منو

» دسته‌بندی

توصيه های مهم نگهداری سگ نژاد شیتزو

توصيه های مهم نگهداری سگ نژاد شیتزو

کلمه Shih Tzu در زبان چینی به معنی شیر کوچک است. اما عشق و وفاداری بی  حد این موجود بسیار زیاد است. نژاد شیتزو  جزو سگ های شکارچی نیست، شیتزو از نسل سگ های سلطنتی چینی به وجود آمده است و فقط برای همراهی پرورش داده می شوند.

با وجود ظاهر ظریف و آسیب پذیر این نژاد، در واقع آن ها سگ های سرزنده، پر انرژی و سرگرم کننده ای هستند که می توانند یک حیوان خانگی عالی برای خانواده ها باشند. اگر یکی از این حیوانات خانگی کوچک و با نمک را در کنار خود دارید باید این نکته را مدنظر داشته باشید که این نژاد به مراقبت و نگهداری بسیار نیاز دارد. به طور کلی سگ ها نیز مانند انسان ها نیاز به مراقب های خاص و توجه و اختصاص زمان دارند.

سطح انرژی در نژاد شیتزو

اگرچه این سگ ها را می توان به شدت بی توجه و بازیگوش دانست، اما سگ های نژاد شیتزو ها غالبا سطح انرژی بالایی ندارند. آن‌ها مانند هر نژاد سگی به ورزش های سالم نیاز دارند مثلا اینکه هر روز برای پیاده روی سگ ها برنامه ریزی کنید و زمان بازی کافی و مفیدی به آن ها اختصاص دهید.

اما اگر به دنبال سگی هستید که بتواند با خیال راحت و با حوصله کارهای شما را تماشا کند، با شما فیلم ببیند و در پیاده روی ها همراه شما باشد شیتزو گزینه کاملا مناسبی برای شما خواهد بود.  این نوع نژاد سگ بسیار منحصر به فرد است و می تواند به راحتی قلب شما را صاحب شود و عشق و علاقه شما را به دست آورد. از دلایل انتخاب این نژاد می تواند موارد زیر باشد:

  • همراه عالی
  • نیاز به فعالیت کم
  • جذاب، بازیگوش
  • هوشیار، کنجکاو و شلوغ
  • خوش رفتاری نسبت به سایر حیوانات خانگی و سگ های دیگر
  • باهوش و با رفتاری دوستانه

آیا شیتزو با سگ های دیگر خوش رفتار است؟

نژاد شیتزو با سگ های دیگر خوب رفتار می کند. این نژاد به برقراری ارتباط اجتماعی تمایل نشان می دهد و حتی گاهی اوقات از انجام یک بازی سرگرم کننده با سگ ها و یا حیوانات خانگی دیگر لذت می برد. آن ها همچنین ممکن است به سگ هایی که در اطرافشان پرورش یافته اند، وابسته شوند به همین دلیل معاشرت های مکرر می تواند برای این حیوانات خانگی مفید باشد.

آیا رفتار شیتزو با کودکان خوب است؟

معمولا سگ های نژاد شیتزو در رابطه با کودکان رفتار بسیار خوبی دارند. اما اگر زیاد دم، مو یا گوش هایشان کشیده شود چندان آرام یا خوشحال نخواهند شد. ولی معمولا از همراهی با کودکان بازیگوش لذت می برند. اگر بچه کوچکی دارید، برای جلوگیری از آسیب های ناخواسته به رفتار کودک و سگتان حین بازی توجه کنید.

کودکی در کنار سگ نژاد شیتزو

میزان پارس نژاد شیتزو

همانند سگ های نژادی های دیگر پارس کردن در شیتزوها نیز در صورت عدم آموزش صحیح ممکن است به یک معضل تبدیل شود. اگرچه آن ها ممکن است سگ های نگهبان عالی نباشند، اما بسیار تمایل دارند نسبت به ورود غریبه ها یا چیزهای عجیب و غریب واکنش نشان دهند و پارس کنند. آموزش آن ها از سنین تولگی می تواند از این مشکل جلوگیری کرده و از تبدیل آن به یک مشکل آزار دهنده پیشگیری کند.

نظافت نژاد شیتزو

اگر دغدغه نظافت و آشنایی با لوازم آرایشی و بهداشتی سگ تان را دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا دانستنی های لازم را در اختیار شما قرار دهیم. به این ترتیب شما می توانید از داشتن سگی سالم و تمیز لذت ببرید.

