منو

» دسته‌بندی

چه مدت طول می کشد تا داروهای کک و کنه در گربه ها اثر کنند؟

چه مدت طول می کشد تا داروهای کک و کنه در گربه ها اثر کنند؟

کک و کنه دو مورد از انگل های شایع در گربه ها هستند. این انگل ها با گربه، حیوانات خانگی دیگر مانند سگ یا جوندگان وارد منزل شما می شود. گربه ای که شما در منزل از آن ها نگهداری می کنید به اندازه ی گربه هایی که در بیرون هستند، مستعد ابتلا به کک و کنه است. 

هنگامی که با دارو می خواهید کک و کنه در گربه را درمان کنید، ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که مدت زمان لازم برای تاثیر داروی کک و کنه در گربه ها چقدر است؟ در پاسخ باید بگوییم که زمان مورد نیاز برای تاثیر دارو به نوع انگل بستگی دارد؛ به عنوان مثال کک ها زودتر از کنه ها می میرند. 

اگر متوجه شدید که گربه ی شما به کنه مبتلا است؛ بدون در نظر گرفتن مرده یا زنده بودن کنه به دامپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که سر و دهان کنه به درستی جدا شده اند. کنه ها می توانند باعث انتقال بیماری های خطرناک مانند بیماری لایم و سیتااکسونوز شوند که در صورت عدم درمان می توانند کشنده باشند. 

پیشگیری از کک و کنه در گربه ها و کنترل منظم آن بسیار اهمیت دارد. برای انجام این کار لازم است با علائم کک و کنه آشنا شوید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد کک و کنه در گربه ها در ادامه ی مقاله با ما همراه باشید.

مراحل جدا کردن کنه از پوست گربه توسط دامپزشک

انواع داروهای کک و کنه در گربه ها

برای کنترل کک و کنه در گربه ها داروهای ایمن و موثر زیادی وجود دارد، اما این داروها ممکن است در برخی از گربه ها به دلیل مقاومت و اثرات سمی موثر نباشند.

در ادامه یک سری از داروها و نحوه ی استفاده از آن را برای شما گردآوری کرده ایم. شما می توانید این داروها را برای درمان کک و کنه استفاده کنید.

1- داروهای موضعی کک و کنه در گربه ها 

داروهای موضعی یا داروهایی که مستقیما بر روی پوست حیوانات خانگی می روند، محبوب ترین داروهای کک و کنه در گربه ها هستند. استفاده از داروهای موضعی در عرض 12 تا 48 ساعت کک ها را از بین می برد. داروهای موضعی به صورت کرم، پودر، ژل، لوسیون یا پماد هستند. برخی از داروهای موضعی به شرح زیر هستند:

  • Revolution and Revolution Plus
  • Senergy
  • Bravecto and Bravecto Plus
  • Advantage Multi
  • Frontline Plus and Frontline Gold
  • Advantage II
  • Effipro Plus
  • Cheristin

2- داروی خوراکی کک و کنه

داروهای خوراکی از موثرترین داروها برای درمان کک و کنه در گربه ها هستند که در مقایسه با داروهای موضعی سریع تر عمل می کنند. طبق تحقیقات انجام شده؛ داروهای خوراکی در 2 الی 4 ساعت اول تاثیرگذار هستند و کک و کنه را از بین می برند. Credelio یکی از موثرترین داروهای خوراکی برای درمان کک و کنه در گربه ها است. 

3- داروی خوراکی کک

داروی خوراکی به دلیل اثرگذاری سریع آن از ابتلای سایر حیوانات خانگی به کک جلوگیری می کند. برخی از داروهای خوراکی مانند Capstar هر 24 ساعت یک بار باید مصرف شود. داروی Capstar از هجوم کک ها جلوگیری می کند. 

داروی Comfortis برای گربه هایی با سن 14 هفته به بالا مناسب است. این دارو برای از بین بردن کک های بالغ بسیار مناسب است. 

