منو

» دسته‌بندی

غذای خشک یا مرطوب؟ کدام برای سگ بهتر است؟

غذای خشک یا مرطوب؟ کدام برای سگ بهتر است؟

حتما شما هم تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چه غذایی برای سگ شما مناسب تر است؟ غذای خشک یا غذای مرطوب یا کنسروی؟ زمان هایی وجود دارد که تغذیه با یکی از این دو می تواند انتخاب بهتری برای سگ شما باشد. با این حال مواردی نیز وجود دارد که می توانیم این دو را با هم مخلوط کنیم. بدون شک برای داشتن یک زندگی سالم، شاد و فعال، تغذیه سگ شما باید با یک رژیم غذایی متعادل و مغذی همراه باشد.

به طور سنتی در اغلب مارکت ها ما با دو نوع غذای سگ مواجه هستیم؛ غذای کنسروی و غذای خشک که برای انتخاب درست باید نکاتی را  درباره هر یک از این دو بدانیم.

چه موادی برای تغذیه سگ مورد نیاز است

در مورد اینکه دقیقاً چه مواد ضروری برای تغذیه سگ شما مورد نیاز است، هیچ پاسخی بر حسب اندازه وجود ندارد. وضعیت هر سگی متفاوت است، بنابراین هر سگ به مواد غذایی مختلفی احتیاج دارد. فاکتورهای فردی مانند سن، وزن، سطح فعالیت، وضعیت سلامتی به ویژه سلامت مفاصل، نژاد و اندازه سگ، و البته بارداری سگ باید به طور قطع در هنگام جستجوی بهترین رژیم غذایی در نظر گرفته شود.

غذای مرطوب سگ

در اصل، غذایی که از حدود 70٪ گوشت و تقریبا 30٪ سبزیجات و همچنین از روغن های با کیفیت بالا تهیه شده است، برای سگ های بالغ سالم توصیه می شود. حبوبات بیش از حد، مواد نگهدارنده، طعم دهنده های مصنوعی یا حتی شیرین کننده هایی مانند شکر بهتر است در ترکیب غذایی آنها نباشد.

مزایای غذای مرطوب یا کنسروی سگ

خوب بهتر است ابتدا درباره ویژگی های غذای مرطوب یا کنسروی سگ بدانیم. از بعضی جهات غذای کنسروی می تواند بهتر از غذای خشک باشد، زیرا پروتئین گوشت بیشتری نسبت به نمونه های خشک خود دارند. در عین حال با کربوهیدرات کمتری نیز درست می شوند. بعلاوه ، به دلیل بسته بندی محکم هوا، غذاهای کنسرو شده سگ فاقد مواد نگهدارنده مصنوعی هستند. بنابراین، چربی ها و روغن های مهر و موم شده در داخل قوطی ها به راحتی فاسد نمی شوند.

غذای کنسروی یا مرطوب سگ

همچنین در درون قوطی، اجزاء گوشت به فرم طبیعی خود نزدیکتر هستند. بنابراین، محصولات کنسروی خوش طعم تر و اشتها آورتر هستند. بعلاوه برای سگ هایی که اضافه وزن دارند و رژیم غذایی خاصی را باید رعایت کنند، غذای کنسروی می تواند به دلیل میزان رطوبت بالا حجم بیشتری از معده آنها را اشغال کند. در عین حال همان مقدار مواد مغذی موجود در غذای خشک سگ را نیز داشته باشد.

در مورد سگ های مسن نیز که اغلب با مشکلات مزمن دندانی درگیر هستند که می تواند جویدن قطعات خشک را برای آنها دشوار یا حتی دردناک سازد، غذای کنسروی سگ می تواند راه حل مناسب تری باشد. در رابطه با برندهای معتبر، غذای کنسروی پلازیر و شایر پیشنهاد ما به شماست.

معایب غذای کنسروی یا مرطوب سگ

در عین حال باید دقت کنید که هرگز بیش از یک یا دو ساعت مواد غذایی کنسروی را در ظرف سگ خود رها نکنید. باکتری های موجود در غذای مرطوب سگ، برخلاف غذای خشک در معرض هوای آزاد به سرعت رشد می کنند و به سرعت آلوده می شوند.

