منو

» دسته‌بندی

بیماری لایم در گربه ها

بیماری لایم در گربه ها

بیماری لایم یک بیماری است که از طریق کنه به گربه ها منتقل می شود و توسط اسپیروکت باکتریایی Borrelia burgdorferi ایجاد می شود. کنه ها به تنهایی باعث بیماری لایم نمی شوند، اما از طریق انتقال باکتری می توانند باعث بروز این بیماری شوند. کنه هایی که عامل انتقال بیماری لایم هستند؛ عمدتا از جنس Ixodes هستند( که کنه های آهو را نیز شامل می شود.) کنه ها با تغذیه از حیوانات وحشی مانند آهو، خرگوش و جوندگان به این بیماری مبتلا می شوند. بیماری لایم در بیشتر مناطق آمریکای شمالی شایع است و تقریبا نیمی از کنه ها در این مناطق به این بیماری آلوده می شوند. بیماری لایم در بیشتر پستانداران مانند سگ، انسان و گاهی گربه ها مشاهده می شود. 

زمانی که کنه های آلوده به باکتری بورلیا گربه را گاز می گیرند، انگل از طریق بزاق آن ها به گربه منتقل می شود. بعد از اینکه کنه ها به گربه می چسبند؛ 24 تا 48 ساعت زمان طول می کشد تا بورلیا از طریق بزاق به گربه منتقل شود. بیشتر گربه ها در زمان ابتلا به بیماری لایم هیچ علائمی ندارند و تنها در موارد نادری که گربه ها دارای علائم بالینی بیماری لایم هستند، مشابه ابتلای سگ ها به این بیماری خواهد بود و علائم بیماری ممکن است دو تا پنج ماه بعد از نیش کنه ظاهر شود. 

گونه های بورلیا به صورت تخصصی به سیستم ایمنی میزبان حمله می کنند و حیوانات در پاکسازی و مقابله با این باکتری به مشکل برخورد می کنند. بورلیا معمولا در پوست، مفاصل، بافت همبند و سیستم عصبی پنهان می شود. در این مقاله در مورد بیماری لایم و عامل این بیماری که همان باکتری بورلیا است؛ اطلاعات جامع تری در اختیارتان قرار می دهیم. با ما همراه باشید. 

علائم بیماری لایم در گربه ها

علائم بیماری لایم در گربه ها به ندرت ظاهر می شود؛ اما در انسان های مبتلا به بیماری لایم؛ بثورات قرمز "چشم گاو"در اطراف گزش مشاهده می شود. معمولا در سگ ها و گربه ها علائم خاصی مشاهده نمی شود. معمولا نیش مگس سیاه با راش لایم اشتباه می شود و دامپزشک باید حیوان خانگی را با دقت معاینه کند تا بیماری را تشخیص دهد. شایع ترین علائم بیماری لایم به شرح زیر است: 

  • شل شدن 
  • خستگی 
  • بی اشتهایی
  • تب

در برخی از حیوانات نوع شدیدی از بیماری لایم؛ روی کلیه ها تاثیر می گذارد و ممکن است علائم زیر مشاهده شود: 

  • استفراغ 
  • کاهش وزن 
  • بی حالی شدید 
  • ورم (تورم ناشی از مایع اضافی) در اندام ها

در موارد بسیار شدید بیماری لایم، آسیب به سیستم عصبی و قلب نیز وجود دارد.

نمایش تب 39 درجه در گربه به دلیل بیماری لایم

علل بیماری لایم در گربه ها

گربه ها بعد از گزیده شدن توسط کنه های آلوده به باکتری بورلیا به بیماری لایم مبتلا می شوند. کنه های نابالغ هنگام تغذیه در پاییز باکتری ها را دریافت می کنند. باکتری ها از طریق بزاق موجود در نیش کنه به گربه ها منتقل می شود. بورلیا با سرعت روی پوست تکثیر می شود و از طریق بافت های گربه به بخش های مختلف بدن او منتقل می شود. 

برای انتقال باکتری بورلیا به گربه ها، کنه ها باید 24 تا 48 ساعت به بدن این حیوان چسبیده باشند؛ از این رو داروهای پیشگیری کننده می توانند قبل از انتقال باکتری، کنه را از بین ببرند. به خاطر همین موضوع؛ استفاده از داروهای پیشگیری کننده از کک و کنه در گربه ها بسیار اهمیت دارد. برای کنترل کنه در گربه ها روش های متعددی وجود دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله ی چه مدت طول می کشد تا داروهای کک و کنه در گربه ها اثر کنند؛ مراجعه کنید.