  • Capstar
  • Comfortis

4- قلاده ی ضد کک و کنه برای گربه ها

قلاده از گذشته به عنوان درمان اصلی برای کک و کنه در گربه ها استفاده شده است، اما قلاده های قدیمی تاثیر خیلی زیادی نداشتند. قلاده های جدیدتر مانند Seresto برای پیشگیری از کک بسیار مطمئن هستند. 

نکته ی مهم: به هیچ عنوان از داروهای کک و کنه که برای سگ ها برچسب گذاری شده است؛ استفاده نکنید. شما نمی توانید داروی کک و کنه سگ را برای گربه ها استفاده کنید؛ زیرا یک محصول و داروی ساخته شده برای سگ می تواند گربه ی شما را به شدت بیمار کند یا حتی برای گربه کشنده باشد. 

داروی کک و کنه در گربه

زمان تاثیر داروی کک و کنه در گربه ها

مدت زمان لازم برای مردن کک روی گربه 24 ساعت است، اما ممکن است شما سریع تر از این زمان شاهد تاثیر دارو باشید. معمولا؛ کک ها سریع تر از کنه ها می میرند، زیرا کنه ها بسیار قوی تر هستند. کنه ها ممکن است تا 48 ساعت مقاومت داشته باشند و بعد از 48 ساعت از مصرف دارو بمیرند. 

داروهای خوراکی کک در گربه ها کمی سریع تر از داروهای موضعی عمل می کنند، با این وجود اکثر داروهای خوراکی کنه ها را از بین نمی برند. اگر گربه ی شما مشکل شدید کک دارد، چندین دوره ی درمان در طول چند ماه برای رفع مشکل گربه نیاز است؛ زیرا چرخه ی زندگی کک حدود 3 ماه است. 

همه ی کنه های مرده از پوست گربه ی شما جدا نمی شوند. اگر شما بر روی پوست گربه ی خود کنه ی مرده یا زنده را مشاهده کنید؛ گربه ی خود را نزد دامپزشک ببرید تا به درستی کنه ها را از پوست گربه جدا کند و مطمئن شوید که هیچ کنه ای بر روی پوست سر و دهان باقی نماند. با انجام این کار می توانید از بروز عفونت های جدی و بیماری لایم پیشگیری کنید.

اگر تعداد کک و کنه ها در پوست گربه ی شما کاهش نیابد، بایستی دارو را تعویض کنید. برای تعویض دارو و دوز دارو با دامپزشک مشورت کنید. بدون مشورت با دامپزشک دوز دارو را افزایش ندهید.

یک نفر در حال جدا کردن کنه ی مرده از پوست گربه

درمان هایی برای کمک به رفع کک و کنه در گربه

روش های درمانی دیگری نیز وجود دارد که می تواند به درمان کک و کنه گربه ی شما کمک کند. برخی از این روش ها به شرح زیر هستند: 

  • برای از بین بردن کک و کنه می توانید گربه ی خود را با استفاده از شامپو ضد کک و کنه و آب گرم حمام کنید. 
  • در زمانی که منتظر اثر بخشی دارو هستید، یک شانه کک برای از بین بردن کک ها می تواند بسیار موثر باشد. 
  • شما می توانید از دستمال مرطوب کک / کنه، کرم، اسپری ضد کک و کنه برای گربه خود استفاده کنید. 

شما باید مطمئن شوید که درمانی که برای گربه ی خود انتخاب کرده اید، مختص گربه ها است. پیشگیری و درمان کک و کنه سگ نباید روی گربه ها استفاده شود؛ زیرا داروهای درمانی برای سگ ممکن است حاوی موادی باشد که برای گربه ها کشنده باشد. درسته که سایر درمان ها برای کک و کنه ی گربه ها موثر هستند، اما ترکیب این روش های درمانی با درمان های سنتی به صورت موضعی یا خوراکی می تواند بهترین گزینه باشد. روش درمانی کک و کنه برای گربه ها باید توسط دامپزشک تایید شود. برای تهیه ی محصولات آرایشی و بهداشتی گربه از یوزاس می توانید با دامپزشک مشورت کنید.

