منو

» دسته‌بندی

تاثیر غذا بر خلق و خوی سگ 

تاثیر غذا بر خلق و خوی سگ 

تغذیه ی حیوانات خانگی تاثیر بسیار زیادی در سلامتی آن ها دارد. آیا تاکنون این سوال برای شما پیش آمده که تغذیه چگونه بر رفتار حیوانات خانگی تاثیر می گذارد؟ در این مقاله سه نکته ی مهم در رابطه با رژیم غذایی که می تواند بر رفتار سگ و حیوان خانگی تاثیر بگذارد، را توضیح می دهیم.

1- زمان تغذیه و تاثیر آن بر خلق و خوی سگ

اینکه شما در طول روز یک بار به سگ یا حیوان خانگی خود غذا می دهید یا اصلا در طول روز به حیوان غذا نمی دهید اصلا استاندارد نیست، اما ممکن است دامپزشک به دلایل پزشکی به شما توصیه کند که رژیم غذایی حیوان خانگی اینگونه باشد. به طور مثال اینگونه فرض کنید که مصرف غذا هر 24 ساعت یک بار یا مصرف غذاهای پرکالری در طول روز چه تاثیری در آموزش و یادگیری و عملکرد شما خواهد داشت. برای این منظور توصیه ی ما به شما این است که در رابطه با تغذیه ی سگ بالغ با دامپزشک مشورت کنید و بپرسید که تغذیه ی یک بار در طول روز؟ یا تغذیه 2 تا 3 بار در روز؟ کدام یک برای سگ شما بهتر است. در حالت کلی ترکیب ورزش با رژیم غذایی روتین می تواند رفتار کلی سگ را بهبود ببخشد.

سگ ها در ساعت 5 تغذیه شان را خورده اند

2- مواد تشکیل دهنده ی غذای حیوان خانگی 

مواد تشکیل دهنده ی غذای حیوان خانگی به طور مستقیم می تواند بر رفتار حیوان خانگی شما تاثیر بگذارد. توصیه می کنیم اسید چرب DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) را در برنامه ی غذایی حیوان خانگی داشته باشید و آن را به غذای توله سگ و بچه گربه اضافه کنید. اسید چرب باعث افزایش هوشیاری ذهنی توله سگ ها و بچه گربه ها می شود. در واقع طبق نتایج حاصل از برخی مطالعات؛ توله سگ هایی که غذای سگ حاوی DHA را مصرف می کنند، آموزش پذیرتر هستند.

برخی از آنتی اکسیدان ها نیز یک غذای مفید برای مغز گربه ها و سگ ها به شمار می روند. به طور مثال؛ طبق تحقیقات انجام شده سگ های مسن تر که از رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان استفاده می کنند در مقایسه با سگ هایی که از غذای کنترل شده استفاده می کنند با موفقیت بیشتری می توانند کارهای پیچیده را انجام دهند. محققان به این نتیجه رسیده اند که آسیب اکسیداتیو باعث پیری مغز در سگ ها می شود و مصرف رژیم غذایی دربردارنده آنتی اکسیدان می تواند به حل این مشکل کمک کند.

یک مطالعه ی دیگر در مورد استفاده از رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان در سگ های بالغ(بالای 7 سال) نشان داده است که این سگ ها در مقایسه با سگ هایی که این رژیم غذایی را ندارند، کمتر از تغییرات رفتاری مرتبط با زوال شناختی مانند لیس زدن بیش ار حد و راه رفتن آهسته رنج می برند. طبق این مطالعه سگ هایی از رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان استفاده کرده بودند، به راحتی می توانستند اعضای خانواده ی خود را از گروه کنترل تشخیص دهند و همچنین چابک تر بودند.

مواد تشکیل دهنده ی غذای حیوان خانگی

3- تاثیر رژیم غذایی نامتعادل بر رفتار سگ

تغذیه ی حیوانات خانگی باید یک رژیم غذایی متعادل را در بربگیرد. رژیم غذایی نامتعادل می تواند باعث بروز یکسری مشکلات جسمانی و اختلالات رفتاری شود. به طور مثال سگ و گربه ای که از اختلال دستگاه ادراری ناشی از رژیم غذایی نامتعادل رنج می برد، به دلیل تحمل درد و ناراحتی دستگاه ادراری ممکن است استرس داشته باشد و عصبی شود.

بدن یک مکانیزم پیچیده دارد که در آن واکنش های بیوشیمیایی متعددی در حال انجام است. در واقع سگ ها و گربه ها به بیش از 50 ماده ی مغذی نیاز دارند. هر کدام از این مواد مغذی باید به صورت متعادل در رژیم غذایی حیوانات خانگی وجود داشته باشد.

سگی که عصبانی است

مشورت با دامپزشک در مورد تغذیه ی سگ و تاثیر آن بر خلق و خوی

بهترین روش برای سالم بودن و شاد نگه داشتن حیوانات خانگی این است که به صورت مرتب برای معاینه ی حیوان خانگی به دامپزشک مراجعه کنید و در مورد غذاهای مورد نیاز با دامپزشک مشورت کنید. هرگونه تغییر در خلق و خوی حیوان خانگی شما می تواند به دلیل رژیم غذایی او باشد.

دامپزشک در حال معاینه ی سگ

سخن پایانی 

رژیم غذایی یکی از مهم ترین عواملی است که در رفتار حیوان خانگی مانند سگ تاثیر دارد. حیوانات خانگی باید متناسب با نیاز و شرایطی که دارند، در زمان مناسب، رژیم غذایی متعادلی را دریافت کنند.

برای تهیه ی انواع غذای سگ می توانید از یوزاس کمک بگیرید.