منو

» دسته‌بندی

پیاده روی سگ ها، فواید و الزامات آن

پیاده روی سگ ها، فواید و الزامات آن

فواید پیاده روی سگ ها بر کسی پوشیده نیست. سگ ها جزو آن دسته از حیواناتی هستند که به صورت غریزی نیاز دارند تا روزانه به پیاده روی و دویدن بپردازند. این امر برای حفظ سلامتی آنها نیز لازم و ضروری است، تا آنها بتوانند انرژی مازاد جسمی و روحی خود را تخلیه نمایند. چرا که کاهش فعالیت فیزیکی و تخلیه نشدن انرژی روانی می تواند مشکلات رفتاری متعددی را برای سگ ها در پی داشته باشد.

این که یک سگ در طی روز به چندبار پیاده روی نیاز دارد، پاسخ مشخصی ندارد. بعضی از سگ ها تنها به یک بار پیاده روی در روز نیاز دارند، در حالی که شاید برای یک سگ دیگر چند بار پیاده روی ضروری باشد. بهترین توصیه دامپزشکان یا کارشناسان تربیت حیوانات این است که سگ خود را روزانه دو بار پیاده روی کوتاه مدت مثلا 15 دقیقه ای ببرید. حداکثر پیاده روی برای سگ های فعال و پرانرژی نیز دو ساعت است. زمان مناسب برای پیاده روی نیز معمولا اول صبح و یا اواخر غروب می باشد.

عوامل موثر بر پیاده روی سگ ها

پیاده روی برای سگ ها ضروری است

عوامل متعددی بر میزان نیاز سگ شما به پیاده روی در طی روز تاثیر گذار است. مهمترین این عوامل عبارتند از:

- اندازه جثه سگ: هر چه جثه سگ ها بزرگتر باشند میزان نیاز آنها به پیاده روی بیشتر خواهد بود.

- نژاد سگ: نژاد سگ ها در میزان نیاز آنها به پیاده روی و گردش روزانه بسیار مهم است. به طور کل نژادهای بزرگ با پاهای بلند برای دویدن های طولانی با انسان مناسب تر هستند، در مقابل سگ های کوچک تر یا سگ هایی که پاهای کوتاهی دارند برای دویدن با انسان ها به اندازه کافی انرژی ندارند. در هنگام پیاده روی هم باید این موضوع را رعایت کرد و سگ های پا کوتاه را به پیاده روی های طولانی مدت نبرد. همچنین برای سگ هایی که بینی های کوچکی دارند نیز به دلیل محدودیت دستگاه های تنفسی پیاده روی های طولانی مدت و با سرعت مناسب نیست.

- سن و سال سگ: سگ های جوانتر به نسبت سگ های میانسال یعنی سگ های 5 تا 8 ساله و سگ های پیرتر یعنی ۹ سال به بالا، پرانرژی تر هستند و به بازی و تحرک بیشتری نیاز دارند. به علاوه سگ های میانسال یا سگ های پیرتر ممکن است که علاقه به پیاده روی و تحرک داشته باشند، اما از لحاظ جسمانی توان انجام این کار را نداشته باشند.

فواید پیاده روی برای سگ ها

فواید پیاده روی برای سگ ها بیشمار است

- تضمین سلامت جسمی: پیاده روی مانند یک ورزش منظم از طریق تحرک فیزیکی و تخلیه انرژی برای سلامت سگ شما بسیار حائز اهمیت است و به تناسب اندام و پیشگیری از چاقی و برخورداری از عضلات قوی نیز کمک می کند. به یاد داشته باشید که سگ هایی که اضافه وزن دارند در ادامه دچار مشکلات قلبی، مشکلات تنفسی و عضله درد می شوند.

- برخورداری از سلامت روحی: سگ هایی که در تمام طول روز می نشینند و تحرک خاصی ندارند، کم کم تعامل ذهنی خود را با محیط پیرامون از دست می دهند و حواس طبیعی مانند میل به مسابقه یا شکار نیز در آنها ضعیف می شود.

