منو

» دسته‌بندی

چرا خوردن شکلات برای گربه ها ممنوع است!

چرا خوردن شکلات برای گربه ها ممنوع است!

صاحبان پت معمولا عادت دارند تا از هر آنچه که به نظر خودشان خوردنی و لذیذ است به حیوانات نیز بدهند. اما باید دانست بعضی از موادغذایی برای حیواناتی مانند گربه ها کاملا سمی و خطرناک است. ازآن جمله می توان به شکلات و یا بطور کلی موادغذایی شیرین اشاره کرد. اگر چه خود گربه ها معمولا علاقه ای به خوردن شکلات ندارند، اما در برخی مواقع از سوی صاحب خود تشویق به خوردن آن می شوند. باید بدانید خوردن شکلات برای گربه ها ممنوع است و این حیوانات دوست داشتنی همه چیزخوار نیستند!

گربه ها حسی از طعم شیرین ندارند

مسمومیت خوردن شکلات برای گربه ها

گربه ها برخلاف سایر پستانداران قادر به حس طعم‌های شیرین نیستند. آنها معمولا مواد غذایی مورد نیاز خود را از طریق خوردن گوشت بدست می آورند. شکلات، به دلیل دارا بودن کافئین و تئوبُرومین، از جمله خوراکی‌های مضر برای گربه ها است که حتی  ممکن است او را مسموم کند و یا دچار بیماری‌های خطرناک دیگری نماید.

تحقیقات نشان می دهد که به احتمال زیاد در فیزیولوژی گربه‌ها دیگر عوامل تاثیرگذار بر ادراک طعم شیرین موادغذایی و هضم آن ازجمله گلوکیناز که کنترل سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها را برعهده دارد و عامل موثر در جلوگیری از تجمع گلوکز در بدن حیوانات است، وجود ندارد که در نتیجه سبب شیوع دیابت در میان گربه‌ها شده است.

دلیل مسمومیت شکلات براي گربه‌ها

دلیل مسمومیت شکلات براي گربه‌ها

دليل اصلي مسمومیت شدید شکلات برای گربه ها به ساختار تئوبرومين در شكلات باز می گردد. تئوبرومين موجود در شکلات جزء ماده‌اي است که سگ‌ها و گربه‌ها نمي‌توانند آن را تجزیه کنند. این ماده در تمام انواع شکلات ها موجود است، اما نوع خطرناک تر آن در شکلات تلخ و شکلات مخصوص پخت کیک موجود است.

همچنین كافئين موجود در شکلات نیز براي این حيوان خانگی سمي است. كافئين و تئوبرومين شکلات پس از تحریک سيستم قلبي و عصبی گربه، فشار خون او را بالا می برد. فشار خون بالا خود عوارض دیگری برای گربه خواهد داشت.

ویژگی های مسمویت با شکلات در گربه ها

- افزایش غیرعادی ضربان قلب

- لرزش ناگهانی

- افزایش دمای بدن

- حالت تهوع، اسهال و استفراغ

ویژگی های مسمویت با شکلات در گربه ها

- عصبانیت و بی قراری

- ادرار زیاد و تشنگی غیرعادی

- مشکلات پانکراس

- تشنج و در مراحل حادتر بیهوشی و کما

اگر گربه شما هر کدوم از این علائم را داشت و احتمال مصرف شکلات را در ارتباط با او می دادید، بلافاصله برای معاینه او را نزد دامپزشک ببرید.

رعایت نکات ضروری در این رابطه

علائم مسمومیت با شکلات در گربه ها

- شکلات و یا خوراکی‌هایی که در آنها از شکلات استفاده شده، دور از دسترس حیوان خود قرار دهید. ضمنا پس از پایان مهمانی ها نیز باقی مانده شکلات و شیرینی خود را درون جعبه ای که از سوی گربه های خیابان قابل دسترسی نباشد، بگذارید.

- توصیه می شود پس از خوردن شکلات از سوی گربه خود تا زمانی که شکلات هنوز در معده گربه هضم نشده او را مجبور به استفراغ کنید.

- معمولا علائم مسمومیت با شکلات در گربه ها در طول 12 ساعت اول خود را نمایان می کند. بنابراین تا چندین ساعت باید گربه خود را زیر نظر بگیرید.

- مایعات بخصوص آب فراوانی را به گربه خود بنوشانید تا دچار کم آبی نشود.

- بعد از بهبود تا چند روز رژیم غذایی خاصی حاوی مواد مغذی را برای او در نظر بگیرد.