منو

» دسته‌بندی

همه چیز در مورد غذا دادن به بچه گربه ها

همه چیز در مورد غذا دادن به بچه گربه ها

اکثر بچه گربه ها در سن 6 تا 8 هفتگی برای نگهداری انتخاب می شوند. بچه گربه ها معمولا در این سن از مادر خود جدا شده اند و می توانند غذای جامد بخورند. چیزی که اهمیت دارد این است که بچه گربه ها رژیم غذایی حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی با کیفیت بالا را دریافت کنند.

در این مقاله در مورد غذا دادن به بچه گربه ها، میزان غذا دادن به آن ها، زمان غذا دادن و تعداد دفعات غذا دادن اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار می دهیم. با ما همراه باشید. 

بهترین غذای بچه گربه 

غذای مورد نیاز برای بچه گربه با غذای گربه ی بالغ متفاوت است. غذای بچه گربه باید به رشد سالم و قوی او کمک کند. معمولا غذای بچه گربه موارد زیر را شامل می شود:

  • غذاهایی با پروتئین بالا
  • غذاهایی با کالری بیشتر 
  • غذاهایی با مواد مغذی سالم مانند کلسیم

طبق تحقیقات انجام شده، گربه های جوان برای رشد بهتر به پروتئین حیوانی، کلسیم و فسفر بیشتری نیاز دارند.

بچه گربه ها به انرژی بیشتری نیاز دارند، آن ها دوست دارند در بازی های جنجالی شرکت کنند و غذای آن ها باید مقوی باشد، زیرا بچه گربه ها به طبع فعالیت بیشتری که دارند، کالری بیشتری می سوزانند و از طرف دیگر در سن رشد هستند. 

یک نفر در حال غذا دادن به بچه گربه

تغذیه ی بچه گربه با غذای مرطوب یا غذای خشک

برای تغذیه ی بچه گربه ها می توان از هر دو غذای مرطوب و غذای خشک بچه گربه استفاده کرد. هر کدام از این غذاها مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای تصمیم گیری در مورد انتخاب غذا با در نظر داشتن نیازهای بچه گربه با دامپزشک مشورت کنید. در ادامه برخی از مزایا و معایب هر کدام از این غذاها را توضیح می دهیم.

1- غذای مرطوب بچه گربه 

غذای مرطوب بچه گربه ها، رطوبت بالایی دارد و برای هیدراته نگه داشتن بدن بچه گربه، شستشوی مجاری ادراری و سالم ماندن کلیه ها کمک می کند. از معایب غذای مرطوب این است که به دندان ها می چسبد و ممکن است باعث بروز بیماری های دندانی و مشکلات حفره ای در دندان شود. 

بچه گربه در حال خوردن غذای مرطوب

2- غذای خشک بچه گربه

غذای خشک بچه گربه در منازلی که از چند گربه محافظت می شود، تغذیه ی مناسبی است. همچنین غذای خشک به جرم گیری دندان های گربه کمک می کند، اما غذای خشک گربه در بعضی از بچه ها باعث پرخوری و افزایش وزن آن ها می شود و می تواند باعث بروز بیماری های آرتریت، مشکلات قلبی، مشکلات فشار خون، مشکلات تنفسی و دیابت در بچه گربه ها شود.

بچه گربه در حال خوردن غذای خشک

نحوه ی انتخاب غذای باکیفیت برای بچه گربه ها 

تصمیم گیری در مورد اینکه کدام غذا برای بچه گربه ی شما مفید است، نیازمند صرف زمان و انرژی است. انتخاب یک غذای مناسب باعث می شود که شما یک بچه گربه ی سالم، شاد و زیبا پرورش دهید.

بهترین روش برای پیدا کردن سالم ترین غذای بچه گربه این است که غذاها را با یکدیگر مقایسه کنید، چند مورد از غذاها را انتخاب کنید و در نهایت با مشورت دامپزشک در مورد اینکه کدام غذا برای گربه ی شما مفید تر است، یکی از غذاها را انتخاب کنید. در انتخاب غذا توجه کنید که منبع پروتئین داشته باشد و حاوی مقدار زیادی مواد پرکننده نباشد.

بچه گربه در حال خوردن غذای مقوی

مقدار غذای بچه گربه

بچه گربه ها به سرعت در حال رشد هستند؛ از این رو در مقایسه با گربه های بالغ به غذای بیشتری نیاز دارند. غذای بچه گربه باید مواد مغذی لازم برای رشد آن ها را در بر داشته باشد و در عین حال یک عادت غذایی سالم در بچه گربه ایجاد شود.

