منو

» دسته‌بندی

راهنمای جامع تغذیه مرغ مینا

راهنمای جامع تغذیه مرغ مینا

اگر در منزل خود اقدام به نگه داشتن مرغ مینا کرده اید و به دنبال یافتن راه هایی برای تغذیه مناسب برای آنها می باشید، خواندن مطالب فوق می تواند برای شما مفید باشید. ما در این مقاله سعی داریم درباره مرغ مینا و منابع غذایی مفید برای آن، اطلاعات خوبی را در اختیار شما بگذاریم.

مرغ مینا پرنده ای جسور و همه چیز خوار

مرغ مینا پرنده ای همه چیز خوار است. این پرنده با منقاری نازک دوست دارد از انواع میوه ها، خزندگان، حشرات، جوجه و تخم پرندگان، جوندگان کوچک و زباله های دور ریخته شده از محل زندگی انسان ها تناول کند. بنابراین طیف وسیعی از غذاها را مصرف می نماید. طول دستگاه گوارش این پرنده‌گان کوتاه است، لذا مدفوع مکرر دارند و زودتر گرسنه می شوند. این پرندگان به تعادل مناسبی از پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین ها، مواد معدنی و آب در رژیم غذایی خود نیاز دارند.

درصد ایده آل مواد مغذی برای مرغ مینا

مواد مغذی برای مرغ مینا

درصد ایده آل مواد مغذی برای مرغ مینا ترکیبی از 18 درصد پروتئین، 8 درصد چربی و درصد بسیار کمی آهن است. این پرندگان می توانند به راحتی به بیماری ذخیره آهن مبتلا شوند، بنابراین غذاهای کم آهن برای آنها بهترین انتخاب هستند.

موادغذایی مناسب برای مرغ مینا

موادغذایی مناسب برای مرغ مینا

تقویت و تغذیه مرغ مینا منوط به در نظر گرفتن یک رژیم غذایی جامع و متنوع برای او است. بهتر است از غذاهای مخصوص برای این پرنده استفاده شود تا تمام ویتامین های آن تامین شود.

میوه ها

تقویت مرغ مینا

میوه های تازه، قسمت عمده ای از رژیم غذایی مرغ مینا هستند. شما می توانید به پرنده خود انواعی از موز، سیب خرد شده، خرما، پرتقال، آناناس، گلابی، آلو و هندوانه؛ توت فرنگی و انگور بدهید.

سبزیجات

سبزیجات خرد شده برای مرغ مینا خوب هستند و می توان آنها را به رژیم غذایی آنها اضافه کرد. شما باید این سبزیجات را به مقدار کم اضافه کنید، زیرا این مواد به اندازه میوه ها مهم نیستند.

پلت ها

پلت ها رژیم ایده آلی برای مرغ مینا هستند

پلت ها رژیم ایده آلی برای مرغ مینا هستند که هم مقوی هستند و هم به راحتی تغذیه می شوند. پلت ها از پودر شدن دانه ها و غلات درست می شوند و به صورت استوانه ای می باشند. پلت ها سرشار از آهن و انرژی بالای غذایی هستند. اما به یاد داشته باشید که نباید تنها از آنها در رژیم غذایی یک پرنده مینا استفاده شود.

پروتئین

پروتئین موردنیاز مرغ مینا

پرنده مینا می تواند برای تامین پروتئین موردنیاز خود از کرم های میل ورم، جیرجیرک ها و کرم های مومی تغذیه کند. این پرندگان برای تخم‌گذاری و مراقبت از فرزند خود به میزان بیشتری از پروتئین نیاز دارند. البته می‌توانید از مقدار کمی گوشت یا تخم مرغ پخته نیز برای تأمین پروتئین مورد نیاز مرغ مینا استفاده کنید.

ویتامین

تامین ویتامین مرغ مینا

بهتر است برای تامین ویتامین مرغ مینای خود از موادغذایی سرشار از ویتامین، مثل سیب و سایر میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. همچنین شما می توانید از قطره های مکمل استفاده کنید ولی به یاد داشته باشید که استفاده بی رویه از ویتامین ها منجر به مسمومیت در پرنده می شود. البته یک پرنده مینا که 75 تا 80٪ رژیم غذایی خود را به صورت پلت دریافت می کند، نیازی به مکمل های ویتامین، مواد معدنی یا اسیدهای آمینه ندارد. اما اگر پرنده شما بعد از آزمایش مشخص شد با کمبود ویتامین مواجه است، بهتر است از دامپزشک بخواهید بهترین مکمل را برای پرنده شما پیشنهاد کند.

غذای آماده

غذای آماده مرغ مینا

در رابطه با غذای آماده مرغ مینا نباید از خوراک پلیت ویژه مرغ مینا و پرندگان حشره خوار اوشکایا غافل شد. خوراک روزانه اوشکایا شامل ذرت، جوانه غلات و حبوبات، صیفی جات، میوه، سویا، روغن ماهی، مکمل های ویتامینه، و اسیدهای آمینه ضروری، ویژه مرغ مینا و سایر پرندگان حشره خوار است. غذاي مرغ مينا پروبیوتیک لوکا، غذا خشک مرغ مینا مفید و غذای مرغ مینا تاپ فید از دیگر غذاهای آماده موجود در پت شاپ ها هستند که علاوه بر قیمت مناسب، دارای تمام مواد معدنی مورد نیاز برای پرنده شما هستند. شما می توانید کلیه این محصولات را به دو صورت خرید حضوری و آنلاین از پت شاپ یوزاس تهیه نمایید.

آب

شما باید به پرنده مینای خود آب تازه و تمیز بدهید. اگر کیفیت آب شیر شما خوب نیست، از آب معدنی استفاده کنید. علاوه بر این همه ظروف باید به طور روزانه با آب و صابون تمیز شوند.

نکات ضروری جهت یادآوری

- شما همیشه باید میزان غذای مرغ مینای خود را کنترل کنید.

- مرغ مینا نمی‌تواند مانند پرندگانی مثل طوطی غذای خود را به خوبی خرد کند. بنابراین سعی کنید غذای او را در قطعات بسیار کوچک که برای بلعیدن آسان و مناسب باشند، تهیه کنید.

- شما باید هر روز به مرغ مینا آب شیرین بدهید.

هر روز به مرغ مینا آب شیرین بدهید

- سعی کنید به این پرنده هر روز انواع غذاهای تازه مانند میوه ها و سبزیجات تازه را بخورانید.

- مرغ مینا سیستم گوارش محدودی دارد و مانند سایر پرندگان از چینه‌دان برخوردار نیست، بنابراین وعده‌های غذایی کوچک را در دفعات بالا و به طور منظم در اختیارش قرار دهید.

- به صورت روزانه همه ظروف غذا و آب او را تمیز کنید.

- اگر بیش از یک مرغ مینا را در خانه نگهداری می‌کنید، حتماً دقت کنید هر پرنده به میزان کافی و معادل با دیگری از مواد غذایی که در اختیار آن‌ها است، بهره ببرد.

- از خوراندن غذاهای چرب و سرخ کردنی به پرنده تان خودداری کنید.

لازم به ذکر است که مرغ مینای مادر و جوجه های آن، در کنار موارد ذکر شده به رژیم غذایی خاصی احتیاج دارند که باید در نظر گرفته شده و رعایت شود.