کنه آلوده به باکتری بورلیا که به پوست گربه چسبیده است

تشخیص بیماری لایم در گربه ها توسط دامپزشک

بیماری لایم در گربه ها معمولا از سابقه ی ابتلا به این بیماری، علائم بیماری، آزمایش و بیماری هایی با علائم مشابه تشخیص داده می شود. از آنجایی که بیماری لایم در گربه ها به ندرت مشاهده می شود؛ باید سایر بیماری ها مانند شکستگی یا آبسه قبل از در نظر گرفتن بیماری لایم به عنوان اصلی ترین دلایل لنگیدن و عفونت در گربه ها رد بشوند. 

بیماری لایم با نتیجه ی مثبت در آزمایش خون؛ یک روش ارزان و سریع برای تشخیص این بیماری است. آزمایش های اضافی مانند آزمایش خون و رادیوگرافی اختلالات دیگری که ممکن است علائم مشابهی ایجاد کنند را حذف می کنند یا تشخیص می دهند. اگر آزمایش لایم گربه مثبت باشد؛ آزمایش های اضافی به منظور تجزیه و تحلیل شدت بیماری کمک می کند. 

آزمایش خون برای تشخیص بیماری لایم در گربه هایی که در معرض بیماری قرار دارند به مدت دو تا هشت هفته بعد از گزش، ممکن است مثبت نباشد. اگر شما بر روی پوست گربه ی خود کنه ای را مشاهده کردید، می توانید آن را به آزمایشگاه بفرستید تا کنه از نظر ابتلا به بیماری هایی که ممکن است حامل آن باشد، بررسی شود. در حالت معمولی ؛ گربه ها برای انتقال بیماری هایی مانند لایم از کنه آزمایش نمی شوند، اما دامپزشک در صورت یافتن کنه بر روی پوست گربه؛ آزمایش ها و درمان های لازم را توصیه می کند. 

 دامپزشک در حال معاینه ی گربه برای تشخیص بیماری لایم

درمان بیماری لایم در گربه ها

دامپزشکان برای درمان بیماری لایم در گربه ها از چند دارو استفاده می کنند و آنتی بیوتیک داکسی سایکلین دارای استاندارد طلایی برای درمان این بیماری است؛ اما همه ی گربه ها توانایی تحمل این دارو را ندارند. آنتی بیوتیک داکسی سایکلین معمولا به مدت 30 روز برای گربه ی مبتلا به لایم تجویز می شود، اما ممکن است گربه در آینده برای جلوگیری از عود و شدت یافتن این بیماری به دوره های دارویی بیشتر نیاز داشته باشد. 

افرادی که از حیوانات خانگی محافظت می کنند، برای استفاده از آنتی بیوتیک داکسی سایکلین در گربه ها باید احتیاط داشته باشند. قرص داکسی سایکلین ممکن است در گلوی گربه گیر کند و باعث تنگی مری شود یا در مری باریک او یکسری اسکارهای باریک ایجاد کند. بسیاری از دامپزشکان داروی داکسی سایکلین مایع را تجویز می کنند یا توصیه می کنند قرص داکسی سایکلین با مقدار مناسبی آب استفاده شود. 

استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی یا سایر داروهای تسکین درد برای گربه هایی که از بیماری لایم درد می کشند؛ می تواند کمک کننده باشد. در حالت معمول؛ گربه ها با مصرف یک یا دو دوز آنتی بیوتیک احساس بهتری خواهند داشت. اگر گربه ها به سرعت بهبود نیابند؛ بایستی دامپزشک تشخیص های دیگری را در نظر بگیرد.

اکثر گربه های مبتلا به بیماری لایم به صورت سرپایی درمان می شوند؛ اما برخی از آن ها در بحران های حاد به مایع درمانی IV، داروهای کلیوی، داروهای ضد تهوع و حمایت تغذیه ای نیاز خواهند داشت. در صورتی که بیماری لایم در گربه ها شدت بیشتری داشته باشد و اندام های داخلی او را تحت تاثیر قرار دهد؛ باید به مدت طولانی بستری شود.

