منو

» دسته‌بندی

غذای خشک گربه و دانستنی های ضروری درباره آن

غذای خشک گربه و دانستنی های ضروری درباره آن

اگر به منظور خرید غذای خشک گربه وارد فروشگاه های مربوط به حیوانات خانگی یا پت شاپ ها شوید، معمولا مجموعه ای از غذاهای مختلف گربه ها اعم از خشک، مرطوب، کامل و مکمل را مشاهده می کنید.

غذای خشک گربه به غذایی گفته می شود که محتویات آن پخته شده و خشک شده و به شکل بیسکویت های ریز قهوه ای رنگ درآمده که برای مدت طولانی قابل نگهداری هستند.

فاکتورهای مختلف انتخاب غذای گربه

غذای گربه

فاکتورهای زیادی برای انتخاب غذای مناسب گربه ها وجود دارد که باید در هنگام تغذیه آنها مورد توجه قرار گیرد. از جمله آنها می توان به:

- مقبولیت غذایی (کامل در مقابل مکمل)

- مرحله زندگی (بچه گربه ها، گربه های بالغ، گربه های پیر)

- حساسیت ها و سبک زندگی (پیشگیری از ایجاد هربال، عقیم سازی، خانگی بودن، پوست حساس و غیره)

- قیمت محصول

غذاهای کامل تمام مواد مغذی مورد نیاز (به استثنای آب) گربه شما را تامین می کند. غذاهای کمکی یا مکمل معمولاً غذاهایی هستند که خاصیت درمانی دارند و از نظر تغذیه ای ناقص هستند- آنها نباید بیش از 10٪ از رژیم غذایی گربه شما را تشکیل دهند. از سوی دیگر، رژیم های غذایی در طول زندگی از نظر غذایی باید متناسب با سن و سبک زندگی گربه شما انتخاب شوند. به عنوان مثال، بچه گربه های در حال رشد به پروتئین و کالری بیشتری احتیاج دارند، گربه های عقیم شده یا داخل منزل به کالری کمتری نیاز دارند و در رژیم های غذایی گربه های بزرگسال، سطح فسفر باید کاهش یابد تا به کلیه ها آسیب نرسد.

علاوه بر این، برخی از رژیم های غذایی گربه نیز برای نیازهای خاص سازگار هستند به عنوان مثال، می توان الیافی مانند پسیلیوم را برای جلوگیری از تشکیل هربال در معده گربه ها اضافه کرد و یا رژیم های غذایی را می توان با اسیدهای چرب تقویت کرد تا به پوست و پوشش گربه ها کمک کند.

در کنار شناخت تمامی این مسائل سوال اینجاست که برای تغذیه گربه ها غذای مرطوب مناسب است یا غذای خشک یا ترکیبی از این دو؟

بهترین غذا برای گربه

بهترین غذا برای گربه

انتخاب بین غذای مرطوب در مقابل غذای خشک گربه گاهی دشوار است. اگر تعادل مناسبی بین آنها ایجاد شود، هر دو در نهایت منابع عالی تغذیه ای هستند. البته هر کدام از این غذاها مزایا و معایب خاص خود را دارند، در اینجا در رابطه با غذای خشک گربه نکاتی ذکر می شود.

موارد قابل توجه در انتخاب غذای خشک گربه

غذای خشک گربه

در رابطه با انتخاب غذای خشک برای گربه ها باید دو فاکتور را در نظر گرفت، اول اینکه غذای خشک گربه در انواع مختلف در پت شاپ ها از جمله پت شاپ یوزاس وجود دارند. هرکدام از این غذاها ویژگی های خاصی دارند که باید برای قشر خاصی از گربه ها با توجه به سن، شرایط بدنی و سلامت آنها استفاده شوند. دوم این که غذای خشک به کربوهیدرات ها احتیاج دارند تا ترکیب آنها حفظ شود و حتی بعضی از غذاهای خشک بدون غلات یا با غلات کم مقداری کربوهیدرات دارند. در این رابطه تا زمانی که پروتیین ها ترکیب اصلی غذای خشک را می سازند مشکلی پیش نمی آید.

فواید غذای خشک گربه

فواید غذای خشک گربه

- مزیت اصلی غذای خشک گربه سهولت، راحتی در دسترسی، مصرف و همین طور هزینه کمتر آن است.

