منو

» دسته‌بندی

تغذیه مناسب برای توله سگ ها کدام است؟

تغذیه مناسب برای توله سگ ها کدام است؟

تغذیه توله سگ ها با توجه به این که آنها در مدت زمان کوتاهی رشد زیادی می کنند، بسیار حائز اهمیت است. توله سگ ها تنها در عرض چندماه از یک توله کوچک به سگی بزرگ و بالغ تبدیل می‌شوند. بدین منظور غذای توله سگ ها باید بتواند پاسخگوی نیازهای تغذیه‌ای آنها در سنین رشد باشد و اسکلت و ماهیچه ها، استخوان ها، پوست و خز، دندان ها و اندام های داخلی آنها را به سرعت رشد دهد. همچنین باید دانست، حجم و کیفیت تغذیه این توله سگ ها در میزان طول عمر آنها و محافظت از آنها در برابر بسیاری از بیماری ها و همین طور در آموزش مهارت های مهم اجتماعی شدن شان نیز بسیار تاثیرگذار است.

در این مقاله سعی شده است تا اطلاعات مفید و کاربردی درباره تغذیه مناسب توله سگ ها در اختیار خوانندگان گرامی قرار گیرد.

نکات مهمی که باید در مورد تغذیه توله سگ ها بدانید!

نکات مهم در مورد تغذیه توله سگ ها

قبل از هر چیز باید بدانید که دوره تولگی یک سگ از بدو تولد و شیرخوارگی او تا حدود یک سالگیش را شامل می شود. در این دوره توله سگ ها تقریبا20 برابر بیشتر از سگ های بالغ رشد می کنند و بنابراین رژیم غذایی مناسب برای رشد فیزیکی آنها بسیار حائز اهمیت است. باید دانست که توله ها به وعده های غذایی بیشتری نسبت به سگ های بالغ نیاز دارند. بهتر است غذای مخصوص توله سگ ها در فواصل یکسانی برای آنها مهیا شود تا از آسیب به معده های کوچک آنها جلوگیری شود.

تعداد دفعات غذای مورد نیاز توله سگ ها

تعداد دفعات غذای مورد نیاز توله سگ ها

بنا به نظر کارشناسان تغذیه حیوانات خانگی، توله سگ های 2 تا 3 ماهه معمولا به 4 وعده عذا در روز، توله سگ های 3 تا 6 ماهه معمولا به 3 وعده غذا در روز، و توله سگ های 6 تا 12 ماهه معمولا به 2 وعده غذا در روز احتیاج دارند.

تغذیه توله سگ ها تا یک ماهگی

تغذیه اصلی توله ها در این سن شیر است. در صورتی که این توله ها در کنار مادر خود باشند در سه هفته اول تولد، توله های مادر بنحو شایسته از آنها مواظبت می نماید و به آنها شیر می دهند. میزان چربی شیر سگ 5/9 درصد، پروتئین آن 3/9 درصد و میزان لاکتوز یا قند شیر در آن 1/3 درصد است. بنابراین می توان گفت شیر سگ غلیظ بوده، ولی میزان لاکتوز آن پایین است. اگر توله ای از شیر مادر خود محروم بود برای تغذیه آن می توان از شیر خشک های کم لاکتوز که در داروخانه های دامپزشکی یافت می شود استفاده کرد. فقط باید توجه داشت که باید این شیر را کمی غلیظ تر درست کرد.

تغذیه توله سگ ها تا یک ماهگی

در این رابطه می توان از شیر خشک توله سگ پرسا، ساخت ایران، و شیر خشک توله سگ بیفار، ساخت کشور هلند، استفاده کرد. این محصولات برای توله سگ های شیرخوار مناسب بوده، اما برای مادران آبستن و شیرده نیز قابل استفاده است. شیر خشک توله سگ دکتر کلودرز، محصول کشور آلمان، نیز با قابلیت هضم بالاجایگزین مناسب شیر مادر برای توله سگ ها است که می تواند موجب تقویت سگ های مادر شیرده، سگ های ضعیف، بیمار و یا مسن نیز بشود.

اما اگر تصمیم دارید تا از شیر تازه برای تغذیه توله سگ تان استفاده کنید، حتما شیر پاستوریزه و ولرم برای این منظور انتخاب کنید. همچنین می توانید کمی زرده تخم مرغ و مقداری عسل هم به شیر اضافه نمائید تا غلیظ تر شود. توله سگ ها تا پنج هفتگی باید با روزی 4 تا 6 وعده و چیزی در حدود 40 تا 80 میلی لیتر شیر، تغذیه شوند. در این رابطه باید به نژاد و وزن آنها نیز توجه داشت. بهتر است برای این کار از شیشه شیرهای مخصوص نوزاد سگ استفاده کنید.

