منو

» دسته‌بندی

استخوان برای سگ مناسب است؟ خام یا پخته مسئله این است؟

استخوان برای سگ مناسب است؟ خام یا پخته مسئله این است؟

احتمالا شنیده اید که عده ای می گویند استخوان برای سگ غذایی سالم و طبیعی است و تغذیه حیوان با استخوان باعث تمیز شدن دندان ها او می شود و به وضعیت تغذیه سگ کمک خواهد کرد. اما همواره این موضوع را مد نظر داشته باشید که "طبیعی" همیشه با "سالم" برابر نیست.

به عنوان مثال، قارچ های وحشی مطمئنا طبیعی هستند، اما خوردن انواع خاصی از آن ها چه انسان چه سگ را به سوی مرگ می برد. تهیه استخوان برای سگ همیشه یکی از بزرگترین دغدغه های صاحبان حیوان است. در این مطلب قصد داریم جوانب مثبت و منفی تغذیه سگ با استخوان را مورد بررسی قرار دهیم.

آیا استخوان برای سگ بی خطر است؟

پس از صرف یک شام دلپذیر متوجه می شوید که سگ شما به استخوان های باقی مانده غذا چشم دوخته است، این سوال که آیا استخوان برای سگ غذای مناسبی است یا نه ذهن شما را به خود مشغول می کند. پاسخ این سؤال به برخی جزئیات بستگی دارد.

یک سگ در حال خوردن استخوان خام

استخوان های پخته یا خنجرهای تیز برای سگ‌ ها

استخوان های پخته باید در لیست غذاهای ممنوعه برای سگ ها قرار گیرد. پس از پخت استخوان ها شکننده شده و به راحتی بدل به خنجرهای تیزی می شود که به راحتی به دستگاه گوارش حیوان آسیب می رساند. از آنجایی که مواد مغذی  در آبی که استخوان با آن پخته شده باقی می ماند در نتیجه استخوان فاقد هرگونه مواد مغذی است. بنابراین اگر به  سلامت دوست پشمالوی خود علاقه مند هستید، هرگز استخوان پخته شده را در رژیم غذایی این موجود دوست داشتنی قرار ندهید.

بنابر گزارش سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مابین 1 نوامبر 2010 تا 12 سپتامبر 2017، گزارش بیماری 90 سگ پس از خوردن خوراکی های تجاری دودی یا پخته شده دریافت شد که از این تعداد متاسفانه پانزده سگ از بین رفتند.

استخوان های خام با اندازه مناسب برای سگ

به طور کلی استخوان های خام نسبت به استخوان های پخته شده ایمن تر هستند، اما باز هم خطر در کمین است. جوییدن استخوان توسط سگ ها باعث تحریک ذهنی آن ها می شود و به تمیز نگه داشتن دندان های سگ ها نیز کمک می کند. دامپزشکان توصیه می کنند در صورتی که قصد دارید به سگ خود استخوان دهید حتما به اندازه سر سگ استخوان خامی را انتخاب کنید و به او دهید.

استخوان هایی که اندازه کمتر از آنچه گفتیم را دارند، چندان مناسب نیستند زیرا احتمال شکسته شدن و بلعیده شدن توسط سگ را به همراه خواهند داشت. البته دامپزشکان همچنین توصیه می کنند که هنگام جوییدن استخوان همواره سگ ها را تحت نظر داشته باشید. اما چرا؟

دسترسی بی رویه به استخوان برای سگ حتی استخوان های خام، می تواند نتایج فاجعه باری را به دنبال داشته باشد.

استخوان های خام با اندازه مناسب برای سگ

استخوان های بزرگ یا گرد برای سگ‌ ها ایمن هستند؟

دانستن این نکته بسیار حائز اهمیت است که استخوان های بزرگ "گرد" نیز کاملا ایمن و عاری از خطر برای سگ ها نیستند. گاز گرفتن و جوییدن این استخوان ها توسط سگ می تواند منجر به شکستگی دندان ها، عفونت ریشه دندان، آبسه و سایر مشکلات سلامتی برای حیوان شما شود.

استخوان های خام برای سگ و باکتری سالمونلا

استخوان های خام می توانند پای عوامل بیماری زایی مانند باکتری سالمونلا را به خانه شما باز کنند. به ویژه این خطر زمانی بیشتر می شود که استخوان ها برای مدت طولانی خارج از یخچال گذاشته شوند.