- تنوع طعم و گوناگونی در غذای خشک گربه بسیار بیشتر است و معمولا به صورت آماده در اکثر پت شاپ ها موجود هستند و لازم نیست برای تهیه و پخت آنها زمان زیادی را صرف کرد.

- می توان غذا خشک را برای مدت زمان طولانی در کناری گذاشت و نگران فاسد بودن آن نشد.

- غذای خشک گربه معمولا از تمام مواد لازم برای تغذیه مناسب مانند پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین ها و املاح ضروری بدن گربه ها تشکیل شده و یک رژیم غذایی کامل به حساب می آید.

- برخی از رژیم های غذایی خشک می توانند سلامت دندان گربه ها را تامین کنند، چرا که به خاطر خشک بودن آن گربه مجبور به جویدن دانه های غذا شده و این جویدن دائم مانند مسواک عمل کرده و از ایجاد پلاک و تارتار دندانی در گربه ها پیشگیری می کند.

- چگالی انرژی غذای خشک گربه بیشتر از مرطوب است. هرچند که این فاکتور در برخی از گربه ها باعث شیوع چاقی و اضافه وزن شده ولی در گربه هایی که کم وزن هستند و یا اشتهای ریزه خواری دارند، غذای خشک انرژی آنها را تأمین می کند.

غذای خشک فلاتازور و دیکت در زمره برندهای مرغوبی است که به شما پیشنهاد می شود.

معایب غذای خشک گربه

معایب غذای خشک گربه

- مهمترین اشکال غذای خشک گربه، عدم تامین آب کافی بدن گربه ها است.

- برخی غذاهای خشک گربه کیفیت پایینی دارند (مانند برندهای متفرقه و یا برندهایی که از پروتئین بی کیفیت در غذا استفاده می کنند)

- کمیاب شدن برخی از انواع برندهای عذای خشک گربه در بازار از دیگر ایرادات آن است.

روش های تامین آب در رژیم غذای خشک گربه ها

رژیم غذای خشک گربه ها

 - محل قرارگیری کاسه های آب: مکانی آرامی را به این منظور انتخاب کنید که گربه هنگام آشامیدن آب آشفته نشود.

- انتخاب کاسه آب: به نظر می رسد گربه ها ظروفی از جنس سرامیک یا استیل را ترجیح می دهند، زیرا پلاستیک می تواند آب را مزه دار کند. از یک کاسه پهن و مسطح به این منظور استفاده کنید، زیرا بعضی از گربه ها دوست ندارند سبیل های آنها ظرف آب را لمس کند.

- مکان های متعدد دسترسی به آب: قراردادن چندین کاسه آب می تواند به افزایش مصرف آب کمک کند به ویژه در خانه هایی که چندین گربه وجود دارد، موجب کاهش درگیری بین گربه ها می شود.

- افرودن آب به غذای خشک گربه: برای رسیدن به رطوبت مشابه غذای مرطوب، به نسبت 3-2 فنجان به 1 فنجان غذای خشک آب اضافه کنید.

- طعم دارکردن آب: برای تشویق به نوشیدن مایعات می توان به آب آشامیدنی گربه آب مرغ (بدون سیر و پیاز) یا آب ماهی تن اضافه کرد.

در نهایت اینکه غذای خشک و مرطوب گربه هر دو هم نکات مثبت و هم نکات منفی دارند. غذای مرطوب گرانتر است و استفاده از آن آسان نیست، اما می تواند در گربه های مستعد بیماری مجاری ادراری، یبوست و دارای اضافه وزن، مفید باشد. غذای کنسروی پلازیر و میتونه در این ارتباط پیشنهاد خوبی برای شما است.

غذای خشک گربه می تواند روشی بسیار کارآمد برای تأمین کالری در گربه های کم وزن با محدودیت حجم غذا باشد و امکان استفاده از پازل های غذایی و اسباب بازی های متنوع غذایی را فراهم می کند. البته برای داشتن تغذیه مناسب، انجام چکاپ های معمول با در نظر گرفتن وضعیت بدن، سن و وزن گربه و همین طور مشورت با یک دامپزشک توصیه می شود.