منو

» دسته‌بندی

علل مسمومیت گربه ها و درمان این عارضه

علل مسمومیت گربه ها و درمان این عارضه

همواره شاهد آن هستیم که گفته می شود گربه ها حیوانات فضول یا بازیگوشی هستند، بنابراین اگر آن ها را با سگ مقایسه کنیم، شاهد مسمومیت بیشتر این حیوانات خانگی هستیم. سم یا زهر اغلب به عنوان ماده ای در نظر گرفته می شود که در صورت بلعیدن و عدم مصرف پادزهر در عرض چند دقیقه انسان و حیوانات را از پای در می آورد. به یاد داشته باشید تقریبا هر ماده ای که تأثیر منفی هرچند جزئی بر بدن بگذارد را می توان جزو دسته سموم تلقی کرد. درباره نحوه محافظت از گربه در برابر مواد سمی، نحوه تشخیص علائم و علل مسمومیت در گربه ها و اقدامات بعدی در این مقاله با ما همراه باشید.

گربه ها چطور مسموم می شوند؟

گربه ها نه تنها با خوردن این مواد ممکن است مسموم شوند بلکه مواد سمی می تواند از طریق استنشاق یا جذب پوستی بر روی سلامت آن ها تأثیر منفی بگذارد. گیاهان خطرناک یا حتی پاک کننده های خانگی و بسیاری از وسایل روزمره می توانند از علل مسمومیت در گربه ها باشند.

به جرات می توان گفت به علت ذات کنجکاو این کوچولوهای دوست داشتنی که بینی خود را در سوراخ ها فرو می کنند درصد مسمومیت در گربه ها نسبت به دیگر موجودات خانگی بیشتر است.

از آنجا که بسیاری از مواد ممکن است سمی باشند و این سموم به طرق مختلف عمل می کنند، بهتر است با دامپزشک مشورت کنید. بسیاری از دامپزشکان و متخصصان اطلاعاتی مفیدی در مورد سمومی که حیوانات را دچار مسمومیت می‌کند دارند. پس از راهنمای آن ها بهره مند شوید و از نکاتی که به شما اعلام می کنند در جهت حفظ سلامت گربه خانگی خود به کار ببرید.

معاینه گربه توسط دامپزشک

ASPCA  چه نظری در مورد علل مسمومیت در گربه ها دارد؟

ASPCA  در واقع یک انجمن آمریکایی پیشگیری از ظلم و آسیب به حیوانات است. این سازمان اولین و بزرگترین سازمان مرد نهاد و انسانی بود که در آمریکای شمالی تأسیس شد. طبق اعلام این سازمان 10 ماده زیر را به عنوان رایج ترین علل مسمومیت در گربه ها و حیوانات خانگی در سال 2009 است:

  1. داروهای انسانی
  2. حشره کش ها، این مواد شامل محصولات ضد کک و کنه نیز می شود
  3. غذای باقی مانده و فاسد
  4. گیاهان
  5. داروهای دامپزشکی
  6. جوندگان یا مارهای کوچک
  7. پاک کننده خانگی، مانند سفید کننده و مواد شوینده
  8. فلزات سنگین مانند روی، سرب و جیوه
  9. محصولات باغی، مانند کود
  10. مواد خطرناک شیمیایی، مانند ضد یخ یا رقیق کننده رنگ

پس از مشخص شدن علل مسمومیت در گربه ها چه باید کرد؟

لیستی که کلیه علائم و علل مسمومیت در گربه ها را پوشش دهد وجود ندارد، بنابراین هرگونه تغییر در رفتار و سلامت گربه شما می تواند به طور بالقوه نتیجه مسمومیت باشد. اما گاهی این تغییر، علت دیگری دارد.

برخی از نشانه هایی که گربه شما ممکن است در معرض یک ماده سمی قرار گرفته باشد، به غیر از تغییر وضعیت سلامتی، عبارت هستند از:

  • مشاهده گربه در حال خوردن یک ماده سمی
  • مواد خارجی روی موها یا پاهایش.
  • مواد خارجی در استفراغ او
  • استشمام بوی غیرمعمول، به ویژه بوی شیمیایی، در تنفس، روی مو، استفراغ یا مدفوع او
  • ظروف مواد سمی که به نظر می رسد ریخته شده یا جویده شده اند.
  • گیاهانی به ظاهر جویده شده

مراقبت های فوری بعد از تشخیص علل مسمومیت در گربه ها

از آنجا که بسیاری از سموم بلافاصله پس از تماس با گربه شما به او آسیب می رسانند، بهتر است گربه خود را در اسرع وقت نزد دامپزشک ببرید. در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید پیش از مراجعه به دامپزشک انجام دهید.

