منو

» دسته‌بندی

دیابت در گربه ها، علائم و راه های درمان

دیابت در گربه ها، علائم و راه های درمان

دیابت یا همان مرض قند یک بیماری متداول در میان گربه ها است. دیابت در واقع یک نوع اختلال متابولیکی است که به دلیل کاهش انسولین یا ایجاد مشکل در عملکرد آن به وجود می آید. مسئولیت انسولین تنظیم میزان قند خون در بدن می‌باشد، بجز انسولین گاهی بافت چربی‌ بدن و اختلال در عملکرد پروتئین نیز می‌توانند در ایجاد بیماری دیابت موثر باشند. این نوع دیابت که با کاهش انسولین مواجه است دیابت نوع 1 نامیده می شود. از سوی دیگر سلول های بدن گربه ها مثل انسان ها برای تولید انرژی نیاز به گلوگز دارند. گلوکز نیز برای ورود به سلول های بدن و انرژی زایی نیاز به انسولین دارد. اگر سلول های بدن به انسولین  واکنشی نشان ندهند، سطح گلوگز خون بالا می ماند و موجب ایجاد دیابت نوع 2 می شود.

در گربه‌ها در مراحل اولیه بیماری تفکیک این دو نوع دیابت از یکدیگر آسان نیست. طبق تحقیقات، بیشتر گربه ها به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند و گفته می شود بین 0.2 تا 1 درصد گربه ها از بیماری دیابت رنج می برند.

علائم دیابت در گربه ها

درمان دیابت در گربه ها

نشانه های بالینی این بیماری ممکن است از یک حیوان به حیوان دیگر متفاوت باشد، اما شایعترین آنها عبارتند از:

- کاهش شدید وزن: در هر دو نوع دیابت نوع 1 و نوع 2، سلول های بدن حیوان قادر به استفاده از گلوگز نیست، لذا منابع دیگر انرژی مانند چربی ها و پروتئین ها مورد مصرف قرار می گیرند. استفاده از چربی ها و پروتئین ها باعث لاغری حیوان می گردد، در حالی که اشتهای او به غذا بیشتر می شود.

- افزایش نوشیدن آب: از جمله علائم ابتدایی ابتلا به دیابت عطش بیش از حد در حیوان است. بدن گربه پس از خوردن غذا به‌ درستی قادر به جذب  گلوکز نیست، بنابراین سطح بالایی از گلوکز در خون او باقی می ماند. در این حالت گربه سعی می کند با خوردن بیش از حد آب غلظت بالای گلوکز خود را برطرف نماید.

علائم ابتلا به دیابت در گربه‌ ها

ظرف آب مخزن دار شیلا و یا بلفی، دارای محل قرارگیری بطری آب که به محض کم شدن آب در ظرف، از بطری تامین می شود، به شما توصیه می گردد.

- دفع مکرر ادرار: ادرار بیش از حد از دیگر علائم ابتلا به دیابت در گربه‌ ها است که می‌تواند ناشی از افزایش میزان گلوکز در خون، یا افزایش نوشیدن مایعات باشد.

- خشک شدن دهان: خشکی دهان از دیگر نشانه‌های دیابت در گربه‌ها است. گربه ها در این شرایط آب بیشتری می نوشند. این مسئله به خاطر این است که آنها احساس می‌کنند دهانشان خشک است.

- کاهش انرژی و بی حالی و استفراغ: کاهش انرژی به این خاطر است که بدن قادر به جذب گلوکز نیست. گلوکز از غذای مصرف شده توسط گربه بوجود می آید، وقتی که گربه با کاهش انسولین مواجه است، گلوکز نمی‌تواند وارد سلول‌ها شود.

- ضعف در عضلات پشتی و در پاهای عقب: در مراحل پیشرفته بیماری، گربه های دیابتی ضعیف می شوند و پاهای عقب آنها خم می شود.

- مشکلات سیستم عصبی و افسردگی

- ایجاد آب مروارید و کاهش بینایی

- زردی به ویژه در لثه، سفیدی چشم و پوست

راه های درمان

راه های درمان دیابت در گربه ها

- در صورت مشاهده هر یک از این علائم به سرعت به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشک با بررسی وضعیت حیوان و پرسیدن سوال هایی درباره میزان اشتها و عطش، دفعات ادرار و انجام آزمایش خون و ادرار به تشخیص قطعی خواهد رسید.

- بعد از تشخیص، دامپزشک ممکن است برای گربه های مبتلا به دیابت داروهای خوراکی کاهش دهنده قند خون تجویز نماید و یا تزریق انسولین را توصیه کند. با توجه به اینکه تزریق میزان بالای انسولین باعث افت شدید قند و ایجاد شوک ناگهانی در حیوان می شود، باید در تزریق مقدار مناسب آن بسیار دقیق بود. به هیچ عنوان مقدار انسولین را خودسرانه افزایش یا کاهش ندهید. معمولا برای تنظیم میزان قند خون اکثر حیوانات، تزریق دو بار انسولین در روز تجویز می شود که آن هم باز به نظر دامپزشک بستگی دارد.

- میزان کالری مورد نیاز بدن حیوان باید دقیق بررسی شود تا از اضافه وزن او جلوگیری گردد. گربه ها بهتر است در تمام طول روز غذا در دسترسشان باشد. البته میزان موادغذایی حاوی کربوهیدرات یعنی برنج، ماکارونی و سیب زمینی در وعده های غذاهای گربه ها می بایست بسیار کاهش یابد و به جای آن به میزان پروتئین غذای آنها افزوده شود.

 کنترل بیماری قند در گربه ها

- سعی کنید در طول روز فعالیت بدنی منظم و سبکی را برای گربه خود در نظر بگیرید. در این خصوص استفاده از اسباب بازی های مختلف پیشنهاد می شود. در این رابطه پت شاپ آنلاین یوزاس با ارائه وسایل سرگرمی متنوع و متعدد، با کارایی مختلف و ساخته شده با مواد مرغوب و بهداشتی در کنار شما خوانندگان گرامی است.

- در صورت ابتلای حیوان به آب مروارید باید بدانید که آب مروارید حاصل از دیابت از طریق کنترل بیماری قند بهبود پیدا نمی کند و باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

- باید به صورت مداوم و منظم گربه های مبتلا به دیابت را تحت انجام آزمایش قند خون قرار داد. می توانید این تست قند خون او را در خانه و با کمک دستگاه قند خون انجام دهید. بعد از هر بار آزمایش، قند خون گربه را با ذکر تاریخ  و ساعت، بر روی یک برگه ثبت و یادداشت نمایید.

باید دانست دیابت یک بیماری قابل کنترل و درمان پذیر است در رابطه با حیوانات این کار باید با از خودگذشتگی و تعهد صاحبان آنها به دقت صورت پذیرد. در این صورت حیوان می تواند سال ها به زندگی خود ادامه دهد.