منو

» دسته‌بندی

حمام کردن گربه در خانه؛ بایدها و نبایدها

حمام کردن گربه در خانه؛ بایدها و نبایدها

گروهی از دامپزشکان بر این باورند که حمام کردن گربه ها ضرورتی ندارد. چرا که آنها به صورت غریزی با لیسیدن مداوم در حال تمیز نمودن دست و پای خود هستند. بطور کلی عمل لیس زدن در بچه گربه‌ها از 2 تا 4 هفتگی آغاز می شود و گربه‌های بالغ نیز تقریبا نیمی از اوقات روز خود را صرف پاک سازی خود می‌کنند. ترکیبات بزاق این حیوان و پرزهای روی زبان او به گونه ای است که برای سلامت پوست و موی او کاملا مفید است.

با این وجود گاهی شرایطی پیش می آید که استحمام این حیوان خانگی را ضروری می سازد. بویژه این که در بسیاری موارد این گربه ها همراه با انسان ها و در یک محیط زندگی می کنند، بنابراین مراقبت از نظافت و بهداشت آنها مستقیما با سلامت خود انسان ها در ارتباط است. معمولا بچه گربه‌ها را می توان از 4 هفتگی حمام نمود. البته به یاد داشته باشید که فقط در شرایط ضروری این کار باید انجام بپذیرد.

در چه مواردی یگ گربه نیاز به حمام کردن دارد؟

گربه ها از آب خوششان نمی آید

قبل از هر چیز باید بدانید که اغلب گربه ها از آب خوششان نمی آید و از خشک شدن پس از شستشو بیزارند. بنابراین زمانی آنها را حمام کنید که به صورت مشهود و تحمل ناپذیری کثیف شده باشند. یعنی زمانی که بوی بدی می‌دهند و موی آنها از شدت کثیفی در هم پیچیده و گره خورده شده است. بنابراین اگر گربه تان در بیرون از خانه خاک و گلی شده بهتر است او را بشوئید.

همچنین گربه هایی که اضافه وزن دارند یا مسن هستند، معمولا تنها جاهایی از بدنشان را که به آن دسترسی دارند را می توانند تمیز کنند، در بیشتر مواقع پشت این گربه ها به دلیل انباشت آلوگی و کثیفی، نمدی شکل می شود که نیاز به شستشو دارد.

از سوی دیگر چنانچه گربه شما دچار عفونت های پوستی شده یا اینکه پوست و موی او در معرض کک و انگل قرار گرفته توصیه می شود که او را حمام کنید.

در نهایت این که چنانچه تصمیم گرفته اید گربه‌ای را از خیابان به داخل خانه‌ خود بیاورید، قبل ازهر کاری باید او را خوب تمیز کنید. چرا که احتمال دارد پوست حیوان به دلیل پرسه زدن مداوم در میان زباله‌ها به انواع کک ها و انگل ها آلوده شده باشد.

تعداد دفعات حمام کردن گربه

تعداد دفعات حمام کردن گربه

تعداد دفعات حمام کردن یک گربه معمولا به اندازه و نوع موهای بدن گربه، میزان تمیز کردن خود او، میزان فعالیت و تحرک گربه، و محیط زندگی و سلامت او بستگی دارد. بر این اساس بسیاری از دامپزشکان در صورت تامین فاکتورهای سلامت و فقدان مشکلات پوستی، برای گربه هایی که موی کوتاه دارند 2 بار در سال و برای گربه هایی که موی بلند دارند 4 تا 6 بار حمام در سال را مفید می دانند.

شرایط حمام کردن گربه

قبل از حمام بردن گربه ها باید یک سری الزامات و ملاحظات را در نظر گرفت . از جمله مهمترین آنها عبارتند از:

- تهیه و آماده سازی وسایل مورد نیاز

 شستشو و حمام کردن گربه

پیش از اقدام برای شستشو و حمام کردن گربه باید وسایل مورد نیاز این کار را آماده کنید. برای این کار نیاز به یک یا چند حوله با قدرت جذب بالای آب، استفاده از سردوش متحرک یا بردن وسیله ای برای ریختن آب بر روی او، تهیه شانه یا بورس براي مرتب کردن موها قبل و بعد از حمام کردن، تهیه شامپوی مخصوص گربه و یا در صورت لزوم خرید شامپوهای درمانی به تشخیص دامپزشک گربه خود دارید.

