منو

» دسته‌بندی

آلرژی پوست گربه

آلرژی پوست گربه

گربه ها نیز همانند سگ ها ممکن است به بیماری های پوستی ناشی از حساسیت دچار شوند. آلرژی پوست گربه می تواند با خارش و درد شدید همراه باشد.

پیدا کردن منبع حساسیت می تواند به بهبود وضعیت پوست گربه و تسکین ناراحتی آن ها کمک کند. بعد از پیدا کردن علت اصلی آلرژی، مدیریت آن می تواند از بازگشت مجدد بیماری پوستی جلوگیری کند.

علائم آلرژی پوستی در گربه ها 

از شایع ترین علائم آلرژی پوست گربه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ریزش مو 
  • دلمه 
  • زخم و اسکار باز
  • خارش شدید که با خارش مکرر یا نظافت بیش از حد همراه است.

گاهی اوقات گربه ها نیز به عفونت گوش دچار می شوند، در چنین شرایطی ممکن است گوش های خود را زیاد بخارانند، در گوش های خود لکه های سیاهی داشته باشند یا سرشان را تکان دهند. این گربه ها گاهی اوقات احساس درد و ناراحتی شدیدی خواهند کرد. اگر شما بخواهید آن ها را نوازش کنید پوستشان منقبض شده یا خش خش می کند، در چنین شرایطی ممکن است آن ها غر بزنند و از شما دور شوند.

یک گربه در حال خاراندن پوست خود

علل مختلف حساسیت پوست گربه 

حساسیت پوست گربه به علت واکنش نامناسب سیستم ایمنی بدن به چیزهایی است که باکتری یا ویروس نیستند. زمانی که گربه حساسیت دارد، یعنی سیستم ایمنی بدن او فکر می کند که یک پروتئین خوش خیم، ویروس یا انگل در بدن وجود دارد و سعی می کند که به آن حمله کند و در نتیجه بدن دچار التهاب می شود.

سه عامل محرک برای آلرژی پوستی در گربه ها به شرح زیر می باشند: 

  • نیش کک/ حساسیت به کک
  • آلرژی غذایی 
  • آلرژی های زیست محیطی 

اکثر گربه هایی که به دلیل مشکلات پوستی به دامپزشک مراجعه می کنند، به دلیل مایت ها یا عفونت های قارچی به این مشکلات دچار شده اند، بنابراین دامپزشک در ابتدا آزمایش و بررسی همه ی این موارد را توصیه می کند.

بسیاری از گربه ها نیز به عفونت باکتریایی روی پوست مبتلا هستند که به صورت پیوسته به پوست آسیب می زند و روند بهبودی را کندتر می کند. دامپزشک ابتدا آزمایش عفونت را توصیه می کند و سپس با استفاده از آنتی بیوتیک درمان را شروع می کند. مهم ترین علت های آلرژی پوست گربه به شرح زیر هستند:

1- درماتیت آلرژی به کک در گربه

آلرژی به کک در اثر واکنش به بزاق کک ایجاد می شود. از آنجایی که کک ها در همه جا زندگی می کنند. گربه هایی که به صورت انحصاری در خانه زندگی می کنند به اندازه ی گربه هایی که به بیرون می روند در معرض کک هستند.

اگر در حال حاضر از کک در گربه ی خود پیشگیری می کنید و دامپزشک شما نشانه ای از کک پیدا نمی کند، به این معنی است که گربه ی شما به غذا یا چیزی در محیط آلرژی دارد.

یک گربه با آلرژی به کک در پوست

2- آلرژی به غذا در گربه 

بیشتر گربه های حساس به غذا، به پروتئین موجود در غذاها حساسیت دارند. این بدان معنی است که گربه ها با غلاتی مانند ذرت و گندم مشکلی ندارند. شایع ترین آلرژی غذایی در گربه ها به مرغ و ماهی مربوط است. علاوه برآن؛ گربه ها ممکن است به محصولات لبنی به خصوص شیر نیز حساسیت داشته باشند، زیرا بسیاری از گربه ها قابلیت تحمل لاکتوز را ندارند. 

