منو

» دسته‌بندی

عفونت چشم گربه و راه های درمان آن

عفونت چشم گربه و راه های درمان آن

چشم یکی از حساس ترین عضو بدن در میان انسان ها و حیوانات است. گربه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. چشمان بچه گربه ها حدود 7 تا ۱۴ روز پس از تولد باز می شود. در این مدت چشم آنها تکامل نیافته و بسیار به نور حساس می باشد. بنابراین باید مراقب بود تا در این مدت بسته باشند. به گفته دامپزشکان  بیشتر بچه گربه ها با چشمان آبی متولد می شوند و قبل از رسیدن به ۸ هفتگی، رنگ واقعی چشمان آنها نمایان می شود.

معمولا عفونت چشمی یکی از بیماری های رایج بویژه در میان گربه های خیابان است که در غالب اوقات با قرمزی چشم خود را نشان می دهد. بدون شک تشخیص به موقع و درست، نخستین گام در بهبود عفونت چشم گربه می باشد. بهتر است دراین خصوص حتما با یک دکتر دامپزشک مشورت شود و گربه توسط وی معاینه گردد، چرا که عفونت چشمی بیماری خطرناکی است و عدم تشخیص به موقع و درمان دیرهنگام و یا درمان های ناقص سبب عوارض شدیدتر و حتی نابینایی در گربه شما خواهد شد.

در این مقاله سعی شده تا روش های مناسب پیشگیری و درمانی عفونت چشم گربه برای خوانندگان گرامی ارائه گردد.

دلایل بروز عفونت چشمی در گربه ها

عفونت چشم گربه ها بیماری شایعی است

- وجود آلرژی: چشم های یک گربه سالم شفاف و درخشان است و اطراف آن سفید است. هرگونه تغییر رنگ در ناحیه سفید چشم یا همان صلبیه به این معناست که چشم گربه شما به یک چیز آلرژی داشته و حیوان نسبت به آن حساسیت دارد.

- وجود گرد و خاک و یا شی خارجی در چشم:  مانند مو، ذرات معلق در هوا و گرد و خاک. گاهی موهای بلند کنار چشم گربه ممکن است با داخل چشم او تماس داشته باشد و در صورت تداوم این وضعیت، باعث ایجاد زخم هایی در قرنیه چشم حیوان شود. لازم است موهای اضافی اطراف چشم گربه را کوتاه کنید.

راه های درمان عفونت چشم گربه

- جدال و دعوا میان گربه ها و تخریب قرنیه چشم آنها

- بیماری های ویروسی و باکتریایی

- سرما خوردگی یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی گربه

- آب سیاه یا آب مروارید: در این صورت شما داخل یا روی کره چشم گربه خود ابری سفید یا آبی رنگ مشاهده خواهید کرد

عفونت چشم گربه باید سریعا درمان شود

علائم بروز عفونت چشمی

- قرمزی یا وجود خون در چشم و آبریزش چشم ها

- مشاهده شی خارجی در چشم

- خارج شدن چشم گربه از وضعیت طبیعی

- تار شدن قرنیه و ضعف بینایی

- بیرون زدن چشم

- پلک زدن های پیاپی

- مالیدن چشم به وسایل مختلف یا به دست

- از بین رفتن تعادل گربه و برخورد با اسباب و وسایل خانه

- تجمع ترشحات عفونی کدر در گوشه چشم به دلیل عفونت های ویروسی یا باکتریایی، البته اگر ترشحات به رنگ روشن باشند، احتملا مجاری اشک گربه مسدود شده است.

راه های پیشگیری و درمان عفونت چشم گربه

بیماری شایع عفونت چشم گربه

- توجه داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین ترشحات چشم گربه خود را به صورت روزانه با استفاده از گوش پاک کن یا پارچه نخی تمیز و مرطوب و یا با استفاده از پنبه استریل تمیز نمایید.

- عوامل محیطی مانند مواد شیمیایی که برای شستشو و ضدعفونی کردن در منزل استفاده می کنید، معمولا حساسیت زا هستند. سعی کنید در زمان استفاده، گربه در آن محدوده نباشد. حتی برخی از خوش بوکننده های منزل که پایه الکلی دارند می تواند باعث ایجاد حساسیت و آبریزش چشمی در گربه شود.

- سعی کنید اجسام تیز و برنده مانند برخی گیاهانی که برگ های تیز دارند و یا شاخه درختان را از دسترس گربه خود دور نگه دارید.

- در صورت ترشحات عفونی نیز اجازه ندهید که ترشحات چشم گربه، موی او را نیز آلوده نماید. برای این کار مدام اطراف چشم گربه را به وسیله پارچه ای تمیز که در آب گرم مرطوب شده، پاک کنید.

- در حالت اورژانسی بی فوت وقت با دامپزشک تماس بگیرید و درمان دارویی او را آغاز کنید. درمان عفونت چشم از سوی دامپزشک می تواند روش های متفاوتی داشته باشد. از درمان های موضعی تا آنتی بیوتیک های خوراکی و در شرایط وخیم تر جراحی چشم قابل پیش بینی است.  اگر مشکل عفونت چشمی با درمان خوراکی یا قطره ها و پمادهای موضعی قابل درمان باشد دامپزشک داروهای مورد نیاز را تجویز کرده و نحوه استفاده از داروها را به شما می آموزد. اگر عفونت چشم به خاطر خراش یا زخم باشد، دامپزشک معمولا در ابتدا قطره یا داروهای خوراکی تجویز می کند در صورت آسیب دیدگی قرنيه چشم جراحی و یا در شرایط بسیار حاد و غیر قابل درمان، تخلیه چشم مبتلا را پیشنهاد خواهد داد.

عفونت چشم گربه نیاز به درمان سریع دارد

- به یاد داشته باشید که استفاده از داروهایی که برای درمان عفونت چشم به انسان ها یا سایر حیوانات خانگی تجویز می شود مناسب گربه ها نخواهد بود. بنابراین از مصرف قطره چشم انسانی بدون هماهنگی با دامپزشک جدا خودداری کنید. از سوی دیگر ساختار چشم سگ و گربه نیز با هم متفاوت است. بنابراین داروهایی که برای درمان عفونت چشم سگ به کار می رود، نمی تواند برای گربه ها مفید باشد. این بدان خاطر است که بیشتر داروهای مربوط به بیماری های چشمی سگ، دارای انتی بیوتیک و استروئید است و استروئید در گربه ها باید با احتیاط مصرف شود.