منو

» دسته‌بندی

چگونه از جوجه پرندگان در خانه نگهداری کنیم؟

چگونه از جوجه پرندگان در خانه نگهداری کنیم؟

گاهی اوقات ممکن است شما جوجه پرنده ای را که از مادر جدا شده و از لانه بیرون افتاده و ساعت ها به حال خود رها شده را با خود به خانه ببرید و تصمیم داشته باشید که از او مراقبت کنید. در این مورد اطمینان حاصل کنید که مادر، جوجه خود را رها کرده یا جوجه، مادر خود را از دست داده، زیرا ممکن است پرنده مادر، دنبال غذا رفته باشد و بعد از مدتی به دنبال جوجه خود بیایید. گاهی نیز ممکن است جوجه پرنده خود شما نیاز به مراقبت داشته باشد. در همه این موارد باید بدانید نگهداری از جوجه پرندگان در خانه مستلزم داشتن دانش کافی در این رابطه است.

پت شاپ آنلاین یوزاس سعی دارد در این مقاله مطالب ارزشمندی را در رابطه با نحوه پرورش و مراقبت از بیشتر گونه های جوجه پرندگان به شما رائه نماید.

گام اول: تشخیص نوع جوجه پرنده

جوجه پرنده

اولین نکته ضروری در مراقبت از جوجه پرنده تشخیص نوع آن است. در این نوع تقسسیم بندی که مربوط به مستقل بودن و یا ناتوان بودن جوجه پرندگان در هنگام تولد است، معمولا ما با دو نوع جوجه پرنده مواجه هستیم، جوجه پرندگان پروکوشیال و جوجه پرندگان آلتریشیال.

جوجه پرندگان پروکوشیال نسبت به جوجه پرندگان آلتریشیال، جثه بزرگتری دارند و از زمان تولد مستقل هستند، آنها با چشمانی باز و بدنی پر دار به دنیا می آیند و می توانند راه بروند. جوجه مرغ ها، شترمرغ ها، اردک ها و سیگال ها در زمره این گونه پرندگان هستند.

جوجه پرندگان آلتریشیال در هنگام تولد نوزادان ناتوانی هستند به همین دلیل به آنها نوزادان وابسته یا زودرس هم می گویند. آنها با چشمان بسته و بدنی بدون پر به دنیا می آیند. این قبیل پرندگان برای زنده ماندن نیاز به مراقبت های بیشتری دارند.

بدون شک نگه داشتن جوجه های پروکوشیال خیلی راحت تر از جوجه های آلتریشیال است، زیرا آنها به مراقبت کمتری نیاز دارند و تقریبا همه کارهای خودشان را مستقلا انجام می دهند.

گام دوم: تغذیه جوجه پرندگان

تغذیه جوجه پرندگان

برای جوجه پرندگانی که از مادر جدا مانده اند باید تغذیه دستی را در پیش گرفت. تغذیه دستی موجب می شود که جوجه پرنده شما دست آموز شود و در ارتباط خود ترسی از شما نداشته باشد و رفتار اجتماعی مطلوبی از خود نشان دهد.

از نظر تعداد دفعات تغذیه جوجه پرنده باید از هنگام طلوع آفتاب تا غروب آفتاب هر ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به او غذا داد. آنها به سرعت گرسنه می شوند و باید مدام تغذیه شوند. البته از زمانی که جوجه پرنده چشمان خود را باز کرد و مقداری پر درآورد می توانید فاصله زمانی تغذیه او را به ۳۰ تا ۴۵ دقیقه برسانید، و همین طور رفته رفته فاصله را بیشتر کنید.

توجه داشته باشید که غذای پرنده تازه باشد. هرگز غذای اضافی جوجه پرنده را برای وعده بعدی نگه ندارید، چرا که غذای مانده مکان ایده آلی برای رشد باکتری های مضر و مخمرهای خطرناک است.

به دمای غذای جوجه خود نیز توجه کنید. غذای خیلی داغ موجب سوختگی اجزای داخلی حیوان می شود، غذای خیلی سرد نیز معمولا از سوی حیوان پس زده می شود و یا پس از مصرف به خوبی هضم نمی گردد. بنابراین بهتر است غذا را به دمای یکنواخت برسانید.

غذای جوجه پرندگان

همچنین دقت کنید که غذای جوجه پرندگان باید به شکل پوره و رقیق باشد. در مورد جوجه های چند روزه نیاز به یک مخلوط رقیق شده با ۹۰ درصد آب استریل است. غذای جوجه پرندگانی که سن آنها از یک هفته بالاتر است باید با ۷۰ درصد آب رقیق شده باشد. بر این اساس هرچه سن جوجه بالاتر می رود از رقیق بودن غذای او کمی کاسته می شود.

براي پرندگان چند روزه و خیلی کوچک مي توان از سرنگ استفاده كرد. باید با توجه به جثه جوجه پرنده سرنگ مناسب تهیه شود. یکی از مزیت های استفاده از سرنگ این است که می توان حجم غذای جوجه پرنده را در هر وعده بصورت دقیق اندازه گرفت. فقط مراقب باشید که به صورت ناگهاني سرنگ را به داخل گلوی جوجه خالي نکنید. بهترین زمان برای تغذیه جوجه نیز زمانی است که کیسه ذخیره غذایی جوجه پرنده یا همان چینه دان از تغذیه وعده قبل خالی شده باشد. تغذیه با سرنگ معمولا تا سن دو هفتگی جوجه ها ادامه دارد.

