منو

» دسته‌بندی

توپ مویی در گربه ها و راه های درمان آن

توپ مویی در گربه ها و راه های درمان آن

توپ مویی (هیربال) از جمله مشکلات شایع در میان گربه ها است. گربه ها جزو آن دسته از حیوانات خانگی هستند که به تمیزی و بهداشت خود خیلی اهمیت می دهند. آنها در طول روز یک‌چهارم زمان خود را به تمیز کردن و پاکسازی خود اختصاص می‌دهند.

پرزهای روی زبان این حیوان به شکل حفره‌ بوده، یعنی مثل نی توخالی است و گربه بزاق دهان خود را در این حفره‌ها جمع می کند و هنگامی که می‌خواهد خود را تمیز کند، این بزاق را روی موهایش می‌ریزد. پرزهای روی زبان گربه این امکان را به او می‌دهد تا بتواند کک‌ها و گردوخاک را از روی موهای بدن خود پاک کند و همچنین به او کمک می کند تا گره موهایش را نیز باز کند.

اما گاهی اوقات این عمل لیس زدن و پاک سازی موهای بدن باعث ورود موها به داخل معده گربه می‌شود. در صورتی که هنگام مدفوع و یا استفراغ حیوان، این موها دفع نگردد، می تواند تبدیل به توپ‌ مویی شود و در ادامه باعث بروز مشکلات گوارشی حاد در او گردد.

باید دانست تمام گربه‌ها می توانند دچار عارضه توپ ‌مویی ‌شوند، ولی این مشکل بیشتر بین آن دسته از گربه هایی که موی بلند دارند، مانند گربه های پرشین شایع‌تر است.

علائم وجود توپ مویی در معده گربه ها

درمان توپ مویی در گربه ها

اگر گربه در طول روز موفق به دفع موهای بلعیده شده از طریق مدفوع یا استفراغ نشود، علائمی در گلو، معده یا روده او بروز می نماید که شما با دقت در حالات و وضعیت خوراک و شرایط دفع حیوان می توانید به این عارضه پی ببرید. از جمله مهمترین علائم این قبیل گربه ها می توان به:

 - گیر کردن توپ مو در روده و ایجاد انسداد روده و در نتیجه یبوست

- گیر کردن توپ مو در معده و ایجاد اسهال مکرر و شدید

- سرفه کردن مکرر در طول روز

- گوشه گیری، بی حالی و بی اشتهایی گربه

- قوز کردن

- تورم در برخی نواحی بدن بخصوص در شکم

- حالت تهوع و بالاآوردن های پیاپی به هنگام دفع مایعات و غذا

چنانچه گربه‌ خانگی شما هر یک از این علائم را بروز داد، باید سریعا او را در خانه درمان کنید یا نزد دامپزشک ببرید.

راه های درمان توپ مو در گربه

درمان گلوله مویی در گربه ها

اگر گربه شما دچار عارضه توپ مویی شد و نتوانست آن را به هر طریقی دفع کند باید در این رابطه به او کمک کنید. مهمترین راه های کمک به حل این مشکل عبارتتند از:

- رژیم غذایی گربه خود را تغییر دهید و با راهنمایی دکتر دامپزشک به او غذاهای مخصوصی که برطرف کننده‌ توپ ‌مویی هستند بدهید. یعنی خوراکی های دارای پالپ چغندر، کربوهیدرات، میوه و سبزیجات به او بدهید.

- موادغذایی فیبردار به رژیم غذایی او اضافه کنید. علف جو دو سر، کدو‌حلوایی و مقایر کم مارچوبه بعد از هضم به توپ ها می‌چسبند و کمک ‌می‌کنند تا راحت‌تر از دستگاه‌ گوارش خارج شوند.

- کمی روغن به برنامه غذایی گربه بیفزایید. روغن زیتون و یا کره آب شده می توانند گزینه مناسبی باشند

- مقدار کمی موادغذایی ملین مانند پوره آلو به رژیم غذایی گربه اضافه کنید

- دارو‌های مخصوص دفع توپ مویی را از داروخانه ها و پت شاپ های معتبر مانند پت شاپ آنلاین یوزاس خریداری  کنید. این دارو‌ها معمولا دارای فیبر و مواد روغنی هستند که به دفع راحت و سریع توپ ها کمک می کنند. در میان محصولات ایرانی خمیر مالت نوتری پت و خمیر مالت پرسا غنی شده با مکمل پروبیوتیک و ویتامین B به دفع توپ مو از معده گربه سانان کمک نموده و ترکیبات آن تقویت کننده دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن گربه است.

راه های درمان توپ مو در گربه

تنها کافی است عصار مالت نوتری پت یا پرسا را هر هفته و یا 2 هفته یک بار به میزان 1 تا 3 گرم بر روی پنجه گربه گذاشته تا گربه آن را لیس بزند. البته بهتر است میزان مصرف را با دکتر دامپزشک در میان بگذارید. خمیر مالت گربه دکتر کلادرز به همراه ویتامین و بیوتن نیز محصول دیگری است که به گربه کمک می کند این موها را به سادگی از طریق مدفوع یا استفراغ دفع نماید. ویتامین های موجود در ان محصول باعث کاهش ریزش مو در گربه‌ها نیز می شود. از دیگر محصولات با برند خارجی می توان به شربت مالت بیوگانس، خمیر مالت بیفار اشاره کرد.

بهتر است پس از بهبود گربه خانگی خود همچنان به رژیم غذایی او توجه کنید، ضمن این که برنامه کوتاه نمودن موهای گربه و برس زدن روزانه بدن  او را نیز پیگیری کنید. با این کار میزان ریزش و حجم موهایی که گربه پس از تمیز کردن خود می بلعد را کاهش می دهید.