منو

» دسته‌بندی

توصيه های مفید برای نگهداری از سگ نژاد پامرانین

توصيه های مفید برای نگهداری از سگ نژاد پامرانین

آیا می‌ دانستید پامرانین از نژاد سگ های سورتمه است؟ در این مطلب قرار است اطلاعات جالبی در مورد این نژاد سگ به شما ارائه دهیم. سگ صورت روباهی که به "سگ کوچکی که فکر می کند می تواند" معروف است، کوچک اما بسیار فعال است. این نوع سگ قادر به رقابت با سگ های دیگر و در چابکی و رقابت و دوستی بسیار زبانزد است. در یک کلام باید بگوییم که او دوست خانواده شما خواهد بود. سگ نژاد پامرانین نام خود را از استان پامررانیا، در آلمان وام گرفته اند. آن ها از زمانی به محبوبیت بسیار دست پیدا کردند که ملکه ویکتوریا اجازه داد، برخی از سگ های نژاد پامرانین در یک نمایش دیده شوند.

ویژگی های ظاهری سگ پامرانین

سگ های نژاد پامرانین ظاهر کوچکی دارند اما بر خلاف ظاهر کوچکشان بسیار جسور هستند به گونه ای که حتی ممکن است سگ های بزرگ تر را به چالش بکشند. سگ های این نژاد پامرانین دارای سر گرد با گوش های راست هستند. برخی از افراد صورت آن ها را شبیه روباه توصیف می کنند، در حالی که برخی دیگر فکر می کنند "عروسک بچه" یا "تدی" توصیف بهتری است. در ادامه به معرفی سایر ویژگی های ظاهری این نژاد سگ می پردازیم. مطالعه و دقت به این موارد راهنمای شما در جهت نگهداری بهتر از سگ نژاد پامرانین به عنوان حیوان خانگی خواهد بود.

چشم و بینی و رنگ خز سگ پامرانین

 چشمان تیره و بادامی شکل سگ نژاد پامرانین از هوش و کنجکاوی می درخشد. بینی آن ها معمولا تیره یا رنگ سبز خزه ای است.

سگ نژاد پامرانین در طیف گسترده ای از رنگ ها وجود دارند اما رنگ های قرمز، نارنجی، سفید یا کرم، طوسی، قهوه ای یا مشکی رایج ترین رنگ آن ها محسوب می شود. به ندرت، ممکن است یک پامر سفید یا مشکی و برنزی و یا حتی نارنجی یکدست را ببینید. دست های پامر نسبت به باقی بدنشان مشخص تر و واضح تر است و یک گردنبند مجلل از خز در اطراف گردن و سینه آن ها خودنمایی می کند. وجه تمایز این نژاد با دیگر نژاد سگ ها دم بامزه این کوچولوی پشمالو است.

شخصیت سگ پامرانین و بلندی صدای پارس کردن او

سگ نژاد پامرانین را در سه کلمه می توان تعریف کرد: ناز، خشن و خزدار. سگ های این نژاد باهوش و وفادار به خانواده خود هستند. با این حال اجازه ندهید که زیبایی آن ها شما را فریب دهد. این سگ های مستقل و جسور دارای طرز تفکر مخصوص به خود هستند. آن ها نسبت به جهان اطراف خود هوشیار و کنجکاو هستند. متأسفانه، آن ها تصور می کنند اندامشان از چیزی که هست بسیار بزرگ تر است و این دیدگاه ذهنی در آن ها باعث می شود گاهی به سگ های بزرگ تر حمله کنند و به آن ها آزار برسانند. با وجود جثه کوچک، سگ های نژاد پامرانین صدای پارس بلندی دارند و به عنوان سگ های نگهبان عالی خواهند بود. البته مشکل اینجا است که آن ها نمی دانند کی باید ساکت شوند که این مشکل با آموزش درست برطرف می شود.

مواردی که درباره شخصیت سگ نژاد پامرانین بیان کردیم به شما کمک می کند در انتخاب این نوع سگ به عنوان حیوان خانگی با آگاهی بیشتری عمل کنید.

انتخاب سگ پامرانین به عنوان حیوانات خانگی

سگ پامرانین حیوانات آپارتمانی خوبی محسوب می شود اما همان طور که اشاره کردیم صدای بلند پارس کردنش ممکن است همسایه ها را به جهت اعتراض به در خانه شما بکشاند. البته تا زمانی که برای سگ خود وقت کافی بگذارید و با او بازی کنید تا انرژی اش تخلیه شود، او را از هوای گرم دور نگه دارید و به او عشق و توجه زیادی هدیه دهید، یک همراه خانواده دوست داشتنی خزدار و زیبا خواهید داشت!