گربه ای بیرون از جای خواب

شناسایی علائم و علل مسمومیت گربه

علائم مسمومیت در گربه ها با توجه به آنچه که خورده اند یا استنشاق کرده اند ‎ یا حتی با آن در تماس بوده اند بسیار متفاوت خواهد بود. برخی از سموم اثرگذاری فوری دارند. درحالی که علائم برخی دیگر از این مواد ممکن است چند روز طول بکشد تا نمایان شود. در صورت امکان، آنچه را که فکر می کنید ممکن است گربه شما را مسموم کرده است را شناسایی کنید. نام گیاه، برچسب ظرف یا هر اطلاعات دیگری که می توانید پیدا کنید و در صورت امکان همراه خود داشته باشید چراکه ممکن است در روند درمان و شناسایی علل مسمومیت در گربه ها مفید واقع شود.

مسمومیت ناشی از گازهای مضر یا گاز خانگی

اگر مسمومیت در درجه اول ناشی از گازهای مضر یا گاز خانگی است، گربه خود را به هوای تازه برسانید، خود را نیز در معرض مسمومیت قرار ندهید.

تماس پوستی حیوان با ماده سمی

اگر علت مسمومیت تماس پوستی حیوان با ماده سمی است، دستکش های محافظ بپوشید و این ماده را به صورت دستی از روی پوست گربه بردارید. برای از بین بردن مایعات از حوله های کاغذی یا پارچه های تمیز استفاده کنید.

عدم استفاده از آب یا سایر حلال ها

از آب، حلال ها یا هر چیز دیگری برای حذف علل مسمومیت در گربه ها استفاده نکنید مگر اینکه توسط دامپزشک به طور خاص دستور داده شده باشد.

عدم وادار کردن گربه به استفراغ

اگر سم در دهان بود یا بلعیده شد، با دامپزشک خود تماس بگیرید. حیوان را به زور مگر در موارد خاص وادار به استفراغ ننماید، چراکه برخی از سموم در صورت استفراغ یا حتی تلاش برای استفراغ نسبت به سایر سموم آسیب بیشتری را به معده و دستگاه گوارش حیوان وارد می کنند.

مراقبت های دامپزشکی و تشخیص علل مسمومیت در گربه ها

مسمومیت در گربه ها همیشه یک وضعیت اورژانسی است که باید در اسرع وقت توسط متخصص دامپزشک درمان شود. به یاد داشته باشید احتمال مرگ ناگهانی یا تدریجی در گربه هایی صاحبان آن ها دیر به دامپزشک مراجعه می کنند یا قصد دارند مسمومیت را در خانه بدون مشورت دامپزشک درمان کنند، بسیار زیاد است.

تشخیص اولیه

تشخیص اولیه معمولا با مشاهده قرار گرفتن گربه در معرض سم توسط صاحبان این حیوان خانگی است.

تشخیص ثانویه

برای برخی از سموم، آزمایش های خاصی وجود دارد. آزمایش تمام سموم غیر ممکن است، بنابراین اگر آزمایشاتی تجویز شود، برای سمومی که دامپزشک به آن‌ ها مشکوک است، انجام خواهد شد. ممکن است آزمایش های دیگری برای ارزیابی عملکرد یک اندام و سایر پارامترهای سلامتی انجام شود. هرچه زودتر گربه شما به دامپزشک مراجعه کند، پروسه درمان گربه زودتر شروع می شود و زمان کمتری برای انتشار سم در بدن او وجود دارد.

درمان مسمومیت گربه

در صورت شناسایی صحیح سم می توان از پادزهر مناسب (در صورت وجود پادزهر برای سم) استفاده کرد. اگر نوع سم نامشخص است یا پادزهر آن نوع خاص سم وجود نداشته باشد، درمان باید ماهیت حمایتی داشته باشد (یعنی علائم درمان شوند). تمام تلاش برای حفظ عملکرد طبیعی اندام ها تا زمان خارج شدن سم از بدن ادامه خواهد داشت. متأسفانه، برای برخی از سموم، امور و مراحل بیان شده کمکی نمی کند و گربه زنده نمی ماند.

دو بچه گربه و یک خوچکه هندی در میان آنها

جلوگیری از مسمومیت گربه

بهترین راه برای جلوگیری از مسمومیت در گربه ها این است که از علل مسمومیت در گربه ها آگاه باشید و دسترسی این مواد را در خانه، حیاط، پارکینگ برای حیوان به حداقل برسانید.

سخن پایانی

در مقاله فوق برخی از رایج ترین موادی که در زمره علل مسمومیت گربه ها شناخته می شوند را معرفی کردیم اما باید این نکته را بدانید که مواد مسمومیت زا صرفا به این علل ختم نمی شود.

به یاد داشته باشید توصیه های ارائه شده در این مقاله در راستای اطلاع رسانی درباره علل مسمومیت در گربه ها بود. لذا توصیه می شود در صورت بروز مسائلی مانند مسمویت برای تشخیص دقیق وضعیت حیوان خانگی خود و تجویز دارو، حتما با دامپزشک خود صحبت کنید و از او راهنمایی بخواهید و از انجام اقدامات خودسرانه بپرهیزید و از تغذیه مناسب برای گربه بهره مند شوید. آیا این مطلب به نظرتان مفید بود؟ منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم و از همراهی شما ممنونیم.