منو

» دسته‌بندی

آموزش نحوه صحیح دستشویی به خرگوش ها

آموزش نحوه صحیح دستشویی به خرگوش ها

خرگوش‌ها جزو حیوانات محبوب و تقریبا کم دردسر خانگی در دنیا محسوب می شوند که بیشتر مورد علاقه کودکان هستند. اغلب کسانی که میزبان این حیوان باهوش و بامزه در خانه خود هستند، معمولا نگرانند که مبادا خرگوش آنها هنگام گشت زدن در خانه در جاهای مختلف دستشویی کند. اگر شما هم در زمره این قبیل افراد هستید با خواندن این مطلب متوجه خواهید شد که نگرانی شما در خصوص دستشویی خرگوش ها بی مورد است، چرا که آنها حیواناتی آموزش پذیرند.

خرگوش ها حیواناتی تمیز و آموزش پذیر

نحوه صحیح دستشویی به خرگوش ها

باید دانست که خرگوش‌ها به طور غریزی حیواناتی تمیز هستند. آنها رفتاری غیر تهاجمی‌ و آرام‌ دارند و به شدت آموزش پذیرند. قبل از هر چیز باید بدانید این حیوانات دوست داشتنی حتی در دل طبیعت هم برای دستشویی کردن جای مشخصی را در نظر می گیرند و معمولا عادت ندارند که در هر جایی دستشویی کنند.

عوامل موثر در استفاده از ظرف دستشویی به خرگوش ها

 استفاده از ظرف دستشویی خرگوش

یکی از نکات ضروری در آموزش نحوه صحیح دستشویی به خرگوش ها عادت دادن این حیوان به استفاده از ظرف دستشویی است. مدت زمان آموزش استفاده از ظرف دستشویی به یک خرگوش معمولا به سه عامل سن، عقیم شدن و تعداد خرگوش ها در یک خانه بستگی دارد. مناسب ترین سن برای شروع آموزش استفاده از ظرف دستشویی به یک خرگوش در دو ماهگی این حیوان است. البته خرگوش ها در این سن فراموش کار هستند و نسبت به خرگوش های بزرگتر نیاز به تکرار بیشتر برای یادگیری دارند. روند آموزش تا 6 ماهگی می تواند ادامه پیدا کند و ممکن است تا 4 ماهگی خرگوش ها همچنان در دفع ادرار و مدفوع خود دچار خطا شوند.

 از سوی دیگر خرگوش های عقیم نشده معمولا سعی می کنند که با ادرار و مدفوع، برای خود قلمرو تعیین کنند بنابراین اطراف محل نگهداری و یا منزل شما از ادرار و مدفوع این حیوان پر خواهد شد. با توجه به این موضوع و مشکلات ناشی از زایمان های ناخواسته و مکرر برای این حیوان خانگی، توصیه می شود که به عقیم کردن آن اقدام کنید.

همچنین اگر در منزل خود چندین خرگوش نگه می دارید باید از ظروف دستشویی متعدد استفاده نماید که معمولا باید در مناطقی از اطراف آنها باشد، چرا که با این کار به او کمک می کنید که قلمرو خودش را داشته باشد.

مراحل آموزش دستشویی به خرگوش ها

مراحل آموزش دستشویی به خرگوش ها

مراحل آموزش نحوه صحیح دستشویی به خرگوش ها نیازمند صبر و بردباری بسیاری است. علاوه بر آن شما باید وسایل ضروری برای انجام این کار را نیز فراهم آورید.

- تهیه قفس مناسب

نخستین مرحله آموزش دستشویی به خرگوش تهیه قفس مناسب برای آن است. قفس تقریبا باید 4 تا 6 برابر جثه خرگوش باشد. شما باید مدتی خرگوش خود را در قفسی با غذا، آب و ظرف دستشویی قرار دهید. این فضای محدود خرگوش را مجبور می‌کند تا در ظرف مخصوصی که قرار داده اید دستشویی کند.

- تهیه ظرف دستشویی خرگوش

 ظرف دستشویی خرگوش

استفاده از ظرف دستشویی مناسب نقش مهمی در آموزش این موضوع به خرگوش ها دارد. ظرف دستشویی مناسب برای خرگوش ها باید دارای پشتی بلند به منظور جلوگیری از پخش شدن ادرار به اطراف و ورودی کوتاه برای سهولت در ورود به آن باشد. سایز ظرف دستشویی نیز باید متناسب با سن و جثه خرگوش باشد. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از خاک گربه در ظرف دستشویی خرگوش تان استفاده نکنید. این کار علاوه بر ایجاد حساسیت پوستی و ایجاد زخم در بدن و پای این حیوان، مشکلات تنفسی و ریوی مانند عطسه و عفونت را نیز برای او به همراه دارد. بنابراین بهتر است از خاک مخصوص خرگوش استفاده کنید و اگر جنس خاک از کاغذ یا خاک صنوبر باشد بهتر است.