 سگ نژاد پامرانین در خانه

سگ پامرانین و علاقه بسیار زیادش به پیاده روی

سگ پامرانین انرژی زیادی دارد، پس شما از پیاده روی با سگ خود می توانید لذت ببرید. آن ها وقتی قدم می زنند، با افتخار سر خود را بالا نگه می دارند و از ملاقات با افراد جدید لذت می برند و دیدن مناظر و حس کردن بوهای جدید برای آن ها جالب است. سگ های نژاد پامرانین برونگرا باهوش و سرزنده هستند. آن ها عاشق بازی و تعامل با افراد جدید هستند و با سایر حیوانات ارتباط خوبی دارند.

سگ نژاد پامرانین در حال قدم زدن

آموزش و رفتار سگ پامرانین 

سگ پامرانین به اندازه کافی باهوش است و به راحتی آموزش های اولیه را یاد می گیرد، اما مشکل اینجا است که این سگ ها به نظر خودشان آن قدر باهوش هستند که بتوانند حتی شما را راهنمایی کنند! بهتر است با دستوراتی مانند بنشین، پاشو، بخواب، برو شروع کنید. هدف این است بدون ترساندن و یا عصبانی کردن به آن ها نشان دهیم چه کسی مسئول است. این نژاد بسیار تمایل دارند پارس کنند اگر غریبه ای وارد منزل شود، یا حتی اگر چیز جالبی توجه آن ها را از پنجره جلب می کند، شروع به پارس کردن می کنند. اگر به دنبال یک سگ قوی و بی صدا هستید، احتمالا سگ پامرانین گزینه مناسبی برای شما نیست.

اجتماعی شدن سگ پامرانین با توجه به خلق و خوی آن ها

خلق وخوی سگ پامرانین تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله وراثت، آموزش و اجتماعی شدن آن ها است. این حیوانات خانگی توله سگ هایی با خلق و خوی خوب کنجکاو و بازیگوش هستند، مایل هستند به مردم نزدیک شوند و به آن ها خودی نشان دهند.

مانند تمامی سگ های دیگر، سگ پامرانین در جوانی از تجربیات جدید و حضور در طبیعت، صداها و تجربیات نه تنها لذت می برند بلکه به آن نیاز دارند. اجتماعی کردن آن ها به شما این اطمینان می دهد که توله سگ پامرانین شما به عنوان یک سگ با اعتمادبه نفس و بدون پرخاشگری بزرگ شود و در اجتماع حضور داشته باشد.

دعوت از مهمانان و رفت و آمد با سایر افراد و بردن او به پارک های شلوغ یا فروشگاه هایی که به سگ ها اجازه ورود می دهند و قدم زدن های آرام و معاشرت با همسایگان نیز به او کمک می کند تا بیش از پیش مهارت های اجتماعی خود را بهبود بخشد.

سگ نژاد پامرانین در حال نوازش شدن

مشکلات مربوط به سلامت سگ پامرانین

به طور کلی سگ پامرانین نسبت به بسیاری دیگر از نژادها سالم تر هستند، اما مانند همه نژادها، مستعد بیماری های خاصی نیز هستند. همواره به یاد داشته باشید تشخیص دقیق هر نوع بیماری در مورد سگ ها و سگ پامرانین خانگی شما بر عهده دامپزشک است. در صورت بروز هر یک از مشکلاتی که بیان می کنیم هر چه سریعتر به متخصص حیوانات و دامپزشک مراجعه کنید تا سلامت سگ شما حفظ شود.

سگ پامرانین و مشکلات مربوط به آلرژی و صرع

 برخی از سگ های پامرانین ممکن است از انواع آلرژی رنج ببرند، از آلرژی های تماسی گرفته تا آلرژی های غذایی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر مشاهده کردید که سگ پامرانین شما پنجه هایش را لیس می زند یا صورتش را بسیار می مالد، به وجود آلرژی در بدن او مشکوک شوید و در اسرع به سراغ دامپزشک بروید.

 برخی از سگ های پامرانین دچار صرع و دچار تشنج می شوند. اگر سگ پامرانین شما دچار تشنج شد، او را نزد دامپزشک ببرید تا مشخص شود چه درمانی مناسب او است.

مشکلات چشمی سگ پامرانین

 سگ پامرانین مستعد ابتلا به انواع مشکلات چشمی از جمله آب مروارید، خشکی چشم (keratoconjunctivitis sicca) خشکی قرنیه و ملتحمه و مشکلات مجاری اشکی هستند. این مشکلات می تواند در سگ های جوان بالغ ظاهر شود و در صورت عدم درمان منجر به نابینایی شود. در صورت مشاهده قرمزی، زخم یا پارگی بیش از حد با دامپزشک تماس بگیرید.

دیسپلازی مفصل ران در سگ پامرانین

گاهی اوقات شاهد دیسپلازی مفصل ران در سگ پامرانین هستیم. تصور می شود که عوامل زیادی از جمله ژنتیک، محیط و رژیم غذایی در این تغییر شکل مفصل ران موثر هستند. سگ پامرانین مبتلا به دیسپلازی مفصل ران در صورت درمان معمولا می توانند زندگی عادی و سالمی داشته باشند.