دستورالعمل های غذایی در بین بچه گربه های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. در شروع فرآیند غذا دادن به بچه گربه بهتر است مطابق با دستورالعمل های تغذیه روی کیسه یا قوطی غذا عمل کنید و سپس در صورت نیاز بچه گربه ی خود می توانید تغییرات لازم را اعمال کنید. دامپزشک طبق فرمول های متابولیک و با در نظر داشتن وزن بچه گربه، تعداد کالری های مورد نیاز را محاسبه می کند.

بهتر است، زمانی به بچه گربه ها غذا دهید که گرسنه باشند، اما در نظر داشته باشید که آن ها نباید بیش از حد گرسنه باشند و در عرض چند ثانیه کل غذا را ببلعند. بچه گربه های جوان در هر وعده ی غذایی 1/4 یا 1/2 پیمانه غذا می خورند.

اگر بچه گربه ی شما لاغر است، به کالری بیشتری در طول روز نیاز دارد یا ممکن است بچه گربه ی شما خیلی سریع وزن اضافه کند، در این صورت باید بچه گربه مقداری کاهش وزن داشته باشد. دامپزشک با ابزاری به نام نمره ی وضعیت بدن، وزن بچه گربه ها را ارزیابی می کند. 

گربه در حال خوردن مقدار غذای مورد نیازش

نرخ رشد بچه گربه سالم

طبق قانون کلی، بچه گربه ها در هر ماه حدود 1 پوند وزن اضافه می کنند. اکثر بچه گربه ها در 4 هفتگی 1 پوند، در 8 هفتگی 2 پوند وزن دارند. نرخ رشد بچه گربه ها تا 4 الی 5 ماهگی به این ترتیب است. 

بچه گربه ها در یک سال اول زندگی خود بیشترین رشد قد و وزن را دارند و بعد از آن میزان رشد آن ها به ثبات می رسد. بیشتر صفحات رشد استخوان ها در اسکلت بچه گربه ها در یک سالگی بسته می شود. 

بعد از پایان یک سالگی و رشد حداکثری در بچه گربه، دامپزشک رژیم غذایی بزرگسالان را برای بچه گربه توصیه می کند.

تصویر بچه گربه هایی که نرخ رشدشان نشان داده شده است

روش های تغذیه ی بچه گربه ها

برای تغذیه ی بچه گربه ها دو روش وجود دارد. هر کدام از این روش ها مزایا و معایبی دارند. از این رو توصیه داریم که جزئیات تمامی روش ها را در نظر بگیرید و با دامپزشک در مورد تغذیه ی آزاد و تغذیه در وعده ی غذایی صحبت کنید.

تغذیه ی آزاد

تغذیه ی آزاد بچه گربه ها شامل شیر خشک است. در این روش همیشه یک کاسه بیرون گذاشته می شود تا غذا برای گربه به راحتی در دسترس باشد. این روش از تغذیه برای والدین حیوانات خانگی که برنامه های شلوغی دارند، مناسب است. 

مزیت این روش در آن است که بچه گربه ی شما هر زمان که بخواهد به غذا دسترسی دارد و می تواند به طور ایده آل میزان غذای مورد نیاز خود را تنظیم کند. 

از معایب این روش آن است که ممکن است برخی از بچه گربه ها پرخوری کنند و خیلی سریع وزن اضافه کنند. علاوه برآن، در این روش در خانواده ای که از چندین گربه نگهداری می شود، گربه های بالغ نیز به غذای بچه گربه ها دسترسی خواهند داشت و ممکن است غذای آن ها را بخورند. غذای بچه گربه ها ممکن است برای گربه های بالغ مفید نباشد و آن ها دسترسی بچه گربه ها به غذا را کنترل کنند و بچه گربه ها نتوانند به اندازه ی کافی و مورد نیاز غذا دریافت کنند. 

پیدا کردن عادت های غذایی بچه گربه ها، زمانی که از یک کاسه ی مشترک استفاده می شود، دشوار است.

بچه گربه ها در حال خوردن غذایی که در کاسه برایشان قرار داده شده است

تغذیه در وعده ی غذایی

روش دوم تغذیه ی بچه گربه ها این است که در وعده های غذایی مشخص به آن ها غذا دهید. این روش از تغذیه برای غذاهای مرطوب که نمی توان آن ها را در تمام طول روز در دسترس قرار داد؛ مناسب است. غذا دادن در زمان های معین این مزیت را دارد که والدین می توانند بر میزان و نوع غذایی که بچه گربه آن را می خورد، نظارت داشته باشند. 

