منو

» دسته‌بندی

دیابت در سگ ها، علائم و راه های درمان

دیابت در سگ ها، علائم و راه های درمان

دیابت یکی از بیماری‌ های شایع در میان سگ ها است. این یک بیماری نسبتا پیچیده است که بواسطه کاهش انسولین یا پاسخ ناکافی به انسولین پدیدار می‌شود. بر این اساس دو نوع دیابت وجود دارد، دیابت وابسته به انسولین و دیابت مقاوم به انسولین. سگ ها می توانند به هر دو نوع مبتلا شوند، اما دیابت نوع 2 بیشتر در میان سگ های مسن و چاق دیده می شود.

این بیماری در صورت عدم درمان می تواند به اندام های مختلف حیوان از جمله کلیه، قلب، عروق خونی، چشم ها و سیستم عصبی آسیب برساند. با این وجود این نکته را باید بدانید که دیابت در سگ ها یک بیماری قابل‌کنترل است و بسیاری از سگ‌های مبتلا به دیابت می‌توانند سال ها زندگی شاد و سالمی داشته باشند، به شرط این که مراقبت های لازم از آنها به عمل آید.

علائم دیابت در سگ ها

عوامل موثر در ابتلا سگ ها به دیابت

- افزایش سن: سگ ها معمولا در سنین بالا مثلا بین 7 تا 9 بیشتر در خطر ابتلا به دیابت هستند.

- جنسیت: احتمال ابتلا به دیابت در میان سگ های ماده دو برابر بيشتر از سگ های نر است.

- وزن: سگ‌های چاق احتمالا بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

- عوامل ژنتیکی: دیابت در هر نژاد با نژاد دیگر متفاوت است. بنابراین ژنتیک می‌تواند در افزایش یا کاهش خطر ابتلا به دیابت نقش داشته باشد. تریر استرالیایی، اشناوزرهای استاندارد و مینیاتور، داشهوند، پودل، سامویدها و غیره جزو نژادهایی هستند که بیشتر در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند.

- پانکراتیت مزمن یا (التهاب لوزالمعده): مصرف داروهای خاص و رسوب غیرطبیعی پروتئین در لوزالمعده می تواند منجر به دیابت شود.

- مصرف داروهای استروئیدی: داروهای استروئیدی می‌توانند باعث طولانی تر شدن درمان دیابت شوند.

عمده ترین علائم دیابت در سگ ها

علائم دیابت در سگ ها

علائم این بیماری در هر حیوان با حیوان دیگر متفاوت است اما شایع ترین این علائم به قرار زیر است:

- تشنگی بیش از حد و افزایش مصرف آب: یکی از علائم اولیه تشخیص دیابت در سگ ها نوشیدن بیش از حد آب است. ممکن است سگ شما در طی روز بارها اقدام به نوشیدن آب کند و ظرف آب او مرتباً خالی شود. این موضوع به این دلیل است که دهان حیوان خشک بوده و او مدام احساس تشنگی می کند.

ظرف آب مخزن دار شیلا و یا بلفی، دارای محل قرارگیری بطری آب که به محض کم شدن آب در ظرف، از بطری تامین می شود، به شما توصیه می گردد.

- افزایش دفع ادرار: از دیگر علامت سگ دیابتی می توان به ادرار مکرر حیوان اشاره کرد. حتی ممکن است گاهی او در جایی که نباید ادرار کند. افزایش ادرار نتیجه افزایش تشنگی و نوشیدن آب در سگ است.

- افزایش اشتها و کاهش وزن: سگ های دیابتی ممکن است بیشتر اوقات گرسنه باشند، زیرا در این بیماری علی رغم این که حیوان مقدار بیشتری غذا مصرف می کند، سلول‌های بدن او گلوکز کافی دریافت نمی‌کند، در عین حال سگ مبتلا ممکن است دچار کاهش وزن ناگهانی نیز بشود، چراکه دیابت سبب افزایش متابولیسم بدن می گردد.