مراقبت از سگ پامرانین و تغذیه او

سگ پامرانین بسیار فعال بوده و از پیاده روی طولانی تر لذت می برد، اما همیشه به خاطر داشته باشید که آن ها کوچک و به گرما حساس هستند. آن ها عاشق بازی و فعالیت های گوناگون هستند اما به راحتی خسته می شوند، بنابراین مطمئن شوید که تعداد زیادی اسباب بازی های مخصوص سگ برای آن ها خریداری کرده اید. دائما اسباب بازی آن ها را عوض کنید تا همیشه وسایل جدیدی برای بازی آن ها وجود داشته باشد. سگ نژاد پامرانین به خصوص از اسباب بازی هایی که آن ها را به چالش می کشد، لذت می برد.

مقدار توصیه شده تغذیه روزانه آن ها 1/4 تا 1/2 فنجان غذای خشک باکیفیت بالا سگ در روز است. البته این میزان غذا به دو وعده قابل تقسیم است.

عوامل مهم در میزان غذای مصرفی سگ پامرانین و سایر سگ های بالغ

میزان مصرف غذای سگ بالغ شما بستگی به اندازه، سن، ساختار، متابولیسم و سطح فعالیت او دارد.

سگ ها نیز مانند انسان ها شخصیت متفاوتی دارند و همه آن ها به یک اندازه غذا نیاز ندارند. بدیهی است که یک سگ بسیار فعال به غذای بیشتری نسبت به یک سگ تنبل نیاز دارد. البته کیفیت غذایی که برای سگ پامرانین خود خریداری می کنید نیز در این امر تفاوت ایجاد می کند. استفاده از غذاهای کنسرو شده معتبر نیز مفید است.

نظافت سگ پامرانین 

سگ پامرانین متاسفانه دارای ریزش موی فصلی است، بنابراین برای در امان ماندن خانه و مبلمان خود از موی سگتان حداقل دو بار در هفته با برس سیمی و شانه های فلزی موهای سگ خود را برس بکشید. از اینکه تمام سطح پوست را شانه می کنید مطمئن شوید تا تمام موهای کنده شده در لایه زیرین به خوبی زدوده شود.

شانه زدن موهای سگ نژاد پامرانین

بهداشت دندان و مراقبت از ناخن و مو سگ پامرانین

نیازهای آرایشی و بهداشتی سگ شامل بهداشت دندان و مراقبت از ناخن او نیز است. سگ پامرانین مستعد مشکلات دندانی هستند، بنابراین به این امر باید دقت ویژه ای داشته باشید و مراقب سلامت دندان سگ خود باشید. بهتر است حداقل هفته ای یک بار و یا حتی بیشتر، دندان های آن ها را مسواک بزنید.

تا زمانی که از شامپو و نرم کننده ملایم موی سگ برای سگ پامرانین خانگی خود استفاده می کنید، می توانید هر زمان مایل باشید او را به حمام ببرید. این امر به سلامت موی دوست پشمالوی شما کمک شایانی می کند.

سگ پامرانین و بررسی وضعیت سلامت گوش ها و پوست و چشم

همیشه وضعیت سلامت گوش ها و پوست حیوان را بررسی کنید، زخم ها، بثورات یا علائم عفونت مانند قرمزی، حساسیت یا التهاب را روی پوست، گوش، بینی، دهان و چشم ها و پاها مورد بررسی قرار دهید. گوش ها باید بوی خوبی داشته باشند، بدون آن که شاهد موم زیاد و یا گلوله هایی داخل آن باشید.

چشم های سگ پامرانین باید شفاف باشند و قرمزی یا ترشح خاصی وجود نداشته باشد. هر هفته سلامت حیوان خانگی خود را مورد بررسی و دقت قرار دهید تا چنانچه مشکلات احتمالی برای سلامتی او وجود داشت آن را به زودی تشخیص دهید.

سخن پایانی

سگ های نژاد پامرانین با صورت خرسی و عروسکیشان بسیار جذاب و بامزه به نظر می رسند. آن ها در لایه ای از خز پیچیده شده اند و عادت دارند مرتب کنجکاوی کنند و سرشان را به هر جهتی بچرخانند.

اما در پشت آن همه خز یک سگ کوچک باهوش و با روابط اجتماعی خوب قرار دارد. شیطنت و عشق آن ها به خانه شما گرما و صمیمی خاصی می بخشد. همیشه این نکته را مدنظر داشته باشید که نژاد پامرانین در ذهن خود جثه ای بسیار بزرگ تر را متصور است که این امر می تواند کمی دردسرساز به نظر برسد. البته ناگفته نماند که این نژاد به خاطر پشم های فراوانی که دارد بسیار به گرما حساس است و در صورت دارا بودن علائم دامپزشکی سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.