شیتزو خود را حمام کنید

بین سه تا هشت هفته سگ نژاد شیتزو را شستشو کنید. البته لازم به ذکر است که تعداد دفعات شستشو به محیط شما و فعالیت سگتان بستگی دارد. اگر سگ شما موهای بلندتری دارد، شستشوی بیشتری را در دستور کار خود قرار دهید. مخصوصا اگر آن ها اوقات زیادی را بیرون از خانه می گذراند می بایست موهایشان را بیشتر بشویید.

بعد از صرف هر وعده غذایی صورت شیتزو را تمیز کنید

 بهتر است بعد از صرف هر وعده غذا صورت سگ خود را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. به دلیل پوزه کوتاه آن ها، معمولا غذا در اطراف دهان شیتزو باقی می ماند. بعد از هر وعده غذایی دهان سگ خود را تمیز کنید تا از مشکلات سلامتی ناشی از ذرات غذا پوسیده شده روی پوست صورت او جلوگیری شود. پاک سازی روزانه صورت شیتزو با استفاده از دستمال مرطوب به شما کمک می کند تا از ایجاد لکه ها روی صورت او پیشگیری کنید.

مراقبت از موهای شیتزو را فراموش نکنید

همان طور که موهای انسان نیاز به مراقبت مکرر دارد، موهای شیتزو نیز به توجه و مراقبت دائم نیازمند است. نژاد سگ شیتزو بسیار شیک و زیبا است. بنابراین به آراستگی این حیوان خانگی خود اهمیت دهید زیرا بدون مراقبت و نظافت مناسب به یک گوله پشمی آشفته تبدیل خواهد شد. در چنین حالتی لازم است برای نرم شدن موهایش از کرم های نرم کننده موی سگ استفاده کنید.

برای آراسته تر شدن این حیوان خانگی تان هر روز موهایش را شانه بزنید. زیرا اگر این کار را انجام ندهید موهای او درهم می پیچد. گره خوردن موهای شیتزو می تواند باعث ایجاد درد، قارچ و حتی انگل بر روی پوست شیتزو شود. چنانچه موهای سگ شما دچار گره خوردگی شد خرید شامپو نرم کننده موی سگ را در الویت قرار دهید.

برای باز کردن گره موهای سگ هنگام نظافت شیتزو از برس و شانه استفاده کنید. هرگز موهای گره خورده او را نکشید. زیرا این کار می تواند باعث ایجاد درد شدید در سگ شما شود و پوست او آسیب جدی ببیند. علاوه بر بدن سگ، صورت، گردن، گوش ها، پاها، پا، دم و شکم او را شانه بزنید.

شانه کردن و کوتاهی موهای سگ نژاد شیتزو

کوتاه کردن ناخن های شیتزو و رسیدگی به دندان ها را فراموش نکنید

ناخن ها باید ماهانه کوتاه شوند. دندان ها باید به طور مرتب مسواک زده شوند تا از هرگونه مشکل دندان پزشکی در آینده جلوگیری شود.

به تمیزی چشم های شیتزو و گوش هایش توجه کنید

برای جلوگیری از کثیف شدن یا عفونت زیاد چشم ها این نژاد سگ باید بررسی های لازم را ترتیب دهید تا در صورت لزوم پاک شوند. زیرا چشم های این نژاد آبریزش زیادی دارند. همچنین گوش ها باید مرتبا مورد بررسی قرار بگیرند.

آموزش شیتزو

سگ های نژاد شیتزو کمی سرسخت و لجباز به نظر می رسند، این امر آموزش آن ها را کمی دشوار می کند. اما تا زمانی که صبور و ثابت قدم باشید، آموزش این نژاد دوست داشتنی امکان پذیر است. توصیه می شود آموزش شیتزو را در زمان تولگی و در محیط های باز انجام دهید تا از خطر شکستن لوازم خانه در امان باشید.

 فراتر از بحث آموزش اصول رفتاری، آموزش شیتزو ممکن است در هنگام یادگیری فرآمین آموزشی به نظر برسد. بهتر است آموزش را به یک بازی ارزشمند تبدیل کنید. اما در طول زمان آموزش هیچ وقت از مواضع آموزشی کوتاه نیایید. اگر خودتان از پس این کار بر نمی آیید بهتر است از مربی سگ برای آموزش شیتزو  کمک بگیرید.

