منو

» دسته‌بندی

غذای مرطوب یا غذای خشک گربه؟ کدام یک بهتر است؟

غذای مرطوب یا غذای خشک گربه؟ کدام یک بهتر است؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که از دامپزشکان پرسیده می شود این است که آیا گربه ها باید غذای کنسرو شده بخورند یا غذای خشک؟ خوشبختانه؛ اکثر غذاهای تجاری گربه ها چه غذای مرطوب چه غذای خشک منبع عالی برای تغذیه ی گربه ها هستند. انتخاب بهترین غذا برای گربه ی شما به عوامل مختلفی مانند وزن گربه، سلامتی گربه، شرایط بهداشتی موجود و بودجه ی شما بستگی دارد. در این مقاله تصمیم داریم در مورد اینکه غذای مرطوب یا غذای خشک گربه؟ کدام یک بهتر است؟ توضیحات بیشتری ارائه دهیم. در ادامه با ما همراه باشید. 

تفاوت اصلی غذای مرطوب و غذای خشک گربه

در این بخش از مقاله چند مورد از تفاوت های غذای مرطوب و غذای خشک گربه را معرفی می کنیم. برخی از این تفاوت ها به شرح زیر هستند: 

1- تفاوت سطح رطوبت در غذای مرطوب و غذای خشک گربه

یکی از تفاوت های اصلی غذای خشک گربه با غذای کنسرو شده در سطح رطوبت و مقدار آب موجود در غذا است. در غذای خشک گربه تقریبا 7 درصد آب وجود دارد و 90 درصد دیگر آن از مواد خشک مانند چربی ها، ویتامین ها و کربوهیدرات ها تشکیل شده است. در مقابل غذای مرطوب و کنسرو شده، درصد آب بیشتری دارد و میزان آب موجود در این غذاها 70 درصد است. 

اگر گربه ی شما شرایط جسمانی و سلامتی ویژه ای دارد و نیازمند مصرف آب بیشتری است، غذای مرطوب می تواند برای تغذیه ی او ایده آل باشد. 

یک گربه در حال خوردن غذای مرطوب

2-  فرآیند ساخت انواع غذای گربه

میزان آب و رطوبت موجود در غذای مرطوب گربه بیشتر است، این غذاها از ترکیب گوشت های تازه یا منجمد با منابع پروتئینی حاوی غلات تولید شده و در قوطی مخصوص قرار می گیرند. با حرارت دادن غذاهای کنسروی به صورت تضمینی عوامل بیماری زا و میکروب های موجود در غذا از بین می روند. 

در تهیه ی غذای خشک گربه گوشت ها، ویتامین ها، مواد معدنی و چربی ها در دما و فشار بالا با یکدیگر ترکیب می شوند تا نشاسته های موجود در غذا به راحتی هضم شوند. ممکن است به منظور خوش طعم شدن غذا، چربی روی غذای آماده شده، اسپری شود.

غذای خشک و غذای مرطوب گربه

3- مواد مغذی غذای خشک و مرطوب گربه

غذای خشک گربه در مقایسه با غذای کنسرو شده کربوهیدرات بیشتری دارد. در مقابل آن، پروتئین و چربی موجود در غذای کنسرو گربه بر اساس نوع رژیم غذایی متفاوت است. در فرمولاسیون خاصی از غذای خشک گربه، پروبیوتیک نیز وجود دارد. 

تغذیه ی گربه فقط با غذای مرطوب باعث می شود که گربه دچار مشکلات تیروئیدی شود، زیرا پروتئین موجود در غذاهای مرطوب نسبتا کمتر است. از طرف دیگر غذای مرطوب تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن گربه را در بر ندارد. استفاده ی زیاد از غذای خشک گربه نیز می تواند باعث یبوست، مشکلات ادراری و اضافه وزن در گربه شود. تغذیه ی گربه باید متناسب با نیازهای او باشد و ترکیبی از غذای مرطوب و خشک را در برداشته باشد تا گربه از مزایای هر دو غذا بهره مند شود. 

غذای مرطوب و غذای خشک گربه

تغذیه با غذای مرطوب یا غذای خشک گربه 

شاید این سوال برای شما هم مطرح شود که غذای مرطوب یا غذای خشک گربه؟ کدام یک برای گربه بهتر است؟ تغذیه ی گربه با غذای مرطوب یا غذای خشک یا ترکیبی از هر دو به عوامل متعددی بستگی دارد. هر کدام از این نوع غذاها یکسری مزایا و معایبی دارند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم: 

فواید غذای مرطوب گربه

بزرگترین مزیت تغذیه گربه با غذای مرطوب این است که این نوع غذا میزان آب بیشتری دارد؛ در نتیجه استفاده از این غذا برای گربه هایی که شرایط جسمانی خاصی دارند و به بیماری هایی مانند بیماری کلیوی، دیابت و بیماری دستگاه ادراری تحتانی مبتلا هستند، مفید است. گربه ها با مصرف این نوع غذا از آب اضافی در رژیم بهره مند می شوند. 

