منو

» دسته‌بندی

دلایل و راه های درمان ادرار نکردن گربه ها در ظرف خاک

دلایل و راه های درمان ادرار نکردن گربه ها در ظرف خاک

هیچ چیز به اندازه ادرار حیوان خانگی در جای نامناسب و خارج از بستر خاک برای صاحب حیوان خانگی امری زننده نیست. زمانی که از عدم دلایل پزشکی ادرار حیوان در جای نامناسب مطمئن شدید، گام بعدی این است که عناصر محیطی را که باعث این رفتارهای ناخواسته در گربه شما می شوند، را حذف کنید. با پیگیری شما به عنوان صاحب حیوان خانگی و تلاش برای حذف این رفتار نامناسب به گربه خود کمک خواهید کرد تا کیفیت زندگی بهتری را تجربه کند و شما نیز آسوده خاطرتر خواهید بود. 

شاید این سوال که علل ادرار نکردن گربه ها در ظرف خاک شامل چه مواردی می شود، دغدغه اصلی شما باشد. باید بدانید اختلالات رفتاری که منجر به ادرار خارج از ظرف دستشویی در گربه می شود، به طور کلی در یک یا دو دسته قرار می گیرند. یکی از آن ها دوست نداشتن یا بیزاری از ظرف خاک توسط گربه است و دیگری به عوامل جدید استرس زا در او اشاره دارد.

چرا گربه شما بستر خاک را دوست ندارد؟

علل ادرار نکردن گربه ها در ظرف خاک متفاوت است و ممکن است عواملی گربه شما را به استفاده از بستر خاک خود بی میل کند. از علل ادرار نکردن گربه ها در ظرف دستشویی می توان به غیر قابل دسترس بودن آن اشاره کرد. این مورد که یکی از دلایل آشکار عدم ادرار گربه در بستر خاک است، به همین دلیل معمولا گربه ها یا بچه گربه ها جای دیگری را برای این کار انتخاب می کنند.

از دیگر علل ادرار نکردن گربه ها در ظرف خاک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بستر خاک به اندازه کافی و مطابق سلیقه گربه تمیز نشده است.
  • بستر خاک کافی برای همه گربه های خانه وجود ندارد.
  • بستر خاک بچه گربه بسیار کوچک است و استفاده از آن را نزد او دشوارتر می کند.
  • بستر خاک دارای جنس یا آستری است و گربه را به نوعی آزار می دهد.
  • صاحب گربه در حال آزمایش یک مارک جدید خاک است و گربه آن را دوست ندارد.
  • گربه سطوح دیگر مانند فرش، خاک گلدان یا تختخواب را به بستر خاک ترجیح می دهد.

ادرار کردن گربه در گلدان

چه عوامل استرس زایی می توانند باعث ادرار گربه در جای نامناسب شوند؟

گربه ها از اینکه همه چیز قابل پیش بینی باشد آرامش بیشتری خواهند داشت و به طور کلی در برابر استرس واکنش خوبی نشان نمی دهند. ادرار کردن در خارج از بستر خاک می تواند روشی باشد که گربه انتخاب می کند تا به شما اطلاع دهد که از تغییرات اخیر در محیط خود راضی نیست.

 اگر هیچ یک از عواملی که ذکر کردیم باعث عدم تمایل گربه در استفاده از در بستر خاک نشده است پس از علل ادرار نکردن گربه ها در ظرف خاک می توان به استرس به عنوان عامل اصلی این مشکل اشاره کرد. در ادامه چند سوال مطرح می شود که پاسخ به آن‌ ها می تواند راهنمای شما باشد. با دقت سوالات را بررسی کنید تا بتوانید علت اصلی این مشکل را بیابید.

آیا گربه جدیدی را به خانه وارد کرده اید؟

اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است، باید بدانید که این عامل می تواند برای مشخص کردن قلمرو در خانه شما نزد گربه ها در میزان استراس حیوان خانگی شما موثر باشد. زیرا چنین تغییری ایجاد استرس در گربه های شما را در پی خواهد داشت.

آیا اخیرا تغییر در خانه ایجاد شده است؟ آیا شما ازدواج کرده اید یا بچه دار شده اید؟

 اگرچه این موارد شاید اضطراب کمتری را در گربه نسبت به حضور یک گربه جدید در خانه شما ایجاد کند، اما حضور انسان های جدید نیز می تواند در بچه گربه شما استرس و یا فشار خاصی وارد کنند. به همین دلیل لازم است در مورد راهنمای مراقبت از بچه گربه ها اطلاعات کافی کسب کنید. اگر گربه شما به حضور شما یا افراد دیگر عادت کرده است، غیبت موقت یا دائمی می تواند نزد او بسیار نگران کننده تلقی شود.

آیا اخیرا حیوان خانگی دیگری در خانه شما فوت کرده است؟

 گربه ها می توانند نسبت به از دست دادن سایر گربه ها یا سگ خانگی شما حساس باشند و عدم حضور آن ها در او باعث ایجاد استرس شود، به گونه ای که او دیگر در ظرف خاک مشخص شده ادرار نکند.

