منو

» دسته‌بندی

آیا گربه ها می توانند غذای سگ بخورند؟

آیا گربه ها می توانند غذای سگ بخورند؟

یکی از سوالات رایج که از دامپزشکان پرسیده می شود این است که آیا گربه ها می توانند غذای سگ بخورند یا خیر؟ در یک پاسخ کوتاه می توانیم بگوییم که بله؛ گربه ها می توانند مقدار کمی غذای سگ بخورند و غذای سگ هیچ گونه مسمومیت و آثار بدی برای گربه ها در پی نخواهد داشت. 

با این حال؛ برای اینکه جواب این سوال را به صورت جامع پاسخ دهیم باید بگوییم که این موضوع در بین گونه های مختلف گربه ها و سگ سانان متفاوت است. درسته که خوردن غذای سگ آسیبی به گربه ها نمی رساند، اما قطعا نمی تواند برای سلامتی آن ها و نیازهای بدنشان مفید باشد. 

در این مقاله در مورد تغذیه ی گربه ها و اینکه چرا نباید به مدت طولانی به گربه ها غذای سگ داد، بیشتر توضیح می دهیم.

عوارض تغذیه ی طولانی مدت گربه ها با غذای سگ

مصرف طولانی مدت غذای سگ برای گربه ها عواقب بدی را به دنبال خواهد داشت، درسته که این عواقب کشنده نیستند ولی می توانند برای گربه بسیار مضر باشند. دلیل این موضوع این است که غذای سگ و غذای گربه ارزش غذایی متفاوتی دارند و از مواد غذایی متفاوتی تشکیل شده اند تا بتوانند نیازهای تغذیه ای این دو حیوان خانگی را تامین کنند.

سگ و گربه در حال خوردن غذای سگ

گربه ها و سگ ها نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند

درسته که سگ ها و گربه ها در خانه و قلب ما جای دارند و جزو حیوانات خانگی محبوب به شمار می روند، اما باید بپذیریم که گربه و سگ حیوانات خانگی متفاوت با نیازهای تغذیه ای مختلف هستند. 

گربه ها گوشتخواران اجباری هستند و به رژیم غذایی حاوی پروتئین های گوشتی و چربی های حیوانی نیاز دارند تا بخش های مختلف بدنشان سالم باشد و عملکرد درستی داشته باشند.

در مقابل، سگ ها جزو حیواناتی هستند که می توانند همه چیز بخورند و رژیم غذایی انعطاف پذیری دارند. سگ ها می توانند به راحتی از گوشت و سبزیجات تغذیه کنند. رژیم غذایی سگ، نیازهای غذایی مورد نیاز گربه ها را تامین نمی کند.

 سگ و گربه در حال خوردن غذاهای مورد نیازشان

تفاوت غذای گربه و غذای سگ

در این بخش از مقاله به چند تفاوت اصلی در فرمولاسیون غذای سگ و غذای گربه اشاره می کنیم:

1- طعم 

گربه ها طعم غذاها را متفاوت از سگ ها درک می کنند. گربه ها بر خلاف سگ ها نمی توانند مزه ی شیرینی را درک کنند و حتی تعداد گیرنده های چشایی بین این دو گونه با یکدیگر متفاوت است. 

گربه ها 470 سلول چشایی دارند؛ این در حالی است که سگ ها 1700 سلول چشایی دارند و انسان ها بیش از 9000 سلول چشایی دارند. 

غذای گربه ها به گونه ای تهیه می شود که خوش طعم باشد تا گربه سانان حساس و فاقد ضائقه به خوردن غذا ترغیب شوند. 

نکته: بعید است که گربه ها تمایلی به خوردن غذای سگ داشته باشند، زیرا آن ها معمولا غذای سگ ها را ناخوشایند می دانند، اما در مقابل سگ ها تمایل دارند از غذاهای خوشمزه و حاوی پروتئین بالای گربه ها استفاده کنند.

گربه در حال خوردن غذای خوش طعم

2- پروتئین 

گربه ها به عنوان گوشتخواران محض، به طور طبیعی به غذایی نیاز دارند که پروتئین بسیار بالایی نسبت به غذای سگ ها داشته باشد. 
برخی از برندها و انواع مختلف غذای سگ، سطح پروتئین بالایی دارند، اما به طور کلی حتی این غذاهای مخصوص سگ ها نیز پروتئین مورد نیاز بدن گربه ها را ندارند. 

اکثر غذاهای سگ حاوی 26-18 درصد پروتئین هستند، اما توصیه ها بر این است که غذای گربه ها حداقل باید در بردارنده ی 34-30 درصد پروتئین باشد و در کنار آن از مکمل اختیاری غذای گربه با 50-40 درصد پروتئین استفاده شود. 

گربه در حال خوردن غذای حاوی پروتئین

3- تورین

تورین یک اسید آمینه ی غیر پروتئینی است که برای سلامت گربه ها از اهمیت بالایی برخوردار است. گربه ها و انسان ها جزو معدود پستاندارانی هستند که بدنشان توانایی ساخت تورین را ندارد، از این رو رژیم غذایی آن ها باید حاوی تورین باشد. گربه هایی که در رژیم غذایی خود تورین ندارند، ممکن است به مشکلات زیر دچار شوند:

  • ضعیف بودن قلب (کاردیومیوپاتی متسع)
  • از دست دادن بینایی
  • مشکلات گوارشی 

تمام غذاهای تجاری گربه ها حاوی تورین هستند، با این حال این ماده ی مغذی به ندرت در غذاهای سگ گنجانده می شود.