معایب غذای کنسروی یا مرطوب سگ

 قوطی های باز شده نیز باید در یخچال نگهداری شوند و حتماً ظرف دو تا سه روز، هرگونه غذای مرطوب سگ استفاده نشده را باید دور بریزید.

مزایای غذای خشک سگ

غذای خشک سگ، معمولا شبیه بیسکویت های قهوه ای رنگ و ریز هستند که در واقع از ترکیب مواد غذایی مخلوط شده و خشک شده تشکیل شده اند و تقریبا  بین 6 تا 10 درصد رطوبت دارند.

فواید غذای خشک سگ

در مورد مزایای غذای خشک سگ مهمترین مزیت آن سهولت در استفاده است. به علاوه اگر بودجه کافی داشته باشید، یک غذای خشک سگ با کیفیت، تقریباً همیشه انتخاب بهتری است.

غذاهای خشک سگ از نظر مارک متفاوت هستند، اما همه غذاهای خشک باید متعادل باشند و نیازهای ضروری غذایی سگ را برآورده کنند. این مواد مورد نیاز شامل: منابع پروتئینی مانند گوشت گاو، مرغ ، ماهی و تخم مرغ، دانه ها، غلات و ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند.

حامیان غذای خشک سگ ادعا می کنند که این نوع تغذیه در مواردی نظیر، کاهش پلاک دندانی، لثه سالم تر، کاهش خطر ابتلا به باکتری ها، ذخیره سازی آسان تر، خطر فساد کمتر و مقرون به صرفه بودن، موثرتر است.

بهترین غذاهای خشک سگ دارای یک منبع پروتئینی مانند گوشت بره، مرغ یا ماهی آزاد هستند. رژیم های غذایی بدون غلات نیز وجود دارد، اما کربوهیدرات برای تولید انرژی لازم است، به خصوص در توله سگ های نژاد بزرگ و سگ های بسیار فعال که به سرعت رشد می کنند. البته باید دقت داشت برخی از سگ ها ممکن است نسبت به گندم، ذرت، یا سویا حساسیت داشته باشند.

برخی از غذاهای خشک سگ شامل قطعات گوشت خام خشک شده منجمد مانند، گوشت بره و بوقلمون هستند که با قطعات فرآوری شده می تواند مخلوط شود.

مطمئنا برای افراد شاغل یا افرادی که ناچار هستند حیوان خانگی خود را برای ساعاتی از روز تنها بگذارند، غذای خشک مناسب تر است.

غذای خشک بی بو است و برای استفاده در سفرهای کوتاه و در تعطیلات مناسب تر است زیرا سگ ها فقط به مقادیر کمی از آن احتیاج دارند و تهیه کردن آن نیز راحت تر است.

غذای خشک نوتری، مفید و لوکا به عنوان برندهای شناخته شده در این مورد به شما توصیه می شود.

معایب غذای خشک سگ

تمام غذاهای خشک سگ برای جلوگیری از فاسد شدن چربی ها به مواد نگهدارنده نیاز دارند. برخی از این مواد نگهدارنده که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند، بحث برانگیز هستند.

معایب غذای خشک سگ

میزان رطوبت موجود در این نوع غذا کافی نیست و باید دقت شود که این کم آبی در غذای خشک سگ باعث بیماری هایی مثل: سنگ کلیه و مشکلات دستگاه ادراری نشود. برای سگ هایی که اضافه وزن دارند و یا اشتهای زیادی دارند، غذای خشک به دلیل کالری بالا انتخاب مناسبی نیست.

این نکته رو فراموش نکنید که شما همیشه باید رژیم حیوان خود را با دامپزشک در میان بگذارید. آنها بر اساس سنجش میزان سلامتی، سبک زندگی و سطح ورزش، با نیازهای غذایی سگ شما آشنا می شوند و براساس آن رژیم غذایی مناسبی را به شما توصیه می کنند. به عنوان مثال سگ های کار و سگ های خدماتی ممکن است از نظر کالری متفاوت از سگ های خانگی کم تحرک باشند.