منو

» دسته‌بندی

بهترین درمان های آلرژی برای حیوان خانگی شما

بهترین درمان های آلرژی برای حیوان خانگی شما

پس از اینکه از علائم بالینی آلرژی در حیوان خانگی خود مطلع شدید، توصیه‌های این مطلب می‌تواند در درمان آلرژی حیوانات خانگی شما (به‌خصوص سگ‌ها) بسیار مؤثر باشد. پس برای آگاهی از این توصیه‌ها، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

5 راه درمانی برای آلرژی حیوانات خانگی

درمان آلرژی حیوانات خانگی

راه‌های درمان آلرژی پت‌‌های خانگی راه‌حل‌هایی بسیار مؤثر و کارآمد هستند که در صورت رعایت می‌توانند در تشخیص و درمان آلرژی نقش مهمی را ایفا کنند. با توجه به تجربه والدین در استفاده از این روش‌ها و تایید دامپزشکان برتر به بررسی 5 نمونه موفق تشخیص و درمان آلرژی می‌پردازیم که به قرار زیر هستند:

  • حیوان خانگی خود را نزد دامپزشک ببرید

دامپزشک حیوانات خانگی

از آنجا که موارد زیادی از نظر بالینی وجود دارد که ممکن است شبیه به آلرژی به نظر برسد، بهتر است برای تشخیص درست این موضوع به دامپزشک مراجعه شود. وقتی در مرحله تشخیص دچار مشکل باشید، هیچ درمانی نمی‌تواند مؤثر واقع شود. بنابراین مراجعه به دامپزشک و اطمینان از وجود آلرژی اولین مرحله برای درمان آن است. معمولاً دامپزشک‌ها با روش‌هایی مانند لکه زدن یا خراش پوشت، آزمایش خون و دیگر موارد به تشخیص آلرژی حیوانات خانگی می پردازند.

  • استحمام و تمیزکردن موضعی حیوان

حمام حیوان خانگی

استحمام روزانه یا چند روز یکبار (بسته به نوع حیوان خانگی) و کات کردن موهای بلند حیوان در دوره‌های زمانی کوتاه‌مدت می‌تواند تاثیر زیادی در از بین بردن عوامل حساسیت‌زای محیطی، باکتری‌ها، روغن و سایر موارد تحریک کننده داشته باشد. توصیه کلی برای حیواناتی که از آلرژی‌های محیطی رنج می‌برند، این است که به صورت مکرر در هفته مورد شستشو و غسل قرار بگیرند. علاوه بر شامپو زدن به حیوانات (شامپوهای کف‌دار یا خشک)، تهویه مطبوع و استفاده از درمان‌های موضعی تجویز شده دامپزشک‌ها هم در درمان آلرژی بسیار مفید است. والدین بسیاری تنها با همین روش استحمام و تمیز کردن بدن حیوان خود، مشکل آلرژی آن را حل کرده‌اند. گاهی برای درمان آلرژی حیوانات خانگی نیازی به روش‌های عجیب و غریب نیست، بلکه تنها این حیوانات به تمیز شدن مکرر نیاز دارند.

  • شستشوی چشم حیوانات

شستشوی چشم حیوان

قطره‌های محلول آبیاری چشم که در داروخانه‌های انسان هم پیدا می‌شوند (برای چشم انسان استفاده می‌شوند)، برای تمیز کردن چشم حیوانات هم کاربرد دارند. محلول یا پماد استریل چشمی باید به صورت روزانه در صبح و عصر مورد استفاده قرار بگیرد تا باعث از بین رفتن عوامل حساسیت‌زای چشم حیوان شود. اگر باز هم شاهد التهاب چشمی حیوان بودید، بهتر است با دامپزشک مشورت کنید؛ چراکه ممکن است به محول‌های تمیزکننده چشم بیشتری نیاز باشد که حاوی آنتی‌بیوتیک، استروئید یا داروهای دیگری باشد که باید دامپزشک تجویز کند.

