منو

» دسته‌بندی

مراقبت از گربه باردار 

مراقبت از گربه باردار 

قبل از اینکه در مورد شرایط مراقبت از گربه باردار صحبت کنیم، باید بگوییم که هدف ما تشویق شما برای پرورش گربه نیست، اما اگر شما شرایط پرورش گربه را دارید و در این زمینه از دانش و انگیزه ی کافی برخوردار هستید و می توانید گربه هایی با نژاد پرورش دهید، در ادامه با ما همراه باشید.

پرورش گربه باردار

با پرورش گربه باردار می توان به معجزه ی زندگی پی برد. تصور در مورد اینکه گربه برای بچه دار شدن باید یک بستر خاصی داشته باشد یا اینکه شما فقط می توانید از یکی از بچه گربه ها مراقبت کنید، کاملا اشتباه است.

طبق شرایط قانونی شما می توانید فقط از یک گربه باردار مراقبت کنید. شما می توانید یک گربه ی باردار ولگرد را به فرزندی قبول کنید یا اینکه یک گربه ی باردار پرورش دهید. در هر صورت پرورش و مراقبت از گربه باردار کار مهمی است.

گربه ی باردار

مهم ترین نکات برای مراقبت از گربه باردار

برای مراقبت از گربه ی باردار لازم است، به یکسری نکات توجه داشته باشید. در ادامه به معرفی این موارد می پردازیم. 

1- تغذیه ی گربه باردار

یکی از مهم ترین نکاتی که در مراقبت از گربه باردار باید به آن توجه داشته باشید، تغذیه ی گربه در بارداری است. گربه در دوران بارداری خود به کالری بیشتری نیاز دارد و ممکن است روزانه بیش از یک بار غذا بخورد. انتخاب غذای مناسب، برای تولید مثل در گربه از اهمیت بالایی برخوردار است و معمولا غذای بچه گربه ها می تواند انتخاب مناسبی باشد. در دوران بارداری باید غذای گربه را افزایش دهید.

یک خانم در حال غذا دادن به یک گربه ی باردار

2- فراهم کردن جای مناسب برای زایمان گربه 

قبل از موعد مقرر و فرارسیدن زمان زایمان گربه، یک جعبه یا پناهگاهی را برای گربه خود فراهم کنید تا بچه هایش را در آنجا به دنیا بیاورد و از آن ها مراقبت کند. برای این منظور می توانید باکس گربه را با پتو یا حوله ی نرم بپوشانید. معمولا در داخل جعبه ی گربه از وسایلی که به راحتی تمیز یا جایگزین شود، استفاده کنید. جعبه را در مکان آرام و آشنا قرار داده و آن را به گربه نشان دهید.

گربه ی باردار در پناهگاهش دراز کشیده است

اگر گربه ی شما برای زایمان جایی به غیر از جعبه ای که شما برایش تهیه کرده اید، انتخاب کند، نباید تعجب کنید. شما می توانید بعد از زایمان، بچه گربه ها را به داخل جعبه منتقل کنید و به آن ها رسیدگی کنید. دست زدن شما به بچه گربه ها نمی تواند توجه مادر به بچه هایش را کمتر کند.

3- معاینه گربه باردار توسط دامپزشک

زمان زایمان گربه باردار، بهتر است از نزدیک او را زیر نظر داشته باشید. در بسیاری از موارد گربه می تواند بچه های خود را بدون کمک شما به دنیا آورد، اما یکسری شرایطی وجود دارد که ممکن است شما به مراقبت یک دامپزشک نیاز داشته باشید. برخی از این شرایط به شرح زیر می باشند: 

  • اگر گربه ی شما انقباضات فعال برای زایمان را دارد و در عرض 15 الی 20 دقیقه نتواند بچه گربه ای را به دنیا آورد باید از دامپزشک کمک بگیرید.
  • در صورتی که قسمتی از جنین یا جفت از فرج گربه بیرون زده باشد و او در عرض یک الی دو دقیقه نتواند زایمان کند، حتما با یک دامپزشک تماس بگیرید.
  • استراحت گربه در فواصل زایمان بچه گربه ها طبیعی است، اما اگر فاصله ی زمانی بین به دنیا آمدن بچه گربه ها بیش از 2 ساعت طول بکشد، باید با دامپزشک مشورت کنید.

دامپزشک در حال کمک به زایمان گربه باردار

مراقبت از گربه بعد از زایمان

توصیه ی ما به شما این است که بعد از اتمام زایمان گربه از یک دامپزشک بخواهید تا گربه ی شما را معاینه کند.

ترشح از فرج گربه بعد از زایمان کاملا طبیعی است، اما اگر این ترشحات بوی بدی داشته باشد، بهتر است موضوع را با دامپزشک در میان بگذارید.

به احتمال زیاد، گربه ی شما بعد از زایمان زمان بیشتری را با بچه هایش سپری کند. در چند هفته ی اول بچه گربه ها برای تنظیم دمای بدن خود و گرم نگه داشتن آن به مادرشان وابسته هستند. گربه ی شما در این مدت بچه هایش را به طور مرتب تمیز می کند و مدفوع آن ها را می خورد. اگر در این دوران گربه ی شما به طور معمولی غذا نخورد یا غیر طبیعی عمل کند، بهتر است او را به دامپزشک ببرید. در صورتی که گربه ی شما دچار اسهال و استفراغ شود، تشنج یا لرزش داشته باشد، نشان دهنده ی این است که گربه بیمار است و به مراقبت های فوری پزشکی نیاز دارد.

گربه ای که بعد از زایمان بیمار شده است

تغذیه ی بچه گربه ها

از هفته های 4 الی 5 می توانید غذای جامد بچه گربه ها را شروع کنید. بعد از اینکه بچه گربه ها به راحتی توانستند غذای جامد را بخورند، در هفته های 6 الی 8 می توانید آن ها را از شیر بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد از شیر گرفتن بچه گربه می توانید به مقاله ی مربوطه مراجعه کنید.

اجتماعی شدن بچه گربه ها به خصوص در 8 الی 10 هفته ی اول زندگی آن ها برای رشدشان بسیار مهم است. در صورت امکان بهتر است بچه گربه ها تا سن 8 هفتگی در کنار مادرشان باشند.

یک نفر در حال شیر دادن به بچه گربه

سخن پایانی 

در این مقاله در مورد شرایط و چگونگی مراقبت از گربه باردار صحبت کردیم. همچنین در مورد تغذیه ی گربه باردار و نکات مهم در زمان زایمان گربه اطلاعات جامعی ارائه دادیم. 

در صورت نیاز به تماس با دامپزشک می توانید با متخصصین ما در مرکز تخصصی مراقبت از حیوانات خانگی یوزاس کمک بگیرید.