منو

» دسته‌بندی

چه نکاتی را در دوران تولگی سگ ها باید رعایت کرد؟

چه نکاتی را در دوران تولگی سگ ها باید رعایت کرد؟

برای مراقبت بهتر از توله سگ تازه متولد شده چه اطلاعاتی دارید؟ اگر نگران این موضوع هستید و سوالات زیادی در مورد دوران تولگی سگ ها در ذهن شما نقش بسته است توصیه می کنیم همراه ما باشید زیرا وجود دستورالعمل های مهم در این مقاله به شما کمک می‌ کند تا بتوانید به شیوه ای بهتر از حیوان خانگی خود مراقبت کنید.

یادگیری نکات و ملاحظات مراقبت از توله سگ ممکن است دلهره آور به نظر برسد، به خصوص اگر قبلا تجربه حضور توله سگ های تازه به دنیا آمده را نداشتید، اما نگهداری از این کوچولوهای جذاب از آن چیزی که فکر می کنید آسان تر است.

علاوه بر این، یک نگاه به آن صورت کوچک بانمکشان باعث می شود که متوجه شوید همه این استرس و نگرانی ها ارزشش را خواهد داشت.

هفته اول و دوم زیاد اطراف مادر و توله سگ ها نباشید

اشتیاق و ذوق حضور توله سگ ها ممکن است باعث شود دائما بخواهید آن ها را نوازش کنید، اما مهم است که در یکی دو هفته اول زیاد اطراف مادر و نوزادان نباشید و خیلی در زندگی آن ها مداخله نکنید، چراکه در دوران تولگی سگ ها بدن آن ها به شدت ضعیف و مستعد بیماری است و حضور شما برای مادر و نوزادان استرس زا و خطرناک خواهد بود.

هنگام نزدیک شدن به توله سگ ها بسیار با احتیاط عمل کنید، چراکه برخی از مادران در صورت احساس تهدید حتی از جانب صاحب خود یا سایر حیواناتی که در خانه حضور دارند، ممکن است رفتاری به شدت پرخاشگرانه که پیش از این از او ندیده اید را از خود نشان دهند و شما را بسیار متعجب سازند.

همان طور که توله سگ ها بزرگ تر شده و جست و خیزشان بیشتر می شود، سگ شما زمان بیشتری را برای دور شدن و خوابیدن، ورزش کردن یا معاشرت با اعضای خانواده نیاز خواهد داشت. برای سگ خود شرایطی ایجاد کنید که از توله سگ ها دور شود، اما حتما از این که او برای مراقبت و بررسی توله ها بازمی گردد، مطمئن شوید.

لمس کردن توله سگ ها را به حداقل برسانید

مهمترین اقلام برای توله سگ ها چیست؟

زمان تولگی سگ ها یک زمان به یاد ماندنی برای کل خانواده محسوب می‌ شود و همه می توانند در عشق ورزیدن و مراقبت از توله سگ جدید شریک باشند. توله ها از همان ابتدا به برخی وسایل نیاز دارند که برخی از آن ها برای رفاه توله سگ شما ضروری هستند، در حالی که برخی دیگر تنها مفید ارزیابی می شوند. مهمترین اقلام شامل اسباب بازی های جویدنی سگ، گردنبند، شناسنامه، کاسه آب و غذا سگ است.

بستری گرم تهیه کنید

در دوران تولگی سگ ها قادر نیستند دمای بدن خود را تا 3 تا 4 هفتگی تنظیم کنند. به یاد داشته باشید در چهار هفته اول زندگی آن ها باید یک جعبه یا تخت خواب گرم و تمیز برای توله سگ و مادر تهیه کنید. برای گرم نگه داشتن توله سگ ها از یک پد گرم کن در زیر جعبه چرخ دار یا یک لامپ گرم کن در بالای آن استفاده کنید. 

