منو

» دسته‌بندی

تاثیر نگهداری از حیوانات خانگی بر سلامت روحی

تاثیر نگهداری از حیوانات خانگی بر سلامت روحی

مراقبت و نگهداری از حیوانات خانگی دارای مزایای قدرتمندی در تامین سلامتی افراد است. بسیاری از افرادی که در خانه خود حیوان خانگی دارند، آن را مانند عضوی از خانواده می دانند. این یک موضوع حس خوشایندی به افراد می دهد و همه دارندگان حیوانات خانگی اعم از کودکان، نوجوانان، بزرگ‌سالان و افراد مسن همگی از این ارتباط  لذت می‌برند. بر این اساس نگهداری و مراقبت از حیوانات خانگی و تاثیر آن بر سلامت روحی موضوعی انکارناپذیر است. 

در این مقاله بر میزان تاثیر حضور پت بر تسکین افسردگی و اضطراب، کاهش سطح استرس و حتی بهبود سلامت قلب افراد پرداخته می شود.

فواید نگهداری از حیوانات خانگی

فواید جسمی و روحی زندگی با حیوانات خانگی

بیشتر دارندگان حیوانات خانگی از لذت های فوری تقسیم زندگی خود با این حیوانات آگاه هستند. با این حال، بسیاری از ما هنوز از فواید سلامت جسمی و روانی که می تواند لذت دستیابی به یک دوست همراه برای ما داشته باشد، بی اطلاع هستیم.

حیوانات خانگی به گونه ای تکامل یافته اند که به شدت با انسان، رفتار و احساسات او سازگار می شوند. به عنوان مثال سگ ها قادر به درک بسیاری از کلمات مورد استفاده شما هستند، آنها حتی در تفسیر لحن صدا، زبان بدن و حرکات شما نیز موفق عمل کرده اند. مانند هر دوست خوبی، یک سگ وفادار برای سنجش احساسات صاحبان خود به چشمان او نگاه می کند و سعی می کند بفهمد که صاحبش به چه چیز فکر می کند.

حیوانات خانگی به ویژه سگ و گربه می توانند استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش دهند، تنهایی افراد را پر کنند، مشوق ورزش و بازی باشند و حتی سلامت قلب و عروق شما را بهبود ببخشند. مراقبت از یک حیوان می تواند به کودکان کمک کند تا ایمن تر و فعال تر شوند. حیوانات اهلی همچنین برای بزرگترهای مسن همنشینی ارزشمندی هستند. از همه اینها مهمتر، حیوانات خانگی می توانند لذت واقعی و عشق بی قید و شرط را به زندگی شما هدیه کنند.

حیوانات خانگی چگونه می توانند بر سلامتی شما تأثیر بگذارند؟

افرادی که حیوانات خانگی دارند از مزایای سلامتی بیشتری برخوردارند

افرادی که حیوانات خانگی دارند از مزایای سلامتی بیشتری برخوردارند.

مطالعات نشان داده است که:

  • صاحبان حیوانات خانگی کمتر از کسانی که حیوانات خانگی ندارند دچار افسردگی می شوند.
  • فشار خون در افرادی که حیوانات خانگی دارند در مقایسه با افرادی که حیوانات خانگی ندارند، پایین تر است. حتی یک مطالعه نشان داد که مبتلایان به پر فشاری خون مرزی، وقتی سرپرستی سگی را به عهده می گیرند، فشار خون آنها طی پنج ماه به طور قابل توجهی کاهش می یابد.
  • بازی با سگ یا گربه می تواند سطح سروتونین و دوپامین را که باعث آرامش می شوند را افزایش دهد.
  • سطوح تری گلیسیرید و کلسترول (شاخص های بیماری قلبی) صاحبان حیوانات خانگی نسبت به افراد دیگر کمتر است.
  • صاحبان حیوانات خانگی که دچار سکته قلبی شده اند، بیشتر از سایر افراد با موقعیت مشابه زنده می مانند.
  • صاحبان حیوانات خانگی بالای 65 سال، 30 درصد کمتر از مراجعه کنندگان بدون حیوانات خانگی به پزشکان مراجعه می کنند.