یک نفر در حال شستشوی گربه با شامپوی کک و کنه

زمان کاهش علائم کک و کنه در گربه

تا به اینجای مقاله انواع داروهای درمانی کک و کنه در گربه ها را به شما معرفی کردیم. حال سوالی که مطرح می شود این است که چه زمانی علائم کک و کنه در گربه کاهش می یابد. در ادامه به شرح این موضوع می پردازیم.

  • درمان های موضعی برای کک و کنه مانند Revolution Plus در عرض 12 ساعت بعد از استفاده می تواند کک و کنه ها را از بین ببرد. حداقل 98 درصد کک ها در عرض 24 ساعت از بین می روند. 
  • درمان های خوراکی مانند Capstar در عرض 30 دقیقه می تواند کک ها را از بین ببرد و در مدت 24 ساعت به طور سریع کک ها را کنترل می کند. 
  • قلاده کک سرستو گربه ها در مدت زمان 24 ساعت می تواند اثر داشته باشد. کک ها برای کشته شدن نیازی به گاز گرفتن گربه شما ندارند.

با اثر بخشی داروها، خارش گربه ها کمتر می شود و ممکن است شما کک های بیشتری را در پوست گربه مشاهده کنید. دلیل این موضوع برای این است که کک و کنه ها از بین می روند و زیر کت گربه مخفی نمی شوند. اگر گربه ی شما دچار عفونت یا تحریک پوستی شود و لکه های قرمز یا دلمه های ناشی از انگل یا خراشیدگی بر روی پوست گربه مشاهده کنید، مدتی طول می کشد تا بهبود یابد. ممکن است برای درمان عفونت های پوستی به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. 

اگر در عرض 24 ساعت مشکل کک و کنه در گربه ها بهبود نیافت یا در زمان مد نظر گربه ی شما علائم بهبودی از خود نشان نداد؛ در اسرع وقت با دامپزشک تماس بگیرید.

یک نفر در حال بررسی کاهش علائم کک و کنه در گربه

از بین بردن کک و کنه در خانه

برای اینکه از شر کک و کنه در گربه ها خلاص شوید، باید آثار کک و کنه در خانه را نیز از بین ببرید. همزمان با درمان کک و کنه در گربه ها باید خانه را تمیز کنید. در زمان درمان گربه می توانید گربه را در جعبه ی کوچک یا حمام کاشی شده ی قرنطینه قرار دهید و همزمان خانه را تمیز کنید.

اگر خودتان خانه ی خود را تمیز می کنید، به خاطر داشته باشید که کیسه ی جاروبرقی را بلافاصله بعد از استفاده در فضای خالی باز کنید؛ زیرا ممکن است هنوز مقداری کک و کنه در کیسه ی جاروبرقی وجود داشته باشد. اگر به یک شرکت کنترل آفات دسترسی نداشته باشید، می توانید در مورد استفاده از اسپری، بمب یا پودر کک و اینکه کدام یک برای منزل بهتر است؛ با دامپزشک مشورت کنید. 

همچنین شما می توانید اسپری ضد عفونی کننده را از یوزاس تهیه کرده و منزل خود را با آن ضد عفونی کنید.

یک نفر در حال تهیه ی محلول برای از بین بردن کک و کنه در منزل

سخن پایانی

کک و کنه یکی از شایع ترین انگل هایی است که ممکن است گربه ی شما را درگیر کند. در این مقاله انواع داروهای موثر برای درمان کک و کنه در گربه ها را به شما معرفی کردیم و در مورد مدت زمان لازم برای تاثیر داروها در از بین بردن کک و کنه و کاهش علائم توضیحات کامل ارائه دادیم. در انتهای مقاله نیز توضیح دادیم که کک و کنه از منزل باید نیز تمیز شود.

استفاده از شامپوهای دارویی مخصوص برای گربه ها هرگونه انگل داخلی و خارجی را از پوست حیوانات خانگی از بین می برد. برای تهیه ی این شامپوها می توانید به فروشگاه یوزاس مراجعه کنید.