به هیچ وجه از شامپوی مخصوص انسان‌ها برای حمام کردن گربه ها استفاده نکنید، چرا که باعث خشکی پوست گربه می شود.

در این رابطه در میان برندهای خارجی، شامپو مخصوص گربه بیوگانس حاوی عصاره درخت توس و روغن آووکادو، شامپو مخصوص سگ و گربه پلاف با حالت دهندگی و نرم کنندگی قوی مو، شامپو گربه دکتر کلادرز با PH مناسب پوست جهت جلوگیری از شکنندگی و خشک شدن موها و شامپو گربه بیفار حاوی روغن ماکادامیا جهت نرم شدن موی گربه و سگ، به شما پیشنهاد می شود.

در میان محصولات ایرانی نیز شامپو گربه پرسا با غلظت بالا و خاصیت تمییزکنندگی قوی و فاقد مواد مضر و حساسیت زا، انتخاب مناسبی برای حیوان خانگی شماست.

گفتنی است برای گربه هایی که به هیچ وجه اجازه حمام با آب را نمی دهند و به شستشو حساس می باشند نیز استفاده از شامپو فوم خشک توصیه می شود. شما می توانید این محصول را با فاصله 20 سانتی روی موهای گربه خود اسپری کنید و سپس برس بکشید.

همچنین بهتر است اسباب‌بازی محبوب گربه خود را نیز به داخل حمام ببرید تا گربه با آن سرگرم شود.

- کنترل شرایط حمام و آرام کردن گربه

 در طول شستشو، گربه خود را مرتبا نوازش کنید

در طول شستشو، گربه خود را مرتبا نوازش کنید. از سر تا دم گربه را به آرامی خیس کنید. بهتر است به جای اینکه او را کامل در آب فرو كنيد، آب را از بالا بر روي او بريزيد. در غیر این صورت گربه را به آرامی داخل وان یا تشت آب کنید. دمای آب را از پیش کنترل کنید تا با سرد و گرم شدن ناگهانی، گربه را هیجان زده یا عصبانی نکنید.

- شامپو کردن گربه

 گربه را با شامپوی مخصوص شستشو دهید

ابتدا گردن، شکم، پاها و دم گربه را با شامپوی مخصوص شستشو دهید. سعی کنید شستشوی گربه همراه با ماساژ باشد تا احساس راحتی کرده و به شما صدمه نزند. همچنین از نفوذ شامپو به دماغ، دهان و گوش های گربه جلوگیری کنید. ضمنا صورت گربه را فقط با لیف و آب شستشو دهید و نیازی به استفاده از شامپو برای آن قسمت نیست. در صورتی که از شامپوهای درمانی برای شستشو استفاده می کنید، حتما به دستورالعمل آن دقت کنید. برخي از این شامپوها باید 5 تا 15 دقيقه بر روي موها باقی بمانند.

- آبکشی دقیق و باحوصله

 بدن گربه را با دقت آبکشی نمایید

حداقل دو تا سه بار تمام بدن گربه را آبکشی نمایید. دقت کنید اگر همچنان بین موهای گربه کف و حباب وجود داشت، این عمل را چندین بار تکرار نمایید.

- خشک کردن گربه

 مراحل خشک کردن گربه را با دقت انجام دهید

ابتدا با حوله هایی که از قبل آماده کرده اید، آب بدن گربه را بگیرید و در صورت نیاز از سشوار برای خشک شدن کامل گربه استفاده کنید. البته دقت کنید دمای سشوار پایین بوده و از فاصله دور آن را نگه دارید.

در نهایت این که برای نظافت حیوانات باید اطلاعات کافی داشته باشید تا به دلیل ناآگاهی به آنها و خودتان صدمه ای وارد نشود.

شما می توانید تمامی محصولات معرفی شده در این مقاله را از پت شاپ آنلاین یوزاس در کمترین زمان ممکن و با مناسب ترین قیمت تهیه نمایید.