  • تمیز کردن گوش حیوانات

تمیز کردن گوش حیوان

آلرژن‌ها، شکسته‌ی موها و میکرو ارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها، مخمرها، کنه‌ها و .... همگی از جمله مواردی هستند که می‌توانند در مجرای گوش حیوانات خانگی بمانند و موجب بروز آلرژی یا حساسیت در حیوان شوند. شستشوی آرام کانال‌های گوش حیوانات با استفاده از محلول‌های تمیز کننده مخصوص گوش حیوانات خانگی باید انجام شود. لذا این محلول‌ها می‌توانند موارد تهدیدکننده را از بین برده و پی‌اچ گوش را تنظیم کنند. علاوه بر آن، اصلاح مرتب موی اطراف مجرای گوش حیوانات هم می‌تواند از جمع شدن مواد حساسیت‌زا یا شکسته‌های مو در داخل گوش جلوگیری کند. بهرحال بهداشت گوش حیوانات خانگی عامل مهمی در درمان حساسیت و آلرژی آنان است. اگر حیوان خانگی شما شناگر است و علاقه زیادی دارد در آب باشد، اگرچه خود آب می‌تواند عامل تمیز شدن گوش آن باشد اما خشک و تمیزکردن گوش حیوان بعد از هر بار شنا هم برای والدین ضروری است.

  • اصلاح رژیم غذایی حیوانات خانگی

رژیم غذایی حیوانات خانگیآ

لرژی‌های پوستی می‌توانند با محیط زیست و اجزای غذایی مانند پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها ارتباط داشته باشند. بنابراین والدینی که حیوانات مستعد آلرژی دارند باید در تغییر رژیم غذایی حیوان خود دقت کنند. اگر قصد دارید مواد مغذی تازه‌ای به رژیم غذایی سگ یا گربه خود اضافه کنید، باید این مواد تایید شده باشند. هرگز اجازه ندهید پت‌های خانگی از غذاهای انسان‌ها استفاده کنند. اگر حیوانات به صورت مکرر و همیشگی از غذاهای کنسرو شده استفاده کنند، امکان بروز آلرژی وجود دارد؛ چراکه برخی از مواد غذایی کنسروی می‌توانند به صورت بالقوه حاوی مواد آلاینده و حساسیت‌زا باشند. استفاده بیشتر از غذاهای خشک و مکمل‌ها برای حیوانات بهتر است. مواد دارای اسیدهای چرب اُمگا3 باعث ایجاد یک لایه محافظ درونی در برابر مواد آلرژی‌زا در بدن حیوان می‌شوند؛ به همین خاطر توصیه می‌شود مواد دارای اسیدهای چرب در رژیم غذایی حیوانات خانگی وجود داشته باشد.

نکات تکمیلی درمان آلرژی حیوانات خانگی برای والدین

درمان آلرژی حیوانات خانگی

با توصیه‌های بهداشتی و غذایی و گرفتن مشورت صحیح از دامپزشک‌ها، به‌راحتی می‌توان موضوع حساسیت و آلرژی را در حیوانات حل کرد. برای تشخیص و درمان آلرژی بهتر است خود والدین نیز اطلاعات دقیقی درباره انواع آلرژی‌های حیوانی داشته باشند تا بتوانند در صورت بروز چنین مشکلی، اقدامات اولیه لازم را انجام دهند. نگهداری از حیوانات خانگی هم به اندازه نگهداری از نوزاد انسان حساس است. وقتی والدین تصمیم می‌گیرند از یک پت مراقبت کنند، باید توانایی مراقبت از آن را نیز در خود ایجاد کنند.

شمایی که این مطلب را مطالعه می‌کنید: آیا حیوان شما از آلرژی فصلی یا غیرفصلی رنج می‌برد؟ چگونه وجود آلرژی حیوان خود را مدیریت می‌کنید؟
لطفاً نظرات و توصیه‌های تکمیل کننده خود را با ما در میان بگذارید.