تغذیه در وعده ی غذایی برای والدین کمی وقت گیر است و نیازمند برنامه ی منظمی است. در این نوع تغذیه شما باید مطمئن شوید که به بچه گربه ی خود به اندازه ی کافی غذا می دهید. برخی از ظروف غذای گربه مجهز به تایمر هستند و می توانند مقدار غذای خورده شده در زمان های مشخص را به ثبت برسانند.

در این نوع روش از تغذیه، بچه گربه ها به طور غریزی سعی می کنند با شکار بخشی از غذای روزانه ی خود را تامین کنند. این کار به حفظ سلامت روحی و جسمی بچه گربه کمک می کند.

ظرف غذای گربه ممکن است تعاملی باشد. برخی از این ظرف ها توپ هایی دارند که غذا را به آرامی در اختیار حیوان قرار می دهند و یکسری گزینه های دیگری نیز دارند که می توانند بچه گربه را مشغول کنند تا غذای او در عرض چند ثانیه تمام نشود.

بچه گربه در حال خوردن وعده ی غذایی

تعداد دفعات غذا دادن به بچه گربه

اگر بچه گربه هایی که شما از آن ها محافظت می کنید، 6 تا 16 هفته ای باشند باید روزانه چندین بار به آن ها غذا دهید یا غذا را در تمام طول روز در دسترس آن ها قرار دهید. 

بچه گربه ها به دلیل قرار داشتن در سن رشد و سوزاندن کالری هر 6 الی 8 ساعت یک بار به تغذیه نیاز دارند.

دامپزشک کالری مورد نیاز روزانه ی بچه گربه را مشخص می کند و شما می توانید آن را بین وعده های غذایی پخش کنید. در حالت کلی زمانی که بچه گربه ها به سن 4 الی 5 ماهگی می رسند، می توانید وعده ی غذایی آن ها را به دو وعده در روز تغییر داد. شما می توانید تعداد وعده های غذایی را کمتر کرده و در عوض مواد غذایی بیشتر و مغذی در اختیار بچه گربه قرار دهید تا تعداد کالری مورد نیاز بدن گربه تامین شود.

یک نفر در حال غذا دادن به گربه

دلایل غذا نخوردن بچه گربه

اگر بچه گربه ی شما میلی به غذا خوردن ندارد و دچار اسهال شده است، بهتر است به یک دامپزشک مراجعه کنید تا بچه گربه را معاینه کند. گاهی اوقات انگل روده ای در بچه گربه ها می تواند باعث ناراحتی گوارشی در گربه ها شود. معمولا بچه گربه هایی که قبلا به انگل مبتلا می شود، به خانه باز می گردند. برخی از بچه گربه ها از طریق جفت قبل از تولد یا از طریق شیر مادر به این بیماری مبتلا می شوند. 

بچه گربه از خوردن غذاهای آماده شده روی میز امتناع می کند

تغذیه بچه گربه ها با بطری یا شیشه شیر

زمانی که گربه ی مادر دیگر نمی تواند از بچه اش مراقبت کند، شما باید این کار را انجام دهید. این کار یک مرحله ی مهم و با ارزش است. در ابتدا بچه گربه ها باید هر چند ساعت یک بار با شیر تغذیه شوند. 

بعد از غذا برای تحریک ادرار و مدفوع، آلت تناسلی بچه گربه را با یک پارچه ی شستشو پاک کنید. آن ها در چند هفته ی اول خودشان نمی توانند این کار را انجام دهند. 

بچه گربه هایی که با شیشه شیر تغذیه می شوند، بسیار وفادار و دوست داشتنی هستند. در مورد اجتماعی شدن بچه گربه ها نیز باید به آن ها بیشتر توجه کنید، زیرا گربه ی مادر به تنهایی نمی تواند قوانین و رفتارها در هنگام بازی و ارتباط با دیگران را به بچه ها بیاموزد.

بچه گربه هایی که مادر ندارند، در ابتدا باید توسط دامپزشک معاینه شوند تا نقایص مادرزادی مانند شکاف کام و نیاز به مراقبت های خاص شناسایی شود. برای نگهداری بچه گربه های یتیم مکمل به همراه شیر خشک توصیه می شود. 

برای مطالعه ی بیشتر در مورد بارداری گربه و مراقبت از بچه گربه به مقاله ی مربوطه مراجعه کنید.

یک نفر در حال تغذیه ی بچه گربه با شیشه شیر پر

سخن پایانی 

در این مقاله در مورد غذا دادن به بچه گربه ها، روش غذا دادن به بچه گربه، تعداد دفعالت غذا دادن، کیفیت غذاها و غیره اطلاعات کاملی ارائه کردیم. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می توانید با یوزاس تماس بگیرید و مشاوره ی رایگان دریافت کنید.