سوالات بیشتر در خصوص تغییر جای ادرار گربه در خانه 

چندین سوال در خصوص تغییرات مربوط به خانه و باکس و جای خواب گربه را ذکر می کنیم که پاسخ دقیق به آن ها راهنمای شما خواهد بود. مثلا اینکه آیا گربه یا سگ جدیدی در همسایگی وجود دارد که گربه شما او را می بیند؟ آیا شما و بچه گربه تان اخیرا به خانه جدیدی نقل مکان کرده اید؟ آیا مبلمان، پرده یا پرده جدید تهیه کرده اید؟ آیا چیدمان خانه خود را مرتب کرده اید؟ به یاد داشته باشید همه این تغییرات برای بچه گربه شما گیج کننده و استرس زا است و می تواند منجر به ادرار کردن او در مکان نامناسب شود.

همچنین سوالاتی وجود دارند که اگر به درستی به آن ها پرداخته شود به شما کمک می کند به علت تغییر جای بستر خاک گربه و تعقیب او توسط سایر حیوانات پی ببرید. مثلا ظرف خاک گربه شما کجا قرار دارد؟ آیا ظرف خاک گربه نزدیک لوازم پر سر و صدا است مانند ماشین لباسشویی، آب گرم کن یا منبع حرارتی؟ آیا حیوان خانگی دیگری گربه را تا بستر خاک تعقیب می کند؟ به یاد داشته باشید اگر حیوان خانگی دیگر یا کودکی در خانه با گربه شما زندگی می کند هنگام ادرار کردن گربه در بستر خاک او را تعقیب کند، این رفتار موجب استرس در گربه می شود و او تمایلی به ادرار در ظرف خاک همیشگی اش نخواهد داشت. همچنین از قرار دادن ظرف خاک گربه در حوالی لوازم پر سر و صدا مانند ماشین لباسشویی، آبگرم کن یا منبع حرارتی خودداری کنید و مانع از ایجاد استرس در او شوید.

 گربه سیاه در کنار ظرف خاک

چگونه مشکل ادرار نکردن گربه ها در ظرف خاک را برطرف کنیم؟

اگر گربه شما به طور مداوم در خارج از ظرف دستشویی خود ادرار می کند، لازم است در اسرع وقت کنترل اوضاع را در دست بگیرید. اگر رفتار نامناسبش ادامه دارد و عدم ادرار کردن در جاهای مشخص شده برای او کمتر از یک ماه است نگران نباشید، زیرا می توانید به خوبی این مشکل را رفع کنید.  توجه داشته باشید گربه شما فقط در یک یا دو مکان در خانه ادرار می کند، با امکان بیشتری می توانید درصدد حل این مشکل باشید. بدیهی است، هرچه این رفتار در او بیشتر تداوم داشته باشد، احتمال حذف این رفتار و شرایط کمتر خواهد بود.

با دامپزشک در این باره صحبت کنید. آن ها معمولا در مورد دوره درمانی به شما پیشنهادات خواهند داد. این دو مورد عبارت هستند از:

  • تغییر احساس گربه در مورد بستر خاک
  • تجویز داروهای بسیار ضعیف

اصلاح علل ادرار نکردن گربه ها در ظرف خاک می تواند از طریق ترکیبی از درمان بیزاری و جاذبه درمانی انجام شود.

بیزاری درمانی در گربه

 این دوره درمانی سعی می کند ادرار کردن گربه خارج از بستر خاک را به عنوان کاری ناخوشایند تبدیل کند. برای انجام این کار چندین روش پیش روی شما است:

از محصول تمیز کننده ای استفاده کنید که بوی نامطبوع ادرار گربه شما را در مکان هایی که خارج از بستر خاک است، خنثی کند. برخی از محصولات به سادگی بوی ادرار گربه را از بین می برند و حیوان خانگی شما را از استفاده مجدد از همان مناطق برای ادرار کردن دلسرد می کند. محصولات متعددی در بازار وجود دارد که بوی ادرار گربه را خنثی می کند، اما برترین آن ها عبارت هستند از:

  1. Anti-icky Poo
  2. Urine Off
  3. Urine Away
  4. Fizzion

قسمت هایی که گربه در آن ادرار می کند را با نوار دو طرفه یا فویل آلومینیومی که به مبلمان یا فرش چسبیده است، بپوشانید. به طور کلی، گربه ها راه رفتن روی این بافت ها را دوست ندارند. همچنین پوست پرتقال یا لیمو را در پایه گیاهان گلدانی که بچه گربه شما برای ادرار کردن از آن استفاده می کند، قرار دهید. می توانید منطقه مورد نظر را با یک تکه پلاستیک یا مقوا بپوشانید تا مانع کندن آن قسمت از خاک گلدان توسط گربه شود.