حتما دقت که کنید که لامپ های گرم کن را خیلی نزدیک به توله ها قرار ندهید چراکه ممکن است با افزایش حرارت در ناحیه خاص موجب ایجاد سوختگی در توله ها شود و همچنین توجه داشته باشید که محیط باکس نگهداری مادر و توله ها نباید بیش از حد کوچک باشد، زیرا توله سگ ها در صورت گرمای زیاد باید توانایی این امر را داشته باشند تا از منبع گرما دور شوند. معمولا توسط متخصصان توصیه می شود دمای مناسب محیط برای توله سگ ها حدود 97 درجه فارنهایت یا 36 درجه سانتی گراد باشد.

برای اجتماعی شدن توله سگ ها برنامه ریزی کنید

در این مرحله، اگر سگ مادر رفتار پرخاشگرانه ای نسبت به شما از خود نشان نمی دهد، می توانید توله سگ ها را به حضور خود عادت دهید. معاشرت در دوران تولگی سگ ها به شما کمک کند تا از رفتار مناسب آن ها در خانه خود مطمئن شوید.

توله سگ در دست یک فرد

مراقب "توله های ضعیف" یا "توله های کم رشد" باشید (توله سگ هایی هستند که بسیار کوچک تر از بقیه و به سرعت دیگر توله ها رشد نمی کنند)، زیرا ممکن است شرایط بهداشتی محیط بر توانایی آن ها در رشد تأثیر منفی بگذارد. اگر متوجه شدید که یکی از توله سگ شما نسبت به بقیه کوچک تر است یا انرژی کمتری نسبت به بقیه دارد، حتما برای اقدامات لازم با دامپزشک خود مشورت کنید و از او کمک بخواهید تا راهنمای شما باشد.

چرا نباید توله سگ ها را خیلی زود از مادرشان جدا کرد؟

توله سگ ها را نباید خیلی زود از مادرشان جدا کرد و به خانه های جدیدشان فرستاد، چراکه آن ها باید قوانین و رفتارهای اجتماعی بسیار مهمی را از مادر و خواهر و برادر خود بیاموزند و برای زندگی آمادگی های لازم را کسب کنند. همچنین این نکته را فراموش نکنید که توله سگ ها در سن کمتر از 8 هفته نباید از مادر جدا شوند. منتظر بمانید تا آن ها به سن 10 هفته ای برسند، به این ترتیب بیشترین بهره را از تعامل اجتماعی با مادر و خواهران و برادران خود خواهند برد.

آموزش رفتارهای درست را از کی شروع کنیم؟

آموزش رفتارهای درست مانند اطاعت، معاشرت مناسب در دوران کودکی به جلوگیری از مشکلات رفتاری در آینده به شما کمک می کند. تقریبا در سن 2 تا 4 ماهگی،  اکثر توله سگ ها، حیوانات و افراد، مکان ها و تجربیات دیگر را می پذیرند.

کلاس های معاشرت راهی عالی برای جمع آوری تجربیات مثبت اجتماعی با توله سگ است. حتما از دامپزشک خود در مورد نوع تعامل مناسب در این مرحله سوال کنید. آموزش رفتار اجتماعی نیز در دوران تولگی سگ ها بسیار حائز اهمیت است توله ها بسیار اهل شیطنت هستند و غالبا گوششان به دستورات و آموزش های شما بدهکار نیست اما نترسید و ثابت قدم باشید و توله سگ شما در کوتاه ترین زمان متوجه می شود که چه چیزی برای خانه شادتر و ایمن تر درست و چه چیزی اشتباه است. 

توله سگ در حال راه رفتن روی نیمکت

با آموزش رفتارهای خوب به توله سگ خود، توله را برای زندگی متقابل اجتماعی مثبت آماده می کنید. حتما به این نکته نیز توجه داشته باشید که توله ها انرژی بیش از حدی دارند بنابراین بهتر است برای کنترل این انرژی حتما برای توله ها اسباب بازی تهیه کنید و زمانی را برای پیاده روی و بازی به توله ها اختصاص دهید.

