منو

» دسته‌بندی

مسمومیت غذایی در سگ‌ها

مسمومیت غذایی در سگ‌ها

مسمومیت غذایی مشکلی است که برای بیش‌تر جانداران پیش می‌آید و علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد. خوردن غذای آلوده به باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و یا غذای آغشته به سموم از مهم‌ترین علل مسمومیت غذایی در انسان‌ها است اما همان‌طور که می‌دانید که حیوان‌ها نیز به مسمومیت‌های دچار می‌شوند. مسمومیت غذایی حیوان‌ها نیز مانند مسمومیت انسان‌ها علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد که در این مقاله قرار است آن‌ها را بررسی کنیم.

مسمومیت غذایی سگ

زمانی که صحبت از مسمومیت غذایی ما انسان‌ها می‌شود حتما به‌دنبال نشانه‌هایی مانند تهوع، استفراغ، تب، شکم‌درد و... هستیم. مسمومیت غذایی در حیوان‌ها نیز نشانه‌های مختلفی دارد که برخی از آن‌ها مانند بی‌تابی مشترک بین انسان و حیوان است. جالب است بدانید که مسمومیت‌ سگ‌ها ممکن است ناشی از غذاهایی باشد که استاندارد نیستند. استاندارد نبودن غذاهای سگ‌ها مشکلات زیادی برای حیوان به‌وجود می‌آورد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها همین مسمومیت‌های غذایی است. متابولیسم بدن سگ‌ها تفاوت‌های بسیار زیادی با متابولیسم بدن انسان‌ها دارد به همین خاطر اگر حیوان شما دچار مسمومیت‌(هر چند مسمومیت جزیی) شد بهتر است بدون اطلاع و مشورت پزشک از دارو استفاده نکنید.

بسیاری از افراد در هنگام مسمومیت غذایی سگ از داروهای گیاهی استفاده می‌کنند که البته باید بدانید که داروهای گیاهی به‌ معنای بی‌ضرر بودن نیستند. شاید همه دلایل مسمومیت سگ هنوز برای انسان‌ها مشخص نباشد اما به کمک آزمایش‌های متعدد بسیاری از مدل‌های مختلف مسمومیت برای سگ‌ها مشخص شده است و در بیش‌تر موارد نیز حیوان شما دچار یکی از همین مدل‌های مسمومیت‌ می‌شود.

دلایل مسمومیت غذایی در سگ‌ها

همان‌طور که در قسمت قبل هم اشاره شد مسمومیت غذایی سگ‌ها علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد اما برخی دلایل مسمومیت غذایی در سگ‌ها، رایج‌تر از دیگر دلایل است. در ادامه مطلب به برخی از مهم‌ترین علت‌های مسمومیت غذایی سگ اشاره می‌کنیم.

تذکر: در نظر داشته باشید که تشخیص علت واقعی مسمومیت حیوان شما کار ساده‌ای نیست و برای مشخص شدن علت مسمومیت حتما باید از یک دام‌پزشک متخصص کمک بگیرید چرا که تجویز داروی اشتباه در زمان مسمومیت می‌تواند موجب بروز مشکلات بیش‌تر شود.

زباله‌ها:

زباله‌ها از هر نوعی که باشند می‌توانند موجب مسمومیت غذایی سگ‌ها شوند. برخی از زباله‌ها به دلیل سمی بودن یا کپک زدن، باکتری‌ها و انگل‌هایی وارد بدن سگ می‌کنند که این انگل‌ها یا باکتری‌ها موجب بروز مسمومیت غذایی در حیوان می‌شود. برای جلوگیری از مسمومیت غذایی سگ با زباله‌ بهتر است محل نگهداری زباله‌های منزل‌تان را تغییر دهید تا دور از دسترس حیوان باشد. سطل‌های بلند مخصوص نگهداری زباله در منازل و آپارتمان‌ها از بهترین راهکار‌های دورکردن حیوان از زباله است. مسمومیت غذایی سگ‌ با زباله می‌تواند موجب مرگ حیوان شود پس بهتر است دستورالعمل‌های ذکر شده برای دور نگه‌ داشتن حیوان از زباله را جدی بگیرید.

حیوانات مرده:

اگر منزل شما در محلی قرار دارد که حیوانات مرده در نزدیکی آن یافت می‌شوند بهتر است دقت زیادی داشته باشید. خوردن حیوانات مرده توسط سگ‌ها یکی دیگر از رایج‌ترین علت‌های مسمومیت غذایی حیوان‌ها است. برای اطمینان بیش‌تر، از دور بودن حیوان خود از لاشه حیوانات مرده اطمینان حاصل کنید و اگر لاشه پرنده یا حیوان دیگری در حیاط منزل شما وجود دارد بهتر است آن را دور بیاندازید. انگل‌ها و باکتری‌های موجود در لاشه حیوانات می‌تواند باعث بروز مشکلات جسمی بسیار زیادی برای حیوان‌ شود که این موضوعات در برخی موارد موجب مرگ حیوان می‌شود.