یکی از دلایل اثرات درمانی این است که حیوانات خانگی نیاز اساسی انسان به لمس و نوازش را برآورده می کنند. حتی مجرمان سرسخت در زندان پس از تعامل با حیوانات خانگی تغییرات طولانی مدتی در رفتار خود داشته اند، بسیاری از آنها برای اولین بار محبت متقابل را تجربه کرده اند. نوازش، در آغوش کشیدن یا لمس یک حیوان دوست داشتنی می تواند در هنگام استرس یا اضطراب به سرعت شما را آرام کند. بیشتر سگ ها انگیزه خوبی برای ورزش هستند و می توانند روحیه شما را به میزان قابل توجهی تقویت کنند و افسردگی را تسکین دهند.

حیوانات خانگی چگونه می توانند در ایجاد تغییر سبک زندگی سالم به شما کمک کنند؟

نگهداری از حیوانات خانگی به شما کمک می کند سبک زندگی خود را تغییر دهید

ایجاد تغییر در سبک زندگی نقش مهمی در کاهش علائم افسردگی، اضطراب، استرس، اختلال دو قطبی و غیره دارد. مراقبت از حیوان خانگی می تواند به شما کمک کند تا تغییراتی در سبک زندگی سالم ایجاد کنید:

 افزایش تحرک و ورزش:

پیاده روی، گردش یا دویدن با سگتان یکی از راه های سرگرم کننده و ارزشمندی است که می تواند ورزش سالم روزانه را در برنامه شما جای دهد. مطالعات اخیر نشان می دهد که صاحبان سگ به احتمال زیاد نیازهای روزمره خود به ورزش را تامین می کنند. برخی از مطالعات داشتن سگ را با کاهش وزن صاحبان آنها مرتبط دانسته اند. طبق این تحقیقات پیاده روی منظم همراه با سگ، بویژه سگ هایی که خودشان نیز دارای اضافه وزن هستند، بدون تغییر رژیم غذایی، در کاهش وزن به حیوان و صاحب آن کمک می کند.

داشتن همراه و مونس:

برخورداری از یک همراه می تواند به جلوگیری از بیماری ها کمک کند و حتی سال ها به زندگی شما بیفزاید، در حالی که انزوا و تنهایی می تواند علائم افسردگی را بیشتر کند. مراقبت از یک حیوان زنده می تواند به شما در احساس نیاز و خواسته شدن کمک کند. تمرکز شما را از مشکلاتتان دور کند، به خصوص اگر تنها زندگی می کنید. بیشتر صاحبان سگ و گربه با حیوانات خانگی خود صحبت می کنند.

بهبود روابط اجتماعی و دوستیابی:

حیوانات خانگی می توانند مانند یک تسهیل گر اجتماعی عالی برای صاحبان خود باشند و به شما کمک کنند دوستی های جدیدی را آغاز و حفظ کنید. صاحبان سگ ها اغلب در هنگام پیاده روی یا تفریح و گردش در پارک ها بارها توقف می کنند و با یکدیگر صحبت می کنند. آنها همچنین در پت شاپ ها، باشگاه ها، دامپزشکی ها و کلاس های آموزشی با افراد جدید ملاقات می کنند.

زندگی با گربه

کاهش اضطراب:

از آنجا که حیوانات خانگی در لحظه زندگی می کنند، همراهی یک حیوان می تواند باعث راحتی، کاهش اضطراب و ایجاد اعتماد به نفس برای افراد مضطرب شود. آنها می توانند به شما کمک کنند تا بیشتر حواس تان جمع اکنون شود و از حال لذت ببرید.

ساختارمند شدن زندگی:

بسیاری از حیوانات خانگی به ویژه سگ ها به برنامه منظم برای تغذیه و ورزش نیاز دارند. داشتن یک رویه ثابت در طی روز حیوان را متعادل و آرام نگه می دارد و البته می تواند برای شما نیز مفید باشد. صرف نظر از خلق و خوی شما -افسرده، مضطرب یا دچار استرس- یک نگاه محزون حیوان شما، باعث می شود که برای تغذیه، ورزش و مراقبت از او از رختخواب بلند شوید.

تسکین استرس حسی:

نوازش و تحرک دو روش سالم برای کنترل سریع استرس هستند. نوازش یک سگ، گربه یا هر حیوان اهلی دیگر می تواند فشار خون شما را کاهش دهد و به شما کمک کند تا به سرعت احساس آرامش کنید.