منو

» دسته‌بندی

علل افسردگی در سگ ها و درمان آن

علل افسردگی در سگ ها و درمان آن

عشق سگ ها به صاحبان خود بی قید و شرط است. صاحبان سگ نیز این موضوع را به خوبی می دانند و پس از بازگشت از محل کار به خانه متوجه می شوند که توله سگ هایشان از دیدن آن ها سرشار از هیجان هستند و بی وقفه از شادی پارس می کنند. سگ ها معمولا ذوق و خوشحالی خود را با رفتارهایی مثل بالا و پایین پریدن نشان خواهند داد. در حالت عادی معمولا صاحبان سگ متوجه افسردگی سگ ها نمی شوند. اما دامپزشکان و رفتارشناسان حیوانات علائم رفتار افسردگی سگ ها و سایر حیوانات خانگی شما را به خوبی می شناسند. بنابراین اگر رفتار مشکوکی در سگ یا حیوان خانگی خود یافتید می توانید به دامپزشکان خبره مراجعه کنید و نظر آن ها را در این باره جویا شوید.

یکی از مربیان و رفتارشناسان سگ به نام جین باورز، بیان می کند: علائم افسردگی در سگ ها شامل گوشه نشینی، عدم شرکت در بازی هایی که قبلا از انجامشان لذت می برد، کم تحرکی، بیشتر خوابیدن و علاقه کمتر به غذا است. اما از آنجا که نمی توانیم از سگ ها بپرسیم که چرا این گونه رفتار می کنند، توجه به پیرامون رفتاریشان و دانستن علل شایع آن بسیار مهم است. راه هایی برای فهمیدن علل افسردگی در سگ ها و درمان آن ها وجود دارند که در ادامه توضیح داده شده اند، همراه ما باشید تا شناخت بهتری کسب کنید.

1. کمبود توجه

بسیاری از مواقع هنگامی که صبح ها به محل کار می رویم هنگام خروج از منزل متوجه غمگین شدن سگ ها می شویم و زمانی که به خانه باز می گردیم آن ها را بسیار خوشحال می بینیم. این رفتارها در حیوان خانگی شما نشانگر این است که آن ها از پرسه زدن در اطرافتان لذت می برند. این حیوانات خانگی اجتماعی هستند و علاقه دارند در کنار مردم و صاحبان خود حضور داشته باشند.

سگ افسرده و ناراحت در کنار پنجره

بیرون بردن حیوان خانگی برای تخلیه انرژی او

دانستن علل افسردگی سگ ها و درمان آن ها بسیار حائز اهمیت است. یکی دیگر از مربیان و مشاوران رفتار سگ ها به نام کارول سامبری اظهار دارد که بسیاری از این حیوانات ساعت های طولانی را در منزل بدون اینکه با انسانی ارتباط برقرار کنند، تنها می مانند. آن ها ممکن است به سرویس بهداشتی یا انجام بازی با اسباب بازی سگ یا فعالیت های گوناگون دسترسی نداشته باشند. همواره به یاد داشته باشید بیرون بردن حیوان خانگی برای تخلیه انرژی او لازم است و این راهکار از بروز افسردگی در سگ ها جلوگیری خواهد کرد.

برنامه ریزی برای وقت گذرانی و بازی با سگ

طبق گفته دکتر کارول به دلیل این که بسیاری از صاحبان سگ نمی توانند تغییری را در برنامه شغلی خود ایجاد کنند، پس باید در زمان های فراغت خود یا هر زمانی که می توانستند برای وقت گذرانی با حیوانات خانگی خود برنامه ریزی کنند. مثلا صاحبان سگ آن ها را نوازش کنند، دندان هایش را مسواک بزنند، او را بیرون ببرند و بسیاری از موارد دیگر که حیوان خانگی را خوشحال می کند. اگر به هر دلیلی نمی توانید برای او وقت کافی بگذارید، از دوست، همسایه، یا افراد سگ گردان و امثال آن ها درخواست کمک کنید تا از بروز افسردگی در سگ تا حد امکان اجتناب شود.

عدم اجبار سگ به انجام کاری که به آن علاقه ندارد

دکتر باورز می گوید: هنگامی که سگ ها رفتارهایی که نشانگر افسردگی است از خود نشان می دهند، ممکن است از برخی کارهایی که از انجام آن ها لذت می برند، دست بکشند اما برخی دیگر را مثل سابق انجام دهند.

 او عقیده دارد صاحبان سگ باید به رفتارهایی که هنوز سگ هایشان به آن ها علاقه نشان می دهند پایبند باشند و حیوان را مجبور به انجام کاری نکنند که او تمایلی به انجامش ندارد، حتی اگر در گذشته آن کار را دوست داشته اند؛ زیرا ممکن است با این اجبار فقط اوضاع را بدتر کنند.

2. نداشتن تمرین و فعالیت کافی

تحرک فیزیکی برای سلامت کلی سگ مهم است. اما دکتر سامبری می گوید که تمرینات ورزشی سگ نیز باید به اندازه کافی نیازهای عاطفی او را برآورده کند. او همچنین اظهار دارد که حیاط حصار کشی شده جایگزین مناسبی برای پیاده روی معمولی سگ نخواهد بود. زیرا سگ شما از حضور در مناظر جدید و شنیدن صداهای محیط لذت خواهد برد.

 دکتر سامبری می گوید مبنای یک تمرین خوب، در کل هشت کیلومتر پیاده روی در هفته است. اما این مقدار با توجه به سن و سطح انرژی، در هر سگ متفاوت است. او می گوید باید به سگ خود اجازه دهید از حضور در محیط های جدید لذت ببرد. اگر نتوانیم به موقع علل افسردگی در سگ ها و شیوه درمان آن ها را بفهمیم، شاهد عوارض جانبی جبران ناپذیری همچون مرگ آن ها خواهیم بود.

