منو

» دسته‌بندی

راهنمای جامع تغذیه بچه گربه ها

راهنمای جامع تغذیه بچه گربه ها

بچه گربه هایی که به هر دلیل از مادر خود جدا مانده اند، برای زنده ماندن به مراقبت زیادی احتیاج دارند. نگهداری از این بچه گربه ها در منزل، چالش‌های خاص خودش را هم دارد. یکی از مهمترین این چالش‌ها، شرایط تغذیه بچه گربه ها است.

آنها در هفته های نخست تولد خود، در رابطه با نحوه تغذیه با شیر، میزان خواب، شرایط گرم ماندن و نحوه دستشویی کردن با مشکلاتی مواجه هستند. این کارها در بچه گربه هایی که در کنار مادر خود هستند با کمک گربه مادر انجام می شود. اما اگر شما مسئول نگهداری از یک بچه گربه بدون مادر هستید با خواندن این مطلب تا حدود زیادی می توانید اقدامات لازم را برای حفظ و نگهداری از او انجام دهید.

شرایط فیزیکی بچه گریه ها از بدو تولد

شرایط فیزیکی بچه گریه ها

بچه گربه ها به محض تولد حدود 120-80 گرم وزن دارند که این عدد بسته به نوع نژاد آنها می تواند متفاوت باشد. آنها همچنین مي بايست هفته اي 100-50 گرم وزن اضافه کنند. همچنین چشم بچه گربه ها معمولا بعد از10-14 از تولدشان باز می شود. گوش آنها نیز در روزهای اولیه تولد قادر به شنیدن هیچ صدایی نیست. رشد بچه گربه‌ها در ۱ تا ۷ روزگی تقریبا سریع بوده و روزی بین ۷ تا ۱۴ گرم به وزن آنها افزوده می شود. بطور کلی باید دانست یک غذای مطلوب برای یک بچه گربه خانگی، غذایی است كه تمامی احتياجات غذايی او شامل: پروتیين ها، چربي ها، كربوهيدارت ها، ويتامين‌ها، و مواد معدنی را در بر بگیرد.

تغذیه بچه گربه ها در هفته اول

تغذیه بچه گربه ها

تغذیه بچه گربه ها در چند روز نخست زندگی آنها بسیار حائز اهمیت است. آنها از روزی که به دنیا می آیند تا حدود یک هفته، تنها از شیر مادرشان تغذیه می شوند. به یاد داشته باشید که بچه گربه ها معده حساسی دارند و نمی توانند هر شیری را هضم کنند، بنابراین شیر گاو و گوسفند با درصد لاکتوز بالا باعث بروز اسهال و تلف شدن آنها می شود. لذا بهتر است در صورت نبود گربه مادر، از شیر خشک مخصوص بچه گربه ها استفاده نمایید.

شیر خشک بچه گربه

شیر خشک بچه گربه پرسا، ساخت ایران، با مجموعه کاملی از ویتامین ها و مواد معدنی و همین طور شیر خشک بچه گربه بیفار، ساخت کشور هلند، با ترکیبات ویژه و مناسب بچه گربه های تازه متولد شده و گربه های آبستن و شیرده، در کنار شیر خشک بچه گربه دکتر کلادرز، محصول کشور آلمان، که برای همه نژادها توصیه شده، می توانند انتخاب های مناسبی باشند.

برای تغذیه با شیر نیز بهتر است از شیشه های شیر که برای همین منظور طراحی شده اند، استفاده کنید. دمای شیر آماده شده نیز حدود 35 درجه باید باشد. هیچ گاه شیر را بیشتر از سه ساعت در درون بطری نگه ندارید و آن را دور بریزید. در هفته اول و در هر وعده به میزان 32 سی سی به بچه گربه شیر دهید و این کار را هر چهارساعت یک بار تکرار کنید.

تغذیه مناسب بچه گربه

بعد از هر وعده نیز با ماساژ ناحیه شکمی به دفع گازهای داخل معده بچه گربه کمک کنید. پس از هربار تغذیه شیشه شیر بچه گربه را با آب جوش ضدعفونی کنید. وزن بچه گربه ها در این دوره در صورت برخورداری از تغذیه مناسب تا دو برابر افزایش می باید و تا حدود 200 گرم می رسد.

