منو

» دسته‌بندی

چگونه از توله سگ در خانه مراقبت کنیم؟

چگونه از توله سگ در خانه مراقبت کنیم؟

گاهی اوقات شما ممکن است وظیفه مراقبت از توله سگی را برعهده بگیرید که یا مادر خود را در حین زایمان از دست داده، یا به هر دلیلی از مادر جدا مانده و یا مادر از دادن شیر به او امتناع می کند. توله ها پس از تولد بسیار ضعیف و ناتوان هستند و ممکن است در صورت عدم مراقبت صحیح جان خود را از دست بدهند.

در این مقاله از پت شاپ آنلاین یوزاس ما سعی داریم نکات کلیدی و مهمی را در مورد نگهداری از این موجودات کوچک دوست داشتنی به شما ارائه کنیم.

دوران نوزادی یک سگ

نوزادی سگ

دوران توله بودن یک سگ از زمان تولد تا سن یک سالگی را در برمی گیرد. میزان رشد توله سگ ها در این دوره از یک نژاد به نژاد دیگر متفاوت است، اما همگی آنها در طی این 12 ماه به سرعت رشد می کنند. بهتر است بدانید توله‌ها در زمان تولد با چشم و گوش بسته به دنیا می آیند. بین ۱۰ تا ۱۴ روزگی، چشم های آنها باز می‌شود. کانال شنوایی آنها نیز بین ۱۳ تا ۱۷ روزگی باز می گردد.

تغذیه توله سگ ها

تغذیه توله سگ

برای آن دسته از نوزادانی که از مادر خود دور هستند، بهترین شیر جایگزین، شیر خشک مخصوص سگ است که از کلیه مواد مورد نیاز توله ها تشکیل شده است. شیر خشک های مخصوص توله سگ را هم می توانید از پت شاپ های آنلاین معتبری مانند یوزاس تهیه کنید. شیر خشک بیفار، بایو و کلادرز در میان برندهای خارجی و شیر خشک پرسا در میان برندهای ایرانی توصیه ما به شماست.

شیر دادن را نیز با استفاده از شیشه شیر مخصوص این کار انجام دهید. بهتر است تا حدود 8 هفتگی که توله سگ شما از شیر تغذیه می کند، از دادن شیر گاو یا هر شیر مشابه دیگری امتناع کنید چرا که می تواند باعث اسهال در حیوان شود.

شیر مخصوص توله سگ را در دفعات متعدد در طول روز و به صورت وعده های کوچک به او بخورانید. برای این کار حتما با مشورت دامپزشک و بسته به اندازه، سن و نژاد توله سگ خود عمل کنید. هرچه آنها بزرگتر می شوند، فواصل شیر خوردن آنها نیز بیشتر می شود. به توله ها سگ های کمتر از ۱۰ روز هر ۳ ساعت و به توله های ۱۸ روزه هر ۵ تا ۶ ساعت یک بار شیر بدهید.

بعد از یک ماهگی می توانید کم کم به توله سگ خود غذای خشک بدهید. البته پیشنهاد ما غذای خشک مخصوص توله سگ زیر ۲ ماه می باشد که باید با شیر مخصوص سگ مخلوط شده و به صورت پوره به او داده شود. در این سن از ۶ وعده غذای توله سگ در طول روز، ۴ وعده شیر و ۲ وعده غذای خشک نرم شده است.

شیر خشک مخصوص سگ

توله سگ ها از ۲ ماهگی می توانند غذای خشک بخورند و خوردن شیر را به طور کل کنار بگذارند. البته این کار باید به آهستگی و به تدریج انجام شود.

غذای خشک فلاتازور، دی کن آپ، رویال کنین در میان برندهای خارجی و غذای خشک سلبن، نوتری، فیدار و مفید در میان برندهای ایرانی به شما پیشنهاد می شود.

در مورد خوراندن غذاهای انسانی به توله ها نیز حتما با دامپزشک مشورت کنید هر چند بطور کل این کار توصیه نمی شود، چرا که هضم این نوع غذاها برای این حیوانات کوچک دشوار است و ممکن است باعث مشکلات کبدی و لوزالمعده ای شود.