- تعامل با محیط و انسان ها: شما از طریق پیاده روی منظم با سگ خود می توانید او را در معرض آشنایی با افراد و حیوانات جدید و اماکن مختلف قرار دهید. این کار به ر شد شخصیت اجتماعی سگ شما کمک زیادی می کند. گذشته از این پیاده روی فرصتی برای یادگیری نکات جدید و نزدیکی بیشتر سگ تان به شما است. همچنین این سگ ها از فرصت حضور خود در خارج از خانه لذت بیشتری می برند.

پیاده روی منظم با سگ

- حل مشکلات رفتاری: گاهی اوقات رفتارهای نادرست مانند پارس بیش از حد یا رفتارهای بی هدف مثل حفر گودال یا جویدن های غیرضروری یا سایر اقدامات تخریبی ناشی از خستگی حیوان است. پیاده روی منظم در خارج از خانه و تخلیه انرژی حیوان، این قبیل رفتارهای منفی او را به حداقل می رساند. همچنین پیاده روی های منظم و هر روزه به عنوان یک پاداش باعث بروز رفتارهای مثبت از سوی سگ شما می شود.

- طولانی تر شدن عمر: پیاده روی منظم مانند یک ورزش سگ خانگی شما را ورزیده تر و سالم تر می کند. مفاصل سگ ها معمولا با افزایش سن ضعیف تر می شود، بنابراین تحرک روزانه برای حفظ قدرت عضلات سگ بسیار مهم است. با رعایت این موارد سگ شما برای دوره طولانی تری عمر خواهد کرد.

- ایجاد صمیمیت بیشتر با حیوان: سگ ها در زمره حیوانات خانگی همراه محسوب می شوند. زمانی که سگی را به تازگی به جمع خانواده خود می افزاید، از فرصت پیاده روی و گردش روزانه برای ایجاد صمیمیت بیشتر با سگ خود بهره ببرید. در طی این مسیر با سگ خود صحبت کنید تا او با تن صدای شما کاملا آشنا شود.

الزامات ضروری برای پیاده روی سگ ها

بهتر است سگ ها در خیابان‌ با قلاده ظاهر شوند

- تهیه قلاده: سگ‌ ها بهتر است که در خیابان‌ با قلاده ظاهر شوند. این کار برای کنترل رفتار سگ در خیابان ضروری است. از سوی دیگر بعد از مدتی که شما به سگ خود این گونه آموزش می دهید که بستن قلاده به معنای فرارسیدن زمان پیاده روی است، همین کار می تواند ابزاری برای تشویق حیوان باشد. بر شل بودن یا سفت و محکم بودن قلاده سگ خود توجه داشته باشید تا باعث اذیت حیوان نگردد. فاصله ۲ انگشتی بین قلاده و بدن سگ، بهترین معیار تشخیص سفتی و محکمی قلاده است.

در این رابطه پیشنهاد می شود که از لیدها و هم‌چنین قلاده های متنوع، انعطاف پذیر، با طراحی های زیبا و منحصر به فرد و مرغوب پت شاپ آنلاین یوزاس دیدن کنید.

- به گونه ای با سگ خود پیاده روی کنید که شما در حالی که قلاده حیوان را در دست دارید، جلوتر از او گام بردارید. این کار به منظور حفظ کنترل خود بر سگ مهم است. ضمن این که به حیوان نیز می فهماند که شما رئیس هستید. لید قلاده سگ را نیز حتی المقدور کوتاه بگیرید تا فاصله بین شما و حیوان خانگی تان کمتر شود.

- سعی کنید سگ خود را در زمان های مشخصی به پیاده روی ببرید، ضمن این که تلاش کنید در یک مسیر ثابت حرکت کنید و مدام تغییر جهت ندهید. تغییر مداوم مسیر حرکت به چپ یا به راست، موجب آشفتگی یا سردرگمی این حیوان خواهد شد.

- برداشتن مقداری آب و غذا به همراه ظرف در کنار کیسه مدفوع یا بیلچه مدفوع جمع کن در زمان پیاده روی ضروری است.