منو

» دسته‌بندی

عجایب دیدن خواب در میان حیوانات

عجایب دیدن خواب در میان حیوانات

یکی از مسائلی که همیشه ذهن علاقه مندان به حیوانات را به خود مشغول کرده این است که آیا حیوانات هم مانند انسان ها خواب می بینند. در انسان ها خواب دیدن با حرکت سریع چشم رخ می دهد که اکثر پستانداران نیز آن را تجربه می کنند. بنابراین منطقی است که تصور کنیم حیوانات هم چیزی شبیه آنچه که ما "رویا" می نامیم را داشته باشند.

در رابطه با اثبات دیدن خواب در میان حیوانات دو نوع بررسی صورت گرفته است یکی از سوی متخصصان مغز و اعصاب که سعی می کنند از طرق مختلف از جمله برداشتن نوار مغزي ارزیابی کنند که آیا عملکرد مغز حیوانات در خواب مانند عملکرد مغز انسان است.

گاهی اوقات نیز رفتارشناسان تلاش دارند به رفتارهای فیزیکی حیوانات در مراحل مختلف چرخه خواب نگاهی بیندازید. این محققان اذعان دارند با بررسی فعالیت برخی حیوانات در هنگام خواب می توان به این نکته پی برد که آنها مشغول دیدن رویا هستند.

دیدن خواب در میان حیوانات

برای مثال برخی از گربه ها در هنگام خواب سر خود را بگونه ای حرکت می دهند که انگار به دنبال محرک هستند. برخی از گربه ها نیز رفتاری مشابه حمله و شکار از خود نشان می دهند، گویی که در خواب طعمه های خود را تعقیب می کنند. گاهی نیز برخی گربه ها بچه های خود را در خواب به شدت در آغوش می گیرند، به گونه ای که انگار خطری آنها را تهدید می کند. فعالیت های رویاگونه مشابهی هم در سگ ها دیده شده است. لگد زدن، پریدن و فرار کردن از دیگر اختلالاتی است که در هنگام خواب از حیوانات مشاهده می شود. 

حقایق علمی در مورد خواب دیدن حیوانات

خواب دیدن حیوانات

 موضوع خواب دیدن در میان پستانداران و پرندگان تقریبا اثبات شده است. مرحله (REM) در طی چرخه خواب مرحله ای است که در آن رویا شکل می گیرد. در این مرحله برای اینکه بدن در نتیجه دیدن رویا شروع به حرکت نکند، مغز همه ماهیچه های حرکتی را از کار می اندازد. اما در برخی از حیوانات مانند سگ ها و گربه ها این فلج عضله بطور کامل اتفاق نمی افتد و گاهی آنها در خواب دچار تکان های شدید می شوند.

اثبات دیدن رویا از سوی حیوانات از طریق مشاهده حركات سریع چشم و ثبت جريان‌هاي الكتريكي مغز آنها صورت می پذیرد، ولي تشخیص این كه حيوانات دقیقا خواب چه چيزهايي را مي‌بينند غیر ممکن است. یک احتمال در این مورد وجود دارد که گفته می شود که آنها خواب همان چيزهايي را مي‌بينند كه در طول روز با آنها درگیر بوده اند. همچنین گفته می شود در تمام گونه های حيوانات، نوزادان بيشتر از ديگر حیوانات همنوع بزرگسال خود، خواب مي‌بينند.

تفاوت حیوانات در خواب دیدن

دیدن رویا در میان حیوانات

پدیده خواب دیدن در میان حیوانات مختلف ازجمله پستانداران، دوزیستان، خزندگان، و برخی از پرندگان رخ می دهد، اما روند آن در میان آنها متفاوت است. برخی از مهمترین ویژگی های این پدیده به قرار زیر است:

- بنا بر تحقیقات صورت گرفته هر چه حیوانی بزرگ‌تر باشد، احتمالا خواب‌های طولانی‌تری می‌بیند.

- بسیاری از پرندگان مانند اردک‌ها هنگام خواب یک چشمشان باز است.

- بسیاری از حیوانات با یک نیمه از مغرشان می خوابند و نیمه دیگر مغز آنها فعالیت عادی خود را دارد که حیوان را در حالت نیمه هوشیار قرار می دهد.

- حیواناتی که سوخت و ساز بدنی بیشتری دارند نسبت به حیواناتی که سوخت و ساز کمتری دارند بیشتر می خوابند. مثلا گربه ها 13 ساعت در روز می خوابند، اما زرافه ها و اسب ها فقط دو ساعت به خواب می روند.

- شیرها و ببرها در زمره خواب‌آلوده ترین حیوانات به شمار می روند. آنها در طول روز ‌20 ساعت را در خواب به سر می‌برند.

دیدن رویا از سوی حیوانات

- اکثر حیوانات در طی شبانه روز در فواصل زمانی مختلف به خواب می روند.

- مشخص شده حیواناتی که خواب می‌بینند، برخلاف انسان ها خوابشان رنگی نیست و احتمالا سیاه و سفید می باشد.

- حشرات و ماهی‌ها معمولا خواب نمی بینند، ولی برخی از پرندگان خواب را تجربه می کنند.

- سگ ها معمولا پس از گذشت 20 دقیقه از خواب خود وارد مرحله REM می شوند.

- گفته می شود حیوانات معمولا چیزهایی را خواب می‌بینند و مشغول بازسازی آن هستند که در طول روز با آنها درگیر هستند، مثلا پرنده سهره احتمالا آواز خواندن‌ خود را در خواب می‌بیند یا اینکه موش‌ها در خواب معمولا مسیر مارپیچی را که روزانه طی می کنند می‌بینند، یا سگ ها و گربه ها معمولا با پنجه کشیدن بر خاک موقع خواب، گویی در حال پنهان کردن استخوانی در زیر خاک هستند، یا از چیزی در حال فرار می باشند.