غذای

 

4- اسید آراشیدونیک

اسید آراشیدونیک یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در بدن گربه ها تولید نمی شود و باید توسط رژیم غذایی آن ها تامین شود. 
گربه هایی که سطح پایینی از اسید آراشیدونیک را در بدن خود دارند، ممکن است به بیماری هایی با علائم غیر اختصاصی مانند زیر مبتلا شوند: 

  • وضعیت کبد و کلیه ها غیر طبیعی می شود.
  • گاهی اوقات؛ مشکلات پوستی در گربه ها افزایش می یابد. 

سگ ها به تنهایی می توانند اسید آراشیدونیک مورد نیاز بدنشان را تامین کنند؛ از این رو این اسیدها معمولا در غذای سگ ها وجود ندارد.

گربه در حال خوردن غذای حاوی اسید آراشیدونیک  

5- ویتامین A

ویتامین A یکی دیگر از عناصر غذایی است که گربه ها به تنهایی نمی توانند آن را سنتز کنند و باید مکمل آن را در رژیم غذایی خود دریافت کنند. 

درسته که غذای سگ ها اغلب حاوی مکمل های ویتامین A هستند، اما این غذاها هرگز مقادیر کافی ویتامین A برای تغذیه ی بهینه گربه را در بر ندارند. 

گربه هایی که از کمبود ویتامین A رنج می برند، به مشکلات زیر مبتلا می شوند: 

  • موهای کم پشت و ضعیف 
  • ضعف و زوال عضلانی 
  • شب کوری احتمالی 

گربه در حال خوردن غذای حاوی ویتامین A

6- نیاسین

رژیم غذایی حاوی نیاسین که یک ترکیب آلی و نوعی ویتامین B3 است؛ در گربه ها از اهمیت بالایی دارد، زیرا گربه ها نمی توانند خودشان آن را بسازند. 

بافت حیوانی، متداول ترین منبع نیاسین در غذای گربه است، اما گیاهان سطح پایین تری از نیاسین را در بر دارند. غذایی مانند غلات که حاوی مقدار کمی بافت حیوانی و مقدار زیادی بافت گیاهی است، ممکن است سطح مناسبی از نیاسین مورد نیاز بدن گربه را تامین نکند.

گربه در حال خوردن غذای حاوی نیاسین

7- اهمیت مرحله ی زندگی در غذای گربه

سازمان انجمن کنترل خوراک آمریکا AAFCO سازمانی است که وظیفه ی تنظیم و نظارت در صنعت غذای حیوانات خانگی را بر عهده دارد.

غذاهای حیوان خانگی که از سطوح تغذیه ای مورد توافق ملی AAFCO پیروی می کنند، حاوی برچسبی هستند که روی آن ها نوشته شده “…فرموله شده توسط AAFCO برای تامین مواد مغذی در غذای گربه … (مرحله ی زندگی).”

مراحل زندگی در صنعت غذای حیوانات خانگی شامل سه گروه اصلی زیر است: 

  • رشد 
  • مراقبت
  • تمام مراحل زندگی 

بچه گربه ها رشد سریع تری دارند؛ از این رو به مواد مغذی و منابع انرژی بیشتری نیاز دارند. این در حالی است که گربه های مسن تر و سالم برای کمک به حفظ ماهیچه های خود با افزایش سن به پروتئین بیشتری نیاز دارند. 

غذای سگ درصد کمتری از پروتئین و مواد مغذی را دارد، از این رو نمی تواند در دراز مدت نیازهای بدن گربه را در مراحل مختلف زندگی تامین کند.

گربه سالمند در حال خوردن غذا

ضرورت کیفیت بالای غذای گربه 

برای اینکه گربه ها بتوانند به مدت طولانی در کنار ما سالم زندگی کنند، باید یک رژیم غذایی سالم و با کیفیت دربردارنده ی نیازهای گربه را دریافت کنند. غذای گربه باید دربردارنده پروتئین، ویتامینA، چربی، نیاسین، تورین و اسید آراشیدونیک باشد و در عین حال خوش طعم باشد. همچنین غذای گربه باید درصد سبزیجات و کربوهیدرات کمتری داشته باشد.

غذای باکیفیت گربه غذایی است که شباهت بیشتری به غذاهای موجود در طبیعت داشته باشد. به طور کلی گربه ها برای تامین انرژی به اسیدهای آمینه نیاز دارند و وجود اسیدهای آمینه در غذای گربه بسیار اهمیت دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد غذاهای باکیفیت گربه می توانید با دامپزشک مشورت کنید. همچنین برای تهیه ی انواع غذاهای باکیفیت گربه می توانید از یوزاس کمک بگیرید. 

گربه و غذای گربه با کیفیت بالا

سخن پایانی 

در این مقاله در مورد خوردن غذای سگ در گربه ها توضیحات کاملی ارائه دادیم و در مورد معایب این روش از تغذیه اطلاعات بیشتری ارائه دادیم. درسته که تغذیه ی گربه با غذای سگ غیر سمی است و خوردن آن توسط گربه ها آسیبی به آن ها وارد نمی کند، اما این غذاها نمی توانند نیازهای غذایی و اساسی گربه را تامین کنند. از این رو توصیه ی ما به شما این است که به هیچ عنوان به مدت طولانی از غذای سگ برای تغذیه ی گربه استفاده نکنید. 

برای تهیه ی انواع غذای گربه متناسب با مراحل زندگی و نیازهای تغذیه ای آن ها می توانید از یوزاس کمک بگیرید.