آب تازه و کافی هم باید همیشه در اختیار حیوان گذاشته شود. فقط لازم است بدانید توله سگ ها معمولا اندکی پس از نوشیدن آب ادرار می کنند، بهتر است آنها را سریعا به محلی که برای دفع ادرار و مدفوع در نظر گرفته اید راهنمایی کنید.

کمک به دفع ادرار و مدفوع

کمک به دفع ادرار و مدفوع توله سگ

در مورد توله سگ هایی که کنار مادر خود بزرگ می شوند این کار از طریق مادر انجام می شود به این صورت که سگ مادر با لیسیدن ناحیه تناسلی به تحریک توله خود برای دفع ادرار و مدفوع می پردازد. اما اگر شما وظیفه نگهداری از توله سگ را به عهده دارید، باید نیم ساعت بعد از هر وعده غذایی با پارچه نخی و نرمی که کمی هم مرطوب شده، ناحیه تناسلی و مقعد توله سگ را ماساژ دهید تا عمل دفع انجام شود. بعد از ۳ تا ۴ هفتگی توله ها می توانند بدون کمک دستشویی کنند.

تنظیم دمای مناسب برای نگهداری توله سگ

دمای بدن توله سگ

تنظیم درجه حرارت و دمای محیط زندگی توله سگ جزو مواردی است که شما باید دائما آن را چک کنید. دمای بدن این حیوانات دوست داشتنی معمولا با تغییرات دمای محیط به سرعت بالا و پایین می‌ شود و آنها را مستعد سرماخوردگی می کند. به همین دلیل باید لااقل تا ۲ هفته پس از تولد گرمای تکمیلی برای آنها ایجاد کرد.

بهتر است درجه حرارت اتاق را روی ۲۷ تا ۳۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. هر دو هفته یک بار می توان این درجه حرارت را تا ۳ درجه کم کرد تا اینکه به درجه حرارت محیط اطراف برسد. استفاده از کیسه آب گرم هم در روزهای نخست تولد توصیه می شود. همچنین می توانید در منزل از یک پتوی مناسب برای گرم کردن توله سگ خود استفاده کنید فقط دقت کنید او را به گونه ای در پتو بپیچید که امکان حرکت به حیوان بدهید.

در صورتی که توله سگ جای خود را خیس کرد، سریعا آن را تعویض و خشک کنید. البته توجه داشته باشید که گرمای زیاد هم برای حیوان خوب نیست. چنانچه دیدید که بیقرار شده دمای محیط رو مقداری کم کنید.

نکلات ضروری برای حفظ نظافت، سلامت و تربیت توله سگ

معمولا اولین واکسن توله سگ ها در حدود 8 هفتگی آنها تزریق می شود.

واکسن توله سگ

در مورد عقیم سازی هم حتما با دامپزشک مشورت کنید. اغلب دامپزشکان با عقیم سازی در 6 ماهگی برای بیشتر نژادها موافق هستند.

تربیت توله سگ خود را نیز می توانید از ۲ ماهگی آغاز کنید. آموزش‌هایی مثل مراجعه به مکان دستشویی، رعایت قوانین خانه، آداب گردش بیرون از خانه، و گوش دادن به دستورات و توصیه های مراقب، هر چقدر در سنین پایین تر صورت پذیرد، نتایج بهتری خواهد داشت. در این رابطه مربیان تربیت حیوان نیز می توانند به شما کمک کنند.

مراجعه به موقع و زودهنگام به دامپزشک در مواقع بیماری حیوان نیز در این دوره بسیار توصیه می شود. توله سگ ها به خصوص در روزهای اول تولد نسبت به بیماری بسیار حساس هستند. پس در صورت مشاهده بی اشتهایی، اسهال و استفراغ مداوم، عدم دفع مناسب، تنگی نفس، التهاب چشم، سرفه یا خس خس، آنها را سریعا نزد دامپزشک ببرید.