نحوه تغذیه نژاد شیتزو

شیتزو به عنوان "نژاد بد غذا " شهرت دارد. ممکن است کمی آزمایش و خطا لازم باشد تا دریابید که شیتزو چه غذایی را بیشتر دوست دارد، اما در این فرآیند قطعا نکات، پیشنهادات و احتیاط هایی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. می توانید برای تغذیه حیوان خانگی کوچک خود از غذاهای آماده و کنسرو شده سگ که در پت شاپ ها موجود است، استفاده کنید. اما برای شیتزو (و یا هر نژاد سگی)، بهتر است از غذاهای طبیعی و سالم استفاده نمایید. آن ها موجوداتی فعال و از نژاد گرگ ها هستند. غذاهای فرآوری شده در دراز مدت بیشتر از فایده برای سیستم گوارشی آن ها مضر است.

چرا غذاهای خانگی برای تغذیه سگ ها مهم است؟

غذاهای خانگی و تهیه گوشت تازه برای سگ ها بهترین گزینه است. چراکه علاوه بر اطمینان نسبت به سالم بودن آن، مقدار زیادی هم به نفع بودجه شما است. به طور کلی برای غذای سگ حتما اطمینان حاصل کنید که گوشت سالم جزو لیست تغذیه او باشد و این غذا مواد افزودنی و مواد تشکیل دهنده ای در خود نداشته باشد. چنانچه در شرایطی تهیه غذای تازه برای سگ شما مقدور نیست، می توانید از غذاهای کنسروی و محصولات غذایی کنسروی شناخته شده در رژیم غذایی سگ ها بهره ببرید.

همان طور که مراقب رژیم غذایی خود هستید و از هر غذایی استفاده نمی کنید، باید نسبت به رژیم غذایی این همراه کوچک خزدار خود نیز حساس باشید. بهتر است برای تناسب مواد غذایی موجود در رژیم غذایی سگ خود حتما با یک دامپزشک مشورت کنید.

تغذیه توله های شیتزو

به طور کلی، وقتی توله سگ شما در سن 8-12 هفتگی به سر می‌ برد، احتمالا حداقل 3-4 بار در روز باید برای تغذیه توله سگ برنامه ریزی کنید. شما باید مطمئن شوید که به توله سگ خود به مقدار مورد نیاز او غذا می دهید، اما نه بیش از حد. برای اطمینان از این امر باید زمانی که از بالا به توله نگاه می کنید دنده ها او قابل مشاهده نباشد اما کمر حیوان را به راحتی بتوانید مشاهده کنید.

فعالیت نژاد شیتزو

تا جایی که ممکن است سگ خود را برای ورزش و سایر فعالیت‌ ها مثل پیاده روی همراه کنید. نژاد سگ شیتزو اگرچه جثه کوچکی دارند، اما از اینکه در مکانی برای شیطنت و بازی حضور داشته باشند، لذت می برند و به آن نیاز دارند.

سگ نژاد شیتزو در مسیر پیاده روی پر گل

خرید اسباب بازی های گوناگون برای شیتزو

 این نژاد به بازی با اسباب بازی های گوناگون تمایل دارد، بنابراین سعی کنید اسباب بازی سگ متنوع بخرید یا بسازید. همواره به یاد داشته باشید اگر سگ ها را در خانه محبوس کنید در نهایت شاهد افسردگی سگ و پرخاشگری او خواهید بود. پس بهتر است سگ خود را برای ورزش و فعالیت های گوناگون به بیرون از خانه ببرید. ورزش نه تنها به بدن سگ ها کمک می کند، بلکه برای ذهن آن ها نیز کمک کننده است.

 سخن پایانی

همیشه باید مراقب تغذیه این کوچولوی همه چیزخوار باشید. مواد غذایی مانند شکلات، انگور یا کشمش، سیر و پیاز، چای و قهوه، هسته میوه ها و غذاهای ادویه دار به شدت برای سگ های شیتزو مضر است. بنابراین برای اطمینان از سلامت حیوان خانگی خود باید همیشه مراقب رژیم غذایی او باشید. از اینکه به اندازه کافی فعالیت می کند، مطمئن شوید. مرتبا موهای او را شانه بزنید و برای مسواک زدن دندان های سگ خود سه بار در هفته برنامه ریزی کنید. هنگامی که چیزی غیر معمول به نظر رسید با دامپزشک یا کلینیک های دامپزشکی تماس بگیرید. حتما از اینکه برنامه چکاپ و واکسیناسیون توصیه شده توسط پزشک را رعایت می کنید، اطمینان یابید.