منو

» دسته‌بندی

دانستنی های جالب درباره بارداری همسترها

دانستنی های جالب درباره بارداری همسترها

همسترها جزو پستانداران خونگرم و از تیره جوندگان هستند. همسترهای ماده در 4 تا 6 هفتگی معمولا به بلوغ جنسی می رسند و در سن 6 هفتگی تا 8 هفتگی می توانند جفت گیری کرده و بارور شوند. بهتر است اولین جفت گیری و باردار شدن آنها تا پایان 3 ماهگی رخ ندهد.

باید به یاد داشته باشید که اگر تمایلی به بارداری همستر خود ندارید، هرگز همستر نر و ماده را حتی برای یک زمان کوتاه با هم در یک جا قرار ندهید! چرا که همسترها به سرعت می توانند تولید مثل کنند. آنها در سال می توانند بیش از ۱۰۰ همستر به دنیا بیاورند. بر این اساس اگر همستر شما باردار شد، باید بسیار محتاطانه با آن برخورد کنید. بسیار مهم است که طبیعت این حیوان را درک کنید، چرا که در غیر این صورت نوزادان همستر شما ممکن است از بین بروند.

ما در این مقاله توصیه هایی را جهت آموزش و در پیش گرفتن رفتار مناسب با یک همستر باردار را خدمت شما ارائه خواهیم کرد.

مشخصات همسترهای باردار

مشخصات همسترهای باردار

- همستر ماده در دوره بارداری پرخور و کم تحرک می شود

- معمولا در روزهای آخر بارداری شکم همستر مادر برآمده می شود

- گاهی اوقات همستر مادر ممکن است به گوشه ای بخزد و از دیگر همسترها جدا شود.

- همستر مادر ممکن است دچار بی قراری شده و خونابه ای از او ترشح شود

- پستان های همستر ماده در هفته آخر بارداری بزرگتر از حد معمول می شود

- همستر ماده در این دوران به شدت عصبی شده و میزان درگیری او با دیگر همستر ها بیشتر می شود و اجازه نمی دهد که صاحبش او ر ا در دست بگیرد

- همستر ماده دردوران بارداری آب بیشتری نسبت به قبل می نوشد

اقدامات ضروری پس از بارداری همسترهای ماده

معاینه همستر باردار

- لازم است پس از آگاهی از بارداری همستر ماده او را از همستر نر جدا کنید، چرا که همستر نر معمولا بلافاصله پس از تولد بچه ها آنها را می خورد تا مجددا بتواند با همستر ماده جفت گیری نماید.

- مدت زمان بارداری یک همستر (بسته به نژاد آن) بین ۱۶ تا ۲۱ روز است. این زمان تقریبی است چرا که تمام جوندگان می توانند مدت زمان زایمان خود را عقب بیاندازند. از جمله دلایل به تاخیر انداختن زمان زایمان می توان به ایجاد استرس، مناسب نبودن شرایط محیطی و احساس خطر از سوی این حیوان اشاره کرد.

- در زمان بارداری فضای زندگی همستر ماده را آرام نگه دارید و سعی کنید تا حد ممکن به او دست نزنید. گروهی از همسترها رحم ضعیفی دارند و دست زدن به آنها ممکن است منجر به سقط جنین شود.

- بهتر است اطراف قفس همستر را با مقوا یا پارچه ی مشکی بپوشانید تا قفس حالت نیمه تاریک پیدا کند. در انجام این کار دقت داشته باشید تا ضمن اینکه تهویه قفس مناسب باشد آرامش همستر شما بر هم نریزد.

- از یک هفته پیش از زایمان تا پایان دوران شیر خوارگی جنین ها، تمیز کردن قفس و جابه جا کردن همسترها ممنوع است. چرا که در این مدت همستر مادر به دنبال لانه سازی برای زایمان خود است. بهتر است کمی پوشال برای کمک به او در دسترسش قرار دهید.

- توجه داشته باشید که نوزادان همستر معمولا نیمه شب یا صبح خیلی زود به دنیا می آیند و بلافاصله بعد از تولد آنها مادر شروع به تمیز نمودن و شیر دادن به نوزادان می کند و کمی بعد آنها را به خود نزدیک می کند تا گرم بمانند.

- نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که نوزادان همستر را لمس نکنید. پس از زایمان همستر مادر پرخاشگر می شود و ممکن است شما را مزاحم امنیت خود بداند. از سوی دیگر در صورت لمس بچه همسترها ممکن است آنها بوی شما را بگیرند و در ادامه احتمال دارد که همستر مادر فرزندان خود را ترک کند و یا آنها را از بین ببرد.

دلایل بچه خواری همسترهای مادر

دلایل بچه خواری همسترها

گاهی اوقات برخی از همسترهای مادر پس از زایمان اقدام به خوردن جنین خود می کنند، برخی از مهمترین دلایل انجام این کار عبارتند از:

- عدم برخورداری از ر ژیم غذایی مناسب و کافی در دوران بارداری

- محیط زندگی ناایمن و پر استرس که همستر ماده را دچار اضطراب شدید کند

- از میان بردن جنین های ضعیف یا مریض. چنانچه همستر ماده احساس کند تعدادی از جنین های او مریض و یا ضعیف هستند اقدام به خوردن آنها می کند تا به بقیه جنین ها آسیبی نرسد.

- نزدیک بودن همستر نر یا سایر همسترها به قفس همستر مادر و احساس خطر حمله از سوی آنها به نوزادان

البته شرایط گفته شده در مورد همه همسترهای کودک خوار صدق نمی کند. گروهی از همسترها به نوزادان خود شیر نمی دهند و از آنها مراقبت نکرده و رها می کنند و یا می خورند. همچنین لازم است بدانید برخی از این همسترها در زایمان اول تجربه کافی برای بزرگ کردن نوزادان خود ندارند در این رابطه شما باید به آنها در این روند کمک کنید.

تغذیه‌ همستر باردار

تغذیه همستر باردار

به مجرد این که متوجه شدید همستر شما باردار است، باید با کمک دامپزشک یک رژیم غذایی با کیفیت و ویژه با مقدار زیادی پروتئین برای او در نظر بگیرید. این رژیم باید در تمام مدت بارداری و تا هنگامی که نوزادان همستر شیر می خورند ادامه یابد. در این میان تغذیه با مقادیر کمی تخم مرغ آب پز، تکه‌های مرغ پخته شده، پنیر و جوانه گندم برای تقوبت همستر مادر توصیه می شود.

همچنین مکمل های غذایی ویژه همسترها که در پت شاپ های معتبر نظیر یوزاس به فروش می رسد نیز می تواند انتخاب مناسبی برای این دوره باشد. از جمله می توان به غذای همستر و پلیت جونده اوشکایا حاوی پروبیوتیک، غذای خشک لوکا، غذای خشک مفید، اشاره کرد. این مکمل های غذایی از دانه‌ها، غلات، حبوبات، سبزیجات حشرات و میوه‌های خشک با کیفیت بالا تولید شده اند.