تغذیه بچه گربه ها در هفته های دوم، سوم و چهارم

تغذیه بچه گربه ها در جنینی

در این دوره چشم و همین طور کانال گوش بجه گربه‌ها شروع به باز شدن می کند. تغذیه این بچه گربه ها همچنان باید هر دو تا سه ساعت یکبار آن هم تنها با شیر خشک مخصوص ادامه یابد. رشد بچه گربه ها در هفته دوم و سوم با میزان زیادی ادامه می یابد و روزانه تا حدود ۱۰ گرم به وزن آنها افزوده می شود. معمولا در آخر سومین هفته وزن آنها به حدود ۴۳۰ گرم می رسد. تغذیه بچه گربه ها از طریق شیرخشک بدین گونه است که باید به ازای هر ۱۰۰ گرم وزن بچه گربه، در هفته اول روزانه تقریبا ۱۳ سی سی، در هفته دوم روزانه 17 سی سی، در هفته سوم روزانه ۲۰ سی سی و در هفته چهارم روزانه ۲۲ سی سی شیر خشک دریافت کنند. بجه گربه ها در هفته چهارم خوب راه می روند، حواس چندگانه آنها کامل شده و توانایی ارتباط با گربه های دیگر و انسان را پیدا می کنند و کم کم می توانند شروع به خوردن غذاهای جامد کنند.

تغذیه بچه گربه ها از یک تا سه ماهگی

تغذیه بچه گربه ها از یک تا سه ماهگی

در این دوره شما می توانید یک رژیم غذایی مرطوب و نرم، مثل سینه مرغ کاملا پخته شده و له شده یا غذاهای مخصوص بچه گربه را شروع کنید. اما این را هم در نظر بگیرید که هرگز غذای بچه گربه را ناگهانی تغییر ندهید. این تغییرات باید به صورت تدریجی باشد. بنابراین در ابن دوره نیز کماکان به دادن شیر ادامه دهید، ولی شیر را داخل ظروف کم عمق بریزید. همچنین باید تا پایان دو ماهگی وعده غذایی شیر خشک را هفته به هفته کم کنید تا آن را به صفر برسانید. از ۲ ماهگی به بعد بچه گربه شما آماده خوردن غذای خشک است. بهتر است مخلوطی از غذای خشک و کنسروی را در اختیار گربه خود قرار دهید. به یاد داشته باشید کنسروهای باز شده را بیشتر از 30 دقیقه در فضای باز قرار ندهید. اگر بیشتر از 30 کنسرو در فضای باز قرار گرفت فاسد شده و باید آن را دور ریخت.

تغذیه بچه گربه ها از 3 تا 6 ماهگی

تغذیه بچه گربه ها از 3 تا 6 ماهگی

تعداد وعده‌های غذایی بچه گربه ها در این دوره که شروع به بالغ شدن می کنند، به 3 بار در روز می‌تواند کاهش پیدا کند. در این دوره از غذای خشک مناسب بیشتری می‌توانید استفاده کنید. توصيه می شود برای وعده‌های غذای گربه مخلوطی از گوشت، سبزيجات پخته، سيب‌زمينی، پنیر، روغن زیتون را تهیه كنید. گوشت را به خصوص گوشت ماهی و مرغ را به صورت تكه‌های ريز و خرد شده در آوريد.

در خرید غذای کنسروی نیز دقت کنید که بیشتر حاوی گوشت باشد تا سایر مواد. در مورد سبزيجات نيز توصيه می‌شود انواع تازه آن را خورد كرده و به صورت مخلوط با گوشت، به بچه گربه بخورانيد. از 6 ماهگی به بعد می‌توانید وعده غذایی بچه گربه را به 3 بار در روز کاهش دهید تا از اضافه وزن او جلوگیری شود.

البته همیشه به یاد داشته باشید که کنار غذا، یک ظرف آب تازه نیز برای گربه کنار گذاشته باشید. باید در نظر داشت که گربه‌ها نسبت به تغييرات مزه و طعم آب بسيار حساس هستند. برای تامين آب مورد نياز گربه، از آب پاكيزه و يا شير، دور از ظرف خاک می‌توانيد استفاده كنيد.