منو

» دسته‌بندی

تاثیر نوازش سگ و گربه در کاهش استرس انسان

تاثیر نوازش سگ و گربه در کاهش استرس انسان

درس، امتحان، ارائه مقاله، استرس های موجود در محل کار، صورتحساب های مختلف برای پرداخت و بسیاری نمونه های دیگر از فشارهای روانی رایج زندگی مدرن هستند.

به منظور کاهش تاثیرات این فشارهای روانی، بسیاری از دانشگاه های مطرح در سطح جهان هم اکنون برنامه "کاهش استرس از طریق نوازش سگ و گربه و سایر حیوانات خانگی" را در پیش گرفته اند و برای انجام این کار مکانی را در نظر گرفته اند که دانش آموزان و دانشجویان می توانند به آنجا وارد شوند و با گربه ها و یا سگ ها تعامل کنند تا به کاهش فشار آنها منجر شود.

نتایج یک یافته علمی در خصوص نوازش سگ و گربه

دانشمندان دانشگاه ایالتی واشنگتن اخیراً ثابت کرده اند که نوازش سگ و گربه علاوه بر بهبود روحیه دانشجویان، به صورت نامحسوس دارای مزایای فیزیولوژیکی تسکین دهنده استرس نیز هستند. به گفته این افراد "فقط 10 دقیقه نوازش حیوانات می تواند تأثیر قابل توجهی بر انسان ها داشته باشد."

نوازش سگ و گربه

به گفته آنها کورتیزول به عنوان هورمون اصلی فشار روانی، در آن دسته از دانشجویانی که با گربه و سگ تعامل داشتند، کاهش قابل توجهی داشته است. این نخستین مطالعه ای است که کاهش سطح کورتیزول دانشجویان را در جریان یک زندگی واقعی و نه در یک محیط آزمایشگاهی نشان می دهد.

حیوانات خانگی می توانند استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش دهند

در مطالعه دانشمندان دانشگاه ایالتی واشنگتن درباره "کاهش استرس از طریق نوازش سگ و گربه و سایر حیوانات خانگی"، 249 دانشجوی دانشگاه برای مقایسه اثرات مختلف مواجهه با حیوانات به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند. گروه اول به مدت 10 دقیقه در غالب گروه های کوچک با گربه و سگ تعامل عملی داشتند. آنها می توانستند حیوانات را نوازش کنند، با آنها بازی کنند و به طور کلی با حیوانات همانطور که می خواهند معاشرت کنند.

تصاویر نوازش حیوانات

گروه دوم در حالی كه در صف انتظار نوبت خود بودند، مشاهده می كردند كه افراد دیگر حیوانات را نوازش می كنند. گروه سوم به صورت اسلاید همان تصاویر نوازش حیوانات را تماشا می کردند، در حالی که گروه چهارم "در لیست انتظار" قرار داشتند، این دانشجویان بدون تلفن، کتاب یا جزوه یا سایر محرک ها به مدت 10 دقیقه بی سر و صدا منتظر نوبت خود بودند. به آنها گفته شد بود که به زودی تعامل با حیوانات را تجربه خواهند کرد.

هنگامی که همه داده ها از نمونه های مختلف جمع آوری شد، مشخص شد که دانشجویانی که به طور مستقیم با حیوانات خانگی تعامل داشتند، کورتیزول موجود در بزاق آنها به طور قابل توجهی کاهش یافته بود. تمامی این دانشجویان مورد مطالعه از تعامل با حیوانات لذت برده و این به آنها كمك کرده بود احساسات مثبت بیشتری را تجربه كنند. آنها توانسته بودند استرس خود را کاهش دهند. این موضوع بسیار قابل اهمیت است چرا که کاهش هورمون های استرس زا با گذشت زمان، فواید قابل توجهی برای سلامت جسمی و روانی افراد مختلف دارد.

بنابراین می توان گفت حیوانات خانگی به ویژه سگ و گربه می توانند استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش دهند ، تنهایی افراد را پر کنند، صاحبان خود را به ورزش و بازی تشویق کنند و حتی سلامت قلب و عروق آنها را بهبود ببخشند.

مراقبت از یک حیوان می تواند به کودکان کمک کند تا ایمن تر و فعال تر شوند. همچنین حیوانات اهلی برای بزرگترهای مسن همنشینی ارزشمندی هستند و می توانند عشق بی قید و شرطی را به زندگی آنها وارد نمایند.

در صورت تمایل می توانید مقاله دیگر ما درباره تاثیر نگهداری از حیوانات خانگی بر سلامت روحی را نیز بخوانید.