آلرژی به غذا در گربه ها قابل درمان نیست و تنها کاری که شما می توانید انجام دهید این است که مواد غذایی که گربه ی شما به آن ها حساسیت دارد را شناسایی کرده و آن ها را از رژیم غذایی گربه حذف کنید. 

یک گربه در حال خوردن مواد غذایی حساسیت زا

3- آلرژی های محیطی 

به طور معمول آلرژی های محیطی آلرژی های محیطی معمولاً توسط گرده ها، کپک ها، هاگ های گرد و غبار و شوره ایجاد می شوند. همه ی این موارد حساسیت زا در زمین و هوا وجود دارند. آلرژی به مواد موجود در محیط "درماتیت آتوپیک" نیز نامیده می شود.

از مهم ترین موارد آلرژی های محیطی می توان به وجود گیاهان آپارتمانی در منزل اشاره کرد. زمانی که گیاهان آپارتمانی در مرحله ی گلدهی باشند، می توانند در حیوانات خانگی مانند گربه حساسیت ایجاد کنند. همچنین کپک زدن خاک گلدان ها به دلیل آبیاری بیش از اندازه ی آنها نیز می تواند باعث حساسیت در گربه شود. از این رو توصیه ی ما به شما این است که گل و گیاهان را در فضایی با نور و تهویه ی مناسب نگهداری کنید. 

یک گربه که به خاطر گرده های موجود در هوا دچار آلرژی و خارش شده ه اشست

نحوه ی درمان درماتیت گربه  

آلرژی پوست گربه برای این حیوان خانگی بسیار دردناک است و ممکن است خارش زیاد او را کلافه کند؛ از این رو این بیماری باید به موقع و با کمک دامپزشک درمان شود. درمان آلرژی پوست گربه شامل مراحل زیر است:

1- کاهش التهاب و تسکین خارش 

گربه های که به بیماری آلرژی پوستی دچار می شوند، معمولا دچار خارش شدیدی می شوند. دامپزشک در اولین ویزیت به منظور کاهش خارش در گربه کورتیکواستروئیدهایی مانند پردنیزون را تجویز می کند. 

در مورد تمام بیماری های پوستی در گربه، حمام کردن منجر به کاهش التهاب و تسکین پوست می شود. اکثر گربه ها حمام کردن را دوست ندارند، از این رو شما می توانید با استفاده از محصولاتی مانند موس یا شامپوی خشک مخصوص گربه ها بدون نیاز به آب گربه ها را تمیز کنید. شما می توانید با دامپزشک در مورد محصولات آرایشی و بهداشتی گربه که می تواند برای درمان حساسیت موثر باشد؛ مشورت کنید.

دامپزشک در حال معاینه گربه برای درمان درماتیت آلرژی پوستی در گربه

2- درمان عفونت های باکتریایی و پیدا کردن علت آن ها 

اکثر گربه ها به عفونت های باکتریایی ثانویه دچار می شوند، از این رو در اکثر موارد برای درمان عفونت از آنتی بیوتیک استفاده می شود. ممکن است، دامپزشک توصیه داشته باشد که یک قلاده الیزابتی روی گربه قرار دهید تا گربه از خراشیدن صورت و نظافت بیش از حد جلوگیری کند.

برای درمان آلرژی پوست گربه باید علت بیماری زمینه ای را پیدا کنید و تنها به درمان خارش، دلمه و عفونت اکتفا نکنید، زیرا در اینصورت شما مجبور خواهید بود دوباره برای درمان به مطب دامپزشک مراجعه کنید.