گربه ای که بستری است و سرم به او وصل شده است

بهبود و مدیریت بیماری لایم در گربه ها

بیشتر گربه ها به مدت یک یا دو روز پس از دریافت آنتی بیوتیک احساس بهتری خواهند داشت؛ اما با وجود بهبودی در گربه ها، مصرف کامل دوره آنتی بیوتیک که معمولا به مدت یک ماه است؛ بسیار ضروری است. 

باکتری بورلیا در برابر سیستم ایمنی مقاومت بیشتری دارد و ممکن است هرگز به صورت کامل از بین نرود و در مفصل ها یا سایر سلول های بدن پنهان شود و گاهی اوقات عود کند. اگر بیماری لایم عود کند؛ به دوره های بیشتری از آنتی بیوتیک نیاز خواهد بود. 

بیماری لایم به ندرت در گربه ها مشاهده می شود، اما در صورت ابتلا به این بیماری ممکن است عوارض جانبی مانند آرتریت و آسیب طولانی مدت کلیه را به دنبال داشته باشد. 

یک با سرنگ در حال دادن آنتی بیوتیک به گربه برای درمان بیماری لایم

پیشگیری از ابتلا به بیماری لایم در گربه ها

درسته که واکسن بیماری لایم برای سگ ها وجود دارد، اما برای گربه ها هیچ واکسنی وجود ندارد. بهترین راه حل پیشگیری از بیماری لایم در گربه ها، پیشگیری از ابتلا به کنه در این حیوانات است. انواع مختلفی از داروها برای پیشگیری از بیماری لایم در گربه ها در بازار موجود است و شما می توانید با مشورت دامپزشک بهترین دارو را برای حیوان خانگی خود تهیه کنید.

در صورت مشاهده ی هر گونه کنه در پوست گربه، به سرعت آن را از پوست گربه جدا کنید. شما می توانید با کمک شانه ضد کک به سرعت کک و کنه را از پوست گربه جدا کنید و با کمک شامپوی ضد کک و کنه گربه را حمام کنید. برای تهیه ی محصولات آرایشی و بهداشتی گربه می توانید از یوزاس کمک بگیرید.

بیماری لایم زئونوز است (یک بیماری مشترک در بین حیوانات خانگی و انسان) و ممکن است انسان را مبتلا کند؛ اما با این حال گربه ها نمی توانند به طور مستقیم بیماری لایم را به والدین خود منتقل کنند و تنها زمانی که یک کنه ی آلوده به بیماری لایم انسان را گاز بگیرد، امکان ابتلا شدن وجود دارد. 

یک نفر در حال جدا کردن کنه از پوست گربه برای پیشگیری از ابتلا به لایم

سخن پایانی 

در این مقاله در مورد بیماری لایم در گربه ها، علائم بیماری لایم، علل ابتلا به این بیماری و روش های درمان و مدیریت بیماری لایم در گربه ها صحبت کردیم. امیدواریم با مطالعه ی این مقاله اطلاعات مورد نیاز در مورد بیماری لایم را کسب کرده باشید تا در صورت ابتلای گربه به این بیماری بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید یا از انتقال بیماری لایم به گربه پیشگیری کنید. 

سوالات متداول والدین حیوانات خانگی در مورد بیماری لایم در گربه ها

تا به اینجای مقاله با بیماری لایم در گربه ها، خطرات و عوارض جانبی این بیماری آشنا شدیم. در این بخش از مقاله به یکسری از سوالات والدین حیوانات خانگی در مورد بیماری لایم در گربه ها پاسخ می دهیم. برخی از این سوالات به شرح زیر هستند:

1- آیا گربه ها می توانند از بیماری لایم جان سالم به در ببرند؟

بله، تعداد معدودی از گربه هایی که علائم بیماری لایم را دارند؛ معمولا بهبود می یابند.

2- چه مدت طول می کشد تا ابتلا به بیماری لایم در گربه ها تشخیص داده شود؟

علائم ابتلا به بیماری لایم در گربه ها ممکن است به مدت دو تا پنج ماه بعد از مبتلا شدن به این بیماری ظاهر شود. 

3- آیا بیماری لایم از گربه به انسان سرایت می کند؟

گربه ها به صورت مستقیم نمی توانند بیماری لایم را به انسان منتقل کنند. با این حال، وارد شدن کنه های آلوده از طریق سگ و گربه به خانه و نیش زدن انسان توسط کنه ها می تواند باعث سرایت بیماری لایم شود. از این رو پیشگیری از کنه برای همه حیوانات بسیار اهمیت دارد.