تغذیه خانگی این جوجه ها می تواند شامل دانه هایی مانند ارزن، تخمه آفتابگردان، تخم کتان، ذرت و یا آرد ذرت، بادام، گردو، فندق به صورت خام و پوست گرفته و له شده باشد. ﺑﻠﻐﻮر ﮔﻨﺪم و ﺟﻮ بسیار ریز و نرم شده هم برای جوجه ها مفید است. سفیده تخم مرغ آب پز نیز به دلیل دارا بودن پروتئین بسیار برای این جوجه ها مناسب است. همچنین برای تغذیه مناسب جوجه ها نباید از دیگر گروه های غذایی مانند سبزیجات تازه و میوه ها غافل شد.

پلت

اما اصلی ترین و مهم ترین غذای بیشتر جوجه پرندگان اهلی پلت است. پلت ها ترکیبی از پودر دانه ها و غلات و غیره هستند که به شکل استوانه ای تولید می شوند. در این محصول مقدار زیادی آهن وجود دارد و ارزش غذایی آن بسیار بالا است. پلت ها باید در آب جوش به مدت ۳۰ ثانیه خیسانده شوند تا نرم و خمیری شکل گردند. البته در میزان تغذیه با پلت دقت کنید که پرنده شما دچار اضافه وزن نشود.

سرلاک های مخصوص جوجه پرندگان با برندهای معتبر تجاری نیز دراغلب پت شاپ ها وجود دارند. در این ارتباط به دستورالعمل روي بسته بندي این محصولات با دقت عمل كنيد. سرلاک مخصوص پرندگان کمک کننده رشد سریع و تکامل جوجه ها می باشد. این محصول با پروتئین و چربی بالا سلامت استخوان ها، عضلات و پوشش بدن را در مهمترین زمان رشد پرنده تضمین می کند.

همچنین از سایر غذاهاي آماده موجود در پت شاپ های معتبر نظیر پت شاپ آنلاین یوزاس نیز می توانید در رژیم غذایی جوجه پرنده خود استفاده كنيد. معمولا جوجه پرندگانی كه از غذاهاي آماده پت شاپ ها براي تغذيه استفاده مي کنند، رشد بهتری دارند. البته بهتر است با تجويز دامپزشك و باتوجه به نیازغذایی پرنده خود به ويتامين ها، دست به انتخاب بزنید.

گاهی مکمل هایی مانند مولتی ویتامین برای رشد سریع و تامین نیازهای غذایی جوجه های ده روز به بالا توصیه می شود. البته دقت کنید که با تجویز پزشک و فقط از مولتی ویتامین های مخصوص پرندگان استفاده کنید. شما می توانید انواع مولتی ویتامین های خارجی، ایرانی و مکمل های خوراکی با برندهای مختلف از جمله سرلاک پرنده اوشکایا را از پت شاپ آنلاین یوزاس تهیه فرمایید.

سرلاک های مخصوص جوجه پرندگان

گام سوم: تنظیم دما

حفظ دما و رطوبت مناسب برای زنده ماندن و رشد جوجه پرندگان بسیار مهم است.در روزهای ابتدایی بویژه در مورد جوجه های بدون پر رطوبت محیطی بیش از ۵۰٪ درصد لازم است. جوجه های بزرگتر نسبت به نوسانات دمای محیط مقاومت بیشتری دارند. به طور کلی جوجه پرنده هایی که پرهایشان به صورت کامل درآمده را می توان در دمای اتاق نگهداری کرد.

در روزهای نخست نیاز است که بطور مداوم جوجه را تحت نظر بگیرید. تکان و یا افتادگی بال، نفس زدن های بیش از حد و بی حالی نشان می دهد که دمای محیط بیش از حد گرم شده است. لرزش و یا مچاله شدن حیوان نیز به معنی سرد بودن دمای محیط است.

جوجه هایی که در خانه پرورش می یابند، زمانی به حیات خود ادامه می دهند که گردش هوا، دما و رطوبت محل نگهداری آنها تنظیم شده باشد. برای زیر پرنده خود باید از محصولات داری جنس نرم و لطیف مثل حوله کاغذی، پوشک بچه، حوله دست، یا محصولات یکبار مصرف با جنس لطیف استفاده کنید. بهتر است پوشش زیر پرنده خود را به صورت مداوم تعویض کنید تا از بروز بیماری های انگلی و باکتریایی ناشی از دفع ادرار و مدفوع حیوان پیشگیری نمایید.

محل نگهداری جوجه پرنده

گام چهارم: پاکسازی محیط و ضدعفونی کردن وسایل

نیاز است که ظروف تغذیه و لوازم مصرفی پرنده خود را بعد از هر وعده غذایی تمیز و استریل کنید. همین طور محل نگهداری حیوان را هم مرتبا تمیز نگه دارید. مواد ضدعفونی‌کننده را نیز در پایان هر روز دور بریزید و برای روز بعد آن را دوباره آماده کنید.