منو

» دسته‌بندی

سقط جنین در گربه ها

سقط جنین در گربه ها

بارداری ناخواسته یکی از نگرانی های رایج در حیوانات خانگی است. اگر گربه ی شما باردار شده باشد، راهکارهایی برای ختم بی خطر بارداری وجود دارد. اگر قصد دارید بارداری گربه ی خود را خاتمه دهید، توصیه می کنیم در ابتدا با یک دامپزشک متخصص مشاوره داشته باشید و از او کمک بگیرید تا یک ارزیابی کامل از خطرات و عوارض جانبی را به شما ارائه دهد. 

یک نکته ی مهمی که باید آن را در نظر بگیرید این است که سقط جنین در گربه ها دلایل پزشکی متعددی دارد و ممکن است سقط جنین به صورت ناگهانی یا به خواسته ی خود شما اتفاق بیافتد. در هر صورت ما در این مقاله هر دو مورد را پوشش داده ایم. 

علائم سقط جنین در گربه 

خونریزی غیر طبیعی واژینال یکی از شایع ترین علائمی است که شما در زمان سقط ناگهانی گربه ی باردار آن را مشاهده خواهید کرد. در یکسری از موارد نیز ممکن است شما جنین سقط شده را ببینید. شایع ترین علت سقط، مرگ جنین به دلیل عدم تعادل هورمونی است.

در مورد سقط برنامه ریزی شده ی جنین، شایع ترین علائمی که مشاهده خواهید کرد؛ خونریزی بعد از سقط است. در زمان سقط جنین شما باید گربه ی خود را با دقت زیر نظر داشته باشید تا در هنگام مواجه با هرگونه عوارض جانبی یا مسائل مربوط به سلامتی گربه؛ هرچه سریع تر بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید. 

یک نفر در حال مراقبت از گربه ای که جنین سقط کرده است

تشخیص بارداری گربه

اگر شما در رابطه با باردار بودن گربه ی خود شک دارید، برای اطمینان می توانید با دامپزشک مشورت کنید. دامپزشک برای تایید یا رد بارداری با سونوگرافی گربه ی شما را معاینه می کند. قبل از موافقت اکثر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در مورد سقط جنین باید بارداری گربه و وجود جنین ثابت شود. در صورتی که مدت زمان زیادی از بارداری گربه گذشته باشد، با کمک ابزارهای داپلر می توان به ضربان قلب جنین گوش داد. 

دامپزشک در حال سونوگرافی گربه برای تشخیص بارداری

روش های سقط جنین در گربه

برای آن دسته از صاحبان حیوانات خانگی که به دنبال راهکارهای ایمن برای جلوگیری از بارداری ناخواسته یا خاتمه دادن به بارداری احتمالی هستند؛ چندین جایگزین پزشکی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. عقیم سازی (اواریوهیسترکتومی) بهترین گزینه برای جلوگیری از بارداری دائمی در گربه است. متداول ترین راهکارهای پزشکی برای ختم بارداری به شرح زیر است:

1- سقط جنین در گربه با استروژن های تزریقی 

استروژن های تزریقی توسط دامپزشک برای جلوگیری از پیشرفت بارداری تجویز می شود. تزریق استروژن باید بلافاصله بعد از جفت گیری باشد تا موثر باشد. با این حال؛ تزریق استروژن یکسری عوارض جانبی مانند زایل کردن قسمت عمده ای از استخوان و پیومتر(عفونت رحم) را به همراه دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

یک نفر در حال تزریق استروژن برای سقط جنین

2- استفاده از استروژن های خوراکی برای سقط جنین در حیوانات خانگی

استروژن های خوراکی یکی دیگر از روش های سقط جنین در حیوانات خانگی است که معمولا کاربرد زیادی ندارد. استفاده از استروژن های خوراکی برای جلوگیری از بارداری به دلیل بی اثر بودن و ایجاد پیومتر در حیوانات خانگی معمولا توصیه نمی شوند. 

استروژن خوراکی

3- داروی پروستاگلاندین F2 آلفا برای سقط جنین در گربه

پروستاگلاندین F2 آلفا یک هورمون طبیعی است که استفاده از آن زیر نظر یک دامپزشک متخصص باعث سقط ایمن جنین در گربه ها می شود. پروستاگلاندین F2 آلفا معمولا عوارض جانبی ندارد یا عوارض بسیار خفیفی دارد. برخی از عوارض جانبی رایج استفاده از این دارو نفس نفس زدن، لرزش، حالت تهوع و اسهال است. 

پروستاگلاندین F2 آلفا

4- تزریق دگزامتازون برای سقط جنین در گربه 

دگزامتازون یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای القای سقط جنین در مورد حیوانات خانگی است. تزریق دگزامتازون در گربه ها یکسری عوارض جانبی مانند نفس نفس زدن گربه، نوشیدن بیش از حد الکل (پلی دیسپیا) و ادرار (پلی یوری) گربه را به همراه دارد. 

یک نفر در حال تزریق دگزامتازون به گربه برای سقط جنین

زندگی و مدیریت 

برخی از باورهای غلط در رابطه با دوش واژینال بعد از مقاربت برای جلوگیری از بارداری وجود دارد، اما لازم است به این نکته توجه داشته باشید که این روش نمی تواند به بارداری ناخواسته در گربه ها خاتمه دهد. 

بعد از سقط برنامه ریزی شده ی جنین یا سقط ناگهانی ممکن است گربه دچار ناراحتی زیادی شود یا مقداری خونریزی واژینال یا ترشحات غیر طبیعی داشته باشد. شما باید باکس و جای خواب گربه را با پتو بپوشانید تا گربه استراحت کند و رفتار او را به صورت کامل زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که مشکلات جدی برای گربه ایجاد نمی شود. 

سرم در دست گربه ای که حال مساعدی ندارد و دچار سقط جنین شده است

سخن پایانی 

سقط جنین در گربه ها دلایل متعددی دارد. گاهی اوقات سقط جنین به صورت ناگهانی است و گاهی اوقات صاحبانی که به تولد نوزاد گربه تمایلی ندارند، با روش های متعدد جنین را سقط می کنند. لازم است؛ سقط جنین گربه زیر نظر یک دامپزشک متخصص انجام شود و مراقبت های لازم بعد از عمل سقط به عمل آید.