منو

» دسته‌بندی

راهنمای کامل نگهداری و مراقبت از سگ در دوران بارداری

راهنمای کامل نگهداری و مراقبت از سگ در دوران بارداری

دوران بارداری سگ‌ها یکی از حساس‌ترین برهه‌های زمانی زندگی آن‌ها است به طوری که در طول این زمان باید مراقبت و توجه بیش‌تری به آن‌ها داشت به همین خاطر توصیه می‌شود که در زمان بارداری حیوان، ارتباط بیش‌تری با دامپزشک داشته باشید. قبل از این که یک سگ ماده را به سرپرستی قبول کنید بهتر است توسط یک دامپزشک حیوان را چکاپ کنید و از باردار بودن یا نبودن سگ مطمئن شوید. همچنین در نظر داشته باشید که سگ‌های ماده در زمان بارداری نباید واکسینه شوند بنابراین قبل از هر بار واکسن زدن سگ مطمئن شوید که سگ باردار است یا خیر. بهتر است سگ‌ها در زمان بارداری هر هفته مورد چکاپ دامپزشک قرار گیرند که البته چکاپ بیش‌تر از این مقدار(هفته‌ای یک بار) برای همه سگ‌ها نیاز نیست اما ممکن است برخی از سگ‌ها در زمان بارداری نیاز به مراقبت بیش‌تری داشته باشند. در این مطلب همه چیز در مورد  بارداری و مراقبت از سگ در دوران بارداری بیان شده است و شما بعد از این مطلب اطلاعات کاملی در مورد نگهداری از سگ‌ها در دوران بارداری به‌دست می‌آورید. ‌

علائم بارداری سگ

علائم بارداری سگ

بسیاری از افراد در مورد علائم بارداری سگ‌ها سوال می‌پرسند و نگران هستند که در زمان مناسب متوجه بارداری حیوان نشوند. معمولا در هفته‌های ابتدایی باردای متوجه شدن باردار بودن سگ‌ها کمی دشوار است اما رفته رفته از رفتارهای سگ و حالت اندام حیوان کاملا مشخص می‌شود که سگ در دوران بارداری قرار دارد. در ایام بارداری معمولا سگ‌ها بسیار خسته به‌نظر می‌آیند و به کرات استفراغ می‌کنند. در طول هفته‌های مختلف دوران بارداری کم‌کم متوجه می‌شوید که هیکل حیوان بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و غدد پستان حیوان هم متورم و برجسته‌تر می‌شود. اشتهای حیوان در ابتدای دوران بارداری کم می‌شود که البته این موضوع ممکن است برای همه سگ‌ها یکسان نباشد اما در هر حال کم شدن اشتها نیز می‌تواند یکی از علائم مهم بارداری باشد(معمولا همه سگ‌ها در ابتدای دوران بارداری کم اشتها می‌شوند و بعد از گذشت چند هفته نه‌تنها اشتهای قبلی خود را به‌دست می‌آورند بلکه اشتهای‌شان بیش‌تر هم می‌شود تا بتوانند مواد لازم را به رحم برسانند).

''تذکز: اگر مطمئن شدید که حیوان باردار نیست ولی اشتهای حیوان بسیار کم شده است بهتر با دامپزشک حیوان تماس بگیرید ''

پس به‌طور خلاصه می‌توان علائم بارداری سگ‌ها را به شکل زیر خلاصه کرد:

  • استفراغ
  • کم شدن اشتها
  • بزرگ‌تر شدن جثه
  • برجسته شدن نوک پستان(و در برخی موارد تغییر رنگ نوک پستان)
  • خستگی مفرط

 

آزمایش بارداری سگ‌ها

آزمیش بارداری سگ

شاید شما به تنهایی نتوانید متوجه بارداری سگ‌ها بشوید در این صورت می‌توانید به کلینیک‌ مراجعه کنید و به کمک‌های روش‌هایی(سونوگرافی ـ آزمایش خون) از بارداری حیوان مطلع شوید. بارداری سگ‌ها در کلینک‌های امروزی به دو روش سونوگرافی و آزمایش خون صورت می‌گیرد که در ادامه هر کدام از این روش‌ها را بررسی می‌کنیم. البته با مراجعه به دام‌پزشک هم می‌توان بارداری سگ‌ها را بررسی کرد اما با این وجود روش‌های دیگری هم برای تشخیص بارداری سگ وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

روش اول: تشخیص بارداری سگ به کمک سونوگرافی

بارداری سگ و سونوگرافی

روش‌ تشخیص بارداری به کمک سونوگرافی سگ‌ها تا قبل از روز بیست و پنجم بارداری امکان‌پذیر نیست(البته اگر اپراتور سونوگرافی شخص باتجربه‌ای باشد از روز شانزدهم نیز می‌تواند بارداری حیوان را تشخیص دهد) و برای رسیدن به نتیجه دقیق سونوگرافی نیاز است تا موهای زیر شکم سگ به طور کامل زده شود. در سال‌های اخیر سونوگرافی سگ‌ها بیش‌تر به کمک امواج اولتراسوند صورت می‌گیرد اما در سال‌های قبل از اشعه ایکس هم برای تشخیص بارداری سگ استفاده می‌شد. علت اصلی استفاده از اشعه ایکس شمارش تعداد توله‌های موجود در رحم حیوان است(برای استفاده از اشعه ایکس باید تا ۵۵ روز پس از بارداری صبر کنید).