دو نفر دامپزشک در حال تزریق آنتی بیوتیک به گربه

تشخیص علت آلرژی پوستی در گربه توسط دامپزشک

برای پیدا کردن علت آلرژی پوستی در گربه باید به دامپزشک مراجعه کنید. در حالت معمولی دامپزشک تا زمان بهبود کامل گربه هر دو تا سه هفته یکبار گربه را ویزیت می کند. همه ی این مراحل توسط دامپزشک برای تشخیص علت حساسیت پوستی در گربه انجام می شود. دامپزشک برای تشخیص علت آلرژی پوست گربه مراحل زیر را دنبال می کند:

یک دامپزشک در حال معاینه ی گربه برای تشخیص علت آلرژی پوستی

1- بررسی نشانه های آلرژی به کک

آلرژی به کک در گربه ها بسیار رایج و معمول است. دامپزشک در زمان ویزیت، گربه را از نظر کک بررسی می کند. جالب است بدانید که گربه های مبتلا به آلرژی پوستی به صورت مدام اصلاح می شوند، از این رو ممکن است دامپزشک هیچ ککی را روی گربه مشاهده نکند. دیده نشدن کک روی پوست گربه به این معنی نیست که کک ها علت آلرژی پوستی در گربه نیستند.

دامپزشک ممکن است از شما سوال بپرسد که به صورت ماهیانه از کک روی پوست گربه ی خود پیشگیری می کنید یا خیر. در صورتی که پاسخ شما خیر باشد، دامپزشک محصولی را برای مالیدن ماهیانه روی پوست گربه به شما معرفی می کند. با پیشگیری موثر از کک و بررسی واکنش گربه به آن می توانید حساسیت گربه به کک را متوجه شوید.

عمل به توصیه های دامپزشک برای پیشگیری از کک در هر ماه به کنترل کک ها کمک می کند. با انجام این کار نه تنها آلرژی به کک درمان می شود بلکه با از بین رفتن کک ها خارش ناشی از کک نیز کمتر می شود.

یک نفر در حال بررسی نشانه های آلرژی به کک در گربه

2- تست آلرژی به غذا در گربه 

در صورتی که گربه شما بعد از درمان عفونت و استفاده از روش ماهیانه کنترل کک همچنان خارش داشته باشد، در گام بعدی باید آلرژی غذایی بررسی شود. بر خلاف انسان ها، برای تست آلرژی غذایی در گربه ها هیچ آزمایش خونی وجود ندارد. برای تشخیص حساسیت گربه به غذا دامپزشک شما یک رژیم غذایی پروتئینی جدید یا رژیم غذایی ضد حساسیت را به گربه تجویز می کند. 

رژیم غذایی پروتئینی جدید، رژیم یا منبع پروتئینی است که گربه قبلا آن را استفاده نکرده است. گوشت آهو، خرگوش و اردک منابع جدید پروتئینی هستند.

منظور از رژیم ضد آلرژی غذاهایی است که در آن ها منبع پروتئین به قطعات کوچک مولکولی تجزیه می شود تا بدن نتواند پروتئین ها را تشخیص دهد. این موضوع را همانند پازلی تصور کنید که تصویری از یک کشتی دریایی را دارد که با جدا کردن قطعات پازل قادر به پیدا کردن کشتی دزدان دریایی نخواهید بود.

به منظور تشخیص آلرژی غذایی، گربه ی شما باید به مدت دو ماه طبق رژیم غذایی تجویز شده تغذیه شود و نباید چیزی به رژیم غذایی اضافه شود. در صورتی که آزمایش رژیم موثر باشد، در قدم بعدی یک منبع پروتئین دیگر به رژیم غذایی گربه به مدت یک تا دو هفته اضافه می شود. 

در صورتی که گربه ی شما به منابع پروتئینی واکنش خاصی نشان ندهد، می توان اینگونه فرض کرد که پروتئین باعث ایجاد آلرژی نشده است، اما در صورت مشاهده ی واکنش در گربه یعنی حساسیت به پروتئین وجود دارد و باید از مصرف آن جلوگیری شود. گاهی اوقات، برای مدیریت آلرژی در گربه ها باید تا آخر عمر رژیم غذایی تجویز شده را رعایت کرد.

یک نفر در حال دادن غذا به گربه

مدیریت آلرژی های محیطی در گربه ها 

آلرژی محیطی برخی از استثناها را شامل می شود. به این معنی که گربه ی شما به صورت مداوم از داروهای پیشگیری از کک استفاده کرده است، رژیم غذایی را تکمیل کرده و همچنان خارش شدیدی دارد. در این مرحله روش های درمانی زیر انجام می شود.