تغذیه توله سگ ها از یک تا دو ماهگی

تغذیه توله سگ ها از یک تا دو ماهگی

از یک ماهگی به بعد می توانید کم کم حجم غذای کمکی توله سگ خود را بیشتر کنید و از مقدار شیر بکاهید. در این دوره می توان به توله ها گوشت یا مرغ خورد شده یا ماهی ورقه ورقه شده و حبوبات داد. بهتر است آب گوشت یا مرغ را به همراه سبزی و حبوبات پخته، و سایر غذاهای نرم و سبک مانند تخم مرغ پخته و ورقه ورقه شده برای تغذیه در این سن انتخاب کرد. همچنین افزایش غذای توله سگ ها در این مرحله باید آرام و تدریجی باشد تا معده توله سگ توانایی هضم آن را بدست آورده، و به آن عادت کند. ضمنا از همین سن باید توله را عادت دهید تا در ظرف مخصوص به خود غذا بخورد. به یاد داشته باشید آب تازه و تمیز هم باید همیشه در اختیار توله سگ ها باشد.

تغذیه توله سگ ها از دو تا سه ماهگی

در این دوره توله سگ ها به چهار وعده غذایی در روز نیاز دارند. البته دقت داشته باشید که نباید مقدار زیادی غذا به آنها بدهید چرا که حجم غذای زیاد دستگاه گوارش آنها دچار اختلال می کند. همچنین در این سن اولین دندان در توله سگ ظاهر می شود. بنابراین یک استخوان قلم گوسفند یا گوساله می تواند تعذیه خوبی برای آنها به شمار رود. بهتر است در این دوره دو وعده غذای آنها شامل مواد گوشتی باشد. برای این کار گوشت تازه تهیه کنید و آن را ریزریز کرده و به صورت خام یا پخته به آنها بدهید. تخم مرغ پخته یا ماهی تمیز شده نیز می تواند انتخاب دیگری برای این دو وعده باشند. دو وعده غذای دیگر را نیز بهتر است از شیر یا مقدار کمی حبوبات با بیسکویت معمولی استفاده کنید.

تغذیه توله سگ ها از دو تا سه ماهگی

تغذیه توله سگ ها از سه ماهگی تا ۶ ماهگی:

در این سن می توانید به توله سگ های خود روزی سه وعده غذا بدهید. البته با توجه به رشد توله ها می توان این وعده ها را بیشتر کرد. صبحانه آنها بهتر است حاوی شیر و بیسکوییت سگ باشد، در این ارتباط می توانید از تخم مرغ هم به صورت مخلوط در غذای او استفاده کنید. در دو وعده غذایی دیگر آنها می توان از گوشت یا مرغ، هویج، حبوبات استفاده کرد.

تغذیه توله سگ ها از ۶ ماهگی تا یک سالگی:

تغذیه توله سگ ها از ۶ ماهگی تا یک سالگی

استفاده از دو وعده غذایی در این سن می تواند کافی به نظر برسد، به شرطی که حاوی مقادیر قابل توجهی از پروتین، چربی و ویتامین باشد. در این دوره نیز می توانید مقدار کمی شیر و گوشت به هر شکلی که باشد در غذای توله سگ استفاده کنید. همچنین در این دوره می توان از برخی سبزیجات مانند هویج، جعفری و اسفناج در کنار کمی برنج یا جو و پوره سیب زینی در تغذیه توله سگ ها بهره برد.

غذای مناسب توله سگ

کلام آخر

لازم به ذکر است، در کنار توجه به مقدار و نوع غذای توله سگ ها، از آب دادن به آنها غافل نشوید. آب یکی از الزامات تغذیه توله سگ است. سگ‌ها همیشه باید به آب تمیز و تازه دسترسی داشته باشند. همچنین اگر فرصت کافی برای تهیه غذای خانگی جهت تغذیه توله سگ خود ندارید و از پت شاپ ها برای آنها غذا تهیه می کنید، در هنگام خرید، به ترکیبات موجود در غذا توجه کنید و برندهایی را خریداری کنید که مورد تایید هستند و سلامت توله سگ شما را تضمین می کنند.