قرار دادن پوست پرتقال یا لیمو روی خاک

جاذبه درمانی در گربه

 اگرچه این روش کمی دشوارتر است، اما ممکن است به کمک این روش بتوانید گربه خانگی خود را متقاعد کنید که ظرف دستشویی محل مطلوب تری برای ادرار کردن او است. در اینجا چند نکته در مورد چگونگی دستیابی به این هدف آورده شده است:

  • یک بستر خاک جدید بخرید، ترجیحا آن را بدون روکش و ملحفه قرار دهید.
  • مطمئن شوید که بستر خاک به اندازه کافی دارید. تعداد آن ها باید حداقل تعداد گربه ها به علاوه یک عدد باشد. به عنوان مثال، اگر 2 گربه داشتید، حداقل به 3 بستر خاک احتیاج دارید.
  • به طور مرتب جعبه را تمیز کنید، حداقل به صورت یک بار در روز این کار را انجام دهید.
  • خاک های بدون بو تهیه کنید. رایحه های عجیب و غریب می توانند برای گربه های خانگی شما دافعه باشند. بسیاری از گربه سانان ادرار در خاک رس معمولی را ترجیح می دهند.
  • یک بستر خاک جدید در نزدیکی محل ادرار نامناسب قرار دهید تا بچه گربه شما را تشویق به استفاده از آن کند. پس از چند روز، هر روز آن را دو تا سه متر به محل اصلی نزدیک کنید تا به جای قبلی خود باز گردد.
  • زمان لازم برای بازگشت گربه به بستر محل اولیه خود و تعداد دفعات مورد نیاز برای جا به جایی روزانه به پیشرفت گربه شما بستگی دارد.

در صورتی که درمان بیزاری مؤثر واقع شود و گربه شما تصمیم به استفاده مجدد از بستر خاک بدون تشویق اضافی داشته باشد، می توانید بستر خاک قدیمی را در محل همیشگی و قبلی خود نگه دارید. محل قرارگیری بستر خاک را بررسی کنید تا از اینکه آن ها در مکان های آرام خانه قرار دارند، مطمئن شوید.

دارو درمانی در گربه

در مورد درمان دارویی باید بدانید که دامپزشک شما ممکن است تجویز داروی ضد افسردگی خفیف و یا داروی ضد اضطراب را برای گربه شما در دستور کار خود قرار دهد. این داروها به کاهش استرس و اصلاح رفتارهای ناخواسته در گربه شما کمک خواهد کرد. علاوه بر این موارد، درمان های جامع تری وجود دارد که می تواند به کاهش استرس و یا نشان دادن رفتارها کمک کند. همچنین از فرمون ها برای کمک به احساس امنیت و آرامش بیشتر در گربه استفاده می کنند، که آن نیز می تواند به کاهش استرس و علامت گذاری ادرار به گربه شما کمک کند.

Zylkene نیز مکمل مشتق شده از کازئین، پروتئین شیر است که دارای خواص آرامش بخش برای گربه خانگی خواهد بود و می تواند به کاهش استرس ناشی از تغییرات محیطی به او کمک کند.

اقداماتی که نباید برای رفع علل ادرار نکردن گربه ها انجام دهید

برای رفع علل ادرار نکردن گربه ها در ظرف دستشویی هرگز این اقدامات را انجام ندهید. این اقدامات نه تنها به شما کمکی نخواهد کرد، بلکه آرامش حیوان خانگی شما را از بین می برد.

  • بینی گربه خود را با ادرار یا مدفوع مالش ندهید. این کار باعث افزایش سطح استرس در گربه ها می شود.
  • سر گربه خود فریاد نکشید.
  • اگر در حین دستشویی در جای نامناسب او را به طرف بستر خاک ببرید یا بکشید، باید بدانید که با این کار اوضاع را به شدت بدتر خواهید کرد.
  • گربه را به ادرار کردن روی بستر خاک در یک اتاق کوچک محدود کنید.
  • از پاک کننده حاوی آمونیاک استفاده کنید.
  • ادرار حاوی آمونیاک است و تمیز کردن بستر خاک گربه با آمونیاک می تواند بچه گربه شما را دوباره به همان نقطه جذب کند.

سخن پایانی

اگر با رفتارهای مبتنی بر ادرار نامناسب گربه خود دست و پنجه نرم می کنید و بررسی کامل دلایل پزشکی پرداخته اید و مطمئن هستید مشکل پزشکی در این باره وجود ندارد، بهتر است از یک مربی یا دامپزشک کمک بخواهید تا مشکلات گربه شما را در خصوص ادرار نکردن در بستر خاک مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. او می تواند بهترین راه حل را برای مشکل دوست خزدارتان پیدا کند. ضمنا به یاد داشته باشید علاوه بر توجه به بستر خاک، در انتخاب ظرف آب و غذا گربه و جای خوابش نیز دقت داشته باشید. به این ترتیب حیوان خانگی شما از حضور در کنارتان بیشتر لذت می برد.