منو

» دسته‌بندی

نکاتی درباره نگهداری همسترها در خانه

نکاتی درباره نگهداری همسترها در خانه

همسترها حیواناتی کوچک از خانواده جوندگان و زیرمجموعه موش‌سانان هستند. خواستگاه اصلی این حیوان کشور سوریه بوده و بیشتر در مناطق معتدل اروپایی و آسیایی دیده می شود. این حیوان زیبا و دوست‌داشتنی در سال های اخیر به عنوان حیوان خانگی در منازل نگهداری می شود. باتوجه به زندگی آپارتمان‌نشینی و معضلات فضای کوچک خانه، همسترها به دلیل کوچکی و هزینه پایین جزو محبوب‌ترین حیوانات خانگی بخصوص برای کودکان محسوب می شوند. نگهداری همسترها در خانه مستلزم رعایت یک سری نکات ضروری است که ما در ادامه به آن می پردازیم.

ویژگی های فیزیکی همسترها

نگهداری از همستر در خانه

همسترها موجوداتی ریزنقش زیبا با چشمانی شفاف هستند که قدرت بینایی ضعیفی دارند. آنها معمولا نزدیک بین و کوررنگ هستند، در عوض به جای قدرت بینایی ضعیف، دارای غددی در زیر پهلوهایشان هستند که وقتی به جای ناآشنایی وارد می‌شوند پهلوهای خود را به اشیا و جاهای مختلف می‌مالند تا با بوی بدن خود بتوانند مسیر برگشت به خانه را پیدا کنند.

همسترها دم بسیار کوتاهی دارند، موهای بدن این حیوان ابریشمی مانند است و یک جیب دهانی دارد. این جیب دهانی تا شانه‌های همستر پایین کشیده شده که از آن برای ذخیره و حمل و نقل غذا و حتی پنهان کردن نوزادان خود استفاده می‌کند.

این حیوان بازیگوش شب زنده دار است و به جای آن در طول روز به استراحت می پردازد. اگر قصد خرید همستر برای کودک خود دارید بهتر است حتما این نکته را به او یادآور شوید تا در زمان استراحت این حیوان به سراغ بازی با او نرود.

آموزش نگهداری از همستر در خانه

نکته دیگری که باید بدانید این است که همسترها بندرت از خودشان رفتارهای تهاجمی بروز می‌دهند. با این وجود آنها دارای دستگاه عصبی حساسی بوده و در برابر هرگونه آسیب احتمالی احساس ترس می‌کنند و ممکن است اقدام به گاز گرفتن عامل محرک کنند.

 این حیوان خانگی در شرایط مناسب حدود دو تا سه سال عمر می کند. البته هم اکنون باتوجه به بهبود امکانات و پیشرفت های پژوهشی و با عنایت به ضرورت رعایت حقوق حیوانات، سعی بر آن است در پژوهش های آزمایشگاهی از حیواناتی نظیر همستر استفاده نشود.

بطور کلی نگهداری از همستر در خانه چندان سخت نیست در ادامه این مقاله برخی از مهمترین شرایط نگهداری این حیوان را بیان می کنیم.

لوازم مورد نیاز برای نگهداری همسترها در خانه

لوازم موردنیاز برای همستر

- محل نگهداری همسترها

معمولا برای همستر سه نوع قفس در نظر گرقته می شود، قفس‌های سیمی شکل، قفس های پلاستیکی و قفس های آکواریومی. قفس سیمی شکل با داشتن میله‌های افقی برای بالا و پایین رفتن این حیوان مناسب هستند و اغلب علاقه مندان نگهداری این حیوان از این قفس استقبال می کنند. قفس مخصوص جوندگان پیکو، دارای رنگ های شاد با دستگیره های باز و بست از دوطرف باکس و درب بازشونده از سقف، پلاستیک کف مرغوب و قابل شستشوی ساده، جهت خرید به شما توصیه می شود.

قفس‌های پلاستیکی دارای محفظه ای خاص هستند که برای شرایط آب و هوایی گرم و خشک چندان مناسب به نظر نمی رسند و همچنین ممکن است جنس پلاستیکی آن به راحتی توسط این حیوان جویده شود.

نوع رایج با قیمت تقریبا مناسب قفس همستر آکواریوم ها هستند. البته باید به جریان هوا در آن دقت داشت، ضمن اینکه حالت لغزنده بودن شیشه امکان بالا و پایین رفتن را به این حیوان نمی دهد. بنابراین باید در داخل آکواریوم لوازم و اسباب بازی مناسب همستر گذاشته شود تا بتواند داخل آن بازی کند.

ضمنا به یاد داشته باشید که باید هفته ای یک بار قفس همسترها را پاکیزه نمود.

