منو

» دسته‌بندی

علل افسردگی در گربه ها چیست و بررسی راه های درمان آن

علل افسردگی در گربه ها چیست و بررسی راه های درمان آن

اگر جز افراد گربه دوست محسوب می شوید حتما گرامپی (Grumpy) را می شناسید. گرامپی گربه بداخلاق کوچکی است که حالت اخم در چهره اش باعث شهرت او در فضای مجازی و حتی در شبکه های اجتماعی شده است. شما هم در خانه گربه ای دمدمی مزاج دارید؟ خب پس حتما با اخلاق و رفتار این گربه های بدخلق آشنا هستید. معمولا گربه ها را به خاطر شخصیت های متنوع و دلنشین آن ها می شناسیم و دوست داریم. برخی از آن ها مضطرب هستند و برخی محجوب و امان از آن هایی که کنجکاویی در درونشان غوغا می کند. اما اگر گربه شما افسرده باشد چه؟ آیا گربه ها هم از افسردگی رنج می برند؟ علل افسردگی در گربه ها چیست؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد این عارضه به دست آورید.

گربه گرامپی در جای خواب اش

افسردگی در گربه ها چگونه تعریف می شود؟

بدون شک گربه ها می توانند رفتارهایی افسردگی و دلخوری و ناراحتی از خود نشان دهند، اما متخصصان و دامپزشکان اعتقاد دارند که تغییرات احساسی در گربه ها مشابه با افسردگی بالینی در انسان ها نیست و این تجربه در بین انسان و گربه یکسان نخواهد بود.

دکتر لین هندریکس که دامپزشک و متخصص مراقبت های تسکینی در دیویس کالیفرنیا است در این باره می گوید: "به طور کلی، افسردگی در انسان جز بیماری های چندعاملی محسوب می شود." افسردگی می تواند ناشی از یک موقعیت و شرایط استرس زا یا بیماری باشد که به عدم تعادل شیمیایی در مغز منجر می شود. تشخیص بیماری بر اساس علائمی است که خود بیمار گزارش داده است، به این معنی که بیمار می تواند علائم را به صورت شفاهی به پزشک یا روانشناس بیان کند و خواسته و نیازهایش را بازگو کند.

توجه به سر نخ ها تا دستیابی به علل افسردگی در گربه ها

اما بدیهی است که این معیارها و شرح حال ها در دسترس دامپزشک نیست. نمی توانیم از گربه ها بپرسیم دقیقا چه احساسی دارند چرا غمگین هستند یا چه چیزی موجب عصبانیت یا اضطراب یا شادی آن ها شده است. بنابراین باید به سرنخ هایی که آن ها از طریق رفتار و فعالیت های روزانه خود به ما می دهند، تکیه کنیم و ارزیابی های خود را بر اساس آن پیش ببریم.

گربه افسرده روی پتو

علائم بالینی و تشخیص علل افسردگی در گربه ها

دکتر هندریکس می گوید: "علائم بالینی که دامپزشکان در مورد افسردگی در گربه ها مشاهده می کنند عبارت اند از: از دست دادن اشتها، رفتار اجتنابی، فعالیت کمتر یا فعالیت بیش از حد و غیر عادی، صداهایی مانند خس خس."

جالب است بدانید که برخی از گربه ها ممکن است تغییراتی در استفاده از جعبه بستر خاک خود نشان دهند، در حالی که در برخی دیگر الگوی خواب به کلی مختل خواهد شد.

بررسی علائم یک گربه افسرده

متأسفانه، این علائم متنوع و گسترده هستند و در شرایط گوناگونی در گربه ها ایجاد می شود، بنابراین برای ریشه یابی مشکل باید به دامپزشک مراجعه کنید تا بتوانید سایر مشکلات او را مورد بررسی قرار دهید. به یاد داشته باشید مشکلات پزشکی مانند بیماری کلیوی یا سرطان دستگاه گوارش می تواند باعث حالت تهوع و کاهش اشتها او شود و بی اشتهایی یکی از اصلی ترین علائم شبیه به افسردگی در گربه است.

به گفته دکتر هندریکس، درد یکی از بیماری های تشخیص داده نشده در گربه ها، به ویژه گربه های مسن یکی از علل اصلی علائم بالینی افسردگی است. او می گوید: "اغلب اوقات، درد یا بیماری جسمی وجود دارد که باعث می شود گربه" شبیه افسرده ها "عمل کند."

گربه های سن بالا و علل افسردگی آن ها

دکتر هندریکس در تجربیاتش به این موضوع اشاره دارد که بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی با گربه های با سن بالا سروکار دارند و در مورد اینکه گربه آن ها دچار افسردگی شده باشند نگران هستند و غالبا ناراحتی خود را از بیماری و بی اشتهایی حیوان خانگی بیان می کنند. دکتر هندریکس این دسته افراد را تشویق می کند که به جای نگرانی در باره افسردگی گربه خود، علل پزشکی را در نظر بگیرند. او می گوید: "اغلب این رفتارها از یک گربه بیمار سر می زند و بررسی علل بیماری و یا پیدا کردن درد جسمانی در او بسیار مهم است".

دکتر هندریکس به عنوان یک دامپزشک و متخصص مراقبت های تسکینی و سایر متخصصان و دامپزشکان در این زمینه، می تواند این علائم خاص را برطرف کنند و به گربه ها کمک کنند که حتی در پایان مراحل زندگی احساس راحتی بیشتری داشته باشند. پس مراجعه به دامپزشکان متخصص را در چنین شرایطی در الویت قرار دهید.

