا سالانه ۱.۳۵ میلیون نفر را در ایالات متحده آلوده می‌کند و ممکن است باعث مرگ در انسان شود. به‌طورکلی، تغذیه تخم مرغ خام خطر قرار گرفتن در معرض باکتری های مضر در شما، خانواده و حیوانات خانگی را افزایش می‌دهد. تغذیه حیوان از تخم‌ مرغ‌هایی که با دمای 160 درجه فارنهایت( ۷۲ درجه سانتی‌گراد) پخته شده‌اند بسیار ایمن‌تر است چرا که در این دما میکروب‌ها نابود می‌شوند و احتمال بروز مشکل برای حیوان به حداقل ممکن می‌رسد.

از طرفی بهتر است در خوردن تخم مرغ آب‌پز توسط گربه‌تان هم دقت زیادی داشته باشید چرا که زرده تخم مرغ محتوای مقدار زیادی چربی است و در صورت کنترل نکردن میزان چربی واردشده به بدن حیوان، گربه شما دچار چاقی می‌شود. به‌طور کلی خوردن غذاهای چرب باعث ناراحتی‌های دستگاه گوارش و لوزالمعده حیوان می‌شود. پس اگر می‌خواهید رژیم غذایی حیوان شما در بهترین حالت حفظ شود باید از سفیده تخم مرغ استفاده کنید و حتی‌الامکان زرده تخم مرغ را از رژیم غذایی حیوان حذف کنید.

آیا بچه گربه ها می توانند تخم مرغ بخورند؟

آیا بچه گربه میتواند تخم مرغ بخورد

بله خوردن تخم مرغ در بچه گربه‌ها هم بدون ایراد است اما باید در مقدار آن دقت داشته باشید. البته تخم مرغ نباید تنها منبع تغذیه یک بچه گربه باشد اما در هرصورت می‌تواند جز وعده‌های غذایی بچه گربه شما باشد. بچه گربه‌ها برای اطمینان از داشتن تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد به رژیم غذایی کامل و فرموله شده‌ای نیاز دارند. مجددا تاکید می‌کنیم که قبل از تغذیه تخم مرغ به بچه گربه خود، با دامپزشک مشورت کنید.

بهترین مقدار خوردن تخم مرغ توسط یک گربه چقدر است؟

خوردن یک قاشق غذاخوری تخم مرغ می‌تواند بهترین مقدار خوردن این غذا باشد با این وجود بچه‌ گربه‌ها به مقدار بسیار کمتری از این ماده غذایی نیاز دارند. تعادل در خوراک و تغذیه گربه‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و نباید به سادگی از این موضوع عبور کرد. گربه‌ها در معرض ابتلا به بیماری کمبودهای تغذیه‌ای مانند بیماری‌های قلبی هستند. اگر می‌خواهید گربه خود را با یک رژیم غذایی خانگی تغذیه کنید، حتما با یک متخصص تغذیه دامپزشکی مشورت کنید؛ چنین شخصی می‌تواند شما را در تنظیم یک رژیم غذایی متعادل راهنمایی کند.