روش دوم: تشخیص بارداری سگ به کمک آزمایش خون و بررسی هورمون

آزمایش خون سگ

این روش‌ نیز می‌توان یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص بارداری سگ‌ها باشد، در این روش از خون سگ نمونه‌گیری می‌شود و در ادامه کار، وجود یا عدم وجود هورمون Relaxin171(هورمون رلاکسین) در خون سگ مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که وجود این هورمون در خون حیوان به معنای بارداری سگ است. البته این روش از شروع هفته پنجم بارداری به بعد می‌تواند اشتفاده شود و تا قبل از گذشت ۲۸ روز از بارداری نمی‌توان از این روش استفاده کرد. بهتر است بدانید بعد از گذشت سه ـ چهار هفته از بارداری حیوان، از روی اندام و دیگر نشانه‌های مطرح شده در ابتدای متن، به‌راحتی می‌توان متوجه بارداری سگ شد.

مدت زمان بارداری سگ چقدر است؟

  زمان بارداری سگ

در قسمت‌های قبل به بررسی علائم بارداری سگ‌ها و همچنین روش‌های تشخیص بارداری سگ پرداختیم اما شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که زمان بارداری سگ‌ها چقدر است و آیا این زمان در نژادهای مختلف سگ یکسان است یا نه؟!

البته بارداری سگ‌ها تا حدی به نژاد آن‌ها هم بستگی دارد اما به‌طور کلی بارداری سگ‌ها از ۵۸ تا ۶۸ روز است. همان طور که در قسمت‌های قبل هم اشاره شد در طول مدت بارداری بهتر است هر هفته یا هر ۱۰ روز یک‌بار دام‌پزشک سگ را معاینه کند که البته این معاینه بعد از به‌دنیا آمدن توله سگ هم باید ادامه داشته باشد و ۲۵ تا ۴۵ روز پس از بارداری هم سگ مادر باید توسط دام‌پزشک معاینه شود.

تغذیه مناسب سگ باردار

 تغذیه سگ باردار

همه پستان‌داران از جمله سگ‌ها، درست مانند انسان‌ها در زمان بارداری‌شان به مواد مقوی بیش‌تری نیاز دارند چرا که مقداری از مواد خوراکی به‌صورت مستقیم به رحم منتقل می‌شود و در صورت عدم انتقال مواد مغذی، سگ‌ دچار مشکلات جسمی زیادی می‌شود. در حقیقت به همین دلیل است که گفته می‌شود بعد از گذشت چند هفته از زمان بارداری اشتهای حیوان بیش‌تر از حالت عادی می‌شود. انرژی، پروتئین، چربی، کربوهیدرات و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی از مهم‌ترین موادی هستند که در زمان بارداری سگ‌ها باید به میزان مورد نیاز تامین شود. یکی از پرکاربردترین غذاهایی که در زمان آبستن بودن سگ توصیه می‌شود، آب مرغ به همراه هویج رنده شده و پیاز رنده شده است(هفته‌ای ۲ وعده). به طور کلی پراستفاده‌ترین غذاهای سگ‌ها در زمان بارداری به صورت زیر است:

  • سبزیجات پخته و خام
  • ماست
  • خرمای بدون هسته
  • تخم‌مرغ عسلی و نیم‌ پز
  • حبوبات پخته
  • میوه
  • عسل و ماهی کاملاً پخته و بدون استخوان
  • روغن ماهی

تذکر: دقت داشته باشید که در اواخر دوران بارداری سگ از دادن مکمل‌های کلسیمی خودداری کنید چرا که مکمل‌های کلسیمی می‌تواند باعث اختلال در غده پاراتیروئید شود که این موضوع مانع از تحریک شدن منبع ذخیره کلسیم بدن سگ می‌شود و این موضوع می‌تواند مشکلات زیادی را در دوران شیردهی سگ به‌وجود بیاورد.

جمع‌بندی

سگ‌ها در دوران بارداری نیاز به مراقبت بیش‌تر و تغذیه بهتر دارند. بارداری سگ‌ها به‌طور متوسط ۶۳ روز طول می‌کشد و در اواخر بارداری حساسیت مراقبت از سگ بیش‌تر می‌شود چرا که وزن سگ در این دوران بسیار بیش‌تر می‌شود و راه رفتن حیوان سخت‌تر می‌شود. سگ‌ها در اواخر دوران بارداری معمولا دچار کم تحرکی می‌شوند و این کم تحرکی می‌تواند تا چند هفته بعد از زایمان هم ادامه داشته باشد. در مقاله بعدی توضیحات جامعی در مورد نحوه زایمان سگ، وسایل مورد نیاز زایمان سگ، شیردهی سگ و چگونگی نگهداری از توله سگ و مادرش در هفته‌های ابتدایی زایمان ارائه می‌شود.