تشخیص و درمان دقیق بیماری های گربه

 دکتر هندریکس به مردم توصیه می کند که پیش از اینکه به بررسی علل افسردگی در گربه ها بپردازند از دامپزشکان در مورد بیماری های گربه کمک بگیرند، زیرا تشخیص و درمان دقیق می تواند کیفیت زندگی حیوان را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

فرایند ارزیابی علل افسردگی در گربه ها

دامپزشکان ارزیابی خود را در خصوص تشخیص افسردگی در گربه با گرفتن شرح حال کامل علائم و انجام معاینه کامل فیزیکی آغاز می کنند. طبق نظر هندریکس: " معمولا توسط دامپزشک انجام آزمایش خون، گراف قفسه سینه و سونوگرافی شکم پیشنهاد می شود." این آزمایشات اولیه معمولا نگاهی کلی به سلامت و عملکرد اندام حیوان خانگی شما دارند. با توجه به نتایج آزمایشات ابتدایی ممکن است آزمایش های تکمیلی دیگری نیز توصیه شود.  دکتر هندریکس می گوید: "ممکن است به آزمایش آسیب نخاعی نیاز باشد و دستور MRI توسط دامپزشک صادر شود." به یاد داشته باشید عفونت ها، تومورها و بیماری های التهابی سیستم عصبی می توانند به تغییرات رفتاری قابل توجهی در گربه ها منجر شوند.

توجه به تغییرات رفتاری و اختلالات سلامتی

تغییرات رفتاری و اختلالات سلامتی ناشی از استرس و اضطراب را به‌ سختی می توان از سایر بیماری ‌های حیوان متمایز ساخت، بنابراین برای رسیدن به تشخیص درست باید از گزینه حذف بیماری ‌‌ها بنابر جواب آزمایش ‌ها استفاده کرد.

تغییرات رفتاری در گربه ها

یافتن عوامل استرس زای خارجی

اگر گربه شما از سلامت کامل برخوردار باشد، دامپزشک شما ممکن است برای یافتن علل افسردگی در گربه ها از شما درخواست نماید تا به دنبال عوامل استرس زای خارجی که ممکن است بر رفتار او تأثیر گذار باشد، بگردید. طبق گفته دکتر هندریکس: "گاهی اوقات، عوامل استرس زا می توانند علائم شبیه افسردگی در گربه شما ایجاد کنند."

گرچه گربه ها حیواناتی مستقل و مقاوم هستند، اما ممکن است به علت تغییر در روال زندگی، مانند احساس تهدید یا اضافه بودن یا از دست دادن اعضای خانواده دچار اضطراب شوند. در واقع اضطراب یکی از مهم ترین شرایط رفتاری است که توسط دامپزشکان مشاهده می شود و قابل تشخیص است. استرس مزمن می تواند بر سلامت احساسی و حتی جسمی حیوان خانگی تأثیر بگذارد. ریزش مو، پرخاشگری یا تغییر در استفاده از ظرف خاک اغلب ناشی از اضطرابی است که گربه شما تجربه می‌ کند.

درمان استرس گربه به جای افسردگی

اگر بتوان یک عامل استرس زا را شناسایی و حذف کرد، اغلب علائم بهبود خواهند یافت یا به طور کلی برطرف می شوند. یک دامپزشک یا مربی باتجربه در رفتار گربه می تواند به توصیه هایی کمک کند که محیط خانه را برای گربه مضطرب کمتر استرس زا کند.

جایی برای مخفی شدن او در نظر بگیرید

گربه ای که احساس می کند در معرض دید است و جایی برای پنهان شدن ندارد، ممکن است به مبلمان سرپوشیده بیشتر یا فضاهای عمودی در خانه واکنش نشان دهد تا احساس کنترل بیشتری بر محیط داشته باشد.

تا حد ممکن در جمع خانواده هایی با چند گربه حاضر نشوید

حضور در خانواده هایی با چند گربه نیز می تواند استرس مضاعفی در حیوان خانگی شما ایجاد کند. با توجه به شرایط، صاحبان گربه ممکن است برای رفع استرس و علل افسردگی در گربه ها نیاز به افزودن موادی در قالب جعبه های اضافی خاک و ظرف آب یا غذا گربه داشته باشند.

از محصولات آرام بخش گربه استفاده کنید

به عنوان یکی دیگر از تغییرات محیطی، برخی از گربه ها به محصولات آرام بخش گربه مانند پخش کننده فرمون مانند Feliway پاسخ مطلوبی می دهند که می تواند اثر آرامش بخشی در روحیه گربه خانگی شما داشته باشد.

محصولات آرامبخش گربه

آیا می توان از دارو برای درمان استرس در گربه ها استفاده کرد؟

برای موارد شدیدتر، دامپزشکان می توانند داروی اضطراب متناسب با وضعیت گربه شما تجویز کنند، که در برخی از گربه ها به فروکش کردن احساس اضطراب کمک می کند. ترازودون، گاباپنتین، آلپرازولام و میدازولام از جمله گزینه هایی هستند که دامپزشک با توجه به شرایط ممکن گربه شما ممکن است تجویز  کند.

سخن پایانی

صرف نظر از علل افسردگی در گربه ها، گربه ای که علائم افسردگی را از خود نشان می دهد، بهتر است هرچه سریع تر مورد ارزیابی سریع دامپزشک قرار بگیرد. در حالت عادی کارهای زیادی می توانیم برای این حیوان خانگیمان انجام دهیم و اسباب بازی های فراوانی برای گربه تهیه کنیم تا آن‌ ها شادتر و سالم تر به زندگی خود ادامه دهند. از همراهی شما سپاسگزاریم.