منو

» دسته‌بندی

راهنمای شناخت احساسات مختلف گربه‌ها

راهنمای شناخت احساسات مختلف گربه‌ها

آیا گربه‌ها حالات روحی دارند؟ آیا آن‌ها در موقعیت‌های مختلف، احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنند؟ آیا می‌توان به احساس گربه‌ها پی برد؟  پاسخ به تمام این سوالات مثبت است. در حقیقت، گربه‌ها می‌توانند طیف وسیعی از احساسات را از خود بروز دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به هیجان، خوشحالی، استرس، ترس و ناراحتی اشاره کرد. توجه به حالات بدن گربه می‌تواند اولین راهنمای موجود برای پی بردن به حالات احساسی آن‌ها باشد. صدای گربه و شیوه میومیو کردن آن هم دیگر راه پی بردن به احساساتش می‌باشد. شاید روزی دستگاهی اختراع شود که به کمک آن بتوانیم نشانه‌های رفتاری گربه‌مان را به‌راحتی ترجمه کنیم؛ اما در حال حاضر چنین دستگاهی وجود ندارد. بنابراین تنها راه باقیمانده همان ترجمه الگوهای رفتاری و صدای گربه‌ها خواهد بود.

احساسات گربه ها

گربه‌ها از چه چیزهایی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند؟

گربه‌ها از تمام بدن خود برای برقراری ارتباط بهره می‌گیرند؛ از دم گرفته تا گوش و چشم‌هایشان. اگرچه زبان بدن گربه‌سانان کمی پیچیده است اما چند نشانگر کلی در حالت‌های رفتاری گربه‌ها وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان فکر و احساس گربه خود را رمزگشایی کرد. یادتان باشد اگرچه بعضی از حالت‌های رفتاری حیوانات خانگی به هم شبیه است اما گربه‌ها تعدادی از رفتارهایشان تنها مختص خودشان است و در هیچ حیوان دیگری وجود ندارد. بعضی از والدینی که قبلاً از سگ‌ها نگهداری کرده‌اند، به همان شیوه هم از گربه‌شان مراقبت می‌کنند و فکر می‌کنند همه چیز آنان شبیه به هم است؛ اما این درست نیست. هرکدام از حیوانات الگوهای رفتاری خاصی دارند که قبل از مراقبت باید از آن‌ها آگاهی کامل داشته باشید تا بتوانید به شیوه‌ای درست با پِت بامزه خود ارتباط برقرار کنید. در ادامه به راهکارهایی اشاره خواهیم کرد به کمک آن‌ها خواهید توانست به بخش عمده احساسات گربه‌تان پی ببرید.

برقراری ارتباط با گربه ها

چگونه‌ زبان بدن گربه‌ها را ترجمه کنیم؟

می‌خواهیم از روی نحوه دراز کشیدن، نشستن، ایستادن و حالت چشم و گوش گربه‌مان به دنیای درونی‌اش پی ببریم. راهنمای زیر برای پی بردن به حالت‌های مخفی در زبان بردن گربه‌تان به شما کمک خواهد کرد:

نشانه‌های رفتاری گربه آرام

آرامش و امنیت باید حالت پیشفرض گربه‌ها باشد، به‌طوری اکثر اوقات بتوان این آرامش را در رفتار آن‌ها مشاهده کرد. اگر گربه‌ای در استرس یا ترس زیادی به سر ببرد، کم‌کم الگوی تغذیه‌اش دچار مشکل شده و به سلامت وی خلل وارد می‌شود. وقتی گربه‌ها ریلکس هستند، حالت‌های رفتاری زیر را دارند:

  • بدن: معمولاً به پهلو یا پشت دراز کشیده و پاهای عقب خود را به بیرون رها می‌کنند.
  • گوش‌ها: گوش‌های یک گربه آرام معمولاً خنثی و رو بالا است.
  • دُم: دم ساکن نشان از آرامی گربه‌ می‌دهد.
  • چشم‌ها: چشم‌های یک گربه آرام بسته یا نیمه‌بسته می‌تواند باشد. اگر گربه با چشمان نیمه‌بسته به شما نگاه کند یا چشمک بزند، نشانه بسیار خوبی است. می‌توان نتیجه گرفت که آنقدر به شما اعتماد دارد که نیازی نمی‌بیند در نزد شما جوانب احتیاط را رعایت کند.
  • رفتار: گربه‌های آرام خودشان را به شما می‌مالند یا سرشان را به پاهای شما می‌زنند. این حالت نشان دهنده علاقه گربه‌ها به شماست. گربه‌ها در طبیعت هم وقتی به‌هم می‌رسند، سرشان را به هم می‌مالند.

رفتار گربه آرام

نشانه‌های رفتاری گربه خوشحال

گربه‌های خوشحال، فعال‌تر از گربه‌های آرام هستند. وقتی گربه‌ها خوشحال هستند، حالت‌های رفتاری زیر را از خود بروز می‌دهند:

  • بدن: ممکن است وقتی آن‌ها را مالش می‌دهید پشت خود را قوس کنند که این نشان خوشحالی است.
  • گوش‌ها: حالت گوش‌ گربه‌ها در زمان خوشحالی هم مانند زمانی‌که آرام هستند رو به بالا قرار دارد.
  • دُم: معمولاً دًم گربه‌های خوشحال صاف است و انتهای آن به شکل یک علامت سوال منحنی است.
  • چشم‌ها: گاهی گربه‌های خوشحال به آرامی به شما چشمک می‌زنند یا اینکه سرشان را به بدن شما می‌مالند.
  • رفتار: گربه‌ها در هنگام خوشحالی و خوشامدگویی به سایرین (گربه‌های دیگر، سگ‌ها، افراد خانواده) میومیو می‌کنند.