تاثیر ورزش در دیابت سگ ها

- کمبود انرژی، ضعف و خستگی: احساس خواب‌آلودگی و افزایش ساعت استراحت و کم شدن فعالیت در سگ دیابتی دیده می‌شود.

- کاهش بینایی به علت ایجاد آب مروارید(کاتاراکت)

- عفونت های دستگاه ادراری و مشکلات کلیوی

- ضعف بینایی، آب مروارید یا کوری ناگهانی

- ترمیم طولانی مدت زخم های جزئی

راه های درمان دیابت در سگ‌ها

چنانچه پس از معاینه سگ توسط دامپزشک و انجام آزمایشات مختلف خون یا ادرار، در خصوص ابتلای سگ خود به دیابت مطمئن شدید باید اقدامات زیر را در پیش بگیرید:

راه های درمان دیابت در سگ ها

- بررسی منظم قند خون: مهمترین بخش در روند درمان و کنترل بیماری دیابت نظارت روزانه بر میزان قند خون حیوان شماست. بهتر است هر 4 ساعت یکبار این کار انجام شود. دامپزشک در این رابطه به شما کمک می‌کند تا برای بررسی قند خون سگ خود برنامه ای تنظیم کنید.

- اصلاح رژیم غذایی سگ: برای این کار حتما با دامپزشک حیوان خود مشورت کنید. بهترین نوع رژیم غذایی سگ های دیابتی معمولاً شامل افزایش پروتئین باکیفیت و همچنین افزایش میزان فیبر و در مقابل کاهش میزان غذاهای حاوی کربوهیدرات‌ است. شما می توانید میوه و سبزیجات تازه را به صورت میان وعده یا وعده غذایی اصلی برای سگ خود در نظر بگیرید. شکرهای طبیعی موجود در میوه ها و سبزیجات باعث افزایش قند خون حیوان نمی شود. اگر سبزیجات پخته شده مانند کلم، کلم بروکلی و سایر مواد را هم به رژیم غذایی آنها بیفزایید به کنترل سلامتی آنها کمک خواهید کرد. محتوای این مواد فیبر غذاها را افزایش می دهند و می توانند به تنظیم قند خون حیوان کمک کنند.

در میان غذاهای آماده نیز محصولات برندهای معروف و معتبر دارنده مواد غذایی با کیفیت را می توانید از پت شاپ آنلاین یوزاس تهیه نمایید.

- فعالیت بدنی منظم: بهتر است در طول روز فعالیت بدنی منظم و سبک مثل پیاده روی های کوتاه مدت را برای سگتان برنامه ریزی کنید. البته دقت کنید که فعالیت بدنی برای سگ شما نباید سنگین و پر استرس باشد.

- عقیم سازی حیوان: از آنجایی که سگ ماده بیشتر از سگ نر به دیابت مبتلا می شود، نوسانات هورمونی در او از جمله افزایش پروژسترون خطر توسعه این بیماری را افزایش می دهد. بنابراین با عقیم سازی به موقع این حیوان می توان احتمال ابتلای او به این بیماری یا عوارض ناشی از آن را کاهش داد.

عقیم سازی سگ های دیابتی

- تزریق انسولین: بیشتر سگ‌های دیابتی به صورت روزانه نیاز  به تزریق زیر پوستی انسولین دارند، میزان انسولین مورد نیاز معمولاً بر اساس وزن حیوان و از طریق دامپزشک به شما اطلاع داده خواهد شد. با آموزش لازم شما می توانید انسولین سگ خود را در خانه تزریق نمایید.

- درمان اورژانسی: در موارد حاد ممکن است بنا به تشخیص دامپزشک سگ دیابتی چند روز در بیمارستان بستری شود و به او مسکن، آنتی‌بیوتیک و داروهای ضد التهاب و یا سرم تزریق گردد.