سگ افسرده و ناراحت روی زمین

3. مرگ یکی از اعضای خانواده یا صاحب سگ

این یکی از شایع ترین علل افسردگی در سگ ها است که متاسفانه کنار آمدن با آن برای سگ بسیار دشوار خواهد بود. زیرا این دلیل افسردگی را نمی توان با چیزی دیگر جایگزین کرد.

اضافه کردن یک حیوان خانگی جدید

مشاوران رفتار سگ ها عنوان کرده اند که در چنین حالتی بسیاری از سگ ها به اضافه کردن یک حیوان خانگی جدید پاسخ خوب و مثبتی نشان می دهند. این در حالی است که برخی دیگر از سگ ها حتی با اضافه شدن یک حیوان خانگی دیگر همچنان افسرده باقی می مانند و فقط خواستار همراهی کسی هستند که دیگر در جمع خانواده حضور ندارد.

جالب است بدانید در مورد از دست دادن یکی از اعضای خانواده انسان، تحقیقات نشان داده اند که رابطه سگ با صاحبانش شبیه ارتباط نوزاد با والدینش است. در چنین شرایط غم انگیزی، سایر اعضای خانواده باید تا جایی که ممکن است برای برآورده کردن نیازهای جسمی و به ویژه عاطفی سگ قدم بردارند. برطرف کردن علل افسردگی در سگ ها ممکن است برای صاحبان آن ها دشوار به نظر برسد. بنابراین در هنگام مواجه شدن با چنین مشکلی می توانید از دامپزشک کمک بگیرید.

4. افسردگی صاحب سگ به خاطر مرگ یکی از اعضای خانواده و تاثیر منفی روی سگ

در مورادی تشخیص علل افسردگی سگ ها و درمان آن ها خیلی سخت نیست. باید بدانید که ارتباط صاحب سگ با او فراتر از عدم حضور یا مرگ یکی از اعضای خانواده یا دوستانش است. مطالعه ای نشان داده است که سگ ها از حالت چهره ما متوجه می شوند که ما شاد یا غمگین هستیم. شاید برایتان جالب باشد بدانید که از سگ ها برای تشخیص قند خون پایین در بیماران دیابتی و تشخیص سرطان استفاده می شوند. آن ها کوچک ترین تغییرات در جسم و روحیه انسان ها را متوجه می شوند؛ بنابراین افسردگی یکی از اعضای خانواده، سگ ها را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد.

سگی در آغوش یک خانم ناراحت

5. اصلاح رفتار به شیوه غلط

نحوه رفتار و تربیت شما با سگتان، ممکن است در او افسردگی ایجاد کند. وقتی رفتاری از سگ را که به طور ناخواسته رخ داده اصلاح و تنبیه می کنید، او نیز به زودی برای جلوگیری از مجازات، رفتار خود را به طور کلی تغییر خواهد داد.

استفاده از قلاده الکتریکی و ایجاد حالت درماندگی

استفاده از ابزارهایی مانند قلاده الکتریکی یا سایر انواع مجازات های سخت و شدید، ممکن است در ذهن سگ حالتی را ایجاد کند که عموما «درماندگی» نامیده می شود با افسردگی ارتباط مستقیمی دارد. مشاوران توصیه می کنند به جای مجازات برای رفتارهای "اشتباه" یا "منفی" به رفتارهای خوب آن ها پاداش بدهید. سگ هایی که با پاداش تربیت می شوند اغلب نسبت به آن هایی که مورد تنبیه و مجازات قرار می گیرند؛ به صاحبان خود اطمینان و توجه بیشتری خواهند داشت.

6. مشکلات پزشکی

منزوی شدن، غذا نخوردن و بی حالی علاوه بر این که نشان دهنده رفتار افسردگی در سگ ها است، همچنین نشان دهنده برخی از علائم و مشکلات پزشکی هستند. در صورت بروز بیماری هایی از قبیل آرتروز، تیروئید و مشکلات دندانی؛ اگر سگ شما به گونه ای رفتار می کند که نشان دهنده حالات افسردگی است، باید با متخصص دامپزشک مشورت کنید.

تمرکز بر روی شیوه زندگی خود و سگتان بعد از رفع مشکلات پزشکی او

پس از برطرف کردن مشکلات پزشکی، می توانید بر روی شیوه زندگی خود و سگتان تمرکز کرده تا راه هایی برای بهتر شدن احساس او پیدا کنید. اگر نمی دانید علل افسردگی در سگ‎ ها و درمان آن ها چیست، می توانید علاوه بر مشورت با دامپزشک، در اینترنت نیز جستجو کنید و اطلاعاتی را برای دلایل ایجاد افسردگی در سگ ها و روش های بهبود آن جمع آوری کنید.

سخن پایانی

در موارد نادری، سگ ها ممکن است رفتاری ملایم تر از خود نشان دهند که حاوی پیام یا نشانه ای از افسردگی است. دلایل مختلفی برای بروز این حالت در سگ وجود دارد؛ مانند از دست دادن یکی از عزیزانش، کم توجهی و تنبیه و اصلاح رفتار سگ و غیره... .

تشخیص علل افسردگی در سگ ها و درمان این حیوانات مهربان و باوفا یکی دیگری از وظایفی است که صاحبان سگ باید به آن رسیدگی کنند و این امر به راحتی با کمک دامپزشکان امکان پذیر خواهد بود. شما نه تنها با کمک یک متخصص می توانید به علل افسردگی در سگ ها و درمان آن ها پی ببرید بلکه با تحقیق در وبسایت های معتبر و خواندن مقاله هایی در این زمینه نیز اطلاعات کافی کسب کنید.