 اما این خطر در صورتی بیشتر حس می شود که شخصی در خانه شما خواه انسان یا حیوان به دلیل بیمارهای زمینه ای یا استفاده از داروهای خاصی دچار نقص ایمنی شده باشد. بنابراین پیش از تهیه استخوان برای سگ حتما با دامپزشک مشورت کنید و ببینید که مزایای دادن استخوان به سگ بیشتر است یا مضرات آن. به این ترتیب می‌ توانید بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

دامپزشک خوشحال در حال نوازش سگ

آیا استخوان برای سگ از نظر تغذیه ای مفید است؟

زمانی که سگ استخوان را گاز می زند عمدتا از بافت نرم مابین استخوان و گوشت، غضروف، چربی و بافت همبند تغذیه می کند نه خود استخوان. به هرحال باید توجه کنید که نباید استخوان ها توسط سگ بلعیده شوند.

منبع فوق العاده غنی از کلسیم و فسفر

وجود استخوان در رژیم غذایی سگ می تواند منبع فوق العاده غنی از کلسیم و فسفر باشد. پیروی از چند دستورالعمل ساده، مزیت استفاده از استخوان برای سگ را به حداکثر می رساند و خطر تغذیه با استخوان را برای این حیوان با وفا به حداقل می رساند. که در ادامه به شرح آن ‌ها می پردازیم.

  • با یک دامپزشک متخصص تغذیه مشورت کنید. به این ترتیب از اینکه به میزان کافی استخوان به سگ می دهید مطمئن خواهید شد. به خاطر داشته باشید همانطور که میزان کم استخوان برای سگ خطرناک است، دادن استخوان بیش از اندازه به او نیز می تواند سلامتش را به خطر بیاندازد.
  • استخوان های خام را از یک پت شاپ شناخته شده و معتبر تهیه کنید و بهداشت دقیق غذا را رعایت کنید تا احتمال بیماری های ناشی از غذا و آلودگی های ویروسی و باکتریایی را به حداقل برسانید.
  • برای سگ های کوچک می توانید از پودر استخوان در رژیم غذایی استفاده نمایید. گزینه های نرم تر مانند گردن مرغ بهترین گزینه خواهد بود.

به جای استخوان برای سگ چه جایگزینی را می‌توان انتخاب کرد؟

اگر پس از مطالعه این مقاله و آشنایی با خطرات احتمالی جویدن استخوان برای سگ به این نتیجه رسیده اید که این انتخاب مناسبی برای شما نیست، نگران نباشد، گزینه های دیگری نیز برای شما وجود دارد.

اسباب بازی های الیافی برای سگ

راه های زیادی برای برآوردن میل سگ به جویدن وجود دارد. اسباب بازی های ساخته شده از الیاف طناب پیچ خورده یا لاتکس انتخاب های خوبی هستند. 

سگی در حال بازی با اسباب بازی الیافی

استفاده از مواد غذایی تایید شده توسط VOHC

مواد غذایی که توسط شورای بهداشت دهان و دندان (VOHC) تأیید شده است از نظر علمی بی خطر و مؤثر هستند. وقتی صحبت از غذا می شود، می توانید از رژیم های تجاری موجود که توسط شرکت های معتبر تهیه می شوند، استفاده نمایید تا با تغذیه کامل و متعادل باعث حفظ سلامتی و نشاط در سگ ها شوید.

سخن پایانی

سگ ها به صورت غریزی عاشق جوییدن و گاز گرفتن هستند و استخوان را به عنوان گزینه ای کاملا مناسب می بینند. در سنین کم و تولگی استخوان همانند دندان گیر در کودکان عمل می کند و موجب کاهش خارش ناشی از رشد دندان های شیری در لثه ها می شود.

 در سنین بزرگ سالی نیز استخوان برای سگ علاوه بر کمک به سلامت دهان و دندان باعث سرگرمی سگ نیز می شود. اما پس از دادن استخوان به سگ علی الخصوص استخوان های کوچک مراقب سگ باشید. چراکه این استخوان ها به  راحتی خرد شده و ممکن است به علت هیجانات حیوان وارد نای شود یا هنگام بلعیدن باعث سوراخ شده و به جداره مری یا روده او آسیب وارد شود. در حال حاضر استخوان های تشویقی از جنس ژلاتین خشک در پت شاپ ها وجود دارد که می توانید با دادن آن ها به سگ  میل به جوییدن این حیوانات خانگی را تسکین دهید.

در انتها در مورد اینکه آیا مزایای سلامتی از مضرات تغذیه با استخوان برای سگ شما بیشتر است یا خیر، میان دامپزشکان اختلاف نظر وجود دارد. در نهایت، به عنوان صاحب و دلسوز سگ شما باید راه درست را انتخاب کنید.