منو

» دسته‌بندی

چه زمانی و چگونه بچه گربه ها را از شیر بگیریم؟

چه زمانی و چگونه بچه گربه ها را از شیر بگیریم؟

از شیر گرفتن بچه گربه، فرآیندی است که در آن تغذیه ی بچه گربه از شیر مادر به غذای جامد تغییر می کند. این فرآیند بخش مهمی از رشد بچه گربه است؛ از این رو باید در زمان مناسب و به روش درست انجام شود.

معمولا ملکه یا همان گربه ی مادر فرآیند از شیر گرفتن بچه اش را به تنهایی انجام می دهد، اما زمانی که ملکه در تولید شیر مشکل دارد یا بچه گربه یتیم می شود، ما باید در انجام این فرآیند به گربه ی مادر کمک کنیم. در این مقاله نکات مهم در رابطه با از شیر گرفتن آسان و موفق بچه گربه را گردآوری کرده ایم. با ما همراه باشید.

نکات مهم قبل از شروع غذا دادن به بچه گربه

شیر اول یا آغوز دربردارنده ی آنتی بادی های مفیدی است که بچه گربه می تواند آن ها را جذب کند؛ از این رو توصیه می کنیم در صورت امکان در 12 الی 24 ساعت اول زندگی مقداری شیر مادر را در اختیار بچه گربه قرار دهید. 

اگر ملکه، بچه گربه های زیادی دارد و نمی تواند شیر کافی برای همه ی آن ها تولید کند؛ بهتر است هر کدام از بچه گربه ها مقداری از شیر آغوز را دریافت کنند. کم بودن شیر مادر بهتر از نبودن آن است. در صورتی که گربه ی مادر به دلیل ورم پستان ها یا هر مشکل دیگر نتواند شیر تولید کند، بهتر است مادر شیرده دیگری که تازه زایمان کرده است به بچه گربه ها مقداری شیر دهد.

در صورتی که گربه شیردهی در دسترس نباشد، می توانید از شیر جایگزین استفاده کنید و با شیشه شیر یا سرنگ به بچه گربه ها شیر دهید. برای تهیه ی این شیرها می توانید از یوزاس کمک بگیرید. در مواقع اضطراری توصیه می شود، یک فنجان شیر کامل، یک عدد زرده تخم مرغ، یک قطره مولتی ویتامین مایع، هر سه را در مخلوط کن با یکدیگر مخلوط کرده و بچه گربه را با آن تغذیه کنید. 

لازم به ذکر است که بگوییم این مخلوط برای استفاده ی موقت تا زمانی است که بچه گربه تغذیه دریافت کند و باید در اسرع وقت از شیر خشک برای تغذیه بچه گربه استفاده کنید.

لازم است، به مدت 3 الی 4 هفته بچه گربه با شیشه شیر تغذیه شود. توصیه می کنیم همیشه شیشه شیر را در یک فنجان آب داغ قرار دهید و خودتان آن را تست کنید و از دمای شیر مطمئن شوید تا شیر ترش نکند. در صورت استفاده از فرمول پودری، پودر مخلوط نشده را در فریزر نگهداری کنید.

بچه گربه باید به آرامی و به صورت مکرر تغذیه شود، در واقع در طول روز هر 2 الی 3 ساعت به بچه گربه شیر دهید. در طول شب لازم نیست نگران بچه گربه ها باشید، آن ها در صورت گرسنه بودن شما را بیدار خواهند کرد. پس اگر بچه ها در شب خوابیده اند، شما نیز با خیال آسوده بخوابید. 

بچه گربه در حال خوردن غذای جامد

بهترین زمان از شیر گرفتن بچه گربه

در حالت عادی، از 4 هفتگی فرآیند از شیر گرفتن بچه گربه شروع می شود. در ابتدا مادر از غذای خود به بچه گربه ها نیز می دهد و با هم غذا می خورند و سپس مادر آن ها را از خود دور می کند. در صورتی که بچه گربه ی شما یتیم باشد و مادر نداشته باشد، شما می توانید روند از شیر گرفتن را کمی زودتر از 3 الی 4 هفته شروع کنید.

بچه گربه ها زمانی که بطری شیر را گاز می گیرند یا می جوند، آماده ی از شیر گرفتن هستند. در این مرحله شما می توانید غذای بچه گربه را به او معرفی کنید.