از شیر گرفتن را برای هفته سوم یا چهارم برنامه ریزی کنید

هنگامی که توله سگ ها 3 تا 4 هفته سن دارند، می توانید با دسترسی به غذای توله سگ، مراحل از شیر گرفتن را آغاز کنید. می توانید تکه های خشک غذاهای او را با آب یا غذای کنسرو توله سگ مخلوط کنید تا غذا خوردن برای آن ها راحت تر شود. همچنین توله ها باید به صورت منطقی تغذیه شوند چرا که تطبیق چگالی کالری غذای دریافتی با نیاز به انرژی یک توله سگ مهم است و باید برای سیر شدن او کافی باشد.

در دوران تولگی، سگ ها باید به مادر دسترسی دائمی داشته باشند، زیرا مادر در دوران تولگی نقش پرستار را برای توله ها ایفا خواهند کرد. طی چند هفته بعد نیز، آن ها بیشتر و بیشتر به غذای توله سگ تکیه خواهند کرد تا مادری که صرفا در نقش پرستار حاضر می شود. اکثر سگ ها در سن 5 تا 6 هفتگی توله ها را از شیر می گیرند.

ممکن است در ابتدا مهم به نظر نرسد، اما داشتن یک دامپزشک خوب برای سلامتی طولانی مدت سگ شما ضروری است. معاینات منظم، به ویژه برای توله سگ ضروری است. دامپزشک شما می تواند اولین واکسیناسیون دوران تولگی سگ ها را انجام دهد و انواع خاصی از مراقبت ها را برای نژادهای مختلف به شما توصیه کند و شما را در جریان امور مهم و حیاتی قرار دهد. همچنین می تواند در مورد نحوه غذادهی به حیوان پس از شیر گرفتن توله ها شما را راهنمایی کند. با توصیه های دامپزشکان مراقبت طولانی مدت از سگ برای شما آسان تر خواهد شد. همواره به یاد داشته باشید در دوران تولگی سگ ها نیاز به رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی پروتئین و مواد معدنی دارند.

بلافاصله پس از تولد توله سگ ها با دامپزشک خود تماس بگیرید

پس از تولد توله سگ ها با دامپزشک تماس بگیرید تا در مورد زمان معاینه شما را راهنمایی کند. دامپزشکان ممکن است بخواهند بلافاصله توله ها را برای ارزیابی شکاف کام، فتق ناف و سایر نگرانی هایی که در مورد سلامتی آن ها رایج است مورد معاینه قرار دهند، یا ممکن است به شما توصیه کنند که صبر کنید تا کمی بزرگ تر شوند، پس بهتر است در هر شرایطی که هستید که توصیه آن ها عمل کنید.

بسیاری از دامپزشکان انگل زدایی را در فواصل منظم از 2 تا 4 هفتگی و واکسیناسیون را در 6 هفتگی توصیه می کنند. دامپزشک این کوچولوهای دوست داشتنی ممکن است مشکلات احتمالی سلامتی را در مرحله اولیه تشخیص داده و از همان تولگی این مشکلات را کنترل نماید.

واکسن زدن توله سگ

سخن پایانی

توصیه نهایی ما به شما این است که یک روتین حمام برای توله ها داشته باشید تا سگ ها به روند حمام رفتن عادت کرده و در بزرگسالی مشکلی برای به حمام بردن این دوستان وفادار خود نداشته باشید. با مثبت نگه داشتن تجربیات توله ها از روز اول، به توله سگ خود کمک می کنید تا به یک سگ بالغ مطمئن تبدیل شود. همچنین رشد توله ها بسیار سریع است، بنابراین از این زمان خاص به همراه جدیدترین عضو خانواده خود لذت ببرید و روزهای شادی را تجربه کنید. از همراهی شما با وبلاگ یوزاس متشکریم.