رفتار گربه خوشحال

نشانه‌های رفتاری گربه بازیگوش و کنجکاو

گربه‌های کنجکاو و بازیگوش برای والدین بسیار سرگرم کننده هستند. برای پی بردن به بازیگوشی گربه‌تان باید حالات زیر را در آن‌ها مشاهده کنید:

  • بدن: زبان بدن گربه‌ها در حالت‌هایی که ژست‌های شکاری به خود می‌گیرند نشان‌دهنده بازیگوشی یا کنجکاوی آن‌ها نسبت به یک موضوع خاص است. وقتی با گربه‌تان بازی کنید، این حالت‌ها را به کرار در آن مشاهده خواهید کرد.
  • گوش‌ها: گوش‌های گربه در زمان بازی حالت‌های مختلف به خود می‌گیرند اما وقتی در حین بازی گربه گوش‌هایش را تمام صاف کرد می‌تواند نشان از این باشد که از ادامه بازی ناامید یا عصبانی شده و باید بازی را متوقف کرد.
  • دُم: دُم گربه‌ها در زمان بازی از شدت هیجان ممکن است گاهی لرزان شود.
  • چشم‌ها: در زمان بازی معمولاً گربه‌ها چشم خود را روی اسباب‌بازی‌ها مانند لیزر متمرکز می‌کنند. این نشان کنجاوی آن‌ها نسبت به اسباب‌بازی‌ها است.
  • رفتار: گربه‌ها در زمان بازی معمولاً ساکت هستند اما در موقعیت‌های هیجان انگیز ممکن است صداهای خنده‌آور و جیرجیر مانندی از خود تولید کنند. خم شدن، پنجه کشیدن، گاز گرفتن و لگد زدن به پاهای پشتی‌شان هم از دیگر رفتارهای هیجانی آن‌ها در حین بازی کردن است.

رفتار گربه بازیگوش

نشانه‌های رفتاری گربه مضطرب یا ترسیده

گربه‌ها وقتی تحت فشار استرسی، ناراحتی یا ترس قرار می‌گیرند، پنهان می‌شوند. غریزه آن‌ها در مواقع ترس باعث می‌شود به پنهان شدن فکر کنند اما اگر پنهان نشدند، دیگر رفتاری زیر هم می‌تواند نشانه وجود استرس، ناراحتی یا ترس در گربه‌تان باشد:

  • بدن: گربه‌ها وقتی می‌رتسند بدن خود را قوس می‌کنند. وقتی یک گربه در جای خود شروع به نظافت کرد و مکرراً این کار را انجام داد، مطمئن شوید که دچار استرس یا ترس شده است.
  • دُم: دم آن‌ها در چنین زمان‌هایی ممکن است در اطرافشان بچرخد یا به هم بخورد.
  • چشم ها: مردمک‌ چشم گربه‌ها در زمان استرس و ترس گشاد می‌شود.
  • رفتار: گربه‌هایی که دچار استرس هستند ممکن است در جایی خارج از جعبه مخصوص خود ادرار یا مدفوع کنند. راه رفتن گربه با پشت صاف، گوش، سر و دُم پایین هم می‌تواند نشانی از اضطراب یا ناراحتی آن‌ها باشد.

گربه مضطرب و ترسیده

نشانه‌های رفتاری گربه عصبانی

عصبانیت و پرخاشگری در گربه‌ها بسیار سریع رخ می‌دهد. گاهی تا اینکه والدین بخواهند به وجود عصبانیت در گربه خود پی ببرند، مورد حمله قرار می‌گیرند. گربه‌ها بسیار زود در اثر عصبانی اختیار از کف داده و شروع به چنگ زدن و حمله می‌کنند. برای پی بردن سریع به عصبانیت گربه‌ها، حالت‌های زیر را الگو قرار دهید:

  • بدن: در اکثر اوقات گربه‌ها قبل از حمله یخ می‌زنند (برای چند ثانیه در جای خود خشکشان می‌زند)
  • گوش ها: گربه‌ای که گوش‌های خود را رو به عقب نگه‌داشته، دندان‌هایش را نشان می‌دهد و خش‌خش می‌کند، یعنی بشدت عصبانی است.
  • دُم: گربه عصبانی ممکن است دُم خود را به زمین بکوبد یا آن را صاف نگه‌دارد.
  • چشم ها: گربه‌ها معمولاً به چیزی که موجب عصبانیت‌شان شده زُل می‌زنند.
  • رفتار: گربه‌های عصبانیت خود را اغلب با زوزه کشیدن، خش‌خش کردن و غرغر کردن نشان می‌دهند.

اگر چنین نشانه‌هایی را در گربه خود مشاهده کردید، محل را ترک کنید. به گربه اجازه بدهید تنها باشد تا آرام شود. هرگز نباید در چنین موقعیتی به گربه‌تان نزدیک شوید یا سعی کنید آن را آرام کنید.

نشانه رفتاری گربه عصبانی