منو

» دسته‌بندی

مراقبت و تغذیه جوجه مرغ مینا در خانه

مراقبت و تغذیه جوجه مرغ مینا در خانه

بسیاری از علاقه مندان به پرندگان گاهی اوقات تمایل به نگهداری جوجه مرغ مینا در منزل دارند. مرغ مینا یک پرنده خانگی با پرهای زیبا و جذاب است که در صورت مراقبت و آموزش، قابلیت تقلید صدا و اهلی شدن را دارد. هر تخم مینا بعد از حدود ۱۷ تا ۱۸ روز تبدیل به جوجه می شود. آنها معمولا با چشمانی بسته و بدنی بدون پر و دهانی باز برای طلب غذا از تخم خود بیرون می آیند.

تعذیه جوجه مرغ مینا تا دو هفتگی

تعذیه جوجه مرغ مینا

به یاد داشته باشید جوجه مرغ مینا تا دو هفته نیاز به مراقبت ویژه دارد. جای آنها باید گرم و نرم باشد. بسیاری از افراد از کارتن های با ارتفاع مناسب و گردش هوای آزاد و البته تمیز و سالم استفاده می کنند. تغذیه جوجه مرغ مینا نیز در این دو هفته بسیار حائزاهمیت است. برای غذا دادن به این جوجه ها نیز باید از سرنگ 10 سی سی استفاده کنید.

تغذیه مرغ مینا در این دوره از طریق غذای مخصوص مینا یا همان پلت یا دانه پارسی است. تهیه آن هم به این صورت است که مقداری از این دانه را با کمی آب گرم خیس کرده، بعد از چند دقیقه با دست آنها را نرم و به شکل گلوله های بسیار کوچک درآورده و به آهستگی در دهان جوجه مرغ مینا بگذارید.

تغذیه جوجه

البته برای این کار می توانید از  مقداری سرلاک مخصوص طوطی سانان نیز استفاده کنید و با استفاده از سرنگ به گلوی جوجه تزریق کنید. سرلاک پرنده اوشکایا و سرلاک پرندگان مفید با پروتئین و چربی بالا، حاوی مواد معدنی و ویتامین ها جهت رشد و سلامت استخوان ها و عضلات پرنده، گزینه بسیار مناسبی در این خصوص می باشد. این محصول عرضه شده در پت شاپ یوزاس، به دلیل دارا بودن پروبیوتیک‌ها و آنزیم های گوارشی به هضم بهتر غذای جوجه مرغ مینای شما کمک می کند و قیمت مناسبی نیز دارد.

شما باید تغذیه جوجه خود را از صبح تا اوایل شب هر ۲ تا ۳ ساعت یکبار انجام دهید. لازم است بدانید که برای هر وعده غذایی مرغ مینا باید این مراحل را انجام دهید و هرگز از غذای به جا مانده از وعده قبل استفاده نکنید، چرا که این غذا به سهولت در فضای باز فاسد شده و می تواند باعث مسمومیت غذایی جوجه مینای شما شود.

البته به یاد داشته باشید جوجه مرغ مینا به نوشیدن آب نیز نیاز دارد و باید با یک قطره چکان در طول روز و بعد از صرف غذا چند قطره به او آب تازه و ولرم بخورانید.

تعذیه جوجه مرغ مینا تا یک ماهگی

تعذیه جوجه مرغ مینا تا یک ماهگی

بعد از گذشت دو هفته جوجه مرغ مینا کمی جان می گیرد. در این دوره (تا حدود 5-6 هفتگی) این جوجه ها همچنان هر سه تا چهار ساعت یک بار در طول روز نیاز به تغذیه دستی دارند و شما می توانید در کنار پلت، به او کمی پوره سیب، جو دوسر پخته شده، تخم مرغ آب پز و از دانه هايي مانند مغز بادام، فندق، گردو، پسته، تخمه خام، کنجد، نخود، و ارزن استفاده کنید. دقت نمایید که این دانه ها را به همراه دانه های پلت خمیری شکل کرده و به پرنده خود بدهید. دقت نمایید که غذاي جوجه مينای خود را به یکباره عوض نكنيد و همچنان برای تغذیه او بیشتر از همان دانه های پلت استفاده کنید.

علاوه بر این موادغذایی بهتر است به جوجه مرغ مینای خود مقداری مکمل هم بدهید. برای این کار می توانید ویتامین های مخصوص پرندگان را به آنها بخورانید. بهتر است حدود 750 میلی گرم قرص کلسیم را به صورت پودر درآورده و در آب او حل کنید. به یاد داشته باشید که مرغ مینا به رژیم غذایی کم آهن کم نیاز دارد. چرا که سیستم گوارشی آن قادر به هضم و جذب آهن نمی باشد و ممکن است این پرنده را به بیماری ذخیره آهن (هموکروماتوز) مبتلا سازد.

تغذیه جوجه مرغ مینا بعد از یک ماهگی

تغذیه جوجه مرغ مینا بعد از یک ماهگی

شما بعد از يک ماهگي می توانید به جوجه مرغ مینای خود ميوه و سبزیجات هم بدهید. البته ميوه هایی که طبع گرم دارند مانند، خرما، موز، خربزه، سيب، گلابی و گیلاس يا ميوه هايي كه دارای ويتامين ث هستند مثل پرتقال، نارنگي، كیوی در کنار سیب زمینی، برنج و گوشت تازه پخته شده و خیار، کاهو، هویج، کلم و هویج انتخاب مناسبی می باشند. تغذیه هفته ای یک یا دو بار از این میوه ها و سبزیجات در طول هفته کافی است. بنابراین این کار را به تدریج و با برنامه انجام دهید.

مرغ مینا جزو پرنده گان راست روده است

توجه داشته باشید که مرغ مینا جزو پرنده گان راست روده است که پس از خوردن، غذا به سرعت وارد دستگاه گوارش شده و هضم می شود. بر این اساس جوجه به سرعت احساس گرسنگی می کند، اما تغذیه او نباید زودتر از سه ساعت یک بار باشد. ضمن اینکه بهتر است غذا دادن به او را از ساعت 8 صبح آغاز کنید و تا ساعت 8 شب ادامه دهید و پس از آن از خوراندن غذا امتناع کنید. به یاد داشته باشید ظرف غذا و آب جوجه مرغ مینا را نیز مرتب استریل کنید.