  • ادامه استفاده از کورتیکواستروئیدها
  • استفاده از یک داروی تعدیل کننده ایمنی مانند آتوپیکا
  • آزمایش خون برای آلرژی برای شروع ایمونوتراپی (شات آلرژی)

1- کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها نوعی داروی ضد التهاب هستند. استفاده از این داروها آلرژی پوست گربه را کاهش می دهد. رایج ترین کورتیکواستروئیدهای مورد استفاده پردنیزولون و تریامسینولون هستند.

از عوارض جانبی احتمالی این داروها تشنگی و آسیب دیدگی کلیه است. استفاده از کورتیکواستروئیدها در گربه ها معمولا خطری ندارند، اما باید با دوز کمتری استفاده شوند تا بیماری پوستی گربه را کنترل شود.

نوشته ی کورتیکواستروئیدها در کنار گوشی پزشکی

2- آتوپیکا

به داروی آتوپیکا سیکلوسپورین نیز گفته می شود. این دارو برای تقویت سلول های سیستم ایمنی مرتبط با آلرژی استفاده می شود، از این رو التهاب کمتری به همراه دارد.  ازعوارض جانبی احتمالی آتوپیکا می توان به ناراحتی معده و اسهال اشاره کرد، اما در حالت کلی مصرف این دارو برای گربه ها موردی ندارد.

استفاده از آتوپیکا آلرژی پوستی را کنترل می کند و با کاهش خارش همراه است. اثرات این دارو به مدت 2 الی 4 هفته بعد از شروع درمان قابل مشاهده است. شما می توانید این دارو را با مشورت دامپزشک برای گربه استفاده کنید.

آتوپیکا برای گربه ها

3- تزریقات برای درمان آلرژی 

در گام آخر درماتیت آتوپیک، ایمونوتراپی یا تزریقات برای آلرژی انجام می شود. در ایمونوتراپی سعی بر این است که نحوه مشاهده آنتی ژن ها (پروتئین های حساسیت زا) توسط سیستم ایمنی بدن تغییر داده شود تا آلرژی از بین برود.

برای این منظور آزمایش خون یا پوست انجام می شود تا مشخص شود که گربه شما دقیقاً به چه آنتی ژن های محیطی حساسیت دارد. بعد از مشخص شدن آنتی ژن مورد نظر، سرمی از آنتی ژن ها ساخته می شود.

شما باید چند بار در هفته به گربه خود واکسن آلرژی تزریق کنید. با انجام این کار، شما می توانید گربه خود را در برابر آنتی ژن هایی که به آن واکنش نشان می دهد؛ واکسینه کنید. مدت زمان جواب گیری از ایمونوتراپی و میزان موثر بودن درمان حدود یک سال طول می کشد.

لازم به توضیح است که بگوییم برای درمان بیماری پوستی آلرژیکی درمان خاصی وجود ندارد و گربه ها حساسیت های متعددی دارند. درمان های مرتبط با آلرژی در گربه ها به منظور کنترل و مدیریت میزان التهاب ناشی از حساسیت پوستی و پیشگیری از عفونت و ناراحتی است. 

ناگفته نماند که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برطرف کردن آلرژی پوست گربه ها، می توانید مقاله ی بهترین درمان های آلرژی برای حیوان خانگی را مطالعه کنید. 

دامپزشک در حال تزریق واکسن به گربه 

سخن پایانی 

گربه ها نیز همانند سایر حیوانات خانگی ممکن است، دچار خارش و حساسیت پوستی شوند. آلرژی پوست گربه ها دلایل مختلفی دارد که در این مقاله به طور مفصل در مورد آن ها صحبت کردیم. آشنایی با دلایل آلرژی و پیشگیری از آن می تواند به سلامت پوست گربه ها کمک کند. 

در صورت نیاز به درمان آلرژی پوست گربه ها می توانید از دامپزشک های متخصص ما در یوزاس کمک بگیرید.