بچه گربه در حال گاز گرفتن شیشه شیر

روش از شیر گرفتن بچه گربه

برای شروع از شیر گرفتن بچه گربه، غذای بچه گربه را با شیر خشک مخلوط کنید تا طعم آن را تشخیص دهد. غذای مخلوط شده را با انگشت خود دور دهان گربه بمالید تا گربه آن را لیس بزند. زمانی که بچه گربه به طعم غذا عادت کرد، سعی می کند در جاهای دیگر به دنبال غذا باشد. 

در مرحله ی بعدی شما می توانید لیس زدن و نحوه ی غذا خوردن از کاسه را به گربه معرفی کنید. شما باید مواظب باشید تا بچه گربه خیلی سریع لیس نزند و هرگز او را به داخل ظرف آب و غذای گربه هول ندهید، زیرا این کار باعث استنشاق مخلوط شده و ذات الریه در گربه ایجاد می کند. 

مابین هفته های چهارم و ششم به تدریج بچه گربه ها را با غذای خشک تغذیه کنید. در صورت نیاز شما می توانید شیر خشک را نیز به غذا اضافه کنید. در صورت استفاده از غذای کنسرو یا غذای خشک گربه، آن را با آب مخلوط کنید. در ابتدا غذا را با آب زیادی مخلوط کنید و سپس با بالغ شدن بچه گربه به تدریج میزان آب اضافه شده به غذا را کمتر کنید.

یک نفر در حال دادن غذا در سرنگ به بچه گربه

برنامه ی کلی شروع تغذیه بچه گربه با غذای جامد

یک برنامه ی کلی برای از شیر گرفتن بچه گربه به شرح زیر می باشد:

1- هفته 4 تا 5 

در هفته ی اول به بچه گربه غذای آبکی یا غذای خشک مخلوط شده با آب یا شیر خشک بدهید. اگر بچه گربه تمایلی به خوردن غذای جدید ندارد، مخلوط غذا با شیر خشک کالری های مورد نیاز گربه را تامین می کند.

2- هفته 5-6

در هفته های 5 تا 6 بچه گربه ها باید کم کم غذا را لیس بزنند. بهتر است غذا را با مقداری آب مرطوب کنید.

3- هفته های 6 تا 7

در هفته های 6 تا 7 می توان بچه گربه ها را به طور کامل از شیر گرفت. بچه گربه ها در این بازه ی زمانی باید بتوانند تمامی غذاهای جامد را مصرف کنند.

بچه گربه ها در حال خوردن غذای جامد

سایر نکات از شیر گرفتن بچه گربه 

فرموله کردن غذای مخصوص بچه گربه ها، زمانی که می خواهید آن ها را از شیر بگیرید، بسیار مهم است. یک بچه گربه در حال رشد باید سطوح بالایی از کالری، پروتئین و کلسیم را دریافت کند. اگر از یک گربه مادر که تازه زایمان کرده مراقبت می کنید، گربه مادر در هنگام شیردهی می تواند همان غذای بچه گربه را دریافت کند.

زمانی که بچه گربه ها را از شیر می گیرید باید آن ها را در یک محیط گرم نگهداری کنید. برای این کار می توانید با پوشاندن جعبه یک طرفه یا کریر گربه با حوله، یک لانه برای گربه درست کنید. همچنین شما می توانید باکس و جای خواب گربه را از فروشگاه یوزاس تهیه کنید. 

گربه ها معولا نامرتب هستند و همه جا را به هم میریزند. از این رو توصیه می کنیم یک لانه با کف سوراخ برای گربه بسازید تا تمیز کردن آن راحت تر باشد.

یک پد گرمکن یا بطری آب گرم را زیر حوله در وسط جعبه قرار دهید. با انجام این کار بچه گربه ها گرم می شوند. در صورت زیاد بودن گرما می توانید جایی برای خنک شدن نیز تهیه کنید.بچه گربه در کریر که زیر آن حوله پهن شده است

سخن پایانی 

از شیر گرفتن بچه گربه ها یکی از موضوعات مهم در فرآیند رشد بچه گربه است. از شیر گرفتن بچه گربه یک فرآیند طبیعی است و نیاز به صبر، حوصله و عشق زیادی دارد. در این مقاله در مورد مراحل این فرآیند توضیحات کامل ارائه دادیم.