همچنین غذای کنسرو شده طعم بهتری نیز دارد، از این رو بیشتر گربه هایی که اهل غذا خوردن هستند، غذای مرطوب را ترجیح می دهند.

گربه در حال خوردن غذای کنسرو شده

معایب غذای مرطوب گربه

غذای مرطوب گربه در مقایسه با غذای خشک گرانتر است؛ از این رو ممکن است در تصمیم گیری شما برای انتخاب نوع غذا تاثیر گذار باشد. 

غذای کنسرو شده ی گربه به مدت 24 ساعت ماندگاری دارد و باید در این مدت در یخچال نگهداری شود. در صورتی که گربه ی شما غذای مرطوب خود را به صورت کامل تمام نکند، بایستی باقی مانده ی غذا را به روش صحیح در یخچال نگهداری کنید یا آن را دور بریزید. در صورتی که غذای کنسرو شده به مدت چند ساعت در بیرون از یخچال نگهداری شود، امکان آلوده شدن آن وجود دارد و مصرف آن باعث بروز ناراحتی گوارشی در گربه خواهد شد.

غذای کنسرو گربه

فواید غذای خشک گربه 

غذای خشک گربه در مقایسه با غذای مرطوب ارزان تر است؛ از این رو افرادی که بودجه ی کمی دارند یا به حیوانات محلی غذا می دهند، می توانند از این نوع غذا استفاده کنند.

لازم به ذکر است که توضیح دهیم، غذای خشک نیز باید داخل بخچال نگهداری شود و شما می توانید آن را به مدت طولانی تری نگهداری کنید. اگر می خواهید گربه ی شما تغذیه ی آزاد داشته باشد، غذای خشک گزینه ی مناسبی است، اما اگر گربه غذای آماده شده را تا پایان روز نخورد باید باقی مانده ی آن را دور بریزید. 

غذای خشک در انواع ظرف آب و غذای گربه قابل استفاده است. 

مزایای تغذیه با غذای خشک

معایب غذای خشک گربه

طبق مطالعات انجام شده بین استفاده از غذای خشک گربه و چاقی رابطه وجود دارد. این موضوع شاید به این دلیل باشد که بسیاری از گربه هایی که با غذای خشک تغذیه می شوند، اغلب تغذیه ی آزاد دارند و صاحبان آن ها متوجه نمی شوند که گربه در طول روز چه مقدار غذا می خورد.

استفاده از غذای خشک گربه در برخی از آن ها می تواند باعث لاغری نیز شود، زیرا صاحبان گربه ها در تغذیه ی آزاد از میزان تغذیه ی گربه اطلاع دقیقی ندارند. به دلیل مشکل چاقی یا لاغری در تغذیه با غذای خشک در گربه ها باید میزان غذای خورده شده در طول روز اندازه گیری شود.

گربه های مسن تر که به بیماری های دندانی مبتلا هستند یا تعدادی از دندان های خود را از دست داده اند، در خوردن غذای خشک به مشکل برخورد خواهند کرد.

بیماری دندانی گربه به دلیل خوردن غذای خشک

تغذیه با ترکیب غذای مرطوب و غذای خشک گربه

برای اینکه مزایا و معایب غذای مرطوب با غذای خشک گربه متعادل شود، ممکن است ترکیبی از این دو غذا را استفاده کنید. این نوع تغذیه در مورد گربه هایی که به آب بیشتری نیاز دارند، اما از خوردن غذای خشک لذت بیشتری می برند، توصیه می شود. 

با ترکیب غذای مرطوب گربه و غذای خشک و استفاده از غذای مرطوب در یک وعده ی غذایی و استفاده از غذای خشک در وعده ی غذایی دیگر، می توانید از مزایای هر دو نوع غذا بهره مند شوید.

اگر به ترکیب غذای خشک گربه با غذای مرطوب تمایل دارید، برای رسیدن به تعادل بهتر با دامپزشک در این مورد مشورت کنید. دامپزشک در مورد میزان تغذیه ی مورد نیاز برای گربه و مقدار مورد نیاز از هر کدام از غذاها به شما کمک می کند. 

میزان تغذیه ی مورد نیاز در گربه ها با یکدیگر متفاوت است و به عواملی مانند سن گربه، وضعیت فعلی بدن و وجود هر نوع بیماری زمینه ای در گربه بستگی دارد.