- رژیم غذایی مناسب همسترها

رژیم غذایی مناسب همسترها

همسترها حیوانات پرخوری نیستند. آنها در روز به 8 تا 12 گرم غذا و حدود 8 تا 20 سی‌سی آب نیاز دارند و تنها یک وعده غذایی در روز برای تغذیه‌ آنها کافی است. همسترها تقریبا همه چیز خوارند. جیره مناسب برای همستر باید شامل پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری باشد.

سبزیجات خشک مثل یونجه، میوه‌های تازه، تخم‌مرغ پخته، مقداری ماست تازه، برنج، گوشت و سیب‌زمینی غذاهای مورد علاقه همسترها به حساب می آیند. دقت کنید همسترها بسیار مستعد ابتلا به دیابت هستند، بنابراین باید به آنها میوه ها و خوراکی های با قند پایین داده شود. از قرار دادن یک بطری آب تازه در داخل قفس این جانور به صورت روزانه غاقل نشوید.

البته می‌توان از بسته‌های غذایی مخصوص همستر که در پت شاپ های معتبر موجود است با ترکیبی از میوه‌ها و سبزیجات و دانه‌ها و بذر‌ها، برای این جونده خریداری کرد. غذای همستر اوشکایا، حاوی پروبیوتیک، با ترکیبی از دانه‌ها، غلات، حبوبات، سبزیجات، حشرات و میوه‌های خشک با کیفیت بالا انتخاب بسیار مناسبی است. پروبیوتیک موجود در این محصول فلور میکروبی مفید دستگاه گوارش را تأمین می‌کند.

همچنین پلیت جوندگان اوشكايا (غنی شده با پروبیوتیک و ویتامینC) که از پلت میوه و سبزیجات مخصوص حیوانات گیاه خوار تهیه شده نیز به شما توصیه می شود. این محصول با ترکیب مناسبی از یونجه، تیموتی، فیبرهای طبیعی، کدو حلوایی، سیب، فلفل دلمه ای، کرفس، گشنیز، برگ گیاه قاصدک و شبدر، فیبر و مواد حیاتی مورد نیاز این حیوان را تأمین می کند.

-  تهیه اسباب بازی همسترها

تهیه اسباب بازی برای همستر

همسترها به بازی کردن بسیار علاقه مند هستند. آنها انرژی زیادی دارند که باید آن را تخلیه کنند. برای جلب اعتماد این حیوان بهتر است با غذا دادن به او شروع به بازی کنید. همچنین در قفس او از وسایل بازی مورد علاقه اش استفاده کنید. از جمله انتخاب یک چرخ و فلک مناسب و در اندازه‌ درست ضروری است. هرچه جثه همستر بزرگ‌تر باشد، چرخ و فلک نیز باید بزرگ‌تر باشد.

سعی کنید از پت شاپ های معتبر اسباب‌بازی‌های چوبی جویدنی برای این حیوان تهیه کنید. همسترها جزو جانورانی هستند که دندان های آنها مدام در حال رشد است و اگر چیزی برای جویدن نداشته باشند دندان‌هایشان بسیار بزرگ خواهد شد. البته دقت کنید که این اسباب بازی ها فاقد مواد شیمیایی باشد تا برای همستر شما مشکلی پیش نیاید. باید بدانید که خرید اسباب‌بازی‌های از جنس پلاستیک برای همسترها توصیه نمی‌ شود. چراکه ممکن است قسمتی از پلاستیک جویده شده و وارد دستگاه گوارش آن شود.

همچنین به منظور کنترل رشد دندان همستر خود می توانید سنگ کلسیم تهیه کنید. این محصول به دلیل داشتن کلسیم و دیگر مواد معدنی مورد نیاز در تامین سلامت همستر شما بسیار مفید خواهد بود. سنگ کلسیم مخصوص جونده فردی، با دارا بودن ید، پیشنهاد مناسبی برای حیوان جونده شما می باشد.

- دست آموز و اهلی کردن همسترها

دست آموز و اهلی کردن همستر

همستر ها با اتکاء به حس بویایی قوی خود، با محیط اطرافشان ارتباط برقرار می کنند و به آن خو می گیرند. برای این کار بهتر است حیوان را به آرامی در دست بگیرید و به او اجازه بدهید تا با بوئیدن دستان شما به شما عادت کند. بهتر است برای این کار به او مقداری غذا بدهید.

البته توجه داشته باشید که زمان بیدار شدن همستر را برای دست آموز کردنش انتخاب کنید، چرا که این حیوان در زمان استراحت بسیار حساس و عصبی می شود و ممکن است در صورت بیدار شدن دست شما را گاز بگیرد.

خوانندگان گرامی شما می توانید تمامی محصولات معرفی شده در این مقاله را از پت شاپ آنلاین یوزاس در کمترین زمان ممکن و با مناسب ترین قیمت تهیه نمایید.