مدفوع:

مدفوع از هر نوعی که باشد موجب مشکلات جسمی و مسمومیت در حیوان می‌شود به همین خاطر توصیه می‌شود محل نگهداری حیوان را همیشه تمیز نگه دارید و اگر حیوان دیگری هم در کنار سگ نگه می‌دارید فضولات آن را در بازه‌های زمانی مشخص جمع‌آوری کنید تا باعث بروز مسمومیت‌ نشود.

غذاهای غیراستاندارد و تاریخ گذشته:

در ابتدای متن هم گفته شد که غذاهای غیراستاندارد و یا غذاهای تاریخ گذشته می‌تواند یکی از علت‌های مسمومیت غذایی در سگ باشد. استفاده از غذای استاندارد برای سگ‌ها می‌تواند تضمین سلامت جسمی حیوان باشد. در ادامه برخی از غذاهای سمی برای سگ‌ها را بررسی کرده‌ایم:

شکلات(تئوبرومین): باعث بروز مشکلات قلبی، تشنج، رعشه و بی‌تابی سگ می‌شود

داروهای انسانی (مانندایبوپروفن یا دیکلوفناک): حالت تهوع،اسهال سگ و نارسایی کلیه

سم موش(مانند برومادیولون،دیفناکوم و وارفارین): خونریزی یا کبودی

سم حلزون(متالدئید): فلجی موقت، مشکلات تنفسی و تشنج

انگور و کشمش(ویتیس وینیفرا): نارسایی کلیه

ویتامین دی: حالت تهوع،آشفتگی،اسهال،ضربان قلب غیر عادی و نارسایی کلیه

پیاز(تیوسولفات): آبریزش زیاد از دهان،حالت تهوع،اسهال سگ،رنگ پریدگی لثه و سوزش دهان

درمان مسمومیت سگ

برای درمان مسمومیت غذایی سگ ابتدا باید نوع مسمومیت شناخته شود و شناختن نوع مسمومیت مهم‌ترین قسمت درمان است. اگر به هر دلیلی نوع مسمومیت سگ مشخص نشود و داروی اشتباه تجویز شود حیوان دچار مشکلات بیش‌تری می‌شود و حتی ممکن است تلف شود.

درمان سگ‌ها به کمک آندوسکوپی:

در بسیاری از مواقع حیوان یک شی می‌بلعد که برای خارج کردن آن شی باید از آندوسکوپی کمک گرفته شود. قطعات اسباب بازی، چوب و... می‌تواند توسط حیوان بلیعده شود و در بیش‌تر موارد آندوسکوپی تنها راه نجات حیوان است.

درمان سگ‌ها به کمک پادزهر:

اگر حیوان با زهر یا سم مسموم شده باشد استفاده از پادزهرها بهترین نوع درمان است اما در هر صورت دام‌پزشک باید دقت داشته باشد که در هنگام درمان سگ، کم‌ترین آسیب به بدن حیوان وارد شود. باردار بودن سگ نیز در نوع درمان اهمیت دارد و اگر حیوان شما در هنگام بارداری دچار مسمومیت غذایی شد بهتر است باردار بودن حیوان را به اطلاع دام‌پزشک برسانید تا روند درمان مشکلی برای توله‌ سگ‌ها به وجود نیاورد.

درمان سگ‌ها به کمک زغال فعال:

زغال فعال ماده‌ای است که سموم بدن حیوان را به خود جذب می‌کند و یکی از بهترین و کم ضررترین روش‌های درمان سگ مسموم شده است. نکته مهم در استفاده از این ماده آن است که هر چه سریع‌تر از آن استفاده کنید تاثیر بهتری روی جذب سموم وارد شده در بدن حیوان دارد. البته بهتر است بدانید که زغال فعال به هیچ عنوان برای مسمومیت‌هایی که با اتانول، فلوراید و کود صورت گرفته، استفاده نمی‌شود.

درمان سگ‌ها به کمک استفراغ:

استفراغ نیز یکی از روش‌های طبیعی و کم ریسک برای درمان مسمومیت‌های سگ است که در برخی اوقات کمک می‌کند تا مواد سمی از معده حیوان خارج شود اما وادار کردن حیوان به استفراغ همیشه کاربردی نیست و این کار حتما باید توسط دام‌پزشک(به کمک داروی مخصوص) انجام شود و نه توسط خود شما.

تذکر: حیوانی که با اسید، مواد قلیایی، مواد خورنده یا هیدروکربن‌ها مسموم شده است به هیچ عنوان نباید وادار به استفراغ کردن شود چرا که به‌خاطر واکنش‌های شیمایی ممکن است تنفس حیوان قطع شود.