توصیه می شود از پوشال های بستر مخصوص جوندگان که در پت شاپ های معتبر، نظیر پت شاپ آنلاین یوزاس عرضه می گردد، استفاده کنید. این محصول بوی ادرار را کامل می گیرد و قدرت جذب بسیار بالایی دارد.

برای آموزش ادرار در ظرف دستشویی به خرگوش خود، ظرف آب او را را بالای ظرف دستشویی قرار دهید، چرا که خرگوش ها معمولا هنگام آب خوردن ادرار می کنند. خرگوش های بالغ معمولا در داخل همان ظرف دستشویی مدفوع هم می کنند.

در این رابطه، سینی دستشویی خرگوش پیکو، در سایزها و رنگ های مختلف در پت شاپ ها قابل دسترسی است. حالت طوری کف این سینی به گونه ای طراحی شده که به پاهای خرگوش در هنگام دستشویی آسیبی نرسد.

قراردادن ظرف دستشویی در قفس

قراردادن ظرف دستشویی در قفس

کف ظرف را با کاغذ یا خاک صنوبر و یا پوشال بپوشانید. خرگوش ها عادت ندارند که روی مدفوع خود خاک بریزند. بنابراین بوی ناشی از مدفوع موجب می شود که ظرف دستشویی را جای مناسبی برای دستشویی خود بدانند. سینی را در یک گوشه قفس قرار دهید و مقداری علف خشک اطراف آن بریزید، چرا که خرگوش ها عادت دارند که هنگام دستشویی چیزی بخورند، بنابراین علف تازه آنها را به سمت ظرف دستشویی سوق می دهد.

قراردادن ظرف دستشویی در نقاط مختلف خانه

اگر خرگوش شما گاهی برای بازی از قفس خارج می شود و در فضای خانه می چرخد، ظرف دستشویی را در مناطقی که خرگوش بیشتر در آن‌جا بازی می‌کند بگذارید، هرقدر تعداد این ظرف ها بیشتر باشد، خرگوش شما در دفع ادرار و مدفوع راحت تر خواهد بود.

قراردادن ظرف دستشویی در نقاط مختلف خانه

تمیز نمودن ظرف دستشویی

هر روز ظرف دستشویی خرگوش خود را تمیز کنید. البته بهتر است مدفوع را به مدت یک یا دو روز دست نزنید تا بوی آن خرگوش را به داخل قفس و دفع در داخل ظرف بکشاند. بهتر است در طول هفته یک بار ظرف را کاملا خالی کرده و تمیز کنید. پس از شستشوی کامل و خشک شدن، مجددا با روزنامه کف آن را پر کنید.

مدفوع خواری خرگوش ها

خرگوش ها جزو جوندگانی هستند که عادت به خوردن فضولات خود دارند. در واقع آنها دو نوع مدفوع تولید می کنند، یک نوع آن به شکل دانه ای و سخت است و نوع دیگر نرم، مرطوب و خمیری شکل است. مدفوع خمیری شکل دارای ترکیبات پروتئینی و ویتامینی است که بلافاصله پس از دفع توسط خود خرگوش خورده می شود. این اتفاق معمولاً صبح های زود رخ می دهد.

نکته آخر

آموزش دستشویی به خرگوش نیازمند صبر و حوصله است

بعد از آوردن خرگوش به خانه می توانید به سرعت آموزش او را شروع کنید. فقط دقت نمایید که این کار تا حدودی زمانبر است و باید صبور باشید. اگر خرگوش در جای نامناسبی دستشویی کرد به سرعت آن نقطه را بشویید تا بوی ناشی از عمل دفع، خرگوش را مجددا به آن نقطه نکشاند. بهتر است از محلول جوش شیرین برای پاک کردن فرش آلوده استفاده کنید. در نظر بگیرد که در خرگوش های آموزش دیده، دفع ادرار و مدفوع ناخواسته و نامناسب می تواند علامت بیماری های دستگاه گوارش در این حیوان باشد. نکته پایانی این که بعد از دستشویی در نقاط ممنوعه منزلتان، هرگز بر سر خرگوش فریاد نکشید یا او را تنبیه و زندانی نکنید، چرا که این عمل موجب ترس شدید حیوان و احساس ناامنی در او می شود.