منو

» دسته‌بندی

راهنمای رفتاری و درمانی عفونت گوش گربه‌ها

راهنمای رفتاری و درمانی عفونت گوش گربه‌ها

تصور کنید گربه شما به عفونت گوش مبتلا شده است. احتمالاً در چنین مواقعی با انواع پماد و پاک‌کننده گوش در صدد درمان گوش گربه‌تان خواهید بود. گاهی در چنین موقعیت‌هایی ممکن است مواد پاک کننده گوش گربه را سفارش داده باشید اما در هنگام استفاده متوجه ‌شوید که گربه دلبندتان هرکاری می‌کند تا شما را از درمان گوشش بازدارد. این رفتار طبیعی است؛ بنابراین بهتر است تسلیم نشوید و همواره به محض اینکه متوجه شدید گوش گربه‌تان به عفونت دچار شده است، آن را درمان کنید. در این مطلب شما را راهنمایی خواهیم کرد که این کار را به شیوه‌ای اصولی و درست انجام دهید.

چگونه عفونت گوش گربه‌ها را درمان کنیم؟

عفونت گوش در گربه‌ها بسیار دردناک است و می‌توان آن را با میگرن مداوم در زندگی انسان‌ها مقایسه کرد. بنابراین رام‌ترین و شیرین‌ترین گربه‌ها هم در برابر درمان گوش رفتارهای نابهنجاری از خود بروز می‌دهند. در هر صورت برای رهایی گربه از چنین درد مهلکی باید تلاش خود را انجام دهید. این تلاش‌ها به قرار زیر هستند:

  • گربه خود را به درمان گوش عادت دهید

بهتر است قبل از ابتلای گربه‌تان به عفونت گوش، او را برای درمان آن عادت دهید؛ به‌صورتی که یک قطره تمیزکننده گوش آماده کنید، گربه‌تان را به جای خلوتی از خانه‌تان ببرید (اگر بتوانید او را در حوله یا پتویی پیچیده و روی پای خود نگه‌دارید بهتر است) سپس گوش‌هایش را نوازش کرده و چند قطره تمیزکننده در آن‌ها بریزید. ممکن است حتی برای انجام این کار هم رفتار نسبتاً پرخاشگرانه‌ای از گربه ببینید اما در نهایت او با تکرار کار شما به این امر عادت خواهد کرد. بهتر است هربار یک تشویقی مناسب هم به گربه‌تان بدهید. برای انجام این کار همیشه با گربه مهربان باشید. کارهایی مانند فریاد زدن، ضربه زدن یا برخورد خشن تنها باعث ایجاد ترس و وحشت در گربه‌تان خواهد شد.

  • لوازم خود را آماده کنید

حالا که گربه خود را به تمیز کردن گوش‌هایش عادت داده‌اید، در صورت بروز عفونت انجام این مرحله برای شما راحت خواهد بود، اما به نسبت دفعات قبل که گوشش را تمیز می‌کردید، حالا که عفونت وجود دارد، گربه‌تان درد خواهد کشید. بنابراین تجهیزات لازم برای درمان عفونت را آماده کنید و آن‌ها را نزدیک به خود نگه‌دارید تا به‌راحتی بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. بهتر است قبل از مصرف هر دارویی، دستورالعمل استفاده از آن را مطالعه کنید. اگر دارو در یخچال بوده، قبل از مصرف اجازه دهید به دمای اتاق برسد. گوش‌ پاک‌کن، دستکش یکبار مصرف، روبالشی، پتو یا حوله،‌ غذا و خوارکی و گلوله‌های پنبه‌ای از جمله وسایل موردنیازی هستند که باید برای درمان عفونت گوش گربه‌تان آماده کنید.

  • مطمئن شوید که می‌دانید کدام گوش را معالجه می‌کنید

اگر هنگام معالجه فراموش کردید کدام گوش گربه‌تان عفونت داشت، یا به دستورالعمل‌ها مراجعه کنید یا با دامپزشک گربه‌تان تماس بگیرید. وقتی دامپزشک به شما گفت مثلاً گوش چپش عفونت دارد، منظور گوش چپ گربه است که اگر گربه را روبروی خود قرار دهید، طرف راست شما قرار می‌گیرد. شاید گفتن به این موضوع مسخره به نظر برسد، اما اکثر والدین در این مورد دچار مشکل می‌شوند.

  • همیشه ابتدا با گوش «خوب» شروع کنید

اگر تنها یکی از گوش‌های گربه‌تان به عفونت دچار شده است، باید دارو را تنها برای آن گوش استفاده کنید. ابتدا آن گوش گربه‌ که عفونت ندارد را کاملاً تمیز کنید و سپس برای تمیزی و درمان گوش آلوده آن اقدام کنید. به دلیل اینکه عفونت گوش می‌تواند انتقال پیدا کند، بهتر است پس از تمیز کردن هر گوش از وسایل جدید استفاده کنید. حتی بهتر است دستکش خود را نیز برای هر گوش تعویض کنید.

  • گوش‌های گربه خود را کاملاً‌ تمیز کنید

برخی از والدین در صورت وجود عفونت در گوش گربه‌شان، تنها از داروها استفاده کرده و از تمیز کردن گوش‌ها اجتناب می‌کنند. اما برای اثربخشی بیشتر داروها بهتر است قبل از درمان حتماً گوش‌ها را تمیز کرده باشید. البته برای این کار استثنا هم وجود دارد. گاهی در عفونت‌های شدید، دامپزشک‌ها توصیه می‌کنند مراحل اولیه درمان بدون تمیزی صورت بگیرد. اگر دامپزشک شما چنین توصیه‌ای نکرده، اول گوش‌ها را تمیز کرده و سپس شروع به درمان کنید.

  • از دارو استفاده کنید

پس از تمیز کردن گوش، 10 الی 15 دقیقه صبر کنید و سپس برای درمان اقدام کنید. گوش را به آرامی بالا کشیده و داروی مایع را بدون دست زدن به نازل گوش، به داخل سوراخ آن فشار دهید. یک لایه نازک از پماد یا داروی مایع باید پوشش داخلی سوراخ گوش را بپوشاند. اگر گربه اجازه داد، پایه گوشش را نوازش کنید، سپس اجازه دهید تا سرش را تکان دهد. هرگونه قطره اضافی پخش شده دارو را با پنبه پاک کنید.

مراحل تمیز کردن گوش گربه

برای تمیز کردن گوش گربه‌ها راه‌های متعددی وجود دارد اما در این مطلب آسانترین و کاربردی‌ترین روش را به شما معرفی می‌کنیم که در پی مراحل زیر انجام می‌شود:

  • یک پنبه را با مایع گوش پاک‌کن به اندازه لازم مرطوب کنید.
  • پنبه را به قسمت زیرین گوش بمالید و فلپ گوش را روی پنبه تا کنید.
  • پایه گوش را ماساژ دهید و سپس اجازه دهید گربه سرش را تکان دهد.

به همین راحتی 

توصیه‌های تکمیلی برای تمیز کردن گوش گربه‌ها

برای تمیز کردن گوش از درمان‌های خانگی مانند سرکه یا پراکسیدهیدروژن استفاده نکنید؛ چراکه این مواد باعث تحریک بیشتر شده و گاهاً نتیجه عکس می‌دهند. برای تمیز کردن گوش گربه‌ها از حداقل مایعات استفاده کنید؛ چون گربه‌ها حتی از سگ‌ها هم بیشتر نسبت به وجود مایع در گوش‌هایشان حساسیت نشان می‌دهند.