گربه در حال تغذیه با غذای خشک و غذای مرطوب

توصیه ی دامپزشکان در استفاده از غذای مرطوب یا غذای خشک گربه

صرف نظر از انتخاب غذای مرطوب یا غذای خشک گربه، انتخاب یک رژیم غذایی متعادل و تجاری باعث می شود که گربه تمامی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را دریافت کند. 

برندهای معتبر مانند غذای گربه ساینس دیت و غذای گربه رویال کانین دارای کیفیت کنترل شده هستند و به صورت ویژه برای برآوردن نیازهای غذایی گربه فرموله شده اند. دامپزشک بر اساس سابقه ی پزشکی گربه توصیه های خاصی به شما ارائه می دهد.

از دادن رژیم غذایی خانگی به گربه خودداری کنید و تنها در مواردی که دامپزشک در تهیه ی غذاهای فرموله شده تخصص داشته باشد، از او برای تهیه ی رژیم غذایی خانگی کمک بگیرید. کمک گرفتن از دامپزشکی که شرایط لازم را نداشته باشد، باعث می شود گربه شما با کمبود ویتامین ها یا مواد معدنی مانند تورین مواجه شود که می تواند باعث بیماری قلبی در گربه شود. 

مشورت با دامپزشک برای تصمیم گیری در مورد تغذیه ی گربه باعث می شود که در مورد دریافت تغذیه ی مناسب برای حیوان خانگی خود و مفید بودن رژیم غذایی مطمئن شوید. 

دامپزشک در حال معاینه ی گربه، غذای خشک و غذای مرطوب گربه

مهم ترین نکات در مورد انتخاب بهترین غذای گربه

در ادامه یکسری موارد مهم دیگر در مورد انتخاب بهترین غذا برای تغذیه ی گربه را به شما توضیح می دهیم. 

  • تاییدیه AAFCO برای غذای مرطوب یا غذای خشک گربه

تاییدیه AAFCO توسط انجمن مسئولین کنترل خوراک آمریکا تهیه شده است که حداقل نیازهای اساسی تغذیه برای گربه ها را در بردارد. داشتن استاندارد و تاییدیه AAFCO در غذاهای حیوان خانگی نشان دهنده ی کامل بودن رژیم غذایی و متعادل برای گربه است. غذای مرطوب یا غذای خشک گربه باید تاییدیه AAFCO را داشته باشد. 

  • مواد تشکیل دهنده ی غذای گربه

از آنجایی که گربه ها گوشتخوار هستند به یک رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا نیاز دارند تا مقدار مناسبی از اسیدهای آمینه ضروری و اسیدهای چرب مورد نیاز آن ها تامین شود؛ از این رو توصیه ی ما به شما این است که در هنگام تهیه ی غذای گربه برچسب پشت بسته ی غذا را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که مواد تشکیل دهنده ی آن از گوشت یا فرآورده های فرعی گوشت باشد. 

  • نیازهای سلامتی خاص گربه ی شما

تهیه ی بهترین غذا برای گربه ی شما به سبک زندگی و نیازهای تغذیه ای او بستگی دارد. به عنوان مثال؛ اگر گربه یا بچه گربه ی شما وزن طبیعی و سالمی دارد، رژیم غذایی سالم بچه گربه یا بزرگسال باید کافی باشد، اما اگر گربه ی شما اضافه وزن داشته باشد، در چنین شرایطی باید به دنبال یک رژیم غذایی کم چرب باشید.

اگر گربه ی شما بیماری خاصی داشته باشد، در این صورت دامپزشک متناسب با شرایط او رژیم غذایی خاصی را تجویز می کند. به عنوان مثال رژیم غذایی کلیه، برای گربه هایی که مبتلا به بیماری کلیوی هستند و رژیم غذایی ادراری برای گربه هایی که بیماری دستگاه ادراری تحتانی دارند، مناسب تر است. 

  • اولویت های گربه ی شما

در پایان روز ممکن است نتوانید در مورد تغذیه ی گربه ی خود انتخاب مناسبی داشته باشید. برخی از گربه ها حساس هستند و اولویت های مخصوص به خود را دارند و فقط غذای خشک می خورند یا فقط غذای مرطوب می خورند. در انتخاب غذا برای گربه باید تمایل او به خوردن غذای مرطوب یا غذای خشک را در نظر داشته باشید.

گربه در حال خوردن غذا

سخن پایانی 

در این مقاله در مورد غذای مرطوب یا غذای خشک گربه، مزایا و معایب هر کدام از این غذاها توضیحات کاملی ارائه دادیم. شما می توانید با در نظر گرفتن شرایط جسمانی گربه، سن، وزن و بودجه ی خود بهترین نوع غذا را در برنامه ی غذایی گربه قرار دهید. شما می توانید انواع غذای مرطوب یا غذای خشک گربه